Мета уроку:
Навчальна - систематизувати знання учнів щодо основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; дати оцінку типам повітряних мас, що панують на території України; продовжити формувати навички роботи з географічними картами, уміння співставляти та аналізувати матеріал.
Розвивальна – розвивати екологічне мислення, допитливість, уміння працювати у парах.
Виховна - виховувати в учнів ціннісне ставлення до природи України та своєї місцевості; продовжити виховувати культуру спілкування, естетичну культуру.
Тема уроку: Кліматотвірні чинники та їх взаємодія. Кліматичні показники та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників.
Мета уроку:
Навчальна - систематизувати знання учнів щодо основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території України; дати оцінку типам повітряних мас, що панують на території України; продовжити формувати навички роботи з географічними картами, уміння співставляти та аналізувати матеріал.
Розвивальна – розвивати екологічне мислення, допитливість, уміння працювати у парах.
Виховна - виховувати в учнів ціннісне ставлення до природи України та своєї місцевості; продовжити виховувати культуру спілкування, естетичну культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник «Географія: підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів / Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016»; фізична карта України; кліматична карта світу; атласи з фізичної географії України для 8 класу; мультимедійна презентація «Кліматотвірні чинники та їх взаємодія. Кліматичні показники та їх розподіл в україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників»; відео «Глобальні зміни клімату та їх наслідки для України»; відео «Цікаві факти про клімат».
Міжпредметні та внутріпредметні зв’язки: з попередніми уроками географії, кліматологією, метеорологією, фізикою, біологією.
Епіграф уроку: «Природа є причиною всього, вона існує завдяки самій собі; вона буде існувати і діяти вічно» (Поль-Анрі Гольбах); «Природа настільки тонко зв’язала кінці, що одне переходить в інше і нерозрізненне» (Ентоні Шефтсбері); «Природа не терпить обману» (Томас Карлейль); «Ми занадто багато живемо в книгах [ґаджетах] і зовсім мало – в природі» (Анатоль Франс).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Бесіда з учнями:
Просинаючись, кожного ранку, ви мимоволі заглядаєте у вікно. Що ви там хочете побачити?
А що буде залежати від того, що ми там побачимо? Від чого залежить погода?
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями
ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Демонстрація відео «Глобальні зміни клімату».
2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Важливість клімату в житті кожної людини або цілих народів і держав добре відома. А всеж чи варто мати певні знання про клімат людям далеким від клімату професій, учням шкіл.
Що дають нам знання про клімат?
У кожному регіоні України різні кліматичні умови: дощовий захід і посушливий південь
Моделювати і підбирати одяг,залежно де живе людина.
У Карпатах архітектори обов’язково захистять місцеві споруди від зливових дощів стрімкими дахами.
На знаннях про клімат грунтується галузь медицини як «кліматотерапія» тобто «лікування кліматом».
Які ще професії потребують знань про цю науку?
Зрештою, кожен з нас у щоденному житті теж користується знаннями про клімат.Перевірити на скільки вони глибокі й дасть змогу вам тема яку ми починаємо вивчати.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Прийом «Словничок»
Кліматологія — наука, що вивчає питання кліматотворення, опису та класифікації типів клімату земної кулі, антропогенний вплив на клімат. Прикладні галузі кліматології — біокліматологія, агрокліматологія, палеокліматологія, медична кліматологія тощо. Систематичні описи клімату Землі та формування кліматології як самостійної області знань належать до XIX ст. Її становлення пов’язане з іменами видатних учених — Воєйкова, Вільда, Гумбольдта, Кеппена тощо.
- Для того, щоб добре розібратися у кліматі України, і вміти його характеризувати, нам необхідно пригадати те, що впливає на формування клімату.
Кліматотвірні чинники: сонячна радіація та її види і розподіл, циркуляція атмосфери повітряні маси.
Основні кліматичні показники: температура повітря, кількість опадів, напрям вітру, коефіцієнт зволоження.
2. Робота в групах (парах).
Робота з підручником та картами атласу в парах.
1 ряд - Дослідити вплив підстилаючої поверхні на клімат України.
2 ряд - Охарактеризувати розподіл сонячної радіації на території України.
3 ряд - Охарактеризувати циркуляцію атмосфери в межах території України.
Час на виконання 7 хвилин. Учні виступають з доповідями.
3. Евристична бесіда.
Річний та сезонний хід кліматичних показників на території України.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Ось до берега приплили.
Потомились? Є ще сили?
Зараз слід поміркувати,
Що дізнались розказати.
Прийом «Так – Ні»
1. Більша частина території України розміщена у екваторіальному кліматичному поясі. (НІ)
2. В Україні переважають вітри західного напрямку. (ТАК)
3. Південна частина України отримує більшу кількість сонячної радіацї, ніж північна.(ТАК)
4. Більшу частину території України займають високі гори. (НІ)
5. Кількість опадів на заході України значно вища, ніж на сході. (ТАК)
6. Південний берег Криму лежить у субтропічному кліматичному поясі. (ТАК)
7. Циркуляція атмосферного повітря обумовлює перерозподіл тепла та вологи на території України. (ТАК)
8. Існує п’ять видів підстилаючої поверхні: водний, пустельний, ґрунтовий, суходільний, лісовий. (НІ).
9. Чорне і Азовське моря поглинають більше сонячної радіації, ніж Українські Карпати. (ТАК)
10. Напрямок вітру є ключовим температурним показником на території України. (ТАК)
VІ. РЕФЛЕКСІЯ.
Прийом «Здивую всіх».
Демонстраця відео «Глобальні зміни клімату та їх наслідки для України»
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Демонстраця відео «Цікаві факти про клімат».
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Опрацювати §19 підручника.
2. І група: підготувати прислів’я та приказки про погоду.
ІІ група: підготувати повідомлення про кліматичні курорти України.
ІІІ група: підготувати повідомлення про Бориса Срезневського.