Комплекси вправ ЛФК при ДЦП

Про матеріал
Рекомендаційні вправи для заннять з ЛФК при діагнозі ДЦП. Для досягнення успіху в корекційній роботі необхідне чітке усвідомлення задач, які стоять перед педагогом в процесі заняття. - Корекція хибних установок опорно-рухового апарату -Покращення рухів в суглобах -Нормалізація тонусу м`язів.
Перегляд файлу

                                                             Oбмежень не існує:

                                                                                                                            Чим більше ти прагнеш чогось,

                                                                                                                             Тим далі зуміє просунутися!

 

Комплекс вправ для корекції рухових порушень і методика їх застосування:

 

І. Вправи для формування вертикального положення голови

Із вихідного положення лежачи на спині

  1. За допомогою іграшки стимулювати повороти очима і головою вправо-вліво, вверх – вниз, кругові повороти
  2. Те ж саме, тільки з підкладеним під плечовий пояс валиком.
  3. Початкове положення (п.п.) те ж саме, ноги зігнуті до живота, руки схрещені на грудях, або навколо колін. Методист кладе руки під плечовий пояс і трохи піднімає дитину, виносячи вперед, стимулюючи цим самим піднімання голови.
  4. П.п. на спині: дитину злегка піднімають за плечі, що стимулює піднімання голови.
  5. Те ж саме, але дитину підтягують за передпліччя або кисть, що сприяє піднімання голови, а потім і тулуба.
  6. П.п. на спині, ноги зігнуті і розведені, кисті дитини приведені до однойменної щиколотки – приводить до піднімання голови.
  7. Те ж саме, але з покачуванням дитини в цьому положенні вперед – назад.
  8. П.п. те саме, ноги дитини прижаті долонею методиста в області колін, другою рукою захвачується кисть дитини і виконується тяга вперед – вверх – стимулюється піднімання і поворот голови.
  9. П.п. на спині, ноги дитини прижаті передпліччя методиста, а долоні розміщені з обох сторін під головою дитини – викликається піднімання голови.
  10. П.п. на спині, дитині протягується іграшка для захоплення пальцями рук, після чого виконується легенька тяга за утримуваний предмет до положення випрямлених і трішки натягнутих рук – стимулюється піднімання голови.
  11. П.п. те саме, тримають дитину за кисті випрямлених і піднятих вперед рук: почергово піднімають дитину за кожну руку з виконанням повороту на бік – стимулюється повертання голови.
  12. П.п. те ж саме, руки методиста обхвачують голову дитини з обох сторін і виконують пасивні рухи нею направо і наліво, вперед і назад.
  13. П.п.на спині: самостійні повороти голови направо і наліво на звук.
  14. Теж саме, але голова дитини повинна трішечки виступати за край матраца чи тапчана.
  15. П.п. те ж саме, голова наполовину виступає за край матраца чи тапчана. Від живота дитячу увагу привертають іграшкою – це спричиняє до самосійного піднімання голови.
  16. П.п. те саме, але на поверхні з уклоном (10-30) головою вниз, руки в ліктях прижаті методистом. Асистент, маніпулюючи іграшкою, стимулює самостійне піднімання голови до вертикального положення.
  17. Те ж саме, але з покачуванням наклоної дошки вверх – вниз під час виконання вправ.
  18. П.п. лежачи на боці: стимулюються повороти голови за іграшкою.
  19. П.п. лежачи на боці: потягнути дитину за руку, легенько підтягнути вгору для формування стійкого вертикального положення.

Із початкового положення лежачи на животі

  1. П.п. на животі: плавні повороти голови дитини в обидві сторони.
  2. П.п. на животі, голова повернута в одну із сторін, брязкальцем стимулювати повернути голову в сторону звукового подразника.
  3. П.п. на животі, голова трішки виступає за край тапчана – це положення сприяє підніманню і стабілізації голови.
  4. Те саме, але піднімання і повороти голови досягаються звуковим впливом, або яскравою іграшкою.
  5. П.п. те саме, підкладання рук методиста під груди дитини визивають реакцію випрямлення голови.
  6. П.п. на животі, під який підкладають руки методиста, дитина при піднята в повітрі, це впливає на піднімання і випрямлення голови.
  7. Те ж саме, але проводимо покачування дитини з почерговим рухом вверх – вниз.
  8. П.п. на животі, руки витягнуті вперед: однією рукою методист притискає таз дитини, іншою піднімає плечі, голова залишається звисати.
  9. П.п. те саме, руки зігнуті в ліктях, плечі розведені: пропонуючи іграшку для захвату обома руками, стимулюється виведення прямих рук вперед з одночасним підніманням голови.
  10. П.п. на животі, руки вздовж тіла долонями вниз: однією рукою прижимається таз дитини, другою піднімається вверх – назад почергово ліве і праве плече з невеликим поворотом у відповідну сторону – стимулює піднімання голови і розгинання хребта.
  11. П.п. на животі. Руки відведені в сторони – назад, долоні відкриті: потягнути дитину за руки назад – вверх з розкачуванням і поворотами – дитина піднімає голову і верхню частину тулуба.

Вправи для переборювання згинально-привідних установок верхніх кінцівок

  1. П.п. лежачи на спині: тримаємо руки дитина за зап’ястя, трохи піднімаємо і виконуємо коливальні рухи в усіх напрямах, поступово збільшуємо амплітуду.
  2. Методист тримає дитину за однойменні руку і ногу, і піднімаючи над опорою виконує потряхування, коливання, а пізніше колові рухи за годинниковою і протигодинниковою стрілками
  3. Методист тримає дитину за зап'ясток і обертає її по типу каруселі в один, а потім в інший бік,
  4. Методист утримує дитину за зап’ястя обох рук і виконує кругові рухи дитиною навколо точки захвату.
  5. П.п. стоячи на колінах, методист захвачуючи дитину позаду за зап’ястя обох рук, ступні дитини з боків прижимаються ступнями методиста: проводиться розведення рук в сторони – вверх з подальшим нахилом дитини вперед – вниз.
  6. П.п. Лежачи на спині, руки на півзігнуті: методист почергово бере дитину за зап'ясток кожної руки, піднімаючи вверх, відриваючи верхню частину тулуба від опори і розвертаючи тим самим дитину в сторону.
  7. П.п. лежачи спиною на великому надувному м’ячі, руки розкинути вверх сторони: утримуючи дитину за щиколотки методист виконує качання і потряхування.
  8. П.п.Лежачи спиною на валику руки випрямлені вверх назад: методист обхвачує дитину і виконує «скручування» з можливим подальшим переворотом зі спини на живіт і навпаки.
  9. П.п. сидячи на стегнах, ноги розведені(спиною до методиста) – комплекс пасивних і пасивно-активних вправ:
  • Відведення прямих рук назад із положення «попереду»;
  • Піднімання прямих рук через сторони вверх з поверненням в вихідне положення;
  • Теж саме, але руки фіксуються в найвищому положенні виводяться вверх за голову;
  • Почергово піднімати ліву і праву руку і фіксуємо у найвищому положенні.
  • Піднімати прямі руки вверх через положення «вперед»;
  • Одночасні кругові рухи рук вперед – назад;
  • Почергові рухи прямими руками вперед;
  • Теж саме виконується назад;
  • Однією рукою виконується рухи вперед, одночасно другою рукою – назад;
  • Теж саме зі зміщенням положенням рук;
  • Підтягування рук дитини вверх з їх послідуючим розслабленням в положенні вниз;
  • Теж саме, але почергово лівою і правою рукою;
  • Теж, але одна рука при цьому фіксується в вертикально-натягнутому положенні, а друга – виконує падаючі розслабленні рухи вниз;
  • Теж. Але почергово правою і лівою рукою дитина захвачує високо підняту руку методиста і утримується в такому положенні 1-3с.
  1. П.п. лежачи на спині: методист вкладає в кисті дитини гімнастичну палицю і виконує відведення прямих рук назад – вперед, торкаючись опори.

Вправи для формування поворотів тулуба в лежачому положенні

  1. П.п. лежачи на спині: методист обхвачує обома руками голову дитини, плавно повертає її навколо продольної вісі тулуба в сторону передбаченого повороту.
  2. П.п. теж саме, але методист допомагає дитині виконати поворот за рахунок тяги протилежної до повороту руки.
  3. П.п. теж саме, але методист допомагає виконати поворот, захвативши дитину за зігнуті в колінах суглоби ніг.
  4. П.п. теж, методист випрямляє одну ногу дитини, а другу згинає в коліні і повертає в сторону повороту.
  5. П.п. те саме: виконується тяга дитини за руку в сторону повороту, другою рукою підтримується таз з наступним його відпусканням.
  6. П.п. на спині, лежачи на пелюшці: методист піднімає її за один край, створюючи додатковий поворотний момент.
  7. П.п. на спині під поперек підкласти валик в районі крижів або лопаток: зосередити увагу на границі, розташованій на одному з країв валика, стимулюється самостійні повороти в відповідну сторону.
  8. П.п. лежачи на спині на килимку: методист виводить прямі руки і зближує їх над головою, щоб полегшити виконання повороту.

Вправи для переборювання згинально-привідних установок нижніх кінцівок

Із положення лежачи на спині.

  1. Утримуючи ноги за гомілки, струснути ними у напряму вверх – вниз.
  2. Однією рукою випрямлена нога притискається методистом до підлоги – друга нога відводиться в сторону.
  3. Одночасне розведення в сторони зігнутих в колінах ніг, починаючи з малої амплітуди з подальшим її збільшенням.
  4. Одночасне згинання ніг до живота з подальшим їх розведенням.
  5. Те саме, але згинання – розгинання виконуються однією ногою, друга при цьому випрямлена і притиснута до підлоги.
  6. Одночасне протилежне згинання – розгинання ніг (велосипед).
  7. Згинання ноги з подальшим відведенням її в сторону до опори, інша нога випрямлена і притиснута до підлоги.
  8. Кругові рухи прямою або напівзігнутою ногою в тазо-стегновому суглобі, інша нога фіксується методистом в районі стегна.
  9. Кругові рухи обома зігнутими в колінах ногами, таз дитини при цьому фіксується методистом.

Вправи для формування положення на чотирьох кінцівок

  1. П.п. лежачи животом на валику: методист пасивно піднімає голову дитини, згинає – розводить ноги – вага тіла переноситься на тазовий пояс, руки при цьому виконують функцію підтримки.
  2. П.п. лежачи на животі, опір на витягнуті руки: методист згинає одну ногу в коліні – стегні і фіксує її в цьому положенні, потім підтягує таз дитини в сторону опірної ноги – передбачається згинання і винесення вперед протилежної ноги.
  3. П.п. на 4-х кінцівках: повороти голови в різні сторони.
  4. П.п. на 4-х кінцівках: маніпуляція однією руки з предметами формують стійке положення тіл на 3-х опорах.
  5. П.п. на 4-х кінцівках на рухомій дошці: зміною кута нахилу дошки (10-45) досягають переміщення ваги тіла почергово на плечовий і тазовий пояс.
  6. П.п. на 4-х кінцівках: дитина самостійно або з допомогою методиста відриває опори одночасно різнойменні руки і ногу; методист допомагає дитині прийняти стійке положення і далі перенести положення опори на протилежні кінцівки.

Вправи для формування уміння повзати на 4-х кінцівках

  1. П.п. лежачи на животі: методист піднімає трохи вгору таз дитини, чим визиває «реакцію жаби» зі згинанням і виносом вперед однієї із ніг.
  2. П.п. лежачи животом на валику: методист утримує дитину за ноги і підштовхує вперед, визиваючи у нього крокові рухи руками; теж виконується у зворотному напрямку.
  3. П.п. лежачи грудьми на візку з опором на піджаті зігнуті руки: методист підштовхує дитину за сідниці або рухає візок вперед, стимулюючи прояв крокових рухів ногами.
  4. П.п. лежачи животом на короткому візку, руки (долонями) і ноги (голіннями) знаходяться на опорі: методист тягне візок за шнурок вперед, визиваючи рефлекторне пересування дитини на руках і ногах.
  5. П.п. сидячи зверху на валику, ноги в сторони, опір долонями об валик зверху – збоку: качаючи валик зліва на право визиваючи відповідний перенос ваги тіла, а також формується стійке положення в даній позі.

Вправи для формування навички сидіння

  1. Пасивно дитина сідає в ліжку, положення фіксується за допомогою подушок.
  2. П.п. – дитина сидить з розведеними стегнами на ногах методиста, обличчям до нього: методист утримує дитину під лікті за випрямлені і розвернуті зовні руки, виконується покачування в різні сторони.
  3. П.п. – дитина сидить на колінах методиста спиною до нього: методист захвачує руки дитини, відводить їх назад і розвертає назовні, покачує в такому положенні.
  4. П.п. сидячи на спеціальному стільці з опором передпліччя на стіл.
  5. П.п. сидячи на килимку, підтримуючись двома руками за поручень, трубу, натягнуту мотузку або пальці методиста – зберігається стійке положення тіла.
  6. Те саме, але кистями дитина береться за натягнутий канат, або мотузку, розміщену: перед дитиною, або збоку.
  7. П.п. сидячи на килимку, обома руками зверху обхвачує гімнастичну палицю: методист палицею вправо – вліво, визиваючи відповідні повороти тулуба дитини.
  8. П.п. сидячи на килимку: методист захвачує дитину за голені випрямлених ніг і поступово піднімає їх – дитина намагається зберегти початкове вертикальне положення.
  9. П.п сидячи на гойдалці, ноги звисають вниз: методист виконує маятникоподібні розкачування вперед – назад, в сторони, а також кругові повороти дитини.
  10. П.п. сидячи по турецькі на крутящомусь диску, методист змінює кути нахилу диска в різних напрямках, спочатку у постійному режимі, а потім в різних варіантах, визиваючи у дитини відповідні страхуючи рекції.
  11. П.п. сидячи на качалці, держачись за неї збоку руками (спочатку дитина сидить за напрямком руху, а потім – поперек): методист розкачує качалку, починаючи з невеликої амплітуди, поступово збільшуючи її.
  12. П.п. сидячи на пружинячому стільчику, ноги підошвами на опорі: методист спочатку сам покачує стільчик з дитиною вверх – вниз, стимулюючи в неї самостійне бажання виконувати ці рухи.
  13. П.п. сидячи на обертающомуся стільці, руки на поручнях, методист обертає стілець то в одну, то в другу сторону з різною послідовністю і частотою – дитина намагається зберегти стійке положення.
  14. Збереження стійкого положення по турецькі на батуті, який розгойдують в різних напрямах.

Вправи для формування вміння вставати на коліна

  1. П.п. стоячи на колінах, пасивно створене методистом за допомогою відведення прямих рук назад – вверх.
  2. П.п. сидячи з розведеними зігнутими ногами: руки спираються на валик, м’яч чи поручень.
  3. Сидячи на колінах, хват руками за перекладину.
  4. П.п. сидячи на колінах: обпертися руками об предмет.
  5. П.п. стоячи (сидячи) на колінах на батуті: тримаючи дитину за руки, погойдуємо дитину у напрямі зверху – вниз, зліва – направо, і в ін. напрямах.
  6. П.п. сидячи на п’ятах, руки в опорі: іграшкою стимулюється поворот тулуба в відповідну сторону із звільненням опорної руки для маніпуляції предметом.
  7. П.п. стоячи на колінах, кистями руки тримається за гімнастичну палицю, утримуючу методистом: відведення палиці вліво – вправо призводить до повороту тулубом  і виносом руки в відповідну сторону.
  8. П.п. стоячи на колінах на розгойдувальній вперед – назад підвісній дошці: дитина тримається руками за підошви і намагається зберегти стійке положення.
  9. П.п. стоячи на одному коліні, друга нога винесена вперед стопою на опорі: методист, підтримуючи дитину, робить легенькі коливальні рухи в різні сторони.

Вправи для формування кроків

  1. П.п. стоячи на колінах на гладенькій опорі, дитина тримається обома руками за гімнастичну палицю, що знаходиться перед нею: методист робить легеньку тягу дитини за палицю, стимулюючи формування кроків на колінах.
  2. П.п. стоячи на колінах, тримаючись руками за горизонтальний шуст, розміщений між ногами на висоті 4-7см: методист повертає голову по часовій (або проти часової) стрілці,визиваючи компенсаторні кроки ногами.
  3. П.п. стоячи на колінах, упор руками на камере (круг), розміщену перед дитиною: методист відтягуючи камеру (круг), розміщену перед дитиною: методист відтягуючи камеру вперед, або штовхаючи назад дитину визиває формування кроків вперед, або штовхаючи назад дитину визиває формування кроків у відповідному напрямі (можливі розвороти камери по часовій і проти часової стрілки).
  4. П.п. стоячи на колінах, опір руками на валик: на валик: зберігаючи опору руками і перекочуючи долонями валик, дитина крокує слідом за ним.

Вправи формування навички самостійного стояти

  1. П.п. стоячи: руки обхвачують рейку гімнастичної драбини на рівні грудей.
  2. П.п. стоячи біля опори і спираючись на неї животом, дитина руками проводить різкі маніпуляції з іграшками, що лежать на опорі.
  3. П.п. стоячи в манежі, руки захвачують поручень: розкачування в сторони, з переносом ваги спочатку на одну, потім на другу ногу.
  4. П.п. стоячи біля низенького столика, руки на опорі; дитина піднімає і складає на стіл іграшки, розкидані навколо нього на килимі.
  5. П.п. стоячи у поручня, схвативши його обома руками, до поручня на рівні колін підвішений м’яч: дитина робить спробу вдарити його ногою.
  6. П.п. стоячи на рухомій дошці, руки на поручні: методист змінює уклін дошки, розкачує дитину, яка прагне зберегти стійке положення тіла.
  7. П.п. стоячи ногами на продовгуватій качалці, руки тримаються за поручень на рівні грудей: перенесення ваги тіла з п’яти на носок і виконання перекату на качалці.
  8. П.п. стоячи ногами на сферичній гойдалці, руки на поручні: перенесення ваги тіла вперед – назад, з ноги на ногу, виконуючи розкочувальні рухи.

Вправи для формування самостійної ходьби

  1. П.п. стоячи, методист утримує дитину попереду за руки, на підлозі знаходиться драбина з горизонтальними поперечними рейками: методист тягне дитину вперед вздовж драбини стимулюючи ходу і переступання через рейку.
  2. П.п. стоячи, методист позаду підтримує дитину руками під посохи, поряд – великий м’яч: методист направляє дитину на м’яч, формуючи ударно-крокові рухи.
  3. Ходьба за допомогою опори на поручні або канатів на рівні поясу.
  4. Ходьба приставними кроками вправо – вліво, тримаючись за горизонтальні рейки драбини, чи канат.
  5. Ходьба з підтримкою методиста по похилій площині до гори і вниз.
  6. Ходьба з підтримкою за одну руку по міткам, лініям , переступаючи предмети.
  7. Ходьба, перекочуючи перед собою великий м’яч, двома руками.
  8. Ходьба з опорою на шести, палиці.
  9. Ходьба з підтримкою, а потім самостійно по сходам вверх – вниз.
  10. Лазіння по вертикальній драбині формує перехресну координацію рук і ніг.

Використана література:

  1. «Психолого-фізична реабілітація» В.П. Мурза
  2. Bblife.org/wp-content/uploads/2015/08/citati-6/jpg
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гудим Наталiя Володимирiвна
    Створення таких відповідних реабілітаційних вправ дають коррекцiйному педагогу змогу робити їх вибір, щодо потреб і можливостей дитини, в покращення координації руху цілого власного тіла дитини та покращення почуттів тіла дитини в просторі. Дякую за кориснi рекомендаційні вправи.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Довгаль Олена
Додано
29 квітня 2021
Переглядів
8152
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку