Тема: «Комп’ютерна та Інтернет - залежність як актуальні проблеми сучасності»
Мета: визначити та проаналізувати основні проблеми комп’ютерної та інтернет-залежності у молодіжному середовищі, визначити причини появи, симптоми та наслідки компютерної залежності, способи формування адекватної самооцінки для профілактики компютерної залежності. Розглянути вплив комп’ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток учнівської молоді. Дати інформацію про вплив комп’ютерних ігор на організм дитини. Визначити комп’ютерну та Інтернет залежність шляхом проведення анкетування.
Хід заняття:
Вчитель: Комп’ютер увірвався у наше життя стрімко і з кожним днем стає невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. В сучасному світі не вміти користуватись ним все рівно, що не вміти писати або читати. Сьогодні майже вся діяльність людини супроводжується інноваційними технологіями, які допомагають людині розвиватись та збагачувати свої знання, швидко і оперативно отримувати необхідну інформацію, економити час і раціоналізувати свою діяльність. З появою комп’ютерних технологій людство вийшло на нову сходинку свого розвитку. Саме завдяки інформаційним технологіям є можливість виконати великий обсяг роботи за менший проміжок часу, що підвищує ефективність професійної діяльності.
Вправа 1. Асоціативний кущ
Учням пропонується дати відповідь на запитання:
«Для мене комп’ютер це …»
(Розваги, спілкування, перегляд фільмів, пошук додаткової інформації, велика бібліотека, помічник у навчанні…)
Доповідь учня: Сучасне життя та комп’ютер.
Вчитель: у сучасному світі повноцінне життя людини неможливо уявити без інформаційних технологій. Але разом з тим в результаті проникнення комп’ютерів та Інтернету в повсякденне життя людини з`явилися і хвороби, про які ще кілька років тому ніхто не знав – це комп’ютерна та Інтернет-залежності.
Вправа 2. «Позитив та негатив»
Мета: з’ясувати уявлення учнів про позитивні та негативні сторони при користуванні комп’ютером
Учасники діляться на дві групи:
перша група вказує про позитивні наслідки використання комп’ютерів;
друга група — про негативні наслідки використання комп’ютерів;
(відповіді необхідно обґрунтувати)
Доповідь учня: Розвиток комп’ютерної залежності. Ігроманія.
Вчитель: Розглянемо загальні ознаки комп’ютерної залежності.
Психологічні симптоми:
Фізичні симптоми:
Доповідь учня: Медичні аспекти користування комп’ютером.
Вчитель: Розлянемо перші признаки залежності дитини/підлітка:
Вправа 3. Проведення анкетування на тему: «Проблема комп’ютерної та Інтернет залежності у молодіжному середовищі».
Анкета на визначення комп’ютерної та інтернет-залежності.
Відповіді даються за п’ятибальною шкалою: 1 – дуже рідко, 2 – іноді, 3 – часто, 4 – дуже часто, 5 – завжди
1. Як часто Ви виявляєте, що затрималися в мережі довше, ніж задумували?
2. Як часто Ви закидаєте свої домашні обов’язки, щоб провести більше часу в мережі?
3. Як часто Ви користуєтесь Інтернетом?
4. Як часто Ви будуєте нові відносини з друзями по мережі?
5. Як часто Ваші батьки скаржаться з приводу кількості часу, що Ви проводите в мережі?
6. Як часто через час, проведений в мережі страждає Ваша освіта чи робота?
7. Як часто Ви перевіряєте електронну пошту або соц.мережі, перш ніж зайнятися чимось іншим?
8. Як часто страждає Ваша ефективність або продуктивність в роботі через використання Інтернету?
9. Як часто Ви приховуєте або обманюєте, якщо Вас запитують про те, що Ви робили в мережі?
10. Як часто Ви відсуваєте на другий план неприємні думки про своє життя , замінюючи їх заспокійливими думками про Інтернет?
11. Як часто Ви відчуваєте приємне передчуття від майбутнього виходу в мережу?
12. Чи боїтеся Ви, що життя без Інтернету стане нудним і порожнім?(на скільки балів від 1 до 5)
13. Як часто Ви роздратовані, кричите, якщо щось відриває Вас, коли Ви знаходитесь в мережі?
14. Як часто Ви втрачаєте сон, коли пізно перебуваєте в мережі?
15. Як часто Ви відчуваєте, що поглинені Інтернетом, коли не перебуваєте в мережі , або уявляєте, що Ви там?
16. Як часто Ви кажете слова «ще пару хвилин …», коли перебуваєте в мережі?
17. Як часто Ви намагаєтеся безуспішно урізати час перебування в мережі?
18. Як часто Ви намагаєтеся приховати кількість часу перебування в мережі?
19. Як часто Ви віддаєте перевагу перебувати в мережі замість того, щоб зустрітися з людьми?
20. Як часто Ви відчуваєте пригніченість, поганий настрій, нервуєте, коли Ви не в мережі, що незабаром зникає, варто Вам вийти в Інтернет?
При сумі балів 40-69 варто враховувати серйозний вплив Інтернету на ваше життя.
При сумі балів 75 і вище, у Вас з високою часткою ймовірності розвинена комп’ютерна залежність і Вам необхідна допомога фахівця. Або інший тест на визначення комп’ютерної та Інтернет-залежності, який
розробила Кімберлі Янг— провідний спеціаліст США у вивченні інтернет-залежності
На скільки ти залежний від комп’ютера та мережі Інтернет?
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
18. |
19. |
20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Анкета Кімберлі Янг.
Дайте відповідь «Так» або «Ні».
Якщо опитуваний дає 5 або більше позитивних відповідей, то він вважається залежним.
Вчитель: Отже, ми бачимо, що саме ця проблема на сьогоднішній день є досить актуальною.
Для її профілактики хочеться запропонувати кілька порад, що стануть вам у пригоді:
А також, якщо ви всетаки вирішили посидіти за комп’ютером,слід дотримуватись таких правил безпеки:
Вправа 4. «Як би ви вчинили?»
Мета: на прикладі конкретних ситуацій навчити молодь оцінювати ступінь ризику потрапляння у залежність від ігор та Інтернету.
Учні об’єднуються у дві групи. Кожна отримує картки з описом ситуації та відповідає на запитання до них. Після того, як обидві групи закінчили обговорення, необхідно зробити підсумки.
Ситуація 1. Ваш найкращий друг Юрій проводить багато часу в залах гральних автоматів, або (якщо не може собі цього дозволити) грає у дворі з підлітками в азартні ігри, часто на гроші або речі.
Запитання:
Ситуація 2. Максим пропонує піти Дмитру на вулицю погуляти з друзями о десятій годині ранку. Дмитро відмовляє другові, кажучи, що він ще не виспався, бо до четвертої «зависав» у Інтернеті.
Запитання:
Вправа 5. «Робінзон Крузо»
Давайте зараз усі уявимо, що ми на безлюдному острові, й по рації ви можете замовити щось із запропонованого списку, тільки одне і через певний проміжок часу (через годину, день, тиждень, місяць, рік).
Вчитель: І на останок, послухайте короткі історії, що трапились із залежними людьми:
Перша історія: «Сімнадцятилітній юнак, забив своїх батьків залізними прутами, бо вони не пускали його в комп’ютерний клуб. Убивство скоїв підліток зі своїм приятелем. За їхнім задумом цей злочин мав покласти початок серії убивств у місті: горе-гравці збиралися грабувати й убивати батьків інших фанатів комп’ютерних ігор».
Друга історія: «Двоє підлітків розстріляли дванадцять однокласників, вчителя і поранили ще кілька людей, розкидаючи саморобні гранати. Після цього покінчили життя самогубством. У знятому перед тим фільмі один з них говорить, що відбуватиметься щось на зразок Doom».
Третя історія: Двадцятидворічний житель Таїланду вмер під час гри в Counter-Strіke. Відпрацювавши зміну на заводі, він пішов до Інтернет – клубу, а щоб зайве не відриватися від комп’ютера, закупив по дорозі провізію. Друзі знайшли його в критичному стані тільки наступного дня. Молоду людину доставили в лікарню, однак було вже пізно і він помер не приходячи до тями. Причиною смерті стала серцева недостатність — геймер просто перехвилювався під час гри.
Вчитель: Кожен робіть свої висновки. Але якщо пройдений тест показав, що існує ймовірність залежності, то можливо варто серйозно задуматись? Можливо потрібно більше часу гуляти з друзями, читати книги, прогулюватись по свіжому повітрі, вести здоровий спосіб життя, а не сидіти за комп’ютером і псувати своє здоров’я.
Профілактичні методи роботи з треба направляти і на окрему особистість і на суспільство в цілому.
Домашнє завдання: попробувати хоча б 1 день прожити без комп’ютера та інтернету. Після цього зробити висновок, про вплив його на ваше життя.
Дякую за увагу!
Нехай вам щастить!