Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» - «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя. Теорія лі

Про матеріал
Презентація "План - алгоритм" Пошуково-дослідницька робота "Відшукай коломийку" Творча робота "Портрет дівчини за змістом коломийок"
Перегляд файлу

Тема: Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» - «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя.

Теорія літератури: коломийки

Мета: (формувати компетентності): ключові: вчитися вчитись, соціокультурну; предметні: ознайомити учнів із жанром і специфікою коломийок, їх побудовою, різновидами, формувати вміння аналізувати їх зміст, образи, настрої, з’ясовуючи роль художніх засобів, визначати специфічні ознаки коломийок; загальнокультурні: виховувати любов і повагу до народної творчості

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: проектор, збірки коломийок, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотиваційний етап.

  1.    З’ясування емоційної готовності до уроку.
    • Визначте настрій за допомогою дієслів.

         Хвилююся, радію, передчуваю.

  1.    Актуалізація знань.
    • Повторення відомостей про суспільно-побутові пісні (Група учнів презентує проект «Соціально-побутові пісні»).
    • Бліц-опитування ланцюжком.

       ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

       IV. Опрацювання навчального матеріалу.

  •       Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації

             План – алгоритм

           Крок 1. Визначити коломийки

           Крок 2. Походження коломийок

           Крок 3. Тематична спрямованість коломийок: родинно-побутові;  

                         жартівливі; соціально-побутові.

  •       Виразне читання коломийок вчителем і учнями.
  •       Обмін враженнями про коломийки.
  •       Пошуково-дослідницька робота. Завдання: відшукати й

      прочитати коломийку, в якій

  1. говориться про значення пісні-коломийки, що супроводжує людину і в горі, і в радості, примушує замислитися

 («Як я стану коломийку співати, співати,

   Засмієшся, і затужиш, і станеш гадати.»

  «Зроби одну, зроби одну та зроби ще й другу.

    Одна буде про веселість, а друга про тугу».);

  1. говориться, що коломийки «лікують», піднімають настрій

(«Через тиждень була хвора, бо робота була

  А в неділю подужала, бо музику вчула.»);

  1. схвалюються кращі людські якості, зокрема працьовитість

(«Ой дрібуча коломийка, дрібуча дрібуча,

  Ото мені сподобалась дівчина робуча».);

  1. використовуються засоби гумору

(«Ой пішов я танцювати, та змилив ногами

  Більше я ся та й підпирав носом і руками».);

  1. вживаються метафори

(«Звідки мої співаночки? – питаються люди,

– в полонинах, буковинах ростуть вони всюди».);

  1. говориться, що коломийки знають ще з колиски

(«Коломийка, коломийка, весела співанка,

  Не раз її над колискою заспівала мамка».)

  • Виразне читання жартівливих коломийок.
  • Обмін враженнями від прочитаного.

  Яка з коломийок найбільше сподобалася; чому саме?

  • Колективна робота.

  Завдання: скласти колективний портрет дівчини, жінки, яку

  коломийка висміює, скориставшись цитатами.

  «Ой що ото за дівчина, що ся не засміє?»

  «За хлопцями заглядає, не замете хати»

  «А не вміє до сорочки рукава пришити»

  «Доки зварить дещо їсти, то уже полудне»

  «Стара мати блюда миє, бо дочка не хоче»

  «Коровиці не доїла – хвоста ся бояла»

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Запис у зошити цитати І. Франка і коментування.

«Коломийки – це немов розсипане намисто з перлів, що перекочуються

з місця на місце, і мерехтять, приваблюють своїм блиском … Тут

сльози й радощі, турботи й забавки, серйозні мислі й жарти нашого

народу, його життя від колиски до могили, його традиції й вірування,

його громадські й етичні ідеали», – так писав про коломийки Іван

Франко.

      VI. Підсумок уроку.

  •       Скласти сенкан «Коломийка»

Домашнє завдання: скласти власний разок намиста із коломийок, які найбільше сподобалися, запам’яталися (до 10); записати їх і навчитися виразно читати, обґрунтувати свій вибір; підготувати проект «Улюблені пісні нашої родини».

 

docx
Додав(-ла)
Тишко Галина
Додано
22 березня 2023
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку