Oбмежень не існує:
Чим більше ти прагнеш чогось,
Тим далі зуміє просунутися!
Комплекс вправ для корекції рухових порушень і методика їх застосування:
І. Вправи для формування вертикального положення голови
Із вихідного положення лежачи на спині
-
За допомогою іграшки стимулювати повороти очима і головою вправо-вліво, вверх – вниз, кругові повороти
-
Те ж саме, тільки з підкладеним під плечовий пояс валиком.
-
Початкове положення (п.п.) те ж саме, ноги зігнуті до живота, руки схрещені на грудях, або навколо колін. Методист кладе руки під плечовий пояс і трохи піднімає дитину, виносячи вперед, стимулюючи цим самим піднімання голови.
-
П.п. на спині: дитину злегка піднімають за плечі, що стимулює піднімання голови.
-
Те ж саме, але дитину підтягують за передпліччя або кисть, що сприяє піднімання голови, а потім і тулуба.
-
П.п. на спині, ноги зігнуті і розведені, кисті дитини приведені до однойменної щиколотки – приводить до піднімання голови.
-
Те ж саме, але з покачуванням дитини в цьому положенні вперед – назад.
-
П.п. те саме, ноги дитини прижаті долонею методиста в області колін, другою рукою захвачується кисть дитини і виконується тяга вперед – вверх – стимулюється піднімання і поворот голови.
-
П.п. на спині, ноги дитини прижаті передпліччя методиста, а долоні розміщені з обох сторін під головою дитини – викликається піднімання голови.
-
П.п. на спині, дитині протягується іграшка для захоплення пальцями рук, після чого виконується легенька тяга за утримуваний предмет до положення випрямлених і трішки натягнутих рук – стимулюється піднімання голови.
-
П.п. те саме, тримають дитину за кисті випрямлених і піднятих вперед рук: почергово піднімають дитину за кожну руку з виконанням повороту на бік – стимулюється повертання голови.
-
П.п. те ж саме, руки методиста обхвачують голову дитини з обох сторін і виконують пасивні рухи нею направо і наліво, вперед і назад.
-
П.п.на спині: самостійні повороти голови направо і наліво на звук.
-
Теж саме, але голова дитини повинна трішечки виступати за край матраца чи тапчана.
-
П.п. те ж саме, голова наполовину виступає за край матраца чи тапчана. Від живота дитячу увагу привертають іграшкою – це спричиняє до самосійного піднімання голови.
-
П.п. те саме, але на поверхні з уклоном (10-30) головою вниз, руки в ліктях прижаті методистом. Асистент, маніпулюючи іграшкою, стимулює самостійне піднімання голови до вертикального положення.
-
Те ж саме, але з покачуванням наклоної дошки вверх – вниз під час виконання вправ.
-
П.п. лежачи на боці: стимулюються повороти голови за іграшкою.
-
П.п. лежачи на боці: потягнути дитину за руку, легенько підтягнути вгору для формування стійкого вертикального положення.
Із початкового положення лежачи на животі
-
П.п. на животі: плавні повороти голови дитини в обидві сторони.
-
П.п. на животі, голова повернута в одну із сторін, брязкальцем стимулювати повернути голову в сторону звукового подразника.
-
П.п. на животі, голова трішки виступає за край тапчана – це положення сприяє підніманню і стабілізації голови.
-
Те саме, але піднімання і повороти голови досягаються звуковим впливом, або яскравою іграшкою.
-
П.п. те саме, підкладання рук методиста під груди дитини визивають реакцію випрямлення голови.
-
П.п. на животі, під який підкладають руки методиста, дитина при піднята в повітрі, це впливає на піднімання і випрямлення голови.
-
Те ж саме, але проводимо покачування дитини з почерговим рухом вверх – вниз.
-
П.п. на животі, руки витягнуті вперед: однією рукою методист притискає таз дитини, іншою піднімає плечі, голова залишається звисати.
-
П.п. те саме, руки зігнуті в ліктях, плечі розведені: пропонуючи іграшку для захвату обома руками, стимулюється виведення прямих рук вперед з одночасним підніманням голови.
-
П.п. на животі, руки вздовж тіла долонями вниз: однією рукою прижимається таз дитини, другою піднімається вверх – назад почергово ліве і праве плече з невеликим поворотом у відповідну сторону – стимулює піднімання голови і розгинання хребта.
-
П.п. на животі. Руки відведені в сторони – назад, долоні відкриті: потягнути дитину за руки назад – вверх з розкачуванням і поворотами – дитина піднімає голову і верхню частину тулуба.
Вправи для переборювання згинально-привідних установок верхніх кінцівок
-
П.п. лежачи на спині: тримаємо руки дитина за зап’ястя, трохи піднімаємо і виконуємо коливальні рухи в усіх напрямах, поступово збільшуємо амплітуду.
-
Методист тримає дитину за однойменні руку і ногу, і піднімаючи над опорою виконує потряхування, коливання, а пізніше колові рухи за годинниковою і протигодинниковою стрілками
-
Методист тримає дитину за зап'ясток і обертає її по типу каруселі в один, а потім в інший бік,
-
Методист утримує дитину за зап’ястя обох рук і виконує кругові рухи дитиною навколо точки захвату.
-
П.п. стоячи на колінах, методист захвачуючи дитину позаду за зап’ястя обох рук, ступні дитини з боків прижимаються ступнями методиста: проводиться розведення рук в сторони – вверх з подальшим нахилом дитини вперед – вниз.
-
П.п. Лежачи на спині, руки на півзігнуті: методист почергово бере дитину за зап'ясток кожної руки, піднімаючи вверх, відриваючи верхню частину тулуба від опори і розвертаючи тим самим дитину в сторону.
-
П.п. лежачи спиною на великому надувному м’ячі, руки розкинути вверх сторони: утримуючи дитину за щиколотки методист виконує качання і потряхування.
-
П.п.Лежачи спиною на валику руки випрямлені вверх назад: методист обхвачує дитину і виконує «скручування» з можливим подальшим переворотом зі спини на живіт і навпаки.
-
П.п. сидячи на стегнах, ноги розведені(спиною до методиста) – комплекс пасивних і пасивно-активних вправ:
-
Відведення прямих рук назад із положення «попереду»;
-
Піднімання прямих рук через сторони вверх з поверненням в вихідне положення;
-
Теж саме, але руки фіксуються в найвищому положенні виводяться вверх за голову;
-
Почергово піднімати ліву і праву руку і фіксуємо у найвищому положенні.
-
Піднімати прямі руки вверх через положення «вперед»;
-
Одночасні кругові рухи рук вперед – назад;
-
Почергові рухи прямими руками вперед;
-
Теж саме виконується назад;
-
Однією рукою виконується рухи вперед, одночасно другою рукою – назад;
-
Теж саме зі зміщенням положенням рук;
-
Підтягування рук дитини вверх з їх послідуючим розслабленням в положенні вниз;
-
Теж саме, але почергово лівою і правою рукою;
-
Теж, але одна рука при цьому фіксується в вертикально-натягнутому положенні, а друга – виконує падаючі розслабленні рухи вниз;
-
Теж. Але почергово правою і лівою рукою дитина захвачує високо підняту руку методиста і утримується в такому положенні 1-3с.
-
П.п. лежачи на спині: методист вкладає в кисті дитини гімнастичну палицю і виконує відведення прямих рук назад – вперед, торкаючись опори.
Вправи для формування поворотів тулуба в лежачому положенні
-
П.п. лежачи на спині: методист обхвачує обома руками голову дитини, плавно повертає її навколо продольної вісі тулуба в сторону передбаченого повороту.
-
П.п. теж саме, але методист допомагає дитині виконати поворот за рахунок тяги протилежної до повороту руки.
-
П.п. теж саме, але методист допомагає виконати поворот, захвативши дитину за зігнуті в колінах суглоби ніг.
-
П.п. теж, методист випрямляє одну ногу дитини, а другу згинає в коліні і повертає в сторону повороту.
-
П.п. те саме: виконується тяга дитини за руку в сторону повороту, другою рукою підтримується таз з наступним його відпусканням.
-
П.п. на спині, лежачи на пелюшці: методист піднімає її за один край, створюючи додатковий поворотний момент.
-
П.п. на спині під поперек підкласти валик в районі крижів або лопаток: зосередити увагу на границі, розташованій на одному з країв валика, стимулюється самостійні повороти в відповідну сторону.
-
П.п. лежачи на спині на килимку: методист виводить прямі руки і зближує їх над головою, щоб полегшити виконання повороту.
Вправи для переборювання згинально-привідних установок нижніх кінцівок
Із положення лежачи на спині.
-
Утримуючи ноги за гомілки, струснути ними у напряму вверх – вниз.
-
Однією рукою випрямлена нога притискається методистом до підлоги – друга нога відводиться в сторону.
-
Одночасне розведення в сторони зігнутих в колінах ніг, починаючи з малої амплітуди з подальшим її збільшенням.
-
Одночасне згинання ніг до живота з подальшим їх розведенням.
-
Те саме, але згинання – розгинання виконуються однією ногою, друга при цьому випрямлена і притиснута до підлоги.
-
Одночасне протилежне згинання – розгинання ніг (велосипед).
-
Згинання ноги з подальшим відведенням її в сторону до опори, інша нога випрямлена і притиснута до підлоги.
-
Кругові рухи прямою або напівзігнутою ногою в тазо-стегновому суглобі, інша нога фіксується методистом в районі стегна.
-
Кругові рухи обома зігнутими в колінах ногами, таз дитини при цьому фіксується методистом.
Вправи для формування положення на чотирьох кінцівок
-
П.п. лежачи животом на валику: методист пасивно піднімає голову дитини, згинає – розводить ноги – вага тіла переноситься на тазовий пояс, руки при цьому виконують функцію підтримки.
-
П.п. лежачи на животі, опір на витягнуті руки: методист згинає одну ногу в коліні – стегні і фіксує її в цьому положенні, потім підтягує таз дитини в сторону опірної ноги – передбачається згинання і винесення вперед протилежної ноги.
-
П.п. на 4-х кінцівках: повороти голови в різні сторони.
-
П.п. на 4-х кінцівках: маніпуляція однією руки з предметами формують стійке положення тіл на 3-х опорах.
-
П.п. на 4-х кінцівках на рухомій дошці: зміною кута нахилу дошки (10-45) досягають переміщення ваги тіла почергово на плечовий і тазовий пояс.
-
П.п. на 4-х кінцівках: дитина самостійно або з допомогою методиста відриває опори одночасно різнойменні руки і ногу; методист допомагає дитині прийняти стійке положення і далі перенести положення опори на протилежні кінцівки.
Вправи для формування уміння повзати на 4-х кінцівках
-
П.п. лежачи на животі: методист піднімає трохи вгору таз дитини, чим визиває «реакцію жаби» зі згинанням і виносом вперед однієї із ніг.
-
П.п. лежачи животом на валику: методист утримує дитину за ноги і підштовхує вперед, визиваючи у нього крокові рухи руками; теж виконується у зворотному напрямку.
-
П.п. лежачи грудьми на візку з опором на піджаті зігнуті руки: методист підштовхує дитину за сідниці або рухає візок вперед, стимулюючи прояв крокових рухів ногами.
-
П.п. лежачи животом на короткому візку, руки (долонями) і ноги (голіннями) знаходяться на опорі: методист тягне візок за шнурок вперед, визиваючи рефлекторне пересування дитини на руках і ногах.
-
П.п. сидячи зверху на валику, ноги в сторони, опір долонями об валик зверху – збоку: качаючи валик зліва на право визиваючи відповідний перенос ваги тіла, а також формується стійке положення в даній позі.
Вправи для формування навички сидіння
-
Пасивно дитина сідає в ліжку, положення фіксується за допомогою подушок.
-
П.п. – дитина сидить з розведеними стегнами на ногах методиста, обличчям до нього: методист утримує дитину під лікті за випрямлені і розвернуті зовні руки, виконується покачування в різні сторони.
-
П.п. – дитина сидить на колінах методиста спиною до нього: методист захвачує руки дитини, відводить їх назад і розвертає назовні, покачує в такому положенні.
-
П.п. сидячи на спеціальному стільці з опором передпліччя на стіл.
-
П.п. сидячи на килимку, підтримуючись двома руками за поручень, трубу, натягнуту мотузку або пальці методиста – зберігається стійке положення тіла.
-
Те саме, але кистями дитина береться за натягнутий канат, або мотузку, розміщену: перед дитиною, або збоку.
-
П.п. сидячи на килимку, обома руками зверху обхвачує гімнастичну палицю: методист палицею вправо – вліво, визиваючи відповідні повороти тулуба дитини.
-
П.п. сидячи на килимку: методист захвачує дитину за голені випрямлених ніг і поступово піднімає їх – дитина намагається зберегти початкове вертикальне положення.
-
П.п сидячи на гойдалці, ноги звисають вниз: методист виконує маятникоподібні розкачування вперед – назад, в сторони, а також кругові повороти дитини.
-
П.п. сидячи по турецькі на крутящомусь диску, методист змінює кути нахилу диска в різних напрямках, спочатку у постійному режимі, а потім в різних варіантах, визиваючи у дитини відповідні страхуючи рекції.
-
П.п. сидячи на качалці, держачись за неї збоку руками (спочатку дитина сидить за напрямком руху, а потім – поперек): методист розкачує качалку, починаючи з невеликої амплітуди, поступово збільшуючи її.
-
П.п. сидячи на пружинячому стільчику, ноги підошвами на опорі: методист спочатку сам покачує стільчик з дитиною вверх – вниз, стимулюючи в неї самостійне бажання виконувати ці рухи.
-
П.п. сидячи на обертающомуся стільці, руки на поручнях, методист обертає стілець то в одну, то в другу сторону з різною послідовністю і частотою – дитина намагається зберегти стійке положення.
-
Збереження стійкого положення по турецькі на батуті, який розгойдують в різних напрямах.
Вправи для формування вміння вставати на коліна
-
П.п. стоячи на колінах, пасивно створене методистом за допомогою відведення прямих рук назад – вверх.
-
П.п. сидячи з розведеними зігнутими ногами: руки спираються на валик, м’яч чи поручень.
-
Сидячи на колінах, хват руками за перекладину.
-
П.п. сидячи на колінах: обпертися руками об предмет.
-
П.п. стоячи (сидячи) на колінах на батуті: тримаючи дитину за руки, погойдуємо дитину у напрямі зверху – вниз, зліва – направо, і в ін. напрямах.
-
П.п. сидячи на п’ятах, руки в опорі: іграшкою стимулюється поворот тулуба в відповідну сторону із звільненням опорної руки для маніпуляції предметом.
-
П.п. стоячи на колінах, кистями руки тримається за гімнастичну палицю, утримуючу методистом: відведення палиці вліво – вправо призводить до повороту тулубом і виносом руки в відповідну сторону.
-
П.п. стоячи на колінах на розгойдувальній вперед – назад підвісній дошці: дитина тримається руками за підошви і намагається зберегти стійке положення.
-
П.п. стоячи на одному коліні, друга нога винесена вперед стопою на опорі: методист, підтримуючи дитину, робить легенькі коливальні рухи в різні сторони.
Вправи для формування кроків
-
П.п. стоячи на колінах на гладенькій опорі, дитина тримається обома руками за гімнастичну палицю, що знаходиться перед нею: методист робить легеньку тягу дитини за палицю, стимулюючи формування кроків на колінах.
-
П.п. стоячи на колінах, тримаючись руками за горизонтальний шуст, розміщений між ногами на висоті 4-7см: методист повертає голову по часовій (або проти часової) стрілці,визиваючи компенсаторні кроки ногами.
-
П.п. стоячи на колінах, упор руками на камере (круг), розміщену перед дитиною: методист відтягуючи камеру (круг), розміщену перед дитиною: методист відтягуючи камеру вперед, або штовхаючи назад дитину визиває формування кроків вперед, або штовхаючи назад дитину визиває формування кроків у відповідному напрямі (можливі розвороти камери по часовій і проти часової стрілки).
-
П.п. стоячи на колінах, опір руками на валик: на валик: зберігаючи опору руками і перекочуючи долонями валик, дитина крокує слідом за ним.
Вправи формування навички самостійного стояти
-
П.п. стоячи: руки обхвачують рейку гімнастичної драбини на рівні грудей.
-
П.п. стоячи біля опори і спираючись на неї животом, дитина руками проводить різкі маніпуляції з іграшками, що лежать на опорі.
-
П.п. стоячи в манежі, руки захвачують поручень: розкачування в сторони, з переносом ваги спочатку на одну, потім на другу ногу.
-
П.п. стоячи біля низенького столика, руки на опорі; дитина піднімає і складає на стіл іграшки, розкидані навколо нього на килимі.
-
П.п. стоячи у поручня, схвативши його обома руками, до поручня на рівні колін підвішений м’яч: дитина робить спробу вдарити його ногою.
-
П.п. стоячи на рухомій дошці, руки на поручні: методист змінює уклін дошки, розкачує дитину, яка прагне зберегти стійке положення тіла.
-
П.п. стоячи ногами на продовгуватій качалці, руки тримаються за поручень на рівні грудей: перенесення ваги тіла з п’яти на носок і виконання перекату на качалці.
-
П.п. стоячи ногами на сферичній гойдалці, руки на поручні: перенесення ваги тіла вперед – назад, з ноги на ногу, виконуючи розкочувальні рухи.
Вправи для формування самостійної ходьби
-
П.п. стоячи, методист утримує дитину попереду за руки, на підлозі знаходиться драбина з горизонтальними поперечними рейками: методист тягне дитину вперед вздовж драбини стимулюючи ходу і переступання через рейку.
-
П.п. стоячи, методист позаду підтримує дитину руками під посохи, поряд – великий м’яч: методист направляє дитину на м’яч, формуючи ударно-крокові рухи.
-
Ходьба за допомогою опори на поручні або канатів на рівні поясу.
-
Ходьба приставними кроками вправо – вліво, тримаючись за горизонтальні рейки драбини, чи канат.
-
Ходьба з підтримкою методиста по похилій площині до гори і вниз.
-
Ходьба з підтримкою за одну руку по міткам, лініям , переступаючи предмети.
-
Ходьба, перекочуючи перед собою великий м’яч, двома руками.
-
Ходьба з опорою на шести, палиці.
-
Ходьба з підтримкою, а потім самостійно по сходам вверх – вниз.
-
Лазіння по вертикальній драбині формує перехресну координацію рук і ніг.
Використана література:
-
«Психолого-фізична реабілітація» В.П. Мурза
-
Bblife.org/wp-content/uploads/2015/08/citati-6/jpg