Ознайомити учнів з життєвим і творчим подвигом Василя Симоненка, з'ясувати його місце у літературному процесі XX століття, особливості авторської позиції.
Розвивати в учнів творчу уяву, творче мислення, творчий характер. Виховувати почуття національної самосвідомості, любов до Батьківщини.
Малостаросільська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Смілянської районної ради Черкаської області
Виховний захід:
«Колосся Симоненкової
поезії»
Підготувала:
учитель української мови і літератури
спеціаліст І категорії
Малостаросільської ЗОШ І-ІІ ступенів
Мальована Ліна Володимирівна
2017 рік
Мета виховного заходу: Ознайомити учнів з життєвим і творчим подвигом Василя Симоненка, з'ясувати його місце у літературному процесі XX століття, особливості авторської позиції.
Розвивати в учнів творчу уяву, творче мислення, творчий характер. Виховувати почуття національної самосвідомості, любов до Батьківщини.
Плакати, написи:
Поезія — це прекрасна мудрість.
Вибрати не можна тільки
Батьківщину.
Хто сьогодні бореться й живе.
В. Симоненко
Хід виховного заходу
Конкурс знавців творчості В. Симоненка
1. Дата проведення...
2. Місце проведення...
3. Кількість учасників...
4. Кількість команд...
5. Кількість учасників у команді...
Умови конкурсу
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал, а неправильна відповідь — це шанс для суперників заробити собі очко.
За правильну і повну відповідь команда заробляє 5 балів, за неповну — 1 бал, а якщо не відповідає — О балів.
3. Домашнє завдання — театралізація програмного твору поета, яке готують не учасники конкурсу. Це очко заробляють для команди болільники.
4. Кожна з команд повинна представити на конкурс трьох читців за творами В.Симоненка, які не вивчаються за програмою. (до 5 хвилин).
Умови та оцінки конкурсу
І тур — біографія поета
Цей тур має визначити загальні знання конкурсантів життєвого шляху В.Симоненка
На запитання ведучої першою відповідає та команда, яка першою підніме пелюсток, який лежить на столі, але не пізніше, як через ЗО секунд після запитання.
Якщо команда дає неправильну відповідь, право відповіді переходить до команди-суперника. Але коли й друга команда не зможе відповісти на запитання — це вже шанс для болільників заробити собі очко. Відповідатиме той болільник, хто першим підніме руку.
Маю зауважити, що болільник, який набере найбільшу кількість очок, по закінченні гри отримає приз.
За дострокову і правильну відповідь команда одержує 3 бали, за неправильну — О балів. Суперники за правильну відповідь одержують 1 бал, за неправильну — О балів і болільник за правильну відповідь — 1 бал.
II тур — літературна спадщина поета
Цей тур має показати рівень знань конкурсантів літературної спадщини поета. Кожна з команд отримує тестові завдання.
За правильну і повну відповідь команда отримує 3 бали, за неправильну — О. Час виконання – 5 хвилин.
ІІІ тур — театралізація твору В.Симоненка
(домашнє завдання)
Кожна з команд представляє театралізовану сценку за твором поета, а команда-суперник повинна назвати цей твір.
Інсценізація оцінюється по 5-бальній системі, а за правильну відповідь команди здобувають по 3 бали. Якщо твір не вгадано суперником, болільник за правильну відповідь заробляє 1 очко.
IV тур — конкурс капітанів
Ведучий зачитує декілька рядків з різних творів В.Симоненка по черзі кожному капітанові, а капітан повинен закінчити або продовжити ці рядки.
За кожну правильну відповідь капітан заробляє для команди по З бали, за неправильну — О балів. Але тут вже болільники мають можливість додати у свій залік ще 1 бал.
V тур — «Жива картина»
По черзі кожна з команд «вистроює живу картину» за образами-символами,які використовував В.Симоненко у своїх поезіях, а команда-суперник повинна впізнати малюнок і пояснити їх символічний зміст.
«Жива картина» оцінюється по 5-бальній системі. За вгадану картину і правильне пояснення команда-суперник отримує 3 бали. Якщо ж суперники не впораються із завданням, то болільники за правильно відгадану картину отримують 1 бал.
VІ тур — конкурс читців поезії
Виразне читання оцінюється по 5-бальній системі.
Запитання до учасників конкурсу знавців творчості В.Симоненка
І тур — біографія поета
Нагло так ударила зима...
Гляньмо ж в очі віршам Симоненка,
Тим, що є, і тим, яких нема!...» — так пише у своєму вірші...
Відповіді.
Вибрати не можна тільки Батьківщину».
II тур — літературна спадщина поета
А. «П'ятдесятники»;
Б . «Шістдесятники»;
В. «Вісімдесятники»;
Г. «Розстріляне відродження».
А. 1964р.; В. 1961 р.; Б. 1962 р.; Г. 1960 р.
А. «Де зараз ви, кати мого народу?»;
Б. «Я не бував за дальніми морями...»;
В. «Коли ми йшли удвох з тобою...»;
Г. «Моя мова»;
Д. «Кирпатий барометр».
Б. В. Симоненко - студент факультету журналістики Київського університету, секретар університетської багатотиражки;
В. Вихід збірки «Земне тяжіння»;
Г. Вихід збірки оповідань і новел «Вино з троянд».
Відповідь: БАВГ
А. Кожна особистість - неповторна і являє собою окремий космос; увага до звичайної людини, до буденного життя;
Б. Критика сталінського режиму в казковій, фантастичній формі;
В. Порушення проблем історичної пам'яті;
Г. Синівська відданість, глибокий патріотизм.
А. «Цар Плаксій і Лоскотон»;
Б. «Подорож у країну Навпаки»;
В. «Казка про Дурила»;
Г. «Дума про щастя».
А. «Світ який! Мереживо казкове...»;
Б. «Ти знаєш, що ти - людина...»;
В. «Піч»;
Г. «Лебеді материнства»;
Д. «Вона прийшла...».
А. Страждання українського народу під час Другої світової війни;
Б. Голодомор 1932 - 1933 рр.;
В. Доля простої людини;
Г. Згубні наслідки техногенної революції XX ст.;
Д. Братовбивча війна після революції 1917 р.
І нехай пливе за роком рік.
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік...»
З матір'ю побуть на самоті»
Ти знаєш про це чи ні?»
Мука твоя - єдина,
Очі твої - одні».
А. Звертання;
Б. Епітет;
В. Анафора;
Г. Епіфора;
Д. Персоніфікація
Е. Гіпербола.
Відповіді: 1Д. 2.А 3.Б 4.В 5.Г.
A. «Земне тяжіння».
Б. «Лебеді материнства».
В. «Тиша і грім».
Г. «Ти знаєш, що ти – людина...»..
A. «Лебеді материнства».
Б. «Кирпатий барометр».
В. «Вона прийшла».
Г. «Є в коханні і будні, і свята».
A. Д.Павличко.
В. О.Гончар.
Б. А. Малишко.
Г. Б.Олійник.
А. Образ України – єдиної Вітчизни.
Б. Утвердження неповторності кожної особистості.
В. Мотиви історичної пам’яті.
Г. Поетика інтимних почуттів.
А. «Дід умер».
Б. «Дума про щастя».
В. «Казка про Дурила».
Г. «Де зараз ви, кати мого народу?»
IIІ тур — конкурс капітанів.
З яких творів В. Симоненка взято ці рядки:
Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
Поважати труд людський і піт,
Шанувать Вітчизну мою милу,
Бо вона одна на цілий світ.
І підслухали ріки й мости,
Як шептав тобі вітер ласкаво:
«Я такої не бачив, як ти...».
Щастя не жалій моїм літам —
Все одно ті скарби по краплині
Я тобі закохано віддам.
Та не можна рідну матір вибирати.
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Шевченко підводив могутнє чоло,
І біля вічного їхнього трону
Лакузи жодного не було.
Ніхто не перекреслить мій народ!
Пощезнуть всі перевертні, й приблуди,
І орди завойовників-заброд!
Ти моя розлука вікова...
Громотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.
10. Бо нива — це моя!
Тут я почну зажинок,
Бо кращий урожай не жде мене ніде,
Бо тисяча доріг, мільйон вузьких стежинок
Мене на ниву батьківську веде...
11. Щоб подвиг її над землею
У бронзі дзвенів віки,
Щоб всі, ідучи повз неї,
Знімали в пошані шапки.
Титане непоборний,
Що небо підпирає голубе!
Твій гордий подвиг Не принизять жорна —
Вони лиш возвеличують тебе.
13.... У кого ви крали?
Ви крали в себе!
Це ж просто сором
Красти свій труд...
14. І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі — великого народу
Ніжна і замріяна душа.
15. Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й молила,
Такою ніжною і доброю була.
16. І буду ждати кожної години
В далекому чи близькому краю
Одну тебе, тебе єдину,
Маленьку милу дівчинку мою.
17. Щоб жерли ви булки й сало,
Віками пер соху-плуг.
Хіба ж для історії мало
Оцих видатних заслуг?!
18. Коли грозує далеч небокрая
У передгроззі дикім і німім,
Я твоїм ім’ям благословляю,
Проклинаю іменем твоїм.
19. Може, ти не прийдеш, лаяти не стану –
Буду сам гуляти з вечора до рану.
Бо й признатись щиро: не тебе я жду,
Жду свого кохання в білому саду.
20. І палають, ніби стиглі вишні,
Владно підкоряючи собі,
Губи неціловані і грішні,
Очі божевільно голубі.
21. Отож прошу — пусти мене в кошару,
Бо з ними я сьогодні віч-на-віч
Бажаю повести правдиву річ...
22. Їх би за грати! Їх би до суду!
Їх би до карцеру за розбій!
Доказів мало? Доказом будуть
Лантухи вкрадених вір і надій.
23. Україно, мовчи!
Україно, затихни!
Не така ти багата, щоб тратить слова.
Хай брехня твоє слово дугою не вигне,
Хай не вірить твій розум в убогі дива.
Відповіді
1. «Гей, нові Колумби й Магеллани».
2. «Грудочка землі».
3. «Суперники».
4. «Світ який — мереживо казкове!».
5. «Лебеді материнства».
6. «Ти знаєш, що ти — людина?».
7. «Монархи».
8. «Де зараз ви, кати мого народу?».
9. «Задивляюсь у твої зіниці...».
10. «Є тисячі доріг...».
11. «Баба Онися».
12. «Жорна».
13. «Злодій».
14. «Моя мова».
15. «Вона прийшла».
16. «Я не помру від розпачу і муки...».
17. «Мій родовід».
18. «Україні».
19. «Буду тебе ждати там, де вишня біла...».
20. «Я тобі галантно не вклонюся».
21. «Вовк-миротворець».
22. «Злодій».
23. «В букварях ти наряджена і заспідничена...»
Використана література: