Використання цього типу уроку передбачає виконання учнями комплексних завдань;перевірка домашнього завдання; мотивація навчальної діяльності, усвідомлення учнями практичної значущості знань, умінь та навичок; осмислення змісту і послідовності застосування практичних дій; самостійне виконання учнями завдання під контролем і з допомогою вчителя; підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання
ТЕМА: Вітер.
Тип уроку: комбінований.
Мета: формування в учнів знань про вітер і причини його утворення; навчитися визначати напрям вітру та його швидкість, будувати та аналізувати розу вітрів; ознайомити з поняттями бриз, штиль і т.д.; розвинути логічне мислення, уяву, пам'ять; навчитися самостійно спостерігати за вітрами та аналізувати результати; розвинути вміння працювати з підручником та іншими джерелами; навчитися будувати схеми та аналізувати їх; виховати пізнавальний інтерес до географії.
Обладнання: підручник, робочий зошит, календар погоди, схема нічного і денного бризів, флюгер, гумова кулька, вітрячок.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
- перевірка відсутніх;
- перевірка засобів навчання;
- психологічна підготовка учнів.
ІІ. Перевірка засвоєних знань, навичок і вмінь.
Так чи ні
Розповідь учителя. Відгадайте загадку. Слово-відгадка підкаже вам тему сьогоднішнього уроку.
«Без крил, але літаю
Вербі коси розплітаю,
Погойдаю в лісі гілку
Заколишу в квітці бджілку
Якщо добре розлютити
Можу шкоди наробити»
Відповідь учнів: «Вітер».
Розповідь учителя. Отже, тема нашого уроку – вітер (тема записується на дошці).
Пронизливий невидимка, якого ми не бачимо, ніжним подихом куйовдить волосся влітку і колючий пронизливий взимку. Ми його не бачимо, але відчуваємо, бачимо, як гойдаються гілки дерев, як кружляє опале листя, як пушинка кульбаби, наче невагома, то падає, то піднімається і летить вдалечінь. Він може бути корисним і шкідливим для людини.
Бесіда.
Діти відповідають: вітер руйнує будинки, ламає дерева і т.д.
Діти відповідають: так, використовують, є вітрові електростанції.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами з’ясуємо, що таке вітер, як він утворюється, яку роботу може виконувати та багато іншого.
План записується на дошці.
План
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Відповідь учнів. Атмосферний тиск – це сила, з якою повітря тисне на одиницю площі земної поверхні. А тепер уявіть, що ви опинилися на березі моря у спекотній літній день. Поверхня суші (берег) нагрівається швидше. Тому розпечений пісок нагріває повітря, що розташоване над сушею. Тепле повітря легке, піднімається вгору, ніби звільняє місце.
Поверхня води нагрівається повільніше, тому температура повітря, яке розташоване над поверхнею води, у порівнянні з температурою води над по верхньою суші, холодніше і важче, воно рухається в бік, де утворилася, ніби повітряна порожнина, тобто в бік суші, де повітря нагрілося і піднялося вгору. Відбувається рух повітря важчого і холоднішого з моря в бік берега. Цей горизонтальний рух повітря з області високого тиску (моря) в область низького тиску (суші) називають вітром. Такий вітер називають денний бриз. Вночі все навпаки. Суша охолоджується швидше, ніж вода, тому холодне повітря опускається вниз, а повітря над теплим морем піднімається вгору і на його місце приходить холодне повітря з суші. Такий вітер називається нічний бриз. (Під час розповіді вчитель використовує схему нічного і денного бризу і показує дослід з повітряною кулькою, відкриваючи отвір кульки і випускаючи повітря в бік вітрячка, демонструє учням рух повітря).
Питання вчителя. Скажіть будь-ласка, а для чого спідометр в автомобілях?
Відповідь учнів. Для того, щоб вимірювати швидкість в автомобілях.
Питання вчителя. А як ви вважаєте, чи має вітер швидкість?
Відповідь учнів. Так, вітер має швидкість.
Так, дійсно, вітер має швидкість. Тому, коли ми характеризуємо вітер, ми вказуємо швидкість вітру, яка вимірюється в метрах за секунду або в кілометрах за годину. Так, перший прилад для вимірювання швидкості вітру був винайдений у 1667 році Робертом Хуком. Він має назву анемометр.
Питання вчителя. Якщо ми хочемо щось підняти або штовхнути, ми докладаємо що?
Відповідь учнів. Силу.
От і вітер має свою силу. Остання визначається за 12-бальною шкалою Бофорта (вчитель демонструє Бофорта).
Питання вчителя. А в нашому місті вітер дме з якого боку?
Відповідь учня. Вітер постійно змінюється.
Так, вітер може змінювати напрямок декілька разів на добу. Напрям вітру визначають за тією стороною горизонту, звідки він дме. Якщо, наприклад, вітер дме з заходу на схід, його називають західним. Прилад, за допомогою якого визначають напрям вітру, називають флюгером. Флюгер в перекладі з голандської означає крило.
Висновок: основними характеристиками вітру є напрямок, швидкість і сила.
Завдання. С.137.
Користуючись малюнками визначення сили і швидкості вітру на с. 135,оцініть у балах силу вітру,який змальований у віршах Т. Шевченка:
Група 1
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завиває,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підіймає…
Група 2
Реве, стогне, завиває,
Лози нагинає;
Грім гогоче, а блискавка.
Хмару роздирає…
Група 3
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють…
Під час розповіді учитель будує на дошці розу вітрів.
Лінії підписуємо згідно з сторонами горизонту: пн., пд., зх., сх., пн.-зх., пд.-зх., пн.-сх., пд.-сх. Лінії діляться на рівні відрізки. Один відрізок – один день. Дані беремо з календаря погоди. Далі з’єднуємо крайні точки у послідовності пн..→пн.-сх.→сх.→пн.-сх→пд.→пд.-зх.→зх.→пн.-зх.→пн..
Відсутність якогось з вітрів перериває лінію і з’єднується з центром графіка. Кількість днів зі штилем записується в кружечок всередині рози вітрів. Отриманий графік дозволяє визначити переважаючі вітри в дані місцевості.
Завдання. За даними календаря спостережень погоди побудуйте самостійно розу вітрів, проаналізуйте складену схему-діаграму. Вітри, яких напрямів було зафіксовано протягом місяця? Які вітри переважали протягом усього періоду?
Про значення вітру в нашому житті ми навіть не замислюємося, але рух повітря впливає на багато що в нашому житті.
Якби не було вітру, то дощ і сніг випадали б тільки над водоймами. Вітер переносить дрібні часточки, які знаходяться в повітрі. Таким чином очищує повітря від пилу та загазованості в містах. Люди навчилися використовувати силу повітря: вітряні млини, вітрові електростанції (учні підготували повідомлення на випередження). Вітер бере участь у формуванні рельєфу. Переносить дрібні часточки, таким чином, в одному місці руйнує, а в іншому відбувається накопичення. Наприклад, бархани в пустелях. Вітер переносить на велику відстань насіння рослин, сприяє утворенню морських течій, впливає на клімат, змішує тепле повітря з холодним, допомагає руху попутний вітер і ускладнює його зустрічний.
Сильний вітер руйнує штучні і природні споруди, може викорчовувати дерева з корінням, а також може призвести до втрати контролю над літаком. Швидкі вітри можуть здіймати високі хвилі на великих водоймах. Це призводить до руйнування штучних споруд і морського транспорту. Вітер здатен поширювати пожежі, може переносити пил з пустель на велику відстань, таким чином, забруднює повітря.
Домашнє завдання. §34с.134-137, Знайти в Інтернеті windsock, дізнайтесь що це.