Конспект комплексного заняття з розвитку мовлення, художньої літератури, музичного виховання і малювання у
середній групі.
2021 рік
Вихователь Пйонтковська Галина Євгенівна
Мета:
Поглиблювати знання дітей про життєвий та творчий шлях Тараса Григоровича Шевченка.
Познайомити із творчістю поета. Розвивати пам’ять, увагу, розмовну мову.
Викликати бажання вивчати твори Тараса Шевченка, розуміти їх зміст.
Виховувати любов до краси поетичного слова, вчити шанувати пам’ять письменника, патріотичні почуття, самостійність.
Матеріали:
Т. Шевченка.
1
Вих.- ль: Діти, сьогодні в нас не звичайне заняття, а особливе. До нас завітали гості і ми з вами поговоримо про щось дуже-дуже цікаве. А спочатку привітаємось з нашими гостями.
Добрий день вам люди добрі
Щиро просим до нас в гості
Радо вас усіх вітаєм
Щастя і добра бажаєм
Щоб родила щедра нива
Щоб у хаті все як слід
Щоб довіку був щасливий
Український славний рід.
Вих. – ль: Дітки, а що красить людину?
Відповіді дітей
Вих. – ль: А ще що? Відповіді дітей
Вих. – ль: А ще, дітки, людину красить мудрість і талант. Талант – це великі здібності і вміння в якійсь певній діяльності: чи культурній, чи художній чи мистецькій. До культурної д-сті відносяться артисти, художньої – поети, письменники, а мистецька діяльність – це художники.
Вих. – ль: Скажіть мені, будь – ласка, яких талановитих людей України ви знаєте?
Відповіді дітей
Вих. – ль: А сьогодні ми з вами поговоримо про найталановитішу людину України Тараса Григоровича Шевченка.
Вих. – ль: А що ви знаєте про Тараса Шевченка? Хто він такий?
Відповіді дітей
Вих. – ль: Тарас Шевченко народився дуже-дуже давно, більше чим 200 років тому в бідній кріпацькій сім’ї, в якій було багато дітей.
2
Дитяча радість Тараса потьмарилася горем в 9 років, коли померла мама. А через 2 роки помер і батько. Ось, як про це пише Шевченко:
Нужда та праця положила.
Там, батько, плачучи з дітьми,
А ми малі були і голі,
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині,
А ми – розлізлися межи людьми,
Мов мишенята…
… І почалося страшне сирітське життя. Тараса віддали на науку до дяка, який вчив грамоти: читати і писати. Він за те що вчився мусів виконувати всю роботу в школі та вдома у дяка. Зранку до ночі малий хлопчина працював, а вночі при світлі місяці малий Тарас малював. Потяг до малювання і поезії він відчував ще з раннього дитинства.
3
Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Знаєте чому? Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книжку «Кобзар». Ця збірка, діти, відома всьому світові.
Одного разу до пана приїхало багато гостей і вони побачили як гарно малює Тарас Шевченко, а серед гостей був відомий художник, який захотів викупити Тараса Шевченка. Вони заплатили панові багато грошей і викупили молодого Тараса з кріпацтва. Тоді Тарас Шевченко пішов вчитися в Петербурзьку Академію мистецтв на художника. Шевченко – талановитий художник і намалював дуже багато картин, які зберігаються в картинних галереях у всіх містах України, а також за її межами.
Тарас Шевченко крім таланту художника, мав дуже – дуже великий талант поета, патріота.
Патріот – це людина, яка надзвичайно любила свою Україну, свою мову, своїх людей, природу рідного краю.
Відповіді дітей – Кобзарем
Відповіді дітей: Бо він написав таку книжку «Кобзар».
Дитина: Ми маленькі діти
Шостий рочок маєм
Але про Шевченка
Вже багато знаєм.
Дитина : Він дитя з – під стріхи
4
В українській свиті
І придбав нам славу
Як ніхто на світі
Дитина : І та наша слава
Не вмре і не згине
Наш Тараса Шевченка
Сонце України
Дитина : Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє,
Радіють люди, що одпочинуть,
А я дивлюся… І серцем лину
В темний садочок на Україну.
Дитина:
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
А на полі жайворонок,
Соловейко в гаї – землю,
Убрану весною,
Вранці зустрічають.
Дитина:
Світає,
Край неба палає…
Соловейко в темнім гаї…
Сонце зустрічає
5
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють…
Дитина: Вітер віє – повіває,
По полю гуляє.
На могилі кобзар сидить
Та на кобзі грає.
Дитина: Попрощалось ясне Сонце
З чорної землею.
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею…
І темний гайок зелененький,
І місяць з зорями сіяв,
І соловейко на калині
То затихав, то щебетав…
Вих. – ль: Багато віршів Тараса Шевченка покладено на музику. І зараз дітки заспівають пісню «Тече вода з – під- явора» - 1
Вих. – ль: Згадуючи рідну хату й ставок, де навколо росли верби і кущі калини, а особливо навесні, коли все зацвітало білим цвітом. Тарас Шевченко написав вірш, який став піснею. «Зацвіла в долині червона калина» - 2.
Відповіді дітей
Вих. – ль: Марія Іванівна, Оксана Миколаївна, Оксана Миронівна.
6
Відповіді дітей
Вих. – ль: Діти, в кожному місті є вулиця Шевченка.
Український народ дуже любить свого поета, бо він усе життя хотів, щоб той жив вільно і щасливо. В кожному місті є пам’ятники Шевченка: в Бродах, у Львові, Києві. Пам’ятники Шевченкові є і за кордоном. Перший пам’ятник у світі Тарасові Шевченку поставили у Вашингтоні ( столиці Америки).
Поет давно помер і похований у Каневі над Дніпром. Але в народі він живе вічно. Живуть його вірші і пісні, які дуже люблять слухати українці. Вони звучать по радіо, їх учать діти в школі і в дитячих садках.
Діти малюють
Минають віки, стираються написи, тліють книги, руйнуються будівлі. Але слово Шевченка – живе і вічне. Вивчаймо його, виконуймо його заповіти, які посилав він синам свого народу.
Конспект комплексного заняття з розвитку мовлення, художньої літератури, музичного виховання і малювання у середній групі.
2021 рік
Вихователь Пйонтковська Галина Євгенівна
Використана література: