Конпект уроку української літератури" Щедрий на добро внутрішній світ героя. Характеристика образів Федька і Толі (за оповіданням В. Винниченка "Федько- халамидник")

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 6 го класу за оповіданням В.Винниченка "Федько - халамидник" Тема уроку " Щедрий на добро внутрішній світ героя. Характеристика образів Федька і Толі (за оповіданням В. Винниченка "Федько- халамидник". Цей матеріал дозволить цікаво і корисно провести урок.
Перегляд файлу

Тема уроку: Щедрий на добро внутрішній світ героя. Характеристика образів Федька і Толі (за оповіданням В. Винниченка "Федько- халамидник")

Мета уроку:   систематизувати знання учнів за змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу героя; виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів – однолітків, вчитись коментувати їх; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»; розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного;   допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: «чарівна скринька», роздатковий матеріал, презентація, підручник.

Епіграф:

Краще голий та правдивий,

ніж багатий та беззаконний.

Г. Сковорода

Форми і методи роботи: літературна вікторина, вправа «Чи уважний ти читач?», робота в групах,  вправа «Гронування», «Мозковий штурм», вправа «Маски», бесіда, вправа «Мікрофон», гра «Впіймай слово», вправа «Сенкан»

Хід уроку

І. Організаційний момент ( слайд 1)

-  Доброго ранку, шановні гості! Доброго ранку, діти! Сідайте. Перевірте готовність робочих місць. Налаштуйтеся на серйозну роботу. І пам’ятайте мудрий вислів французького письменника Шарля Монтеск'є: «Треба багато вчитися, щоб знати хоча б трішечки».

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

Давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку і проведемо літературну вікторину. Дайте коротку відповідь на питання. За правильну відповідь ви будете отримувати кольорову смужку вартістю 1 бал.

1. Літературна вікторина (слайд 2)

1. Батьківщиною для Винниченка є… (Кіровоградщина)

2. Перший літературний твір Володимир Костянтинович написав у якому віці… (14-літньому віці)

3.Яка тема цього твору? (про Запорозьку Січ)

4. Під впливом творчості якого письменника В. Винниченко пробує власні сили у красному письменстві? (Т. Шевченка)

5. Яку назву мало перше оповідання письменника, що було надруковано в журналі «Киевская старина»? («Краса і сила»)

6. З якими видатними письменниками В. Винниченко познайомився на літературних вечорах у будинку  Євгена Чикаленка? (Б. Грінченком, Лесею Українкою)

7. Перше дитяче оповідання письменника мало назву… («Кумедія з Костем»)

8. Чому твір «Федько-халамидник» В. Винниченка вважається автобіографічним? (Своєму героєві віддав чимало власних рис)

9. Визначте жанр твору «Федько-халамидник» (оповідання)

10.Чим закінчується оповідання В. Винниченка? (Смертю Федька і отриманням задоволення Толею)

 - Отже, я переконалася, що ви добре запам’ятали біографію   В. Винниченка, правильно визначили жанр твору «Федько – халамидник» 

2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3) – ( кольорова смужка)

- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура – літургійний хліб» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)

«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»

(Федько)

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)

«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.

ІІІ. Повідомлення  теми, мети, мотивація  навчальної  діяльності

1. Оголошення теми й мети уроку (слайд 4)

- На сьогоднішньому уроці ми з  вами визначимо риси  характеру  Федька, які  вирізняють  його  з  кола  друзів-однолітків, прокоментуємо  їх. Навчимося визначати головних і другорядних героїв у творі , висловлювати  своє ставлення до них та їхніх вчинків.             

2. Робота в зошитах

- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку:

«Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя»

3.Робота з епіграфом (слайд 5) – запис у зошити

- Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова   українського  філософа Григорія Сковороди. (Краще бути бідним, але мати багатий внутрішній світ, ніж мати багатства, бути заможним і несправедливо чинити)

- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)

- А кого стосується друга частина? (Толі)

- На сьогоднішньому уроці ми простежимо, чи дотримувався персонаж твору В.Винниченка  Федько даного вислову у своєму житті. 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Робота над теоретико-літературними поняттями

- Як ви розумієте  слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)

- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)

- Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику. (стор.76)

- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)

- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)

- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм. (стор.76)(Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)

2. Складання схеми (cлайд 6)

 Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник», яку ви отримали кожний перед уроком.

3. « Два світи» ( слайд 7)

Учитель.  Діти, на екрані  ви бачите ілюстрації із зображеннями  Федька і Толі.

(Ім’я Федька написано зеленим кольором, ім’я Толі - червоним). Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком «типографчиком» та змученою знервованою матір’ю. А з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.

Робота з підручником

  • Знайдіть у тексті та зачитайте, якими перед нами постають Федько і Толя на початку оповідання ( стор.57, стор.60)

Вправа «Маски» (слайд 8)

Характери хлопців – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Людська натура звичайно складна й суперечлива. Недарма кажуть: щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти, тобто провести разом чимало часу. Спробуємо зняти маски й побачити справжнє  обличчя героїв.

Тому пропоную виконати наступне завдання: заповнити  ось цю таблицю.

На екрані   таблиця, зміст якої відсутній.

Бесіда:

  • Діти, під час першого знайомства з Федьком і Толею, якими ви їх побачили? (відповіді учнів з узагальненням учителя)

Вчитель відкриває зміст  колонок «Удаване».  

 

Федько

Толя

Удаване

Справжнє

Удаване

Справжнє

Жорстокість

схильність до збитків, розбою

байдужість до болю,

небезпеки

 

Смирність

делікатність

гідність

слухняність

 

 

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  слайд 9

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз -  присіли, другий - встали.

Всі за парти посідали.

 Інтерактивна вправа «Гронування» Слайд 10

  •  У кожної групи на столах є цитати з твору, серед яких ви повинні вибрати ті, що стосуються рис характеру та поведінки Федька( для І групи), Толі ( для ІІ групи), і записати слова – характеристики у вигляді інформаційного гроно. Під час відповіді зачитуйте цитату і називайте рису характеру та поведінки героїв.

(5 хв.)

 непосидючий

 сильний

ФЕДЬКО  відкритий

 впертий

                                                         правдолюб

                                                         спритний

 

                                             вірний у дружбі

                                                 шанобливий до батька

Підказка для вчителя

        Риси характеру і поведінки Федька:

а) непосидючий:  « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;

б) сильний: «…перший по силі на всю вулицю» ;

в) відкритий:  «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»;

г) впертий:  «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;

ґ) )«…тихенько хреститься й блідніє»;

д)правдивий:  « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»;

е) спритний:  «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»;

є) вірний у дружбі: « Не любить також Федько й товаришів видавати»;

ж) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би».

ДОВІДКА: сильний, відкритий, непосидючий, богобоязливий, впертий, правдивий, тендітний, брехливий, спритний, справжній товариш ( вірний у дружбі), шанує батька.

 

 

 

            тендітний

                                                               богобоязливий

ТОЛЯ                                                         себелюбний

                                                               брехливий

                                                              байдужий до горя інших

                                                             підступний

 

Підказка для вчителя

Риси характеру і поведінки Толі:

а) тендітний: «…чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»;

 б) богобоязливий: «…тихенько хреститься й блідніє»;

в) себелюбний :« він терпіть не міг, як йому цей Федько говорив: «Толька». Наче він йому товариш», «кричати на вулиці не личить благородним дітям»;

г) брехливий:«Неправда! Неправда! – ще жалібніше і з страхом забився Толя. – Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен»;

ґ) «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;

д)байдужий до горя інших: «Коли Федькова труна сховалася за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»;

е) підступний: «чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька».

є) «сніг зробився жовтий і брудний, а лід на річці такий, як намочений сахар»

ДОВІДКА ДЛЯ УЧНІВ: богобоязливий,  тендітний, непосидючий, впертий, себелюбний, брехливий, правдивий, справжній товариш (вірний у дружбі), підступний, байдужий.

 

- Оголошення результатів «Гронування» (по групам)

- А якими ж виявилися хлопці  при подальшому знайомстві? ( продовження роботи з таблицею)

Вчитель відкриває зміст  колонок «Справжнє» (слайд 11)

 

Федько

Толя

Удаване

Справжнє

Удаване

Справжнє

Жорстокість

схильність до збитків, розбою

байдужість до болю,

небезпеки

Сила волі

мужність

доброта

порядність

благородство

чесність

 

Смирність

делікатність

гідність

слухняність

Егоїзм

підлість

безсердечність

жорстокість

схильність до провокації,

обмови іншого невдячність непорядність

ВИСНОВОК: не все те золото, що блистить (разом з учнями)

5. Вправа «Народна мудрість» (слайд 12)

Учитель. Діти, давайте поглянемо, як народна мудрість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Прочитайте  прислів’я  та  вкажіть ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі. (кольорова смужка)

Не одяг красить людину, а  добрі діла. – Ф.

Уміє він з чорного біле зробити, а з білого чорне. – Т.
Сміливому море по коліна.  – Ф.

Лякливий, як заєць, а  шкодливий, як кішка. – Т.

Хто бреше, тому легше,  а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.

У тихому болоті чорти водяться. – Т.

 Святе та боже – та на чорта схоже. – Т.

Учитель.  Чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчиків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори? (Червоний колір, яким написано ім’я Толя, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби).

4. Проблемні запитання. «Мозковий штурм»(слайд 13)

- Яка людина могла б вирости з Федька, а з Толі?

- Чому навчило вас це оповідання?

- Чи хотіли б ви мати такого друга, як Федько?

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Творче завдання. Метод «Мікрофон» (слайд 14)

  • Чи подобається вам закінчення оповідання?
  • А що б ви змінили, будучи автором даного твору?

VІ. Підсумок уроку

«Сенкан» (слайд 15)

Учитель. На підсумок уроку я пропоную вам скласти сенкан , в якому ключовим буде слово «Федько»

Федько

Порядний, непосидючий

Бешкетує, не зраджує, рятує

Хотіла б мати такого друга

Благородство

Гра «Впіймай слово» – слайд 16

сила волі, жорстокість, мужність, доброта, безсердечність, порядність, підлість, благородство, чесність, смирність, гідність, слухняність, егоїзм, невдячність, терплячість, бездушність, байдужість до горя інших, сміливість, заздрість, кмітливість.

Учитель. Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість.  Я бажаю вам, щоб всі ті чесноти (супроводжували вас усе  житті), які ви спіймали сьогодні у свої долоньки, стали вашими і ніколи не перетворились на ті, які ви пропускали.

Дякую за урок.

VІІ. Оцінювання учнів

VІІІ. Домашнє завдання (слайд 17)

Записати в зошити визначення «головний герой», «другорядний герой» і вивчити. Написати своє завершення оповідання; письмово №1, стор. 77

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку