Комплексна підсумкова робота за І семестр

Про матеріал
Комплексна підсумкова робота з української літератури за І семестр складається із завдань груп результатів УВ (ГР1) та ДМ (ГР4)
Перегляд файлу

 Дата____________   Клас_____________ Прізвище, ім’я______________

                                                       Усно взаємодіє (УВ ГР1)

                                                             Сопілка з маминої калини

   Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців - клен, у росіян – берізка, а в нас – верба й калина. Правду каже прислів’я: без верби й калини нема України. З давніх-давен наш народ опоетизував цей кущ, оспівав у піснях. В калині, кажуть, материна любов і мудрість. Наруга над нею вкривала людину ганьбою. Дітям, аби ті не нівечили цвіт, казали: не ламайте калину, бо накличете мороз. Справді, калина цвіте на сам-кінець весни, коли вже відходять заморозки.

   Тож не дивно, що колись цю рослину цінували особливо. Не було, здається, хати, біля якої не кущувала калина. Як забіліють квіти, дівчата ними коси прикрашали. А вже коли достигали, їх вішали попід стріхою. Йдеш, бувало, селом – хати неначе в коралах, червоніють густими намистинками.

   В народній медицині, очевидно, не було помітніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. А як потрібна була калина в численних обрядах! Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали вільце молодої.

   Побачу цю ніжну, тремтливу дівчину-красуню, і наринають світлі спомини дитинства… Якось пішли ми з мамою на урочище, щоб запасти на зиму калинових кетягів. Мама зупинилася біля куща над криницею і мовила: “ Ось тут стояла колись наша хата. Як тільки ми побралися з твоїм батьком, одразу й оселю заходилися зводити. А під осінь я висадила біля застільного вікна кущ калини. Чи то земля така родюча, чи тому, що поливала, тільки швидко розрослася. Соловейко на ній гніздо звив і щовесни нам оддячував піснями. Згодом, як ти мав з’явитися, тато із пагона змайстрував сопілку. Було таке повір’я, “ якщо зробити з калини сопілку, в сім’ї неодмінно з’явиться син – продовжувач роду. Так воно чи ні – суди сам. Але коли переїздили, я ні за чим так не тужила, як за калиною…”

   Коли вже ув’язали в пучки ваговиті грона, мама попрохала: “ Може б ти, синку, пересадив калину, щоб гарний споминок був мені і тобі?”

   За кілька днів у нашому городі вже світилися сизуваті пагони. Дбайливі мамині руки викохали їх, і невдовзі біля вікна зацвіла першим квітом калина. Завжди, коли я приїздив у гості до неньки, одразу ж нагадувала:“ Ось глянь, яка красуня! А пам’ятаєш, як ми її садили? Тепер, коли тебе довго немає, я дивлюся на неї і згадую:“ Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте ”.

   Немає вже мами, але є калина – мамина мудрість, мамине безсмертя…

   Нині я часто буваю в рідному селі. Заможно живуть люди. На рівненьких, дбайливо доглянутих грядках кущує полуниця, рання городина, парникові квіти.

“ Ходовий товар ” нині в пошані, його оцінюють ринковим попитом. І вже сумно і боляче, що рядом з достатком часто виростають по селах високі паркани. Заростають споришем навпростецькі стежки до сусіда, затихає колективна пісня…

   Кущ калини біля материної хати. Це не тільки окраса, а й глибокий символ. Це наш духовний світ, наша спадщина. Кущ калини опредметнює і красу й духовний потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій. Хіба не просто це говорить народна поезія: калиновий міст, калинова сопілка, калинова колиска!

   Мені здається, що тому, хто не посадив на обійсті калини, а ще гірше – коли викорчував – ні йому, ні його дітям ніколи не почути найніжнішої, найбентежнішої у світі пісні. Її може подарувати лише сопілка з маминої калини. ( За В. Скуратівським )

             1.  Улюблені рослини-символи українців:

а) верба й калина;              б) верба й малина;

в) вишня й калина;            г) калина й береза.

              2.   Що казали дітям, аби ті не нівечили цвіту:

                     а) не ламайте калину, бо накличете             б) не ламайте калину, бо накличете біду;

                     в) не ламайте калину, бо не буде цвіту;      г) не ламайте калину, бо кущ всохне.

              3.   Дівчата квітами прикрашали:

                     а) голови;                   б) коси;

                     в) стріхи;                   г) вінки.

              4.   Мама висадила кущ калини біля:

                     а) причілкового вікна;                  б) застільного вікна;

                     в) сінного вікна;                            г) крайнього вікна.

              5.   Що опредметнює кущ калини?

                     а) красу і духовний потяг до землі;             б) красу і силу;

                     в) красу і материнську мудрість;                 г) красу і любов до народної поезії.

              6.   Що оздоблювали калиновим цвітом?

                     а) вільце молодої;                      б) коровай молодої;

                     в) голову молодої;                     г) хату молодої.

               7.  Хто на калині звів гніздо?

                     а) жайворонок                           б) соловейко;

                     в) голубка                                  г) зозуля.

               8.  Хто пересадив калину?

                     а) мама;                                      б) тато;

                     в) син;                                         г) бабуся.

              9.  Чим заростають стежки до сусіда?

                     а) чебрецем;                              б) споришем;

                     в) лободою;                               г) берізкою.

             10.  Як ви розумієте вислів: без верби й калини нема України?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                          Досліджує мовлення(ДМ ГР4)

1 .Що символізує образ дуба у вірші І.Франка «Розвивайся ти, високий дубе»?

а)  образ поета                                б) образ народу                          в) образ воїна

2. Визначте ідею байки "Бджола та Шершень"

 а) возвеличення героїв української історії     б) уславлення улюбленої праці , що є стимулом життя

 в) змалювання краєвидів рідного краю           г)  любов до рідного краю

3. Увідповіднити твір з його жанром

1.      М.Вороний «Євшан – зілля»                А. Байка

2.      М Ткач «Моя Україна»                         Б. Поема

3.      Л.Глібов. «Вовк і Кіт»                           В. Лірична поезія

4.      Д.Кремінь ««Літа мої і зими»               Г. Поезія, що стала  піснею    

а) 1А                                       б)               

в) 1Г     3 Б                                  г) 1Б            

5.   Поєднайте несподівану подію із героєм, з яким вона сталася.

  1. Василько                        А Усі його мрії збулися! Навіть ті, про які він і не просив.
  2. Маленький Хлопчик     Б Помітила усмішку Богородиці, повернення голосу.
  3. Єва                                  В Побачив хрест і зрадів, бо дорога вела до села, де жив дядько.
  4. Ослик Хвостик              Г Йому запропонували грати роль маленького Янгола

                                             Д Розуміє мову тварин, рослин, бо не може говорити до людей

                                             Е На блакитні очі набігли сльози, стало жаль стрункої красуні.

                                             Є  Він поцілував її у щічку, а вона усміхнулася уві сні, вона була     дуже гарною, як Діва Марія

 

 

docx
Додано
12 листопада
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку