Розробка заходу може використовуватися під час проведення Тижня української мови та літератури, Мета конкурсу: ознайомити з поняттям казки як жанру фольклору, різновидами казок, їх виконанням та особливостями; розвивати інтерес до читання казок, зв'язне мовлення учнів; виховувати прагнення до пізнання, самовдосконалення.
Конкурс–гра «Заглядає в шибку казка» для учнів 5 класу
Мета: ознайомити з поняттям казки як жанру фольклору, різновидами казок, їх виконанням та особливостями; розвивати інтерес до читання казок, зв’язне мовлення учнів; виховувати прагнення до пізнання, самовдосконалення.
Заглядає в шибку казка
З добрими очима,
Материнська добра ласка
В неї за плечима.
В. Симоненко
Казки супроводжують нас із перших днів дитинства. Їх нам читали бабусі та мами, із задоволенням ми слухаємо казки у програмі «На добраніч, діти!»
Казки почали складатися народом ще у глибокій давнині і передавалися в усній формі із століття в століття, із покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. В результаті колективної творчості казки змінювались, доповнювались новим змістом, і тому часто одна і та ж народна казка має різні варіанти. Так, наприклад, українська народна казка «Івасик - Телесик» та російська народна казка «Гуси - лебеді».
Казки здебільшого розповідаються, а не читаються. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як Іван Франко, Олександр Пушкін, Г. Андерсен записували ці казки. Щось доповнювали, щось змінювали, і ми з вами отримали авторські казки.
Проведення конкурсів
Я думаю, що всі ви дуже любите читати і слухати казки. Проведемо гру «По сторінках улюблених казок».
І конкурс.
Прошу зайняти свої місця. Перед вами пронумеровані назви казок. Прослухавши питання, слід підняти картку з номером назви казки. За кожну правильну відповідь учасники можуть отримати І бал.
Відповіді: «Червоненька квіточка», «Казка про царя Султана», «Царівна - жаба», «Василіса - Премудра», «Фініст – ясний сокіл», «Варвара краса, довга коса».
ІІ конкурс
Перед вами пронумеровані малюнки до казок. Отже, питання конкурсу.
Відповіді: вовк, квітка, черевичок, ластівка, дівчинка, кіт.
ІІІ конкурс. «Підберіть автора казки»
Кожному учаснику дається набір карток. Потрібно швидко й правильно розкласти картки: навпроти автора написати казку.
І. Я. Франко – «Фарбований Лис»
Український народ - «Півник і двоє мишенят»
Російський народ – «Морозко»
Брати Грімм – «Золотий гусак»
О. С. Пушкін – «Казка про рибака і рибку»
ІV конкурс. «Знайдіть пару»
Перед вами написані дійові особи казок:
Відповіді: Вовк – панібрат, Півник, Журавель, кіт Базиліо, Чапля, Аліса Патрикіївна.
V конкурс
Перед вами імена – відповіді.
Питання конкурсу:
Відповіді: цар Султан, князь Гвідон, цар Дадон, Іван – царевич, король Дроздоборід, Іржик.
VІ конкурс. «Герої казок»
За допомогою міміки і жестів показати одного з героїв улюбленої казки.
VІІ конкурс.
Перед учасниками назви казок. Питання гри:
Відповіді: «Царівна - жаба», «Молодильні яблука», «Золотий ключик», «Дюймовочка», «Місто майстрів», «Сестриця Оленка та брат Іванко».
VІІІ конкурс.
Ведучий називає слово, а гравці відгадують назву казки.
Троянди, санки, сніг, олень, дівчинка, хлопчик («Снігова королева»).
Город, баба, гичка, собачка («Ріпка»).
Квітка, фея, дюйм, жаба, жук («Дюймовочка»).
Бідний чоловік, пан, дівчина, горобець, кобила («Мудра дівчина»).
ІХ конкурс.
Відповіді: дзеркальце, горошина, макове зерно, Шамарханська цариця, піп, жаб’яча шкіра.
Х конкурс. «Кращий автор своєї казки».
Скласти казку за поданим початком на новий лад.
Посадив дід ріпку. Виросла ріпка велика – превелика. Став дід ріпку рвати…
Підведення підсумків гри.
Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром і вміти прощати зло. Пам’ятайте: зло тимчасове, а добро вічне.