Комунікативний підхід у вивченні мови, як другої іноземної

Про матеріал
Матеріал про застосування професійних компетентностей вчителя для формування в учнів комунікативної компетентності ( додаток ситуативно- комунікативні завдання ) . Про ефективність застосування в навчальному процесі інтерактивних технологій, технологій ситуативного моделювання.
Перегляд файлу

 

Комунікативний підхід у вивченні польської мови

Іноземна мова є засобом пізнавання світу, залучення до цінностей, які створені іншими народами. Оволодіння іноземною мовою дає можливість зрозуміти іншомовну культуру , краще усвідомити місце своєї рідної культури і великому інтегрованому світі .У самій природі мови як соціальному явищі закладено процес інтеграції, що перебуває в постійному розвитку. Тому іноземна мова як навчальна дисципліна має інтегрований характер.

Метою вивчення польської мови, як другої іноземної, є формування в учнів комунікативної компетентності, шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови навчання, опанування всіх видів мовленнєвої діяльності та набуття певного соціального досвіду .

Для досягнення зазначеної мети перед вчителем є ряд завдань:

  • формування в учнів мотивації вивчення мови;
  • забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання і письма);
  • формування комунікативних умінь;
  • опанування найважливіших функціональних складових мовленнєвої системи з урахуванням особливостей фонетичної і граматичної систем кожної з мов навчання;
  • соціально-культурний розвиток особистості.

Застосування вчителем  інтерактивних технологій (технології кооперативного навчання, технології колективно-групового навчання, технології ситуативного моделювання, технології опрацювання дискусійних питань) - допомагає йому зацікавити (подати матеріал у цікавому форматі ) , навчити і мотивувати до навчання учнів .

Технології ситуативного моделювання ефективними і результативними для вироблення навичок спілкування , сприяють  формуванню  умінь добирати потрібні мовленнєві засоби, а також навичок культури спілкування в процесі вивчення мови .

Модель навчання у грі – позитивно сприймається учнями , оскільки це побудова навчального процесу шляхом залучення дітей до гри. Завдання педагога під час застосування ігор у навчанні полягає у підпорядкуванні гри конкретній дидактичній меті. Добираючи ситуативно-моделюючі завдання, враховую  вікові особливості дітей, коло їхніх інтересів, прагнень.

Пропоную учням такі навчальні ситуативно- моделюючі завдання, які вчитель іноземної мови, зокрема польської ,може використовувати під час навчального процесу і, які допоможуть учням розвивати свої комунікативні вміння та навички.

Під час вивчення тем « Знайомство «, « Звертання « - Вправа 1 - Реклама

Цілі: групова інтеграція, самопрезентація, взаємна комунікація

Матеріали: письмове приладдя

Інструкція для учасників:

Кожен учасник має завдання підготувати рекламу, презентацію себе, а потім представити її групі. При цьому звернути  увагу на свої найкращі якості, навички та вміння. Дані характеристики,  визначають, що кожен з учасників є унікальним. Можна скласти план, записати план презентації, щоб потім було простіше її представити.

Огляд:

Після того, як кожен учасник представив себе в групі, варто розпитати учасників про їхні враження. Що нового вони дізналися один про одного, чи створювало це завдання якісь труднощі? Що вони відчували під час виступу перед групою.

Вправа 2 – Реклама ІІ 

Ще один із  варіантів попередньої вправи.

Цілі: групова інтеграція, самопрезентація, взаємна комунікація

Матеріали: письмове приладдя

Інструкція для учасників:

Учасники  працюють  в парах.  Одна людина бере інтерв'ю в іншої. Намагаючись зібрати якомога найбільше  інформації про здібності, захоплення та мрії співрозмовника. Завдання для «журналіста» -  дізнатися щось нове про людину, якій задано питання. (Отриману інформацію, щоб не довелося забути, варто записати ) Пізніше відбувається зміна пар, і людина, яка ставила запитання раніше, тепер відповідає на них. Потім кожен представить групі рекламу, презентації людини, з якою спілкувався.

Огляд:

Ви можете запитати учасників/учасниць, що вони відчували під час виконання цього завдання. Що вони відчували під час інтерв'ю. Були питання Що вони відчувають, коли хтось ставить їм запитання про себе? Як вони пережили момент, коли їх персона була представлена в групі.

Вчитель повинен володіти психологічною компетентністю –

Вправа 3 - Подарунок

Таке завдання сприяє розвитку позитивної самооцінки в учня , формує спільноту, у якій кожен учасник відчуває себе важливим , будується позитивна атмосфера для пізнавальної діяльності .

Цілі: групова інтеграція, взаємна комунікація

Матеріали: письмове приладдя, креслярські матеріали.

Інструкція для учасників:

Завдання для  кожного учасника написати своє ім'я на аркуші паперу (папірці повинні бути зібрані і складені так, щоб не було видно, що там написано на них). Потім кожен  намалює по одному ( подбайте про те, щоб ніхто не намалював себе в разі такого поміняти картку на іншу особу). Кожен малював людину, для якої приготує подарунок.

Подарунок може бути виражений у вигляді малюнка, розповіді або усної заяви. Потім кожен презентує те, що він підготував у групі, звертаючись безпосередньо до одержувача "Я хочу подарувати тобі.... "

Огляд:

Варто запропонувати учасникам коротко обґрунтувати, чому вони хочуть подарувати саме цей подарунок людині. Ви можете заохотити їх сказати про свої почуття, подарувавши щось комусь. Чи легко було знайти подарунок для іншого учасника групи. Якщо з цим була проблема, то як, на їхню думку, це було? Запитайте одержувачів, як вони ставляться до отримання подарунка. Чи це те, про що вони мріяли

При вивченні граматичних тем ( теперішній ,минулий , майбутній часи) доцільною буде вправа 4 - Історія

Цілі: групова інтеграція, взаємне спілкування, розвиток концентрації та уяви

Матеріали: паличка для їжі, або паличка, або олівець і т.д.

Інструкція для учасників:

Група сідає в коло. Ведучий, тримаючи в руках олівець або паличку, повідомляє, що поки що ніхто не може за винятком особи, яка тримає предмет у руці. За мить він передає  його іншій людині, яка почне розповідати зразкову історію, скажімо одне речення. Розповідь може починатися зі слів:

Одного разу, коли я повертався додому...

У моєму місті, на сонячній вулиці, на розі вулиць...

Минулими вихідними разом з моєю подругою...

Потім передає естафету іншій людині, яка складе ще одне речення, створивши продовження історії. Варто звернути увагу учасникам/учасницям, що це завдання вимагає концентрації, щоб завжди знати, на якому етапі воно знаходиться історія становлення. Вправа може тривати до тих пір, поки кожен в групі не придумає свою частину історії кілька разів.

Огляд:

При обговоренні можна звернути увагу на те, як учасники впоралися з концентрацією, згадавши те, що залишилося до цього часу вже розповіли. Чи подобається їм спільна робота.

При вивченні тем , « Робочий день «,« Мій вихідний « - Вправа 5 - Те, що я роблю неправильно

Цілі: самопізнання, побудова довіри, групова інтеграція.

Хід вправи:

У колі кожен учасник розповідає про те, що у нього погано виходить, закінчуючи речення «Я роблю погано», або «Я слабкий в ...».

Наступний раунд закінчується реченням: « Люди кажуть, що я добре вмію.......»

 У наступному раунді це фраза: «Я знаю, що я вмію ....... «

Потім вчитель пропонує учасникам/учасницям презентувати те, що вони роблять добре. Учасники кружляють по кімнаті і, коли вони з кимось познайомляться, похваляться, наприклад: «Я чемпіон у...»

 Останній пункт – це дискусія про почуття учасників під час кожного туру.

Сучасний вчитель освоїв емоційно- етичну компетентність - 

Вправа 6 - Що нового і хорошого

Учні навчаються керувати власними емоціями та почуттями

Цілі: розминка, самоусвідомлення, формування впевненості

Хід вправи:

Сідаючи в коло, кожен учасник закінчує речення: « Найприємніше, що сталося зі мною цього тижня, було... «

Слід підкреслити, що це може бути велика і захоплююча річ, але вона також може бути маленькою і приємною, наприклад, посмішка когось важливого для тебе

Таким чином, ігрова модель навчання покликана реалізувати, крім основної дидактичної мети, ще й комплекс цілей: забезпечення контролю прояву емоцій, надання дитині можливості самовизначення, розвитку творчої уяви, вільного висловлювання своєї думки.

 Така модель навчання у грі –

-          мотивує учнів до вивчення мови ,  

-          поглиблює  інтерес до спільної справи,

-          вчить бути гравцем, дотримуватися правил поведінки  і  водночас здобувати нові знання,

-          розвиває в учнів власні ідеї та задуми,

-          вміння слухати іншу людину,

-          покращує спілкуватися іноземною мовою , зокрема польською,

-          розвиває критичне мислення.

В майбутньому комунікативна компетентність людини допомагає самостверджуватись, соціально реалізовувати себе,дозволяє вирішувати складну ситуацію, досягти мети переговорів . Це запорука успіху в кар’єрі та в житті.