Урок №05 Колір, як засіб образотворчої виразності, споріднені кольори. Малювання композиції «Кружляє листопад».
Мета:- ознайомити учнів з поняттям «споріднені кольори»;
-вчити утворювати відтінки кольорів для передавання стану та настрою в природі;
-формувати вміння передавати форму листків, вчити підбирати кольорову гаму для передачі стану та настрою в природі;
-розвивати творчі здібності, зорову пам’ять, фантазію, естетичний смак, почуття прекрасного, уяву, мислення, вміння висловлювати свої думки; - виховувати любов та бережне ставлення до природи.
Обладнання: мультимедійний комплект, ємність для води, пензлі, фарби,альбом, підручник, листя різних порід дерев.
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Відгадайте загадку. В жовте лист пофарбувала, Урожай з полів зібрала.
Золотила вербам коси
Чарівна цариця — …
(Осінь)
Чарівниця-осінь вирушає в далеку подорож Україною і запрошує нас із собою.
-Осені вже не сидиться на місці, в усі кутки заглянути їй хочеться. Ходить чарівна осінь з казковим пензлем. Помахом руки фарбує дерева у різноманітні кольори своєї пори. Стоїть загадковий ліс, немов жива казка.
Дивний ліс! У нього поряд весна і осінь. Жовтий лист і зелена травичка.
Змарнілі трави і квіти, що лише розцвітають. Блискучий іній і метелики. Лагідне сонце і холодний вітер. В’янення і розквіт. Пісні і тиша. І смуток, і радість. Затамуйте подих... і ви почуєте мелодійний голос чарівниці...
3.Декламування вірша.
В осіннім лісі всюди казка, Тут різні барви, кольори. І краєвиди ніжні, й ласка І тепле сонечко вгорі.
Уся багряна в дуба гілка, А клен вогнем палахкотить. Он на сосні стрибає білка І сойка між гілок летить.
Он вигляда грибок з-під моху,
Ще під листком — грибок-маля. Та менший день стає потроху, Бо до зими летить земля.
Н.Красоткіна
Осінь ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій чудовий карнавал.
-Поміркуйте, які кольори переважали влітку, а якими заповнена осіння природа?
-Який колір осінньої пори повторюється найбільше?
- Які кольори ви обрали б, щоб намалювати осінь? -Які кольори належать до групи теплих кольорів?
-Розповідь вчителя
Кожній порі року притаманні барви, характерні лише для неї. Чарівниця Осінь розфарбувала природу різними відтінками жовтого,оранжевого,червоного кольорів. Серед розмаїття кольорів трапляються дуже схожі між собою. Теплі кольори і їх відтінки, як і холодні кольори і їх відтінки, називають спорідненими між собою. Споріднені кольори в колірному колі розташовуються поруч один з одним, причому теплі кольори і їх відтінки - в правій частині колірного кола, а холодні - в лівій. Протилежні пари зображень в такому колірному колі будуть контрастними. І, навпаки, поруч розташовані кольори від сусідства один з одним під дією контрасту втрачають свою яскравість, насиченість, змінюють колір в бік сусіднього спектрального кольору. При цьому обидва кольори здаються більш теплими. Наприклад, змішуючи жовту й оранжеву фарби, ми отримаємо кілька жовтооранжевих відтінків, а змішуючи жовту і зелену ми отримуємо кілька жовтозелених.
6.Робота з підручником (ст.20,автори: О.Калініченко, Л.Аристова) - Розгляньте багатство відтінків споріднених кольорів у краєвиді.
7.Бесіда за картиною.
-Що зображено на картині?
-Який колорит картини, теплий чи холодний?
-Яки настрій викликає картина?
-Який заголовок можна дати цій картині?
-Проаналізуйте форми листочків різних порід дерев та зберіть букет.
(Якщо листочок теплого кольору, то плесніть у долоні, холодного – тупніть ногами).
-Розгляньте споріднені відтінки кольорів на осінніх листочках.
-Пригадайте, як можна утворити різні відтінки кольору.
Я — листочок,
Я — маленький листочок, позолочений осінню.
Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою.
І ось я відриваюся від гілочки, злітаю. Як хороше кружляти над землею.
Коли я втомлююсь – спущуся на неї відпочити.(діти відтворюють рухи)
Щойно всі ви були маленькими листочками.
-Як ви думаєте, про що мріє осінній листочок, падаючи на землю?
-Як називається явище, коли опадає листя? (Листопад, падолист)
-Коли це найчастіше буває? В якому місяці?
10. Правила безпеки на уроці образотворчого мистецтва. -Роботу розпочинати лише з дозволу вчителя.
-Використовувати інструмент тільки за призначенням. -Тримати своє робоче місце в належному порядку.
-Намалюйте композицію «Кружляє листопад» (гуаш). Спробуйте передати багатство відтінків осінніх кольорів.
Перегляд відеопослідовності малювання композиції «Кружляє листопад».
-Зберіть в букетик осіннє листя, яке використовували для створення композиції.
Учні по колу висловлюють свою думку- -сьогодні я дізнався...
-мене здивувало...
-я навчився...
-мені найбільше запам`яталося...
-мені захотілося...