«Колосся Симоненкової поезії»

Про матеріал

Ознайомити учнів з життєвим і творчим подвигом Василя Симоненка, з'ясувати його місце у літературному процесі XX століття, особливості авторської позиції.

Розвивати в учнів творчу уяву, творче мислення, творчий характер. Виховувати почуття національної самосвідомості, любов до Батьківщини.

Перегляд файлу

Малостаросільська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Смілянської районної ради Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід:

«Колосся  Симоненкової

поезії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          Підготувала:

                                                          учитель української мови і   літератури

                                                          спеціаліст І категорії

                                                   Малостаросільської ЗОШ І-ІІ ступенів

                                          Мальована Ліна Володимирівна

 

 

 

 

 

 

2017 рік

Мета виховного заходу: Ознайомити учнів з життєвим і творчим подвигом Василя Симоненка, з'ясувати його місце у літературному процесі XX століття, особливості авторської позиції.

Розвивати в учнів творчу уяву, творче мислення, творчий характер. Виховувати почуття національної самосвідомості, любов до Батьківщини.

Плакати, написи:

  1.                   Яка то поезія, коли вона не мислить ?

Поезія — це прекрасна мудрість.

  1.                   Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки

Батьківщину.

  1.                   Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе.

                                            В. Симоненко

 

                                Хід виховного заходу

 

                 Конкурс знавців творчості В. Симоненка

 

1. Дата проведення...

2. Місце проведення...

3. Кількість учасників...

4. Кількість команд...

5. Кількість учасників у команді...

 

                       Умови конкурсу

  1. Учасники конкурсу повинні знати основні і провідні етапи жит­тя поета, що вплинули на формування його особистості.

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, а непра­вильна відповідь — це шанс для суперників заробити собі очко.

  1. Конкурсанти повинні добре знати літературну творчість В.Симоненка, особливо його твори, які вивчаються за програмою. На підготовку до відповіді дається 10 сек.

За правильну і повну відповідь команда заробляє 5 балів, за не­повну — 1 бал, а якщо не відповідає — О балів.

3. Домашнє завдання — театралізація програмного твору поета, яке готують не учасники конкурсу. Це очко заробляють для команди болільники.

4. Кожна з команд повинна представити на конкурс трьох чит­ців за творами В.Симоненка, які не вивчаються за програмою. (до 5 хвилин).

 

                                 Умови та оцінки конкурсу

 

                                  І тур — біографія поета

Цей тур має визначити загальні знання конкурсантів життєвого шляху  В.Симоненка

На запитання  ведучої першою відповідає та команда, яка пер­шою підніме пелюсток, який лежить на столі, але не пізніше, як че­рез ЗО секунд після запитання.

Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді пере­ходить до команди-суперника. Але коли й друга команда не зможе відповісти на запитання — це вже шанс для болільників заробити собі очко. Відповідатиме той болільник, хто першим підніме руку.

Маю зауважити, що болільник, який набере найбільшу кількість очок, по закінченні гри отримає приз.

За дострокову і правильну відповідь команда одержує 3 бали, за неправильну — О балів. Суперники за правильну відповідь одержу­ють 1 бал, за неправильну — О балів і болільник за правильну відповідь — 1 бал.

 

                              II тур — літературна спадщина поета

Цей тур має показати рівень знань конкурсантів літературної спадщини  поета. Кожна з команд отримує тестові завдання.

За правильну і повну відповідь команда отримує 3 бали, за не­правильну — О. Час виконання – 5 хвилин.

 

                              ІІІ тур — театралізація твору  В.Симоненка

                                            (домашнє завдання) 

Кожна з команд представляє театралізовану сценку за твором поета, а команда-суперник повинна назвати цей твір.

Інсценізація оцінюється по 5-бальній системі, а за правильну відповідь команди здобувають по 3 бали. Якщо твір не вгадано су­перником, болільник за правильну відповідь заробляє 1 очко.

 

                               IV тур — конкурс капітанів

Ведучий зачитує декілька рядків з різних творів В.Симоненка по черзі кожному капітанові, а капітан повинен закінчити або продов­жити ці рядки.

За кожну правильну відповідь капітан заробляє для команди по З бали, за неправильну — О балів. Але тут вже болільники мають можливість додати у свій залік ще 1 бал.

 

                               V тур — «Жива картина»

По черзі кожна з команд «вистроює живу картину» за образами-символами,які використовував В.Симоненко у своїх поезіях, а команда-суперник повинна впізнати малюнок і пояснити їх символічний зміст.

«Жива картина» оцінюється по 5-бальній системі. За вгадану картину і правильне пояснення команда-суперник отримує 3 бали. Якщо ж суперники не впораються із завданням, то болільники за правильно відгадану картину отримують 1 бал.

 

                                 VІ тур — конкурс читців поезії

Виразне читання оцінюється по 5-бальній системі.

    Запитання до учасників конкурсу знавців творчості   В.Симоненка

 

                               І тур — біографія поета

  1. Хто з композиторів написав музику до вірша В. Симоненка «Лебеді материнства»?
  2. Яку назву має перша збірка поезій В. Симоненка?
  3. Назвіть відомі вам казки поета?
  4. В.Симоненко вів щоденник. Він мав назву...
  5. Журналіст В.Симоненко працював в газеті...
  6. Яку назву має поезія В. Симоненка з присвятою Ліні Костенко?
  7. Які слова викарбовано на пам’ятнику В. Симоненка на його могилі?
  8. «Його творчість живе, їй відкритий шлях до юнацьких сердець, до народу, до України, яка навіки увінчала поета своєю любов'ю» ... — так писав про В. Симоненка...
  9. В. Симоненко написав збірку новел, а назва її...
  10. «Посивіла до світанку ненька,

      Нагло так ударила зима...

      Гляньмо ж в очі віршам Симоненка, 

      Тим, що є, і тим, яких нема!...» — так пише у своєму вірші...

  1. Премія ім. Василя Симоненка присуджується молодим поетам за кращу поетичну книжку. Назвіть, кого з лауреатів цієї премії ви знаєте.
  2. Назвіть вірш М. Вінграновського та І. Драча, присвяченого                      В. Симоненку.
  3. Який навчальний заклад закінчив В. Симоненко?
  4. «Василь був у всьому красивою,чистою людиною, правдолюбцем, безкомпромісним до лицемірів, убогих духом підлабузників», — так писав поет...
  5. Поет Микола Сом написав книгу спогадів про В. Симоненка, а мала вона назву...
  6. Які псевдоніми мав Василь Симоненко?

 

Відповіді.

  1. А. Пашкевич.
  2. Збірка «Тиша і грім», 1962 р.
  3. «Казка про Дурила», «Цар Плаксій та Лоскотон», «Подорож у країну Навпаки».
  4. «Окрайці думок».
  5. В газеті «Молодь Черкащини».
  6. «Перехожий».
  7. «Можна все на світі вибирати, сину,

   Вибрати не можна тільки Батьківщину».

  1. Олесь Гончар.
  2. «Вино з троянд».
  3. Тамара Коломієць у вірш «Пам’яті Василя Симоненка».
  4. Чернілевський С., Пахльовська О., Зарівна Т., Півторацька Н.,             Віденко М., Голобородько В, Рубан В., Жураківський В. та інші.
  5. М. Вінграновський «Пам’яті Василя Симоненка», І. Драч                          «В. Симоненкові».
  6. Факультет журналістики Київського держуніверситету                           ім. Т. Шевченка.
  7. Поет Ілля Бердник.
  8. М. Сом «З матір’ю на самоті».
  9. В. Щербань, В. Симон, С.Василенко.

 

        II тур — літературна спадщина поета

 

  1.                          До якого покоління українських митців належить В. Симоненко?

А.  «П'ятдесятники»;  

  Б .  «Шістдесятники»;        

  В.   «Вісімдесятники»;

  Г.   «Розстріляне відродження».

 

  1.                          Укажіть рік виходу першої збірки В. Симоненка «Тиша і грім»:

А.  1964р.;    В.   1961 р.;    Б.  1962 р.;  Г.  1960 р.

 

  1.                          Укажіть назву твору, який не входить до творчого доробку               В. Симоненка:

А.   «Де зараз ви, кати мого народу?»;      

   Б.    «Я не бував за дальніми морями...»;

   В.    «Коли ми йшли удвох з тобою...»; 

   Г.    «Моя мова»;       

   Д.    «Кирпатий барометр».

 

  1.                          Розмістіть    етапи    життя    і    творчості    В.    Симоненка    в    правильному хронологічному порядку:
  1.            Вихід збірки поезій «Тиша і грім»;

Б. В. Симоненко - студент факультету журналістики Київського    університету, секретар університетської багатотиражки;

В.  Вихід збірки «Земне тяжіння»;  

Г.  Вихід збірки оповідань і новел «Вино з троянд».

 

  Відповідь:     БАВГ

 

  1.                          Домінантами творчості Василя Симоненка є всі названі, крім:

 

А. Кожна особистість - неповторна і являє собою окремий космос; увага до звичайної людини, до буденного життя;

Б. Критика сталінського режиму в казковій, фантастичній формі;

В. Порушення проблем історичної пам'яті;

Г. Синівська відданість, глибокий патріотизм.

  1.                          Для дітей призначені усі названі твори Василя Симоненка, крім:

А. «Цар Плаксій і Лоскотон»;

Б. «Подорож у країну Навпаки»;

В. «Казка про Дурила»;         

Г. «Дума про щастя».

 

  1.                          Материнська тривога за долю сина, перед яким відкривається дійсність, - головний мотив поезії В. Симоненка:

А. «Світ який! Мереживо казкове...»;       

Б. «Ти знаєш, що ти - людина...»;

В. «Піч»;                                                        

Г. «Лебеді материнства»;

Д. «Вона прийшла...».

 

  1.                          Якою  темою  об'єднані  Симоненкові  поезії  «Піч»,   «Баба  Онися»,  «Дід умер»?

А. Страждання українського народу під час Другої світової війни;

Б. Голодомор 1932 - 1933 рр.;

В. Доля простої людини;

Г. Згубні наслідки техногенної революції XX ст.;

Д. Братовбивча війна після революції 1917 р.

 

  1.                          Установіть відповідність між фрагментом поезії В. Симоненка і художньо-виражальним засобом, використаним у ньому (підкреслене):
  1.              «І з тобою було б нам гірко, Обіймав би нас часто сум...»
  2.              Україно! Ти для мене диво!

       І нехай пливе за роком рік.

       Буду, мамо горда і вродлива,

       З тебе дивуватися повік...»

  1.              «Маю я святе синівське право

       З матір'ю побуть на самоті»

  1.              «Ти знаєш, що ти    - людина?

         Ти знаєш про це чи ні?»

  1.              «Усмішка твоя - єдина,

         Мука твоя - єдина,

         Очі твої - одні».

А. Звертання;

Б. Епітет;

В. Анафора;

Г. Епіфора;

Д. Персоніфікація

Е. Гіпербола.

Відповіді:  1Д. 2.А 3.Б 4.В 5.Г.

 

  1.                      Назвіть прижиттєву збірку творів В.Симоненка:

A. «Земне тяжіння».

Б. «Лебеді материнства».

В. «Тиша і грім».

Г. «Ти знаєш, що ти – людина...»..

 

  1.                      Який вірш В.Симоненка став піснею?

A. «Лебеді материнства».

Б. «Кирпатий барометр».

В. «Вона прийшла».

Г. «Є в коханні і будні, і свята».

 

  1.                      Хто з письменників назвав В.Симоненка «витязем молодої української поезії»?

A.  Д.Павличко.

В.  О.Гончар.

Б. А. Малишко.

Г. Б.Олійник.

 

  1.                      Які мотиви об’єднують вірші Симоненка «Я», «Ти знаєш, що ти – людина»?

А. Образ України – єдиної Вітчизни.

Б. Утвердження неповторності кожної особистості.

В. Мотиви історичної пам’яті.

Г. Поетика інтимних почуттів.

 

  1.                      У якому творі В.Симоненко розкрив потворний світ перевернутих явищ, у якому панують фальшиві цінності?

А. «Дід умер».

Б. «Дума про щастя».

В. «Казка про Дурила».

Г. «Де зараз ви, кати мого народу?»

 

        IIІ тур — конкурс капітанів.

З яких творів В. Симоненка взято ці рядки:

  1.                   Кораблі! Шикуйтесь до походу!

    Мрійництво! Жаго моя! Живи! 

    В океані рідного народу

    Відкривай духовні острови!

 

  1. Ті пісні мене найперше вчили

Поважати труд людський і піт,

     Шанувать Вітчизну мою милу,

     Бо вона одна на цілий світ.

 

  1.  І підслухали зорі і трави,

    І підслухали ріки й мости,

    Як шептав тобі вітер ласкаво:

   «Я такої не бачив, як ти...».

 

  1. Не шкодуй добра мені, людині,

     Щастя не жалій моїм літам —

     Все одно ті скарби по краплині

     Я тобі закохано віддам.

 

  1.                   Можна вибрать друга і по духу брата,

    Та не можна рідну матір вибирати.

    За тобою завше будуть мандрувати

    Очі материнські і білява хата.

 

  1. Сьогодні усе для тебе —

     Озера, гаї, степи.

     І жити спішити треба,

     Кохати спішити треба —

             Гляди ж не проспи!

 

  1.                   Вставали Коперники і Джордани,

     Шевченко підводив могутнє чоло,

     І біля вічного їхнього трону

     Лакузи жодного не було.

 

  1. Народ мій є! Народ мій завжди буде!

     Ніхто не перекреслить мій народ!

     Пощезнуть всі перевертні, й приблуди,

     І орди завойовників-заброд!

 

  1.                   Україно, ти моя молитва,

     Ти моя розлука вікова...

     Громотить над світом люта битва

     За твоє життя, твої права.

 

10.  Бо нива — це моя!

      Тут я почну зажинок,

      Бо кращий урожай не жде мене ніде,

      Бо тисяча доріг, мільйон вузьких стежинок

      Мене на ниву батьківську веде...

 

11. Щоб подвиг її над землею

 У бронзі дзвенів віки,

      Щоб всі, ідучи повз неї,

      Знімали в пошані шапки.

 

  1. Народе мій!

     Титане непоборний,

     Що небо підпирає голубе!

     Твій гордий подвиг Не принизять жорна —

     Вони лиш возвеличують тебе.

 

13.... У кого ви крали?

     Ви крали в себе!

     Це ж просто сором

     Красти свій труд...

 

14. І тобі рости й не в’януть зроду,

      Квітувать в поемах і віршах,

      Бо в тобі — великого народу

      Ніжна і замріяна душа.

 

15. Вона прийшла, заквітчана і мила,

      І руки лагідно до мене простягла,

      І так чарівно кликала й молила,

     Такою ніжною і доброю була.

 

16. І буду ждати кожної години

      В далекому чи близькому краю

      Одну тебе, тебе єдину,

      Маленьку милу дівчинку мою.

 

17.  Щоб жерли ви булки й сало,

       Віками пер соху-плуг.

       Хіба ж для історії мало

       Оцих видатних заслуг?!

 

18. Коли грозує далеч небокрая

      У передгроззі дикім і німім,

      Я твоїм ім’ям благословляю,

      Проклинаю іменем твоїм.

 

19. Може, ти не прийдеш, лаяти не стану –

      Буду сам гуляти з вечора до рану.

      Бо й признатись щиро: не тебе я жду,

      Жду свого кохання в білому саду.

 

20. І палають, ніби стиглі вишні,

      Владно підкоряючи собі,

      Губи неціловані і грішні,

      Очі божевільно голубі.

 

21. Отож прошу — пусти мене в кошару,

      Бо з ними я сьогодні віч-на-віч

      Бажаю повести правдиву річ...

 

22. Їх би за грати! Їх би до суду!

      Їх би до карцеру за розбій!

      Доказів мало? Доказом будуть

      Лантухи вкрадених вір і надій.

 

23. Україно, мовчи!

      Україно, затихни!

      Не така ти багата, щоб тратить слова.

      Хай брехня твоє слово дугою не вигне,

      Хай не вірить твій розум в убогі дива.

 

             Відповіді

1. «Гей, нові Колумби й Магеллани».

2. «Грудочка землі».

3. «Суперники».

4. «Світ який — мереживо казкове!».

5. «Лебеді материнства».

6. «Ти знаєш, що ти — людина?».

7. «Монархи».

8. «Де зараз ви, кати мого народу?».

9. «Задивляюсь у твої зіниці...».

10. «Є тисячі доріг...».

11. «Баба Онися».

12. «Жорна».

13. «Злодій».

14. «Моя мова».

15. «Вона прийшла».

16. «Я не помру від розпачу і муки...».

17. «Мій родовід».

18. «Україні».

19. «Буду тебе ждати там, де вишня біла...».

20. «Я тобі галантно не вклонюся».

21. «Вовк-миротворець».

22. «Злодій».

23. «В букварях ти наряджена і заспідничена...»

               Використана література:

  1. Василь Симоненко. Поезії. – К.:Рад.школа, 1984. – 243с.
  2. Василь Симоненко. Поетична спадщина. – Харків: Ранок,1999. – 64с.
  3.  3. Кононенко П. Василь Симоненко //Дніпрова хвиля. – К : Освіта, 1991. – С.699-703.
  4. Нові імена в програмі української літератури. – К.:Освіта, 1993. – С.249 – 276.
  5. Поезія: Ліна Костенко. Василь Симоненко. Олександр Олесь. Василь Стус. 2-е вид доп. – К.: Наук, думка, 1999. – 272с.
  6. Симоненко В. Берег чекань. – К.: Наукова думка, 2001. – 244 с.
  7. Ткаченко А. Василь Симоненко: Нарис життя і творчості. – К : Наукова думка, 1990.
  8. Шевченко А. Симоненко вчора й сьогодні//Дивослово. – 1999. – 12. – С.42-47.
  9. http://ru.wikipedia.org/wiki/Симоненко.

 

doc
Додав(-ла)
Мальована Ліна
Додано
5 травня 2018
Переглядів
3010
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку