Вступ Освітня компетентність як показник рівня розвитку особистості учня є показником якісного опанування змісту освіти. Через зміст шкільної географічної освіти відбувається підготовка особистості до життя та поводження в суспільстві і природі. При впровадженні компетентнісного викладання географії навчальна діяльність набуває дослідницького та практико зорієнтованого спрямування, стає предметом засвоєння. Реалізація компетентнісного підходу в географічній освіті – інноваційний напрям, який дає змогу по-новому усвідомити та зрозуміти значущість шкільної дисципліни. Учителю географії необхідно вирішувати важливе методичне завдання – реалізація на практиці компетентнісного підходу, формування в учнів готовності використовувати отримані знання, уміння та навички в реальному житті для розв’язання практичних завдань та життєво важливих ситуацій. Тому географічні знання, що формуються в школі, повинні стати дієвим фундаментом практичної діяльності, а вміння – основою для формування ключових компетентностей. Географічна компетентність – одна з освітніх предметних компетентностей, яка формується на уроках географії та являє собою використання географічної інформації та географічних знань, умінь і навичок у практичній діяльності й у повсякденному житті.
Ключові компетентності, що формуються при вивченні географії Метою сучасної географічної освіти є створення особистості, яка володіє просторово-географічними знаннями, культурно-географічними ціннісними орієнтирами; особистості, яка пов`язує своє майбутнє у географічному середовищі на основі взаємодії з природою, тобто - формування компетентної, обізнаної особистості з активною громадською позицією. Ключові компетентності (за О. Пометун)Інформаційно мовленнєва Комунікативна Полікультурна Інтелектуальна Компетентність саморозвитку Соціальна
Предметні компетентності, що формуються при вивченні географіїПредметні компетентності (за О. Пометун)Логічна Краєзнавча Аксіологічна Картографічна Предметні географічні компетенції – це специфічні для географії знання, вміння й навички та досвід їхнього застосування; досвід творчої діяльності; вміння мислити просторово й комплексно; емоційно-ціннісні установки щодо довкілля та діяльності в ньому (погляди, переконання, ціннісні орієнтації). Предметні компетенції з географії як результат навчання виписані в Державному стандарті такими ключовими словами як: знає і розуміє; уміє і застосовує; виявляє ставлення і оцінює тощо.
Удосконалення освітнього процесу з позицій компетентнісного підходу полягає в тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях. Реалізація компетентнісної концепції в нашому випадку передбачає: забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання географії, орієнтація на людину та її місце в географічному середовищі;реалізацію міжпредметного підходу під час навчання географії та економіки, що дасть можливість учням бачити цілісну картину світу;запровадження у навчальний процес високоефективних технологій;пізнання навколишнього середовища через творчу навчальну діяльність;розвиток здібностей дослідження та набуття власного досвіду;формування комплексу індивідуальних і соціальних здібностей та орієнтацію на них своєї поведінки і кар’єри. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії
проблемного навчання;проектного навчання;розвитку критичного мислення;когнітивного навчання;навчання у глобальному інформаційному суспільстві;особистісно орієнтованого навчання;диференційованого навчання; модульна технологія, тощо. Базові технології та методи, які підтримують компетентнісно орієнтоване навчання
Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність …допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися;привчаю їх працювати над встановленням логічних зв'язків, прослідковувати головну думку;намагаюсь якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;привчаю учнів думати та діяти самостійно. Інтелектуальна та логічна компетентність
Інформаційна компетентність. Формуючи інформаційну компетентність …використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків; стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет);консультую учнів, як працювати з підручником, картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів; формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення, робити рецензії;залучаю школярів до краєзнавчої роботи, дослідницької та пошукової діяльності.
Формуючи комунікативну компетентність … провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференції, семінари); залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проєктів;використовую на уроках інтерактивні методи (метод ПРЕС, «мозковий штурм», «мікрофон», гра);заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури. Комунікативна компетентність
Розвиваючи мовленнєву компетентність …використовую завдання: надати усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій;скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці;навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію;складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів;готувати доповіді, реферати, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти й будувати відповідь на цій основі. Мовленнєва компетентність
Формуючи соціальну компетентність …використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей;залучаю дітей до проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій; залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої роботи. Соціальна компетентність
Формуючи полікультурну компетентність …під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв); використовую випереджувальні завдання з метою створення учнями візитних карток – презентацій країн світу;стимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в різних джерелах. Полікультурна компетентність
Формуючи компетентність самоосвіти та саморозвитку…формую і розвиваю інтерес до предмета; залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури;розвиваю уміння працювати з текстом, картою; залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць;здійснюю обов’язковий зворотній зв'язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій;залучаю учнів готуватися до участі в олімпіадах. Компетентність самоосвіти та саморозвитку
Формуючи компетентність продуктивної творчої діяльності …навчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в групах;заохочую ініціативу учнів;залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам;залучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницько-пошуковій діяльності. Компетентність продуктивної творчої діяльності
Формуючи картографічну компетентність …навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі;працюю над формуванням вмінь роботи з картами, умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти. Картографічна компетентність
Основними проблемами, які виникають під час упровадження компетентнісного викладання географії, є: проблеми матеріально-технічного забезпечення; відсутність мотивації та інтересу учнів; відсутність системності й цілісності в організації навчально-виховного процесу; недостатній рівень психолого-діагностичного супроводу;обмеженість часу на розробку дидактичних матеріалів. Відсутність приладів та географічного обладнання можна частково компенсувати застосуванням інтернет-ресурсів, використанням електронних засобів навчального призначення. Проблеми, які виникають під час впровадження компетентнісного підходу
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Волобуєва Т. Б. Розвиток творчої компетентності школярів [Текст] / Т. Б. Волобуєва. – Х. : Основа, 2015. 2. Гільберг Т. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії [Текст] / Т. Гільберг // Географія та основи економіки в школі. – 2009. – № 4. – С. 7–10. 3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www. mon.gov.ua/ 4. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.5. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6–9 класи. Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ru/ 6. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (схвалено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013) [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.president.gov.ua/ru/documents/15828.html7. Покась Л. А. Шляхи формування компетенцій у старшокласників на уроках географії / Л. А. Покась // Географія та економіка в сучасній школі. – 2012. – № 6. – С. 2–6. 8. Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О. В. Овчарук. К.: "К.І. С.", 2004. – С. 16-25.9. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : Розпорядження Кабінету міністрів України № 988-р від 14.12.16 [Електронний ресурс] // Освіта ua. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/54258/10. Родигіна І. В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. – Х. : Основа, 2005. – 96 с. 11. Тімець О. Географічна освіта як основа формування життєвих компетенцій учнів / О. Тімець // Географія та основи економіки. – 2008. – № 6. – С. 2–4. 12. Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [Електронний ресурс] / Химинець В. – Режим доступу : http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-4913. Хуторській А. Ключові освітні компетентності. Електронний ресурс. Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/theory/2340/