Тема уроку: Щедрий на добро внутрішній світ героя. Характеристика образів Федька і Толі (за оповіданням В. Винниченка "Федько- халамидник")
Мета уроку: систематизувати знання учнів за змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу героя; виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів – однолітків, вчитись коментувати їх; ознайомити з поняттями «головний герой», «другорядний герой»; розвивати вміння характеризувати персонажів оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного; допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою та щедрою на добро, порядність, чесність; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: «чарівна скринька», роздатковий матеріал, презентація, підручник.
Епіграф:
Краще голий та правдивий,
ніж багатий та беззаконний.
Г. Сковорода
Форми і методи роботи: літературна вікторина, вправа «Чи уважний ти читач?», робота в групах, вправа «Гронування», «Мозковий штурм», вправа «Маски», бесіда, вправа «Мікрофон», гра «Впіймай слово», вправа «Сенкан»
Хід уроку
І. Організаційний момент ( слайд 1)
- Доброго ранку, шановні гості! Доброго ранку, діти! Сідайте. Перевірте готовність робочих місць. Налаштуйтеся на серйозну роботу. І пам’ятайте мудрий вислів французького письменника Шарля Монтеск'є: «Треба багато вчитися, щоб знати хоча б трішечки».
ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо матеріал попереднього уроку і проведемо літературну вікторину. Дайте коротку відповідь на питання. За правильну відповідь ви будете отримувати кольорову смужку вартістю 1 бал.
1. Літературна вікторина (слайд 2)
1. Батьківщиною для Винниченка є… (Кіровоградщина)
2. Перший літературний твір Володимир Костянтинович написав у якому віці… (14-літньому віці)
3.Яка тема цього твору? (про Запорозьку Січ)
4. Під впливом творчості якого письменника В. Винниченко пробує власні сили у красному письменстві? (Т. Шевченка)
5. Яку назву мало перше оповідання письменника, що було надруковано в журналі «Киевская старина»? («Краса і сила»)
6. З якими видатними письменниками В. Винниченко познайомився на літературних вечорах у будинку Євгена Чикаленка? (Б. Грінченком, Лесею Українкою)
7. Перше дитяче оповідання письменника мало назву… («Кумедія з Костем»)
8. Чому твір «Федько-халамидник» В. Винниченка вважається автобіографічним? (Своєму героєві віддав чимало власних рис)
9. Визначте жанр твору «Федько-халамидник» (оповідання)
10.Чим закінчується оповідання В. Винниченка? (Смертю Федька і отриманням задоволення Толею)
- Отже, я переконалася, що ви добре запам’ятали біографію В. Винниченка, правильно визначили жанр твору «Федько – халамидник»
2.Гра «Упізнай персонажа» (слайд 3) – ( кольорова смужка)
- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.
«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)
«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура – літургійний хліб» (Толя)
«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)
«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)
«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)
«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»
(Федько)
«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)
«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)
«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)
«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)
«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)
- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми й мети уроку (слайд 4)
- На сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів-однолітків, прокоментуємо їх. Навчимося визначати головних і другорядних героїв у творі , висловлювати своє ставлення до них та їхніх вчинків.
2. Робота в зошитах
- Розгорніть зошити, запишіть число, класна робота й тему уроку:
«Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя»
3.Робота з епіграфом (слайд 5) – запис у зошити
- Прочитайте епіграф. Як ви зрозуміли слова українського філософа Григорія Сковороди. (Краще бути бідним, але мати багатий внутрішній світ, ніж мати багатства, бути заможним і несправедливо чинити)
- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)
- А кого стосується друга частина? (Толі)
- На сьогоднішньому уроці ми простежимо, чи дотримувався персонаж твору В.Винниченка Федько даного вислову у своєму житті.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота над теоретико-літературними поняттями
- Як ви розумієте слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)
- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)
- Давайте з’ясуємо, хто ж такий головний герой у творі? Прочитайте визначення в підручнику. (стор.76)
- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)
- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)
- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм. (стор.76)(Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)
2. Складання схеми (cлайд 6)
Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник», яку ви отримали кожний перед уроком.
3. « Два світи» ( слайд 7)
Учитель. Діти, на екрані ви бачите ілюстрації із зображеннями Федька і Толі.
(Ім’я Федька написано зеленим кольором, ім’я Толі - червоним). Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком «типографчиком» та змученою знервованою матір’ю. А з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.
Робота з підручником
Вправа «Маски» (слайд 8)
Характери хлопців – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Людська натура звичайно складна й суперечлива. Недарма кажуть: щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти, тобто провести разом чимало часу. Спробуємо зняти маски й побачити справжнє обличчя героїв.
Тому пропоную виконати наступне завдання: заповнити ось цю таблицю.
На екрані таблиця, зміст якої відсутній.
Бесіда:
Вчитель відкриває зміст колонок «Удаване».
Федько |
Толя |
||
Удаване |
Справжнє |
Удаване |
Справжнє |
Жорстокість схильність до збитків, розбою байдужість до болю, небезпеки |
|
Смирність делікатність гідність слухняність
|
|
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА слайд 9
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз - присіли, другий - встали.
Всі за парти посідали.
Інтерактивна вправа «Гронування» Слайд 10
(5 хв.)
непосидючий
сильний
ФЕДЬКО відкритий
впертий
правдолюб
спритний
вірний у дружбі
шанобливий до батька
Підказка для вчителя
Риси характеру і поведінки Федька:
а) непосидючий: « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»;
б) сильний: «…перший по силі на всю вулицю» ;
в) відкритий: «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив»;
г) впертий: «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;
ґ) )«…тихенько хреститься й блідніє»;
д)правдивий: « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»;
е) спритний: «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»;
є) вірний у дружбі: « Не любить також Федько й товаришів видавати»;
ж) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би».
ДОВІДКА: сильний, відкритий, непосидючий, богобоязливий, впертий, правдивий, тендітний, брехливий, спритний, справжній товариш ( вірний у дружбі), шанує батька.
тендітний
богобоязливий
ТОЛЯ себелюбний
брехливий
байдужий до горя інших
підступний
Підказка для вчителя
Риси характеру і поведінки Толі:
а) тендітний: «…чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»;
б) богобоязливий: «…тихенько хреститься й блідніє»;
в) себелюбний :« він терпіть не міг, як йому цей Федько говорив: «Толька». Наче він йому товариш», «кричати на вулиці не личить благородним дітям»;
г) брехливий:«Неправда! Неправда! – ще жалібніше і з страхом забився Толя. – Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен»;
ґ) «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»;
д)байдужий до горя інших: «Коли Федькова труна сховалася за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»;
е) підступний: «чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька».
є) «сніг зробився жовтий і брудний, а лід на річці такий, як намочений сахар»
ДОВІДКА ДЛЯ УЧНІВ: богобоязливий, тендітний, непосидючий, впертий, себелюбний, брехливий, правдивий, справжній товариш (вірний у дружбі), підступний, байдужий.
- Оголошення результатів «Гронування» (по групам)
- А якими ж виявилися хлопці при подальшому знайомстві? ( продовження роботи з таблицею)
Вчитель відкриває зміст колонок «Справжнє» (слайд 11)
Федько |
Толя |
||
Удаване |
Справжнє |
Удаване |
Справжнє |
Жорстокість схильність до збитків, розбою байдужість до болю, небезпеки |
Сила волі мужність доброта порядність благородство чесність
|
Смирність делікатність гідність слухняність |
Егоїзм підлість безсердечність жорстокість схильність до провокації, обмови іншого невдячність непорядність |
ВИСНОВОК: не все те золото, що блистить (разом з учнями)
5. Вправа «Народна мудрість» (слайд 12)
Учитель. Діти, давайте поглянемо, як народна мудрість влучно і образно увіковічнила людські якості. Прочитайте прислів’я та вкажіть ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі. (кольорова смужка)
Не одяг красить людину, а добрі діла. – Ф.
Уміє він з чорного біле зробити, а з білого чорне. – Т.
Сміливому море по коліна. – Ф.
Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка. – Т.
Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.
У тихому болоті чорти водяться. – Т.
Святе та боже – та на чорта схоже. – Т.
Учитель. Чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчиків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори? (Червоний колір, яким написано ім’я Толя, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби).
4. Проблемні запитання. «Мозковий штурм»(слайд 13)
- Яка людина могла б вирости з Федька, а з Толі?
- Чому навчило вас це оповідання?
- Чи хотіли б ви мати такого друга, як Федько?
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Творче завдання. Метод «Мікрофон» (слайд 14)
VІ. Підсумок уроку
«Сенкан» (слайд 15)
Учитель. На підсумок уроку я пропоную вам скласти сенкан , в якому ключовим буде слово «Федько»
Федько
Порядний, непосидючий
Бешкетує, не зраджує, рятує
Хотіла б мати такого друга
Благородство
Гра «Впіймай слово» – слайд 16
сила волі, жорстокість, мужність, доброта, безсердечність, порядність, підлість, благородство, чесність, смирність, гідність, слухняність, егоїзм, невдячність, терплячість, бездушність, байдужість до горя інших, сміливість, заздрість, кмітливість.
Учитель. Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість. Я бажаю вам, щоб всі ті чесноти (супроводжували вас усе житті), які ви спіймали сьогодні у свої долоньки, стали вашими і ніколи не перетворились на ті, які ви пропускали.
Дякую за урок.
VІІ. Оцінювання учнів
VІІІ. Домашнє завдання (слайд 17)
Записати в зошити визначення «головний герой», «другорядний герой» і вивчити. Написати своє завершення оповідання; письмово №1, стор. 77