Презентація "Євген Гребінка. Вірш "Човен". Пісенна лірика. "Ні, мамо, не можна нелюба любить", Черные очи".

Про матеріал
  • Розробка сприяти осмисленню учнями місця творчої спадщини Євгена Гребінки в українській літературі;
  • розкриває красу й неперевершеність творів митця, розвиває образне мислення, естетичні почуття, уміння помічати художні деталі, аналізувати та робити висновки, аргументувати власні міркування;
  • виховує любов до рідного слова, формує активну життєву позицію.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЗАПРОШУЮ ВАС НА УРОКукраїнської літератури. ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ ПРИЮТІВСЬКОЇ ЗШ РУДЕНКО ОКСАНА ВІКТОРІВНА

Номер слайду 2

ТЕМА УРОКУЄвген Гребінка. Коротко про письменника. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. Пісенна (романсова) лірика поета українською та російською мовами («Ні, мамо, не можна нелюба любить», «Чёрные очи»). Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Романс.

Номер слайду 3

Мета: сприяти осмисленню учнями місця творчої спадщини Євгена Гребінки в українській літературі; розкрити красу й неперевершеність творів митця, розвивати образне мислення, естетичні почуття, уміння помічати художні деталі, аналізувати та робити висновки, аргументувати власні міркування; виховувати любов до рідного слова, формувати активну життєву позицію.

Номер слайду 4

Український романтизм сконцентрувався на нації, котра вмирала, народі, який сходив з історичної сцени. С. Павличко. Епіграф уроку

Номер слайду 5

Яке значення мав романтизм для нового етапу розвитку слов’янських літератур?Проблемне запитання

Номер слайду 6

Виконай завдання. Переглядаючи презентацію про поета, складіть асоціативний кущ “Життя і громадська діяльність Євгена Петровича Гребінки”.

Номер слайду 7

Євген Павлович Гребінка народився 21 січня 1812 року на хуторі Убіжище Пирятинського повіту, що на Полтавщині, у сім’ї відставного штаб-ротмістра Павла Івановича Гребінки. На рідному хуторі майбутній письменник мав можливість познайомитися із життям народу, його побутом та звичаями, з багатющими скарбами українського фольклору. Буйну уяву хлопця живили, зокрема, захоплюючі розповіді няньки-кріпачки.

Номер слайду 8

1831 року Гребінка закінчив гімназію. Того ж року на сторінках «Украинского альманаха» в Харкові побачив світ його перший друкований твір — вірш «Рогдаев пир». У 1834р. переїздить до Петербурга. Там працює вчителем російської словесності. Початкову освіту здобув удома. 1825–1831-го навчався в Ніжинській гімназії вищих наук, де почав писати вірші та брав участь у виданні рукописних журналів, складених з учнівських творів М. Гоголя, Н. Кукольника, М. Прокоповича, Г. Гребінки.

Номер слайду 9

Євген Павлович Гребінка був особисто знайомий із Т. Г. Шевченком. Брав участь у викупі товариша з кріпацтва. У 1840р. допоміг у виданні «Кобзаря». У 1843р. разом відвідали Україну.

Номер слайду 10

Ще й нині на запустілій садибі — у родинному маєтку Гребінки — живе самотньо-одиноко товсте дерево — каштан, що його, за переказами, і посадили Тарас та Євген на знак свого приятелювання.

Номер слайду 11

Помер Є. Гребінка 3 грудня 1848 року в Петербурзі. І хоч помер Гребінка в далекому Санкт-Петербурзі, де й провів більшу частину свого короткого життя, він заповідав бути похованим на рідній землі українській: «Візьміть мене додому… Хай мені заспіває жайвір степовий у рідному краю…» І воля його була виконана. Спочиває поет у рідній Мар’янівці, на пагорбі при гостинці — колишньому Чумацькому шляху, — неподалік своєї родинної садиби.

Номер слайду 12

Балада - жанр ліро-епічної поезії фантастичного, соціально-побутового або історико-героїчного характеру з драматично напруженим сюжетом і здебільшого трагічною розв’язкою. Що називається баладою?

Номер слайду 13

Заграло, запінилось синєє море,І буйнії вітри по морю шумлять,І хвиля гуляє, мов чорнії гори. Одна за другою біжать. Як темная нічка, насупились хмари,В тих хмарах, мов голос небесної кари,За громом громи гуркотять.Іграє і піниться синєє море. Хтось човен на море пустив,Бурхнув він по хвилі, ниряє на волі,Од берега геть покотив;Качається, бідний, один без весельця. Прослухайте баладу “Човен”Ох, жаль мені човна, ох, жаль мого серця!Чого він під бурю поплив?Ущухнуло море, і хвилі вляглися;Пустують по піні мавки;Уп'ять забіліли, уп'ять простяглися. По морю кругом байдаки;Де ж човен дівався, де плавле мій милий?Мабуть, він не плавле, бо онде по хвиліБіліють із його тріски. Як човнові море, для мене світ білийІзмалку здавався страшним;Да як заховаться? не можна ж вік цілий. Пробути з собою одним. Прощай, мій покою, пускаюсь у море!І, може, недоля і лютеє горе. Пограються з човном моїм.

Номер слайду 14

1. Який настрій балади (мінорний чи мажорний)?2. Знайдіть у творі слова-символи.3. Що вони символізують?4. Назвіть художні засоби твору, наведіть приклади.5. На вашу думку, який період життя митця змальовано у баладі?6. Сформулюйте тему твору.7. Сформулюйте ідею твору.8. Доведіть, що жанр твору-балада. Дайте відповіді на запитання

Номер слайду 15

Романс — невеликий за обсягом вірш та музичний твір для сольного співу з інструментальним акомпанементом. Що називається романсом?

Номер слайду 16

Ні, мамо, не можна нелюба любить,Нещасная доля із нелюбом жить. Ох тяжко, ох важко з ним річ. Розмовляти. Хай лучче буду я ввесь вік дівувати. Хіба ти не бачиш, яка я стара?Мені в домовину лягати пора. Як очі закрию, що буде з тобою?Останешся, доню, одна сиротою. А в світі якеє життя сироті?І горе, і нужду терпітимеш ти. А дочку пустивши, мовляв, на поталу,Стогнать під землею, як горлиця,стану. Прослухайте романс “Ні, мамо, не можна нелюба любить”. Ой мамо, голубко, не плач, не ридай,Готуй рушники й хустинки вишивай. Нехай за нелюбом я щастя утрачу,Ти будеш весела, одна я заплачу. Гей, там, на могилі, хрест божий стоїть,Під ранок й під вечір матуся квилить: Ой Боже мій, Боже! Що я наробила?Дочку, як схотіла, із світа згубила!

Номер слайду 17

1. Як побудовано романс?2. Чого хоче мати?3. Що їй відповідає дочка?4. Чому дочка пристала на пропозицію матері?5. Який фінал твору?6. Сформулюйте тему твору.7. Сформулюйте ідею твору.8. Знайдіть і назвіть художні засоби у вірші. Дайте відповіді на запитання

Номер слайду 18

У 1842 р. Гребінка знайомиться з Марією Василівною, онукою сусіда, небагатого поміщика Миколи Степановича Ростенберга, а наступного року вони освічились. Серце поета ожило й заспівало. Після зустрічі з коханою Марійкою цілу ніч не міг заснути. Ходив по кімнаті, виходив у посріблений місячним сяйвом сад. Не давали спати глибокі чорні очі коханої. Весь час бачив їх перед собою. Засвітив свічку, сів до столу. Швидко написав чотири рядки: Очи черные, очи страстные, Очи жгучие и прекрасные! Как люблю я вас! Как боюсь я вас! Знать, увидел вас я в недобрый час

Номер слайду 19

Очи черные, очи страстные!Очи жгучие и прекрасные!Как люблю я вас! Как боюсь я вас!Знать, увидел вас я в недобрый час!Ох, недаром вы глубины темней!Вижу траур в вас по душе моей,Вижу пламя в вас я победное: Сожжено на нем сердце бедное. Но не грустен я, не печален я,Утешительна мне судьба моя: Все, что лучшего в жизни бог дал нам,В жертву отдал я огневым глазам!Прослухайте романс “Очи черные”

Номер слайду 20

Значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. Романтизм, як жоден інший літературний напрям, сприяв «пробудженню» молодих або відірваних від новішої європейської культури народів. Зокрема, визначну роль відіграв романтизм в пробудженні або відродженні слов’янських народів. Український романтизм відіграв велику роль у вивченні історії, з романтикою, за словами Д. Чижевського, пов'язане "національне відродження", "воскресіння" нації. Український романтизм, за словами С. Павличко, «сконцентрувався на нації, котра вмирала, народі, який сходив з історичної сцени»

Номер слайду 21

Усна рефлексія. На уроці я… - дізнався…- зрозумів… - замислився…- змінив своє ставлення… Підведення підсумків

Номер слайду 22

1. Написати твір-роздум «Ознаки романтизму у творчості Є. Гребінки» (вищий рівень) 2. Скласти вікторину чи кросворд за творчістю письменників-романтиків (дост. рівень) Домашнє завдання

Номер слайду 23

ДО НОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ!ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мирошниченко Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. назаренко наталия
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
31563
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку