Кодування та декодування інформації

Про матеріал

Розробка уроку для 4 класу по темі "Кодування та декодування інформації"

Цілі уроку:

  • Сформувати в учнів уявлення про «символ», способи кодування та декодування символів і повідомлень, розкрити закономірності кодування та декодування інформації.
  • Розвивати вміння: аналізувати, порівнювати, виділяти істотні ознаки, оцінювати результати діяльності, продовжувати формувати навички роботи з клавіатурою.
  • Виховувати критичність, допитливість, взаємоповагу у спільній діяльності.

Обладнання та наочність: дошка, мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей», фізкультхвилинка, проектор, комп'ютери, навчально-розвивальний комплекс про­грам «Скарбниця знань»

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Перегляд файлу

Практична робота

  1. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Зашифрувати.
  2. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Розшифрувати.
  3. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 4 клас. Гра «Алгоритми». Виконавець «Їжачок»

Практична робота

  1. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Зашифрувати.
  2. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Розшифрувати.
  3. Відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 4 клас. Гра «Алгоритми». Виконавець «Їжачок»

Перегляд файлу

4 клас

 

Тема. Кодування і декодування інформації 

Цілі уроку:

  • Сформувати в учнів уявлення про «символ», способи кодування та декодування символів і повідомлень, розкрити закономірності кодування та декодування інформації.
  • Розвивати вміння: аналізувати, порівнювати, виділяти істотні ознаки, оцінювати результати діяльності, продовжувати формувати навички роботи з клавіатурою.
  • Виховувати критичність, допитливість, взаємоповагу у спільній діяльності.

Обладнання та наочність: дошка, мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей», фізкультхвилинка, проектор, комп’ютери, навчально-розвивальний комплекс про­грам «Скарбниця знань»

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

Хід уроку

  1.        Організаційна частина
  1.        Привітання
  •         Доброго дня, любі діти. Сьогодні у нас багато гостей – привітаймося з ними.
  •         Погляньте на мене своїми оченятами, посміхнімося один одному. А тепер з гарним настроєм, беремося до роботи...

Доповніть віршик.


Бо пролунав дзвінок:

Починається …(урок)

Знань країна неосяжна –

Слухай вчителя …(уважно)

Підкорити всі науки

І дістатися вершин

Допоможе нам … (комп’ютер) - 

Надзвичайніша з машин.

Щоб на ньому працювати,

Слід його добре … (вивчати).


  •         Сьогодні ми з вами  помандруємо дивовижною країною (Інформатикою).

 

  1.    Актуалізація опорних знань
  1.    Перевірка домашнього завдання

Ось вже на старті і чудо-потяг, який чекає на всіх нас.

Але, щоб вирушити нам потрібен проїздний квиток. Правильні відповіді на запитання допоможуть нам здійснити ще одну подорож в Країну Інформатику.

  1. Назвіть пристрої введення.
  2. Назвіть пристрої виведення.
  3. Розгадайте ребус.

Висновок. Молодці!  В нагороду за гарні знання ми отримуємо квиток на подорож. Щасливої дороги!

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Діти, погляньте, тут щось написано, якісь цифри. Це, напевне, зашифроване послання. Так, це – закодоване повідомлення і нам потрібно його розкодувати. Але як? Можливо ви знаєте?

Повідомлення теми і завдань уроку

Не хвилюйтеся, ми справимося із цим завданням, адже тема нашого уроку – подорожі «Кодування і декодування інформації»

Сьогодні ми дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами  кодування і декодування символів та повідомлень, дізнаємося яку мову розуміє комп’ютер,  навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.

 

  1. Сприймання та осмислення нового матеріалу
  1. Перша наша зупинка «Країна ієрогліфів».

Діти, погляньте на екран. Це ієрогліфи, в них закодована інформація.

(Людина, ранок, щастя, земля).

Китайські ієрогліфи — одна з найглибших і найзагадковіших форм писемності на планеті. Кожен ієрогліф — малюнок, у кожного знака — своя історія і значення.

 

  1. Зупинка «Місто символів»
  • Як ви розумієте слово «СИМВОЛ»?
  •       Мова символів застосовується давно. Одним з прикладів є жести регулювальника, АЗБУКА БРАЙЛЯ мова сліпих. Мова жестів це мова глухонімих людей. Вони обмежені у своїх можливостях, але з легкістю можуть обходитись без сторонньої допомоги.
  • Семафорна азбука допомогає морякам передавати повідомлення з корабля на корабель. Кожній букві від­повідає певне положення рук із прапорцями.

Висновок. Отже, букви, символи можна розуміти як коди звуків.

Наша подорож триває і наступна зупинка «Ребусляндія»

 

  1. Зупинка «Таємничі букви»

Люди часто користуються кодуванням інформації. Щоб розуміти одне одного, вони придумували назви пред­метів та явищ — слова. Зі слів за певними правилами утворювалися речення. Так виникли мови спілкування. Одна й та сама інформація різними мовами звучить по-різному. Мову можна розуміти як спосіб кодування інформації. Адже кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму.

  •          А тепер нас чекає місто «Музичне»

 

  1. Зупинка «Музична»

Музиканти мають свою мову. Це – ноти. Існує лише сім нот, за допомогою яких можна створити (закодувати) будь-яку мелодію.

Висновок. Отже, сім нот – також код. Музикант, володіючи нотною грамотою,  може декодувати, тобто розкодувати мелодію, записану нотами.

  1. Зупинка «Ребусляндія»

Повідомленння можна закодувати у вигляді ребуса Декодування – це розкодування, розшифрування кодів

Розкодуванням є також відгадування ребусів, виконання музичного твору за нотами.

.

Ребус – це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків. Ребус – це також код.

Висновок. Отже, повідомлення можна закодувати за допомогою ребуса.

  • Молодці, ви справилися із завданням. Мандруємо далі і наступна наша зупинка Місто «Поляна Знайків»

 

  1.          Місто «Поляна Знайків»

На Сході народилася мова квітів - селам. У ній повідомлення кодува­лися за допомогою квітів. Даруючи парубку рожеву гвоздику, дівчина дарує йому свою ніжність. Жовті хризантеми символізують розлуку. Крокус - це роздуми, барвінок - віч­на любов і пам’ять, пролісок - стійкість, доброта, чистота помис­лів, червона троянда - символ кохання. Лавр - це символ успіху, слави, тріумфу

 

  1. Зупинка «Детективна»

Англійський письменник Артур Конан Дойл написав цікаве оповідання «Танцюючі чоловічки». Його можна знайти і прочитати у збірці детективних оповідань «Записки про Шерлока Холмса». Автор придумав цікавий спосіб кодування повідомлень – букви замінені зображенням чоловічків у різних положеннях тіла. Їхні руки і ноги замінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду персонажі твору передавали таємні повідомлення.

Висновок. Отже, закодувати повідомлення можна і за допомогою малюнків.

 

  1. Зупинка «Лісова»

Фізкультхвилинка

Ось ми під’їхали до чудової лісової галявини. Прошу всіх встати – у нас фізкультхвилинка.

 

  1. Зупинка «Телеграфна»
  •          А зараз ми у гостях у американського художника Самюеля Морзе, він придумав свій спосіб кодування.  Кожна буква кодувалася за допомогою двох символів: крапки і тире. Такий код використовувався для передавання повідомлень за допомогою телеграфу. Цей код називають «Азбукою Морзе».
  •          Завдання в групах. Закодувати слово за допомогою азбуки Морзе та обмінятися з іншою групою

 

  1. Зупинка «Біт та байт»

Якщо в коді Самюеля Морзе, замість крапок поставити цифру 0, а замість тире – 1, то повідомлення будуть записані за допомогою лише двох цифр – 0 і 1. Це – код, який розуміє комп’ютер.

Працюючи за комп’ютером, ми вводимо з клавіатури букви, цифри та інші символи. Вони потрапляють у пам’ять комп’ютера у вигляді кодів (послідовності 0 і 1) і зберігаються там закодованими.

У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.

Висновок. Отже 1 біт – це 0 або 1, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.

 

  1.   Зупинка «Скарбниця знань»
  1.     Закріплення вивченого матеріалу

Підготовка до практичної роботи

За комп'ютер ми сідаєм,

Правила всі пригадаєм.

Щоб безпечно працювати,

Треба їх нам добре знати.

  1. Повторення правил безпеки ланцюжком.
  2. Ознайомлення з інструкцією, визначення завдань.

 

  1. Практична робота за комп 'ютером

Програма «Скарбниця знань»

  • Прошу відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Зашифрувати.

 

Розминка для очей

 

  1.                Підсумок уроку

Ось і завершується наша мандрівка. Ми багато дізналися про кодування і декодування інформації. Отже, ми можемо розкодувати зашифроване повідомлення, яке ми отримали на початку уроку. Ось ключ. Спробуйте декодувати цю інформацію.

 

Слово вчителя.

 Збіг наш урок, як коротка мить.

Ще попереду у нас багато кроків:

Цікавих, дивовижних уроків.

Тож старайтесь вправно все вивчати,

Щоб більше досягти, щоб більше знати!

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Кодування

Номер слайду 4

16 18 15 18 5 26 11

Номер слайду 5

Кодування та декодування інформації

Номер слайду 6

Зупинка «Країна ієрогліфів»

Номер слайду 7

Зупинка «Місто символів»

Номер слайду 8

Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття або явища

Номер слайду 9

Семафорна азбука

Номер слайду 10

Зупинка «Таємничі букви»Кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму

Номер слайду 11

Правило кодування: кожну літеру повідомлення замінити її порядковим номером в алфавіті18 1 14 2 12 16 31 29 19 3221 12 28 15 19 3224 15 21 1 13 18 1186 18 12 20 21 19 Найбільшоюрічкою. УкраїниєДніпро

Номер слайду 12

Правило кодування: кожну літеру повідомлення замінили її порядковим номером в алфавіті, але відлік літер починається з кінця алфавіту30 15 31 27 13 18 3316 33 20 31 23 4 3330 15 13 3319 33 13 14 33 11 Говерланайвищагора. Карпат

Номер слайду 13

Зупинка «Місто Музичне»

Номер слайду 14

Декодування. Зупинка «Країна Ребусляндія»

Номер слайду 15

Перетворення закодованих повідомлень у зрозумілий вигляд називають декодуванням. Хом’як. Рука

Номер слайду 16

Мова квітів – селам. Місто «Поляна Знайків»

Номер слайду 17

Азбука «Танцюючі чоловічки»Зупинка «Детективна»

Номер слайду 18

Зупинка «Лісова»

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Зупинка «Телеграфна»«Азбука Морзе» - код, яким передають повідомлення за допомогою телеграфу

Номер слайду 21

Азбука Морзе. Декодуй повідомлення, подане азбукою Морзе, і дізнайся, який сигнал лиха прийнятий в усьому світі.

Номер слайду 22

Так, цифра 1 перетворюється на код 00000001, цифра 3 — на 00000011, буква Б — на 10000001 тощо. У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а код завдовжки у вісім бітів називається байт.1 біт — це символ 0 або 11 байт = 8 біт. Зупинка «Біт та байт»

Номер слайду 23

Повторення правил техніки безпеки в комп’ютерному класі

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Зарядка для очей

Номер слайду 26

Слідкуйте за рухами «веселої» дискетки

Номер слайду 27

Дивіться на зірочку!style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 28

ЗСлідкуйте за сонячним зайчиком та відгадуйте букви

Номер слайду 29

А

Номер слайду 30

Р

Номер слайду 31

Я

Номер слайду 32

Д

Номер слайду 33

К

Номер слайду 34

А

Номер слайду 35

Зарядка

Номер слайду 36

Номер слайду 37

16 18 15 18 5 26 11

Номер слайду 38

Запитання і завдання. Як ви розумієте, що таке кодування повідомлень?Які способи кодування текстових повідомлень ви знаєте?Як ви розумієте, що таке декодування повідомлень?

Номер слайду 39

Декодуй і назви подане повідомленнязнань. Країна. Зупинка «Азбука Прапорців»

Номер слайду 40

Дякую за увагу!До побачення!40r

zip
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
3062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку