Розробка уроку для 4 класу по темі "Кодування та декодування інформації"
Цілі уроку:
Обладнання та наочність: дошка, мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей», фізкультхвилинка, проектор, комп'ютери, навчально-розвивальний комплекс програм «Скарбниця знань»
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Практична робота
Практична робота
4 клас
Тема. Кодування і декодування інформації
Цілі уроку:
Обладнання та наочність: дошка, мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей», фізкультхвилинка, проектор, комп’ютери, навчально-розвивальний комплекс програм «Скарбниця знань»
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Хід уроку
Доповніть віршик.
Бо пролунав дзвінок:
Починається …(урок)
Знань країна неосяжна –
Слухай вчителя …(уважно)
Підкорити всі науки
І дістатися вершин
Допоможе нам … (комп’ютер) -
Надзвичайніша з машин.
Щоб на ньому працювати,
Слід його добре … (вивчати).
Ось вже на старті і чудо-потяг, який чекає на всіх нас.
Але, щоб вирушити нам потрібен проїздний квиток. Правильні відповіді на запитання допоможуть нам здійснити ще одну подорож в Країну Інформатику.
Висновок. Молодці! В нагороду за гарні знання ми отримуємо квиток на подорож. Щасливої дороги!
Повідомлення теми і завдань уроку
Не хвилюйтеся, ми справимося із цим завданням, адже тема нашого уроку – подорожі «Кодування і декодування інформації»
Сьогодні ми дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами кодування і декодування символів та повідомлень, дізнаємося яку мову розуміє комп’ютер, навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.
Діти, погляньте на екран. Це ієрогліфи, в них закодована інформація.
(Людина, ранок, щастя, земля).
Висновок. Отже, букви, символи можна розуміти як коди звуків.
Наша подорож триває і наступна зупинка «Ребусляндія»
Люди часто користуються кодуванням інформації. Щоб розуміти одне одного, вони придумували назви предметів та явищ — слова. Зі слів за певними правилами утворювалися речення. Так виникли мови спілкування. Одна й та сама інформація різними мовами звучить по-різному. Мову можна розуміти як спосіб кодування інформації. Адже кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму.
Музиканти мають свою мову. Це – ноти. Існує лише сім нот, за допомогою яких можна створити (закодувати) будь-яку мелодію.
Висновок. Отже, сім нот – також код. Музикант, володіючи нотною грамотою, може декодувати, тобто розкодувати мелодію, записану нотами.
Повідомленння можна закодувати у вигляді ребуса Декодування – це розкодування, розшифрування кодів
Розкодуванням є також відгадування ребусів, виконання музичного твору за нотами.
.
Ребус – це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків. Ребус – це також код.
Висновок. Отже, повідомлення можна закодувати за допомогою ребуса.
На Сході народилася мова квітів - селам. У ній повідомлення кодувалися за допомогою квітів. Даруючи парубку рожеву гвоздику, дівчина дарує йому свою ніжність. Жовті хризантеми символізують розлуку. Крокус - це роздуми, барвінок - вічна любов і пам’ять, пролісок - стійкість, доброта, чистота помислів, червона троянда - символ кохання. Лавр - це символ успіху, слави, тріумфу
Англійський письменник Артур Конан Дойл написав цікаве оповідання «Танцюючі чоловічки». Його можна знайти і прочитати у збірці детективних оповідань «Записки про Шерлока Холмса». Автор придумав цікавий спосіб кодування повідомлень – букви замінені зображенням чоловічків у різних положеннях тіла. Їхні руки і ноги замінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду персонажі твору передавали таємні повідомлення.
Висновок. Отже, закодувати повідомлення можна і за допомогою малюнків.
Фізкультхвилинка
Ось ми під’їхали до чудової лісової галявини. Прошу всіх встати – у нас фізкультхвилинка.
Якщо в коді Самюеля Морзе, замість крапок поставити цифру 0, а замість тире – 1, то повідомлення будуть записані за допомогою лише двох цифр – 0 і 1. Це – код, який розуміє комп’ютер.
Працюючи за комп’ютером, ми вводимо з клавіатури букви, цифри та інші символи. Вони потрапляють у пам’ять комп’ютера у вигляді кодів (послідовності 0 і 1) і зберігаються там закодованими.
У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.
Висновок. Отже 1 біт – це 0 або 1, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.
Підготовка до практичної роботи
За комп'ютер ми сідаєм,
Правила всі пригадаєм.
Щоб безпечно працювати,
Треба їх нам добре знати.
Програма «Скарбниця знань»
Розминка для очей
Ось і завершується наша мандрівка. Ми багато дізналися про кодування і декодування інформації. Отже, ми можемо розкодувати зашифроване повідомлення, яке ми отримали на початку уроку. Ось ключ. Спробуйте декодувати цю інформацію.
Слово вчителя.
— Збіг наш урок, як коротка мить.
Ще попереду у нас багато кроків:
Цікавих, дивовижних уроків.
Тож старайтесь вправно все вивчати,
Щоб більше досягти, щоб більше знати!
1