Матеріал включає підбір завдань з критеріями оцінювання за групами результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти. Ця робота може бути використана для оцінювання певної групи чи груп результатів навчання з біології 7 класу за І семестр навчального року в здобувачів освіти, що навчаються за сімейною/очною формою.
Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Балан П.Г., Кулініч О.М., Юрченко Л.П.).
Комплексна підсумкова робота з біології за перший семестр 7 класу за трьома групами результатів навчання • сімейна форма навчання
Блок запитань з критеріями оцінювання за правильну відповідь. Варіант – 1 |
|||
• Перша група результатів «Проводить дослідження природи» (максимальний результат – 12 балів) |
|||
У завданні 1 із чотирьох варіантів виберіть ОДИН правильний. Правильно виконане завдання оцінюється в 1 б. 1. Агар-агар у наукових лабораторіях використовують так: гарячий розчин цього крохмалю розливають у плоскі стерильні чашки (чашки Петрі) і закривають кришками. Коли розчин застигне і перетвориться на густе желе, кришку відкривають і обережно вносять зразки мікроорганізмів. Закривають чашку кришкою і ставлять у пристрій, що підтримує сталу температуру (термостат). Отже, агар-агар використовують у такому методі досліджень, як А спостереження Б моделювання В експеримент Г моніторинг
|
|||
У завданні 2 із чотирьох варіантів виберіть ОДИН правильний. Правильно виконане завдання оцінюється в 2 б. 2. Учений Марчело Мальпігі досліджував рухи речовин по рослині. Він провів дослідження: зрізав кільцем кору на деревці, й дерево загинуло. Виберіть, як можна пояснити результати цього експерименту.
А Через пошкодження кори вода не піднімається до листків. Б Через пошкодження кори органічні речовини не надходять до коренів. В Через пошкодження кори в серцевині не накопичуються поживні речовини. Г Через пошкодження кори в листках рослини припиняється фотосинтез.
|
|||
3. Визнач кратність збільшення об'єкта дослідження, якщо на корпусі окуляра зазначено цифру 10, а на об'єктиві є цифра 15. Загальне збільшення становить (запиши математичну дію) _______________________ Відповідь: ____________ . Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 2 б.
|
|||
4. Підпиши структурні елементи будови клітини. Досліди і опиши особливості елементу позначеного буквою В. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 3 б. |
|||
|
|
______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________ ______________________________________
|
|
5. Розгляньте малюнок рослини. Дайте відповіді на запитання. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 4 б. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
1. Рослина називається …. . 2. Які структурні елементи рослини позначені буквою а? 3. Яке покоління переважає в життєвому циклі даної рослини? 4. Підземний пагін цієї рослини називається …. . |
|
||||||||||||||||||||||||||||
• Друга група результатів «Опрацьовує та використовує інформацію (максимальний результат 12 балів) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
1. Схематично зобразити різні форми клітин бактерій. Зробити підписи до виконаних малюнків. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 1 б.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
2. Написати твір – мініатюру про рослини-символи (2 – 3 рослини), навівши конкретні приклади. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 2 б.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
3. Закінчити речення. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 4 б. Запліднення у квіткових рослин відбувається в _____________. Після запліднення з насінних зачатків формується ______________, а квітка перетворюється на ____________. Основну роль в утворенні плодів відіграє ____________, із стінок якої і формується плід. Стінка плоду називається __________________. Оплодень складається з трьох шарів: _______________, __________________, _____________________. Особливості будови цих шарів зумовлюють ________________________. Плоди бувають _________________ і ____________________.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
4. Заповнити таблицю Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 5 б.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
• Третя група результатів: «Усвідомлює закономірності природи» (максимальний результат 12 балів) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
У завдання 1 – 6 із чотирьох варіантів виберіть ОДИН правильний. Правильно виконане завдання оцінюється в 0,5 б. 1. У мікроскопі окуляр кріпиться: а) на тубусі; б) на предметному столику; в) під дзеркальцем; г) над конденсором. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
2. Укажіть переносника збудника малярії: а) малярійний плазмодій; б) людина; в) малярійний комар; г) блоха людська. 3. Зазначте частини рослини, якими відбуваються низхідні потоки розчинів поживних речовин: а) серцевинні промені; б) судини; в) ситоподібні трубки; г) сочевички. 4. Позначте видозміну кореня в тропічних орхідей: а) дихальні корені; б) опорні корені; в) повітряні корені; г) бульбокорені. 5. Вкажіть, яку корисну копалину утворили вимерлі сфагнові мохи: а) вапняк; б) торф; в) кам'яне вугілля; г) діатоміт. 6. Укажіть структури, за допомогою яких зозулин льон прикріплюється до ґрунту та вбирає воду: а) корені; б) кореневище; в) присоски; г) ризоїди.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
7. Установіть відповідність між особливостями характеристики рослини та її зображенням. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 2 б. А Рослина не має тканинної будови, її тіло досягає великих розмірів. Б Рослина має маленькі клиноподібні листків, тому фотосинтез відбувається в розгалуженому пагоні. В Рослина однодомна, у життєвому циклі домінує статеве покоління. Г Рослина цвіте, формує плоди – стручечки з дводольним насінням.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
8. Розмістіть у логічному порядку стадії життєвого циклу щитника чоловічого, починаючи з статевого покоління: А – запліднення та утворення зиготи; Б – спорангій зі спорами; В – молода рослина папороті (додаткові корені, кореневище, листки); Г – заросток. Поясніть поняття: заросток, спорангій, зигота. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 3 б. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Виконайте завдань відкритої форми (9 –10) з розгорнутою відповіддю. 9. У парках і садах можна побачити крони дерев і кущів найрізноманітнішої форми. Поясніть це явище. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 1 б.
10. Якої шкоди здоров'ю людини може завдати гіардія? Назвіть профілактичні заходи проти лямбліозу (пояснити термін) та обґрунтуйте запропоновані дії. Виконане завдання оцінюється за шкалою 0 – 3 б.
|