Комплексне заняття з малювання,
(нетрадиційна техніка, малювання свічкою)
Тема: Осіння пригода
Група: старша
Мета: познайомити дітей з нетрадиційною технікою малювання , навчити малювати свічкою , добирати і використовувати необхідні кольори, розвивати відчуття кольору, естетичне сприймання, уяву; поповнювати знання з народознавства; виховувати самостійність і творчість; любов до художньої літератури, рідної природи.
Матеріал: білий папір, свічки, пензлики, серветки, підставки для пензликів, фарба, вірші, казки, музика.
Попередня робота: вивчення віршиків про осінь, розгляд ілюстрацій, театралізація казки
Хід заняття
До святково прибраної зали заходять діти.(осінній ліс, дерева: дуб, клен, береза, столи )
Вихователь: Доброго дня усім. Діти, куди ми з вами потрапили?
Діти: До осіннього лісу
Вихователь: Діти, яка пора року в лісі? Як ви впізнали? (відповіді дітей)
Подовшали ночі. Покоротшали дні. Сизі тумани вкривають землю, доки не зійде сонце. Прощавай, тепла пора! Сумовито попискує синичка. Тільки одна горобина весела – червоніє кетягами ягід поміж золотого листу. Пожовкло листя на кленах і осиках. Ледь повіє вітер – закружляє в повітрі над землею легкими зграями. І враз нагадає, що наступила осінь. Твір «Осінь» (Галина Демченко).
Під музику до зали заходить Осінь (дитина)
Вихователь:
Марія Хоросницька
ОСІНЬ
Нарядилась осінь
в дороге намисто,
золоте волосся
розплела над містом,
кольорові фарби
вийняла з кишені,
і малює осінь
жовтим по зеленім...
Здогадатись можна
в парку по деревах:
є червона фарба
в неї і рожева...
Ще й відтінків різних
безліч осінь має,
а стрункі ялини
боком обминає...
Їй не шкода фарби
й часу ні хвилини,
колються нечемні
сосни та ялини.
Осінь загадує загадку:
Порожні поля,
Мокне земля,
Дощ поливає.
Коли це буває?
Діти: Восени
Осінь: Молодці, діти! А що ви про мене знаєте?
Діти: Багато знаємо. Віршики, пісні, загадки.
Осінь: А як звати моїх дітей місяців?
Діти: Вересень, жовтень, листопад.
Осінь: А чому їх так називають?
Діти: Бо у вересні квітне вереск, тому місяць називається вереснем.
У жовтні – жовтіє листя. У листопаді – листя опадає.
Осінь: Молодці, діти! А може хтось знає віршик про мене знає?
Діти читають вірші про осінь
Валентин Бичко
ОСІНЬ
Непомітно з'явилася осінь —
День коротшим стає щодоби.
Глянь: берізки уже — злотокосі
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби — дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
Іван Блажкевич
Осінь, осінь... Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
Наче човники, рікою
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті -
Червонясті, золотисті.
Дитина:
(автор невідомий)
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!
Осінь: Діти, а може ви знаєте казку про мене?
Діти: Так, знаємо!
Театралізація казки Івана Прокопенка «Як берізка листя роздарувала»
Вихователь(автор): Чи знаєте ви, чому берізки взимку сплять? Не знаєте! Позолотила осінь берізку. Заблищала вона ,засяяла. Хто не пройде, всяк милується. Іде Мураха.
Мураха: От би мені таке вбрання, як сонечко.
Берізка: Візьми, будь ласка!
Вихователь: Скинула один листочок берізка. Зрадів Мураха, схопив сухий листочок, до мурашника поволік. Іде гриб підберезник.
Гриб: Якби до мого капелюха таку золоту пір’їнку.
Вихователь: Позаздрив гриб підберезник.
Берізка: Візьми собі золоту пір’їнку.
Вихователь: Скинула береза ще один листочок. Схопив його підберезник, до оксамитового капелюха приліпив, стоїть, не дихає від щастя. Їде їжачок лисом.
Їжачок: І мені б листочка золотого трохи.
Вихователь: Попросив їжачок. Гойднула берізка гілочками, жменю листочків на землю струсила. Покачався на них їжачок, начепив на колючки, золотою кулькою додому покотився. Побачила його ялинка-чепуруха.
Ялинка: От якби по моїй зеленій сукні твоє золоте листя розкидати , не було б на світі дерева , ошатнішого за мене.
Берізка: Візьми, сусідко, візьми, мені не жаль.
Вихователь: Сказала берізка і своє листя золоте на ялинку струсила. Глядь, а сама ні з чим залишилась: все до останнього листочка роздарувала. Заплакала тоді золота берізка.
Берізка: Де моя золота краса?
Вихователь: Тут вітер підлетів утішати став.
Вітер: Не плач, не журись.
Вихователь :Загойдалася берізка, слухаючи ласкаві вітрові слова, та так і заснула. На цілу зиму заснула. Від тоді і повелося: як тільки роздарує берізка своє листя, так і засне на всю зиму, щоб скоріше весни діждатися.
Осінь: Молодці діти! Я дивлюсь ви про мене багато знаєте: (діти запрошують осінь погостити у них. Хтось стукає у двері. Заходить пензлик та свічка. Всі дивуються хто прийшов.
Діти: Хто це?
Осінь: Це мій помічник
Пензлик: Я Пензлик, а це моя подружка – Свічечка.
Вихователь: А чому вона тобі подружка? Як ти з нею товаришуєш? Де ти з нею познайомився?
Пензлик: Я живу високо в горах, допомагаю весні прикрашати землю, літечку – розмальовувати квіти, осені- вдягати дерева у казкове вбрання, а от взимку мені сумно. Я трохи допомагаю дідусеві Морозу, а здебільшого сиджу у своїй хатинці. Одного зимового вечора я сидів вдома і сумував, коли – хтось плаче за вікном. Вибіг я на вулицю і побачив маленького вогника. Підбіг ближче, а то була тоненька Свічечка. Вона заблукала в лісі й плакала. Пожалів я її та забрав до своєї хатинки. Свічечка відігрілася й раптом пішла у танок на аркуші паперу. (свічка танцює сама, а потім з пензликом) Я теж не втримався і пішов слід за нею. Але там, де танцювала свічечка, залишився слід, і я вже не зміг його зафарбувати. Тож вийшла у нас справжня картина (показує ). Ось тепер живемо у двох.
Осінь:
Молодець, Пензлик, що привів свого друга. (діти усі дякують за таку цікаву розповідь). Пензлик, а що ти нам приніс у подарунок? Може якусь казка намалював?
Пензлик: Так, я приніс вам казку в картинках.( подає казку вихователь).Вихователь розповідає «Казку про Дуба», показує ілюстрації.
Вихователь: У старому великому лісі вже давно жив Дуб- велетень. Він стояв на галявині і радів своєму гарному листю, своїм діткам- жолудькам у круглих шапочках. А ще він пишався грубим та міцним стовбуром.
А ось одного разу прибіг до Дуба дикий Кабан і обгриз знизу кору. Зажурився поранений Дуб і ледве стримував стогін- так боляче йому було. Рана стікала соком дерева. А чи то були його сльози? Адже в оголене й погризене місце на стовбурі можуть потрапити мікроби, і тоді Дуб захворіє або й загине. Загинуть його дітки і листочки…
Побачило Сонечко, що скоїлося з Дубом, І пожаліло свого давнього друга. Погладило його по голові і втішило.
-Не сумуй! Мої гарячі промінці припечуть тобі рану, і вона загоїться .
Ти й далі радітимеш своїм любим діткам і гарному листю. А Кабана наздожену і покараю.
Так і було, як сказало Сонечко. Рана в Дуба загоїлася, а Кабанові дісталося за його шкоду( Діти дякують за таку казку).
Вихователь: Діти, а може хтось знає якесь повір’я про Дуба?
Діти: У нашого народу існує таке повір’я. Калина символізує дівочу красу, а дуб – символ мужності і сили, чоловічої краси. І якщо хлопець постоїть біля дуба хоча б п’ять хвилин, то він набереться більше сили, мужності, здоров’я.
Вихователь: Діти, давайте з вами спробуємо намалювати наш осінній ліс. Пригадайте, про які дерева ми з вами говорили, подивіться, який ліс нам намалювала Свічечка з Пензликом.
Свічечка: Почекайте! Почекайте! Я вам теж принесла подарунок (роздає діткам маленькі свічечки)
Вихователь: Діти, давайте з вами спробуємо за допомогою свічки намалювати наш осінній ліс. Давайте разом з вами станемо художниками- чарівниками. Пензлик і Свічечка будуть дивитися, як ви працюєте і самі будуть малювати, а найкращі ваші роботи заберуть до своєї лісової галереї.
(вихователь показує техніку малювання. Під спокійну музику діти починають малювати).
Вихователь: Діти ви дуже гарно працювали і в нас вийшла пречудова осіння галерея .(підсумок заняття, самооцінка)
Осінь: Дякую вам за цікаве заняття, мені дуже сподобалось, але мені вже час поспішати до лісу. Ще я хотіла на прощання пригостити дітей ласощами. Смачними яблучками. (Діти дякують. Осінь під музику виходить із зали)