формувати знання про клітинну будову організмів, ознайомити учнів із загальним планом будови клітин, особливостями будови рослинної клітини, формувати вміння готувати мікропрепарати
6 клас Дата проведення____________
Будова рослинної клітини. Лабораторна робота № 1. Будова рослинної клітини
Тема : Будова рослинної клітини. Лабораторна робота № 1. Будова рослинної клітини.
Мета : формувати знання про клітинну будову організмів, ознайомити учнів із загальним планом будови клітин, особливостями будови рослинної клітини, формувати вміння готувати мікропрепарати;
розвивати практичні вміння працювати зі збільшувальними приладами ;
виховувати акуратність, охайність;
Обладнання: таблиця “Будова рослинної клітини “, мікроскоп, предметні та накривні скельця , препарувальні голки, піпетки, розчин йоду, луски цибулі , склянка води.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: тестова перевірка, вправа “Карусель”, графічний диктант.
Терміни та поняття: оболонка, клітинна мембрана, цитоплазма, ядро, органели, вакуоля, пластиди.
Клітина- це дивний і
загадковий світ.
Дитяча енциклопедія.
Хід уроку
І. Організація класу.
Шановні учні! Придивіться один до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність – це настрій.
Перш ніж розпочати урок, з”ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішнє заняття.
У кожного з вас на робочому столі знаходяться картки , на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь-ласка, контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою:
Хороший настрій
Нормальний настрій
Поганий настрій
А тепер покажіть ці обличчя мені . Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Тож давайте посміхнемось один одному, змінимо свій настрій на хороший.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Тестова перевірка навчальних досягнень:
А) ядрі, б) хлоропластах, в) вакуолях.
2. Під час фотосинтезу рослини поглинають:
а) кисень, б) вуглекислий газ, в) органічну речовину.
3. Під час фотосинтезу рослини виділяють:
а) кисень, б) вуглекислий газ.
4. Процес фотосинтезу відбувається тільки при сонячному світлі, а при штучному – ні :
а) так, б) ні, в) власний варіант відповіді.
5. Під час дихання рослини поглинають :
а) кисень, б) вуглекислий газ.
6. Під час дихання рослини виділяють :
а) кисень, б) вуглекислий газ.
7. Ріст – це зміни :
а) кількісні, б) якісні.
8. Мінеральне живлення – це надходження та засвоєння з грунту розчинених у воді неорганічних та деяких органічних речовин:
а) так, б) ні, в) власний варіант відповіді.
9. Рослини живляться за допомогою :
а) мінерального живлення, б) повітряного живлення, в) мінерального і повітряного.
10. Найактивніше дихання спостерігається в тих частинах рослини, що ростуть :
а) так, б) ні , в) власний варіант відповіді.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності :
Розгадайте ребус
( Ключова фраза : Цитологія – наука про клітину )
ІY. Повідомлення теми та мети уроку.
Y. Надання необхідної інформації: ( Пояснення вчителя з використанням комп”ютера)
Основні частини клітини |
Будова і функції |
1. Оболонка |
Обмежує її вміст , захищає її від несприятливих впливів довкілля |
2. Цитоплазма |
Містяться органели |
3. Пластиди |
Накопичуються запасні поживні речовини |
4. Вакуолі |
Підтримують тиск всередині клітини, сприяють збереженню її сталої форми |
5. Ядро |
Носій спадкової інформації |
6. Клітинні включення |
Тимчасові утвори |
7. Хлоропласти |
Відбувається фотосинтез |
б) малюнок рослинної клітини;
2. Лабораторна робота № 1. Будова рослинної клітини. (згідно інструкції )
YІ. Інтерактивна вправа “ Карусель”:
( Клас об’єднується в 2 ланки , у кожній з яких утворюються пари ( 2ряди парт та пари учнів , що сидять за однією партою.) Склад ланок є постійним , пари змінні , з одного боку ряду діти сидять на своїх місцях , а з іншого пересідають , рухаючись уздовж ряду. Ланки отримують однаковий пакет завдань , а кожна пара працює над якимось одним питанням. Учні в парах разом обговорюють своє завдання, по завершенню склад пар змінюється. У новоутворених парах діти діляться один з одним інформацією, якою вони оволоділи під час роботи у першій парі . Вправа продовжується до тих пір , доки не утворяться початкові пари.)
Завдання для ланок: “Будова і функції основних частин рослинної клітини”:
1 пара – будова і функції оболонки
2 пара – будова і функції цитоплазми
3 пара – будова і функції ядра
4 пара – основні органели клітини , їх функції.
YІІ. Рефлексія
(Поставити знак + , якщо твердження правильне, знак – , якщо “ ні”).
1) Цитологія – наука про будову і функції клітини.
2) Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живого.
3) Усі організми мають клітинну будову.
4) Ззовні клітина оточена мембраною.
5) Всередині клітина заповнена цитоплазмою.
6) У цитоплазмі містяться лише пластиди і вакуолі.
7) У всіх рослинних організмів клітини мають ядро .
8) Цитоплазма складається з води ( близько 80 ), органічних та неорганічних сполук.
9) У ядрі містяться носії спадкової інформації про клітини та весь організм в цілому.
10) Клітинні включення є постійними утворами в цитоплазмі.
YІІІ. Підсумок уроку.
Вправа “Мені на уроці було (не)цікаво, тому що …”
ІХ. Оцінювання і домашнє завдання.