Цього року набуло великої популярності проведення кольорового тижня у початковій школі.Цей тиждень доцільно проводити у жовтні .Бо саме той час, коли природа найбагатша кольорами. Методика передбачає детальну роботу з основними кольорами: зеленим, червоним, жовтим, синім. Оскільки діти найчастіше називають саме ці кольори своїми улюбленими .
К.Д.Ушинський зазначає, що для засвоєння певного матеріалу дітям «потрібно змусити брати участь у цьому засвоєнні якомога більшу кількість нервів, змусити брати участь зір, показуючи карту або картину, але й в акті зору повинні брати участь не лише мускули очей безбарвними обрисами зображень, але й сітківка дією кольорів розфарбованої картини. Необхідно залучити до участі дотик, нюх і смак. За такого дружного сприймання всіма органами в акті засвоєння… працюватиме найледачіша пам'ять».
Кольоровий тиждень
Мета проведення кольорового тижня
Обладнання: індивідуальні завдання на картках, відеофрагменти, серветки різних кольорів, фломастери, олівці, тематичні малюнки.
ноутбук, ватмани, кольорові стрічки, кульки, кольоровий папір та ін.
Кожний день тижня відповідає певному кольору. Усі учні і вчитель приходить в тому кольорі, якому відповідає день.
Хід кольорового тижня
ПЕРШИЙ ДЕНЬ
Ранкова зустріч.Ми розпочинаємо подорож у кольорову країну. Кожний день у нас буде незвичайний, він буде яскравим та пізнавальним. Ми не просто потрапимо у країну певного кольору, до нас завітають герої цікавого мультфільму «Фіксики», і кожний герой розкриє таємниці певного кольору. Так ми дізнаємось, що робочий день варто починати з кольору активності і практики, наприклад, з червоного. Хочете відпочити? Подивіться на об’єкт зеленого кольору. Не вистачає позитивних емоцій? Жовті речі припадуть як не можна до речі. Будьте будівельником свого життя і використовуйте отримані знання.Розпочинаймо!
Привітання
А ЗЕЛЕНИЙ манить...свіжістю й красою,
Запахом ялинки, сосни і росою.
-До нас завітала гостя. Як її звати? Так, це Верта з мультика «Фіксики». Вона може похвалитися найкрасивішими світлодіодами в класі: ніжно-зеленого кольору. Ця чарівна дівчинка дуже цілеспрямована, завжди перша може допомогти друзям у складній ситуації. Верта принесла завдання ,які ми повинні виконати на протязі дня.
Верта.Давайте розпочнемо наш день з теплих слів, з чудового девізу!
Девіз дня :«Понеділок – день зелений,ніжний,лісовий,приємний».
Протягом дня:
Вправа «Асоціативний кущ»
Верта.А з чим у вас асоціюється зелений колір.
Вчитель. Закриваємо оченята та уявляємо себе десь на зеленому полі, де шовкова травичка, де чуємо спів пташок, де виграє сонечко. Які почуття виникли, які асоціації з'явились?
життя гармонія природа
надія ЗЕЛЕНИЙ процвітання
росте цвіте розвивається
Верта. Дивно, але закривши очі я теж відчула приємні відчуття, і на мить ніжки відчули шовкову травичку, навіть відчула запах трави, він такий свіжий…Напевно слід більше дізнатися про цей колір.
Вчитель. Дітки, допоможемо дізнатися Верті про зелений колір?(вчитель веде розповідь від себе)
Зелений – колір природи, адже фактично усі живі рослини починають своє життя з зеленого кольору. Це колір живої та квітучої природи.Це заспокійливий і розслабляючий колір, символізує твердість і стійкість. Зелений -колір надії. Це колір природної гармонії. Він дає нам відчуття спокою і розслаблення.
Вправа «Кольоровий настрій»
Верта. Мені так сподобалось з вами працювати , а тому пропоную тепер скласти нам віршик про той зелений предмет чи об'єкт, який вам більше довподоби. Ось мені чомусь стала дуже приємною травичка, ніколи не думала, що я захочу гуляти по травичці і відчувати її.
Трава
Весняна, запашна
Росте, пробивається, кличе
Трава – зелений килим весни
Вправа «Чарівний елемент»
Діти вирізають геометричний матеріал зеленого кольору.
Графічна вправа «Малюємо себе»
Верта. Давайте уявляємо себе деревом. Ви можете стати будь-яким деревом. Обирайте своє дерево, адже дерево має відображати вас. А зараз кожний закриває очі та уявляє себе розкішним деревом, яке стоїть посеред зеленого поля. Обрали? Запам'ятайте свій вибір! Намалюйте дерево!
Демонстрація малюнків з поясненням вибору
ДРУГИЙ ДЕНЬ
Ранкова зустріч
Привітання
Другий день нас кличе в чарівну казку
Червоний колір подарує ласку.
Девіз дня : «Вівторок– день червоний, він яскравий і святковий».
-До нас завітав енергійний фіксик,який має світлодіоди яскраво-червоного кольору. Часто про нього говорять «Мотор нашого класу».
Хто це, дітки, відгадайте? Так,це Фаєр.
Фаєр.Діти,які елементи червоного кольору присутні на вашому одязі?
А зараз під спокійну музику намалюйте на аркуші паперу прямі та хвилясті лінії,кола,крапки червоного кольору.
Протягом дня:
Дидактична гра «Приготуємо салат червоного кольору».
Мета: закріпити знання про овочі, фрукти та ягоди червоного кольору, їх смакових, властивості, вміння використовувати в їжі.
Матеріал: овочі, фрукти і ягоди червоного кольору:
(помідор, перець, яблуко, суниця, вишня)
Хід: Вчитель пропонує назвати, з яких овочів, фруктів, ягід можна зробити червоний салат. По мірі називання нарізує овочі, фрукти, ягоди. Коли салат буде готовий, всі разом смакують ним.
Гра « ланцюжок»
Фаєр.Не думайте, я знаю багато сів та предметів червоного кольору і впевнений, шо ви знаєте їх набагато більше від мене. Позмагаємось?
Слова: помідор, мухомор, мак, яблука, кров, серединка кавуна, порічка, суниця, вишня, черешня, кетчуп ….
Червоний колір — це сила і лють Марса, це війна і любов. Червоний надає впевненості, заряджає енергією, позбавляє від туги і негативних емоцій, викликає відчуття тепла і має зігріваючу дію.
Червоний колір здатний дати відчуття захищеності. Він традиційно вважається кольором лідера.
Вправа «Кольорова водичка»
Фаєр.Зараз ми почнемо заряджати водичку. «Червона вода» оберігає від холоду і дарує життєву енергію. Якщо ви перевтомились, випийте ковток води із червоної склянки і відразу відчуєте приплив енергії. Червоний колір допоможе вам «омолодитись». Червону воду потрібно споживати маленькими ковтками вранці!
Читаємо вірш про «кольорову водичку»: Радість й жвавість подарує,
Від нудьги усіх врятує!
Творче завдання «Червоний колір»
Мета: розвивати спостережливість,мислення, мовлення, естетичний смак та позитивні емоції.
Хід: Запропонувати дітям провести вікторину, присвячену червоному кольору з питань:
Читання казки М. Скребцової «Червона казка»
Мета: закріпити знання про кольори, виховувати інтерес до художніх творів.
Вправа «Чарівний елемент»
Діти вирізають геометричний матеріал червоного кольору.
ТРЕТІЙ ДЕНЬ
Ранкова зустріч
Привітання
Девіз дня : «Середа у нас– день жовтий, теплий, сонячний, солодкий».
-До нас завітала однокласниця Сімки.Цю дівчинку відрізняє жовтий колір світлодіодів і найлегша вдача. Добра, дуже довірлива і чесна Шпуля готова повірити в будь-яку нісенітницю, помирити затятих сперечальників і стати душею величезної компанії. Шпуля настільки позитивна, що з нею неможливо сваритися!
Шпуля.Діти,уважно подивіться 2-3хвилини на картку жовтого кольору.А тепер скажіть. Що ви уявляли, коли дивилися на колір? Які почуття у вас викликав цей колір?
Протягом дня
Шпуля А тепер пригадаємо усе те, що таїть жовтий колір.
Зараз ми прослухаємо вірші вам необхідно порахувати усе те, що має жовтий колір.
Колір цей усім знайомий!
Він у соняха в короні,
Він у сонця в промінцях,
Він в скарбах в великій скрині,
У ромашках всередині,
На доріжках із піску
І у бджолах на бузку,
Він в меду і у зерні.
Здогадались вже? Промовте!
Що за колір то є? Жовтий!
-Скільки слів нарахували?
-Ми прослухали вірш та порахували усі слова які мають відношення до жовтого кольору, але предметів цього кольору так багато!
Ваша перша асоціація - сонце, хіба не так? Жовтий колір пробуджує в нас енергію і оптимізм. Він же асоціюється з багатством, успіхом і процвітанням.Жовтий пробуджує жагу знань. Спонукає кудись йти, їхати, вирушати в подорожі. Жовтий -це рішення, звільнення, зміна, розвиток, широкий простір. Люди, які люблять жовтий, хочуть розкрити себе, досягти поставленої мети. Вони самовпевнені, радісні і веселі.
Дидактична гра «Овочі на городі», «Ягоди та фрукти в саду».
Мета: закріпити назви геометричних фігур та овочів жовтого кольору, вчити співвідносити їх за формою.
Обладнання: різного розміру геометричні фігури жовтого кольору. Загадки про овочі, фрукти, ягоди.
Цей овальний, кислий плід
Знає майже увесь світ.
На дольки розрізаємо,
У чай його кидаємо.(Лимон)
Жовтий і продовгуватий,
Товстошкірий, лисуватий.
Наче місяць молодий,
Не небесний, а земний.(Банан)
Із зернинки виростає,
Жовті сукні одягає.
Із баштанових вона,
Добре знає кавуна.(Диня)
Мабуть, вони поспіли,
Бо вже гарно пожовтіли.
Скуштувати хто бажає?
Яблунька всіх пригощає. (Яблука)
Хід: Вчитель загадує загадки про овочі, а діти викладають їх із геометричних фігур, добираючи за розміром і формою. Потім діти порівнюють, хто найбільш вдало дібрав геометричні фігури, що схожі на овочі.
Словесна гра «Хто найжовтіший»
Мета: розвивати мислення, мовлення, творчу уяву, фантазію, уважність, почуття гумору.
Обладнання: предметні картинки.
Хід:Діти по черзі називають предмети жовтого кольору. Той, хто назве жовтий предмет останнім, стає «Чарівником жовтого кольору». Він бере на столі картку з якоюсь ілюстрацією і називає словосполучення зі словом «жовтий», наприклад: жовта коза, жовті вуха і т.д. Діти по черзі розповідають своїх припущення, чому той чи інший об’єкт став жовтим.
Вправа-емпатія з кольоровими фільтрами «Я можу стати…»
Мета: розвивати мовлення, творчу уяву.
Хід:Діти перевтілюються в образ жовтого кольору та розповідають від імені обраного об’єкта.
Вправа «Чарівний елемент»
Діти вирізають геометричний матеріал жовтого кольору.
ЧЕТВЕРТИЙ ДЕНЬ
Ранкова зустріч
Привітання
Синій колір зустрічає спокоєм своїм,
То ж скоріш рушаймо в подорож із ним.
Девіз дня :«Четвер блакитний в нас, ми спокійні повсякчас».
-Сьогодні до нас прийшов у гості молодший брат Сімки-Нулик. Він привітний ,але йому не вистачає знань і досвіду.Нулик часто потрапляє у важкі ситуації, з якими сам не може впоратися.
Він чомусь не має настрою та такий похмурий, хоча день сонячний та теплий.
-Допоможемо йому покращити свій настрій?
Протягом дня:
Гра «Синій ланцюжок»
Слова: хмарка, річка, дощик, темний виноград, картопля з синьою шкіркою, сливи, волошки, водоспад….
Вправа «Асоціативний кущ»
заспокоює ллється мир
свобода СИНІЙ легкість
тече буює спокій
Нулик .Зараз ми побачимо з чим у вас асоціюється синій колір. Мені завжди хочеться плакати, адже синій колір-колір сліз, похмурості. сирості, мокрого дня, це відразу робить настрій депресивним. Але може у вас виникнуть інші асоціації.
Закриваємо оченята та уявляємо себе біля гірського струмочка. Ми чуємо як тече водичка, відчуваємо легенький вітерець, відчуваємо свіжість. Які почуття виникли, які асоціації з'явились?
Довідка про синій колір
Вчитель. Давайте розкажемо Нулику про синій колір, аби він зрозумів, який він чудовий та не засмучувався даремно.
Синього так багато на нашій планеті і він має дуже важливе значення для нас. Це колір повітря та легкої води — струмків та річок. Це колір вічності, таємниці та глибокого спокою. Синій вважається кольором інтуїції. Він стимулює мислення.
Вправа«Лабіринт»
Нулик. Моя знайома прислала лист і попросила їй допомогти пройти лабіринт, аби вона змогла плавати у величезному морі. Вона має карту-лабіринт, але без допомоги не зможе пройти його.
Допоможіть рибці дістатись до чудового моря.
Нулик. Ви молодці! А тепер можемо в творчості позмагатись. Адже коли мінорний настрій я частенько складаю віршики.
Вправа «Кольоровий настрій»
Річка
Швидка, хвилююча
Тече, розливається, хвилює
Річка-хвилюючий шепіт природи.
Вправа «Чарівний елемент»
Діти вирізають геометричний матеріал блакитного кольору.
Читання казки «Блакитна мрія»
П’ЯТИЙ ДЕНЬ
Ранкова зустріч
1.Привітання
Новий день розпочинаємо
У цікаву подорож вирушаємо!
Девіз дня: П’ятниця – день кольоровий,він барвистий, веселковий.
Вчитель.Діти,погляньте, як прикрашений наш клас, назвіть, всі присутні кольори, пригадайти їх відтінки.
Вправа «Хто уважний?»
Вчитель називає колір, а діти, в кого в одязі присутній такий колір, стають на крок уперед.
Протягом дня
Дидактична гра «Відгадай колір?»
Одну дитину просять вийти з класу.Іншим пропонується задумати якийсь колір і відобразити жестами.
Творча робота «Мій край»
Зараз ми разом створимо спільну роботу «Мій край». Ми втілимо свої почуття, свої думки за допомогою різнокольорових геометричних фігур.
Прощання з казковими героями та завершення кольорового тижня
-Висловіть сої почуття та відчуття після нашого кольорового тижня.
-Що нового Ви дізнались?
-Чи допомогли Вам наші герої з мультика дізнатись щось нове?
Вправа «Проаналізуй день»
Вчитель.!
Живіть кольорово, натхненно, щодня пізнавайте нове, позбавтеся чорно – білих днів, зробіть їх барвистими.
А для цього стане в пригоді вправа «Проаналізуй день». Повертаючись додому, згадайте приємні події, які відбулися з вами, намалюйте невеличкі плямки та розмалюйте кожну з них окремим кольором . Позитивних подій має бути не менше п’яти. І тоді приємний вечір забезпечений і вам, і вашій сім´ї.
Посміхніться своєму барвистому життю і воно відповість взаємністю.