Тема. Всеволод Нестайко. Пригодницький сюжет твору
«Тореадори з Васюківки»
Очікувані результати: ознайомляться з життєвим і творчим шляхом В.Нестайка, розкриють особливості пригодницького твору; розвиватимуть вміння працювати з текстом, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, аргументовано доводити свою думку, узагальнювати, порівнювати, робити власні висновки; формуватимуть предметну та комунікативну компетентності; виховуватимуть позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: підручники, презентація, виставка книг, смайлики, «дерево рішень», фрагменти фільму за повістю «Тореадори з Васюківки».
Дружба!
Велике це слово – дружба!
Може, найбільше з усіх слів людських.
Павлусь Завгородній
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування класу.
Сьогодні в нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще один крок,
А з творчістю ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.
- А для того, щоб налаштувати вас на співпрацю, трішки підняти вам настрій, я подарувала кожному усміхнений смайлик.
- Отож вирушаймо в подорож до країни Знань.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
Отож ми сьогодні вирушаємо в мандрівку сторінками життя і творчості відомого українського дитячого письменника Всеволода Нестайка, який був мрійником і дуже любив пригоди.
III. Оголошення теми уроку (учні тему та епіграф записують у зошити).
Очікувані результати (думки учнів).
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Мабуть, для того щоб мрії здійснилися, нам необхідна допомога і підтримка близьких людей, друзів. І ось у такі моменти пізнаються справжні друзі. А яким ви уявляєте справжнього друга?
V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Народився Всеволод Нестайко 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в сім'ї службовця. Мама була вчителькою, дуже захоплювалася читанням. Коли Всеволоду було три роки, загинув батько, який у 20-ті роки був у "січових стрільцях". Йшов страшний 1933 рік і сім'я, рятуючись від голоду, переїхала до родичів у Київ. Тож все своє свідоме життя Нестайко прожив у столиці.
Учень-літературознавець. Я в дитинстві був дуже хворобливим хлопчиком. Не було, здається, такої хвороби, котрою б я не перехворів. Мама вчителювала і не могла сидіти постійно біля мене. Доводилось зачиняти самого вдома. Тому дитинство для мене – це самотність.
Учень-літературознавець. А потім була школа. І знову залишався сам. На одному з уроків у першому класі надокучило мені сидіти, я підвівся з місця і пішов собі між партами.
Отак і прогулювався декілька днів, аж поки Вася Мостовой не підставив мені ногу і я гепнувся на втіху всьому класові.
Учень-літературознавець. Коли я був маленьким хлопчиком, страшенно хотів якнайшвидше вирости й стати великим, дорослим. Може тому, що я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. Малий, худий та ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили “Море горить!”, “Пожежна команда”. А ще в класі мене називали Рудий африканський їжачок, бо руде волосся на моїй голові стирчало, як голки в їжака. Було це на уроці географії, коли ми проходили Африку.
Учень-літературознавець. Я страшенно хотів якнайшвидше вирости. Я годинами стояв під дощем, бо казали, що від дощу швидше ростуть. А мама лише дивувалася, чого це я повсякчас шморгаю носом…
Учень-літературознавець. За порадою однокласника Васі, такого ж, як і я, шпінгалета, я прив’язував до однієї ноги важку праску, до другої — цеглину, хапався за верхню планку одвірка і висів, поки вистачало сил, намагаючись витягти своє тіло. І спати лягав о сьомій, бо мама казала, що люди ростуть уві сні.
Учень-літературознавець. Отак у сні і нетерплячці і не зогледівся, як несподівано виріс майже під два метри і перестав бути рудим. І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство – найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад – у дитинство. Та нема в часу дороги назад. Час іде тільки вперед.
Поетична хвилинка «Щасливе дитинство».
Щасливе дитинство – це тепла хатина,
В якій у любові зростає дитина;
Це мамина пісня, бабусина казка,
Любов усіх рідних, Господняя ласка…
Щасливе дитинство – це друзів багато,
З якими і будні минають, як свято!
Це щедрі сюрпризи і здІйснені мрії,
Казкові бажання і щирі надії…
Щасливе дитинство – в щасливій родині,
Яка все найкраще плекає дитині!
Благаєм, дорослі, зробіть все можливе,
Щоб квітло у світі дитинство щасливе!!!
Учень-літературознавець. А коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись назад у дитинство — догратися, досміятися, добешкетувати... Вихід був один — стати дитячим письменником. Так я й зробив.
Повість — це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається
про багато подій із життя дійових осіб.
Пригодницька повість — це твір, у якому зображені непередбачені,
несподівані події, що трапляються з героями.
Потребує пояснення й сама назва твору.
- Хто ж такі тореадори?
Тлумачний словник української мови пояснює це слово так:
тореадор (від іспанського тореадор) — учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА!!!
Пориньмо ж у їх веселий пригодницький світ дитинства!
Театр мініатюр. Інсценізація уривка «Тореадори».
Ява. Давай влаштуємо бій биків.
Павлуша. Га?
Ява. Ти пам'ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися "Тореадор"?
Павлуша. Ага... То й що?
Ява. Пам'ятаєш, на арені розлючений бик, а тут дядько у капелюсі, з гинджалом, перед ним танцює.
Павлуша. Так-так-так...
Ява. А потім – рраз! Бик – беркиць! І оплески.
Павлуша. Ага. Здорово... Але це ж убивати треба. Хто ж нам дозволить убивати поголів'я?
Ява. Тю, дурний! Убивати! Що це тобі – м'ясозаготівля, чи що. Це ж видовище. На стадіоні. Вроді футбола. Головне тут – красиво вимахувати червоною плахтою і ловко вивертатися, щоб рогом не зачепило. Ти ж бачив. Тореадори – це найсміливіші герої і ловкачі. Головне тут – тренування і спритність. Розумієш? Уперше в історії Васюківки – бій биків. Тореадор Іван Рень і тореадор Павло Завгородній! Гості з'їжджаються з усієї України. Трансляція по радіо і по телевізору. Навіть у Жмеринці видно буде.
Павлуша. Це здорово! По радіо, по телевізору і взагалі....Де візьмемо бика? Бугая Петьку?
Ява. Та ні. То таке страшнюче мурмило, що його навіть сам зоотехнік Іван Свиридович боїться. Очі – наче тракторні фари. Землю гребе ногами, як екскаватор. Ні, хай з бугаєм Петькою вороги наші б'ються.
Павлуша. То може цап Жора? Він такий противний, з'їв мою сорочку, коли я у калабані купався.
Ява. Ні. Жора дуже балакучий. Весь час мекекече. Ми й оплесків не почуємо. І йдеться про бій биків, а не цапів. Треба, щоб було щось бичаче, коров'яче щось - велике і крутороге…
Павлуша. Коров'яче? Слухай, то, може, узяти просто корову? Бо, крім Петьки, справжніх биків у нас чортма, а корів скільки хочеш. І взагалі ніде не сказано, що обов'язково має бути бик.
Ява. Хтозна, може й так.
Павлуша. Тоді кращої кандидатури, ніж ваша Контрибуція, і не придумаєш.
Ява. А чому Контрибуція? Чому не ваша Манька?
Павлуша. Бо в нашої Маньки теля і один ріг зламаний. Ти хочеш, щоб з нас сміялися? Тореадори з однорогою коровою! Карикатура. Такого ще ніколи в світі не було.
Ява. Ну, гаразд, спробуємо Контрибуцію. Завтра поженемо пасти і спробуємо. А то твоя Манька і справді для телевізора не підходить. Ще люди подумають, що то не корова, а собака.
Учитель.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.
У народі кажуть: «Кожна пригода – до мужності дорога».
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Справді, у пригодах гартується воля, характер людини і справжня дружба.
2 . Усна рефлексія.
3. «Дерево рішень».
"Самі собою мрії дійсністю не стануть".
Васюківські «тореадори» завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу вигадують і здійснюють нову авантюру. Давайте допоможемо хлопчиками, дамо поради, що їм необхідно зробити, щоб їхні мрії здійснювалися і все задумане збувалося. Напишіть пораду на зеленому листочку і прикріпіть до «Дерева рішень» (добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізму).
4.Заповіт дружби від Всеволода Нестайка.
VІІ. Домашнє завдання.
1.Читати розділ дев’ятий ( cт.135-141).
2.Написати СМС- повідомлення до Павлуші і Яви ( 0680049657).
3.Підібрати прислів’я про дружбу.
Вікторина «Так чи ні»
ВАРТІСТЬ ВИДІВ РОБОТИ
ВАРТІСТЬ ВИДІВ РОБОТИ
1 ГРУПА
Доведіть, що повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» - пригодницька. Проілюструйте прикладами.
2 ГРУПА
Визначте головну думку повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки».
3. Визначення засобів творення комічного.
(Діти визначають і називають засоби творення комічного у повісті)
4. Вибірковий диктант.
(1 група – епітети.
3 група – порівняння.)
Художні засоби
Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.