Мета: навчати учнів розумінню того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими звичаями; пробудити почуття національної гідності; формувати соціальний досвід у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, виховувати толерантність до національних меншин та повагу до культурної спадщини рідного народу, любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Конкурс юних декламаторів
Загальношкільний позакласний захід
до Дня української писемності
Мета: навчати розумінню того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава, розширювати знання про красу і багатство української мови, ознайомити дітей з українськими звичаями; пробудити почуття національної гідності; формувати соціальний досвід у підлітків, успадкування духовних надбань і досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, виховувати толерантність до національних меншин та повагу до культурної спадщини рідного народу, любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: портрет Нестора Літописця; вислови про українське слово; святкова прикрашена сцена актової зали; бланки грамот для нагородження переможців та активних учасників заходу; добір поезій та гуморесок про мову.
Попередня робота щодо підготовки заходу: Учням 5-11-х класів пропонується підібрати два літературних поетичних твори за номінацією: «Поезія про мову». Далі школярі повинні самостійно визначитися із читцями від класу, які готуються до виступу та будуть представляти клас.
/Звучить пісня «Рідна мова» (сл. О. Давидюк, муз. М. Катричко)/
І Ведучий.
Шановні присутні! Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений в 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
ІІ Ведуча.
Упродовж невеликого проміжку часу ми з вами зануримося до історії зародження української писемності та спробуємо власні сили щодо художнього читання творів про мову…
І Ведучий.
Ми припадемо устами до живодайного джерела, української мови, до її образності, до влучного слова, її мелодійності і милозвучності, до казковості і надзвичайної пісенності.
ІІ Ведуча.
Вишукана у розмові інтелектуалів, строга і регламентована у діловодстві, легка і гнучка у бесіді друзів, образно багата, лексично наповнена в літературних творах… Такою постає українська мова перед нами сьогодні.
І Ведучий.
Будьте допитливими і натхненними – і перед вами відкриються неозорі виднокола української мови.
ІІВедуча.
Тож розпочнімо…
І Ведучий.
«Історія – скарбниця наших діянь. Свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє,» – говорив один з наймудріших серед письменників, іспанець Сервантес. Саме як «скарбниця наших діянь», історія показує численні приклади того, що навіть найновітнішим відкриттям часто – густо передували здогади, пошуки та роздуми.
ІІ Ведуча.
Виникнення письма має надзвичайно важливе значення в історії народу. Письмо – одне з найістотніших знарядь культури, яке в просторі й часи розширює функціонування мови. Проблема виникнення письма у східних слов'ян дуже складна і досі до кінця не розв'язана.
Мова — це неоціненний божественний дар, який дано людині. Вона супроводжує нас від самого народження й аж до смерті. У щоденній практиці спілкування не обійтися без мови. І навіть коли ми думаємо, у пам'яті відтворюємо відомі нам слова і фрази. Власні думки формулюємо і передаємо за допомогою мови. Світ пізнаємо через мову, бо в ній накопичено життєвий досвід попередніх поколінь .
І Ведучий.
Через мову ми впливаємо на емоції та почуття людей, формуємо їхні естетичні смаки. За милозвучністю наша мова визнана вченими другою (після італійської) серед європейських мов.
ІІ Ведуча.
Сьогоднішня наша зустріч – це ще одна можливість переконатися в цьому. Тож розпочнімо загальношкільний конкурс юних декламаторів.
І.Ведучий.
Турнір проводитиметься за номінацією:
– «Поезії про мову»;
ІІ. Ведуча.
Перш ніж розпочати, привітаймо наше журі. Це – вчителі української мови та літератури – Пилипенко А.М., Савчук Н.В., Петренко О.П.
/ Проводиться конкурс за номінацією «Поезії про мову». Учні, виходячи на сцену, представляються (називають своє прізвище, ім’я та клас), виголошують назву поезії та її автора, декламують вірш. Розпочинається конкурс /
закінчується. Всім спасибі! До нових зустрічей!
Інтелектуальна гра для учнів 8-9 класів
«У клубі знавців української мови...»
Ведучий І
Доброго дня!
Сьогодні ми зібралися не випадково. На цьому тижні всі українці відмічають свято День слов’янської писемності та мови.
6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця".
Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!
До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Тому й називаємо це надбання рідна мова. Рідна, як мати, як Батьківщина, як усе найдорожче серцю.
Декламування ученицею поезії В. Сосюри «Рідна мова» («Юнакові»)
Ведучий ІІ
Ми з вами присвячуємо своє інтелектуальному змаганні “У клубі знавців української мови...” саме Дню слов’янської писемності та мови.
Ведучий І
Знання мовних скарбів, прилучення до духовного багатства народу – ось головне завдання нашого заходу, адже поповнювати наше українське суспільство ми повинні освіченими та культурними людьми.
Так давайте доведемо, що ми саме такі!!!
Ведучий ІІ
Учасники нашого змагання повинні показати свої знання з української мови, літератури та народознавства.
Сьогодні у нашій грі беруть участь дві команди:
І команда «________________________» – 1 столом
ІІ команда «_______________________» – 2 столом
Капітан ІІ команди «________________»
Перш, ніж ми почнемо змагання, я хочу ознайомити з його структурою. Складається воно з п’яти турів:
І тур – «Ти наше диво калинове, кохана материнська мова!»
ІІ тур – «Слово наше рідне».
ІІІ тур – «Бездонність мудрості народної».
ІV тур – «Народ скаже – як зав’яже».
V тур – «Знай, папери в житті – не химери».
За 30 секунд ви повинні дати відповідь на поставлене питання. У разі неправильної відповіді відповідь дає на це питання друга команда.
Контролювати ваші відповіді буде компетентне журі. Сьогодні в його складі:
1.________________________
2.________________________
3.________________________
І тур– «Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!»
ІІ тур – «Слово наше рідне».
Питання.
Зажурилась Україна,
Бо нічим прожити:
Витоптала орда кіньми
Маленькії діти… (автора немає, УНТ).
І. Котляревського (Тетерваковський).
В добрий час і друзі є, знайдеш їх багато,
Хоч одного у лихий спробуй відшукати. (Епіграма, І. Максимович).
ІІІ тур – «Бездонність мудрості народної»
Питання
ІV тур – «Народ скаже – як зав’яже»
Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ казок. Загадкам властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, загадки - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання. Для того, щоб дати на нього відповідь, потрібно вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. Іноді ця подібність обмежується кількома або навіть однією якою-небудь ознакою. Отже, розгадування вимагає не тільки певної суми знань, а й спостережливості, кмітливості, уміння бачити спільне в конкретному й абстрактному. Питання
Біла рілля, чорне насіння,
Хто його вміє, той і розуміє,
Хто його знає, той і позбирає. (Книга).
«Хто хоче більше знати, треба …» (Менше спати).
У носатого Івана
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить. (Олівець).
1.У вінку зеленолистім, у червоному намисті (Калина)
2. Колючий клубок прибіг у садок .( Їжак)
3.Стоїть пані, чепуриться, бо сто сорочок оділа (Капуста)
4.У воді купалася , а сухою зосталась. (Качка)
5.На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався і я на землю впав (Каштан)
6.На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки(Кукурудза)
7.По голові походила, гарну зачіску зробила (Щітка для волосся)
8.Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).
9.Тричі родиться, а тільки раз умирає. (Метелик)
10.Взимку чорне, а навесні зелене, а восени жовте. (листя)
11.Ні в огні не горить, ні у воді не тоне (лід)
12.Впала стрічка через річку, поєднавши береги (Міст).
V тур – «Знай, папери в житті не химери»
Питання
Ведучий ІІ
А зараз інтелектуальні завдання для залу. Дати відповіді на питання, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал, що може допомогти потім вашій команді.
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
3.Хто автор поезій «Солов’їні далі, далі солов’їні», «Вода десь точить білий камінь»? /В.Сосюра/
4.Що таке лексика? /Всі слова мови, або словниковий склад мови/
5.В якому році було перше видання «Кобзаря» Т.Г.Шевченка? /1840/
6. Те, що слово означає…/Лексичне значення/
7.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
8.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
9.Дієприкметник із залежними словами…/Дієприкметниковий зворот/
10. Додаткове значення слова, яке виникає на основі уподібнення предме-тів…/Переносне/
11. Назвіть автора творів «Не високо мудруй», «Каменярі», «Захар Беркут»?І.Я.Франко/
12. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів…/Орфографія/
13. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
14. Розмова двох осіб…/Діалог/
15. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
16.Хто автор повісті «Микола Джеря»? /І.Нечуй-Левицький/
17. З якої казки загадка: «Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?» /«Мудра дівчина»/
18.Частина слова без закінчення? /Основа/
19. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
20. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
21. Інфінітив—це…/Неозначена форма дієслова/
22. Образ людини в художньому творі…/Персонаж, літературний герой/
23. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
24. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
25. Хто автор поезії, що стала піснею «Чуєш, брате мій, товаришу мій»? /Б.Лепкий/
26. Яке слово зайве: співаючи, допомагати, вивчають, сприяти.
27. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/
28. Уривок із художнього твору…/Епізод, фрагмент/
29. Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
30. Опис зовнішності людини…/Портрет/
31. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
32. Речення, що має одну граматичну основу…/Просте/
33. Частина слова, що знаходиться перед коренем…/Префікс/
34. Хто автор п’єси «Сто тисяч»? /І.Карпенко-Карий/
35. Розділ мовознавства, що вивчає правила вимови…/Орфоепія/
36. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
37. Яке слово зайве: відбитий, теплий, легкий, зимовий?
38. Співзвучні закінчення рядків у вірші…/Рима/
39. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
40. Обстановка дому чи садиби…/Інтер’єр/
41. Яке слово зайве: другий, третій, інший, четвертий?
42. Дієприслівник із залежними словами…/Дієприслівниковий зворот/
43. Ким мріяв стати Т.Г.Шевченко? /Художником/
44. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
45. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма…/Графіка/
46. Слова та вислови, що використовуються в переносному значенні в худож-ній літературі…/Тропи/
47. Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і реченні…/Прийменник/
48. Яке слово зайве: п’ятьма, дев’ятьма, чотирма, шістьма?
49. Художнє означення…/Епітет/
50. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
51. Обман почуттів, дещо уявне, мрія…/Ілюзія, міраж, марення/
52. Яке слово зайве: десь, дехто, дещо, дечий?
53. Як називається людина, яка відправляє лист?
54. Автор твору, який не називає свого імені…/Анонім/
55. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
56. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки…/Прислівник/
57. Змінна частина слова…/Закінчення/
58. Хто автор творів «Грицева шкільна наука», «Фарбований Лис»? /І.Я.Франко/
59. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відпові-дає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
60. Опис картини природи, частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний пейзаж/
61. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
62.Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
63.Слово—не полова, а язик…/не помело/.
64.Вола в’яжуть мотуззям, а людину…/словом/.
65.Удар забувається, а слово…/пам’ятається/.
66.Шабля ранить голову, а слово…/душу/.
67.Від теплого слова і лід…/розмерзає/.
68.Хто мовчить, той двох…/навчить/.
69.Дурний язик голові не…/приятель/.
70.Добре слово краще, ніж…/готові гроші/.
(збірник «Інтелектуальні ігри на уроках УМ і Л с. 281-282»)
Ведучий І
Слово журі (підсумки конкурсів).
- Перш ніж пролунає підсумок і визначиться переможець серед команд, я хочу сказати, що – це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але я закликаю вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, більше читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними.
- Яка ж із команд показала найкращий результат?
- Слово надається журі.
- Підведення підсумків гри.