План-розробка класної/виховної години для учнів середньої ланки, де є можливість виникнення конфліктних ситуацій або у класах, де є учні з девіантною поведінкою. Матеріал може бути використаним з метою профілактики виникнення конфліктів не лише в межах класу, але й в інших сферах
Тема: Конфлікт. Подолання конфліктів у класі
Мета: з'ясувати поняття конфлікту, розглянути основні види конфліктів, причини їх виникнення, спробувати знайти шляхи вирішення та подолання конфліктів в межах класу задля подальшої згуртованої роботи класу
Хід уроку
І. Знайомство з явищем конфлікту. Обговорення причин і обставин його появи
Вчитель: Сьогодні ми розглянемо таке явище як конфлікт. Ми не раз чули про конфлікти. Питання до вас: Що ж таке, на вашу думку, “конфлікт”? (Відповіді учнів). Насамперед,
Конфлікт (лат. conflictus - зіткнення, сутичка) - зіткнення протилежних інтересів і поглядів,напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними колізіями. (Вікіпедія). Тобто, ми можемо говорити, що виник конфлікт тоді, коли на певний предмет чи явище існують різні погляди, які принципово відстоюються учасниками.
Які ж бувають конфлікти?
внутрішньоособистісні та зовнішньоособистісні (міжособистісні, конфлікти між особистістю та групою);
прямі та непрямі;
індивідуальні і групові.
Давайте наведемо приклади ситуацій до кожного виду конфліктів
(відповіді учнів, ситуації в межах класу)
А тепер подумаймо про причини виникнення таких суперечок, беручи до уваги вищезазначене (різні погляди на предмет, ситуацію, різна оцінка ситуації, різні можливості - відповіді учнів базуються на індивідуальних пережитих або можливих ситуацій )
ІІ. Подолання конфліктів у “класній сім”ї”
У нашому класі щодня виникає чимало суперечок, які ми можемо віднести до конфліктних ситуацій, але у наших силах якщо не знищити їх взагалі, то звести їх кількість до мінімуму. Давайте зобразимо, які ж причини сутичок є в нас, на дошці. Почну я.
(На дошці вчитель малює цеглинку, де вписує ключове слово причини, наприклад “крик”). Я часто підвищую голос у конфліктних ситуаціях.
Далі учні по черзі підходять до дошки і малюють свої цеглинки зі словами. По-закінченню, устворюється “стіна”
Ось така стіна утворилася в нас, стіна, утворена багатьма, подекуди, незначними конфліктиними ситауціями. І ця стіна є перешкодою для злагодженої роботи нашого класу. Давайте цю стіну зруйнуємо! А зруйнувати ми можемо її лише знищити свою цеглинку,давши один одному обіцянку більше так не чинити. Нехай кожен вийде до дошки знову і пообіцяє всім виправитися і більше так не робити. Я у свою чергу обіцяю, що постараюсь вирішувати суперечки не за допомогою крику (вчитель витирає свою цеглинку зі словом “крик”) а вислухавши кожного і свідомо, раціонально знайти рішення проблеми.
(Кожен учень знову виходить до дошки і даючи обіцянку, витирає свою цеглинку)
ІІІ Висновки
І ось, наша стіна зруйнована. І наше завдання з вами - не побудувати її знову. Тому, надалі, коли ми будемо бачити, що назріває конфлікт - а наше завдання - не допустити його виникнення! - згадати про наші обіцянки. Вірю, що тепер у нас буде набагато менше суперечностей, а конфліктів - взагалі не буде!