Конспект "Давня література". ЗНО

Про матеріал
Конспект висвітлює основні положення, течії та напрямки, а також вміщує характеристику яскравих поетичних зразків давньої літератури.
Перегляд файлу

Усна народна творчість

Фольклор (folklore – народна мудрість, знання) – художнє відображення дійсності в синкретичних (словесно-музично-драматичних) формах колективної народної творчості, нерозривно пов’язаної з життям і побутом. У ній відбито світоглядні, етичні й естетичні погляди народу.

Термін увів до наукового обігу англійський учений В. Дж. Томс у 1846 році.

Синкретизм (гр. synkretismos – об’єднання) – поєднання різнорідних елементів (танцю, співу, музики, слова, жесту…) у єдиному вираженні.

Риси фольклору:

  • усність;
  • колективність;
  • варіантність;
  • традиційність (відносна сталість словесного тексту; результат колективного збереження фольклору);
  • висока художність, що відповідала духовним запитам творців.

Календарно-обрядові пісні

Зима

колядки

величання господаря, прохання винагороди, Коляда, повтори «коляд, коляд, колядниця»

щедрівки

обряд водіння кози, повтори «щедрик, щедрик, щедрівочка»

 

Весна

веснянки

образи весни, пробудження життя

Літо

русальні

образ русалки

купальські

Купало (Купайло), віночок за водою

 

Осінь

жниварські

жнива

косарські

косовиця

 

Родинно-побутові пісні

  • про кохання, вірність і зраду, родинне життя
  • колискові

Суспільно-побутові пісні

  • рекрутські, солдатські (воєнна служба)
  • чумацькі (про візників і торговців, які перевозили на волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу)
  • бурлацькі (про селян, які, втікаючи від закріпачення, ставали на тимчасові заробітки)
  • кріпацькі (підневільне життя селян)
  • наймитські, заробітчанські й под.

Народний ліро-епос

  1. Дума – ліро-епічний твір героїчного або соціально-побутового змісту. Цим творам притаманна особлива манера виконання – речитатив (протяжне напівпроказування-напівпроспівування під супровід кобзи, рідше – бандури чи ліри). Дума має своєрідну будову:
    • різна кількість складів у рядку;
    • відсутність поділу на строфи (астрофічна будова);
    • поетичний зачин (заплачка) – основна частина (власне дума) – величальна частина, або славословіє.

«Дума про Марусю Богуславку»

  • боротьба проти турецько-татарських завойовників;
  • 700 козаків, 30 років у неволі;
  • Чорне море, Туреччина;
  • Великдень;
  • Героїня «потурчилась, побусурменилась для роскоші турецької, для лакомства нещасного!».
  1. Балада (фр. ballade – рухатися, лат. balar – танцюю) – жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом. Зародилася в XII–XIII ст. У Західній Європі так спочатку називали пісні про кохання, що супроводжували танець. Ознаки:
    • сюжетність;
    • прийом метаморфози (перетворення однієї форми образу на іншу);
    • драматичність (дія розвивається швидко, напружено й фрагментарно; діалогічна форма).

Тематичні групи:

  • родинно-побутові балади («Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси»; «Коваленко»);
  • історичні балади («Бондарівна», «Ой на горі вогонь горить», «Ой летіла стріла», «Козака несуть»).

«Ой летіла стріла» Одна з найдавніших балад в українському фольклорі. Мотив безглуздя воєнного душогубства (вдовине поле, стріла з-за синього моря). Три зозулі – мати, кохана, сестра (зозуля – жіноча печаль, туга, самотність).

  • мати – «в головоньках сіла» – Дунай від сліз розлився – плаче, поки «жити буде»;
  • сестра – «в ніженьках сіла» – «слізок криниця» – плаче, «поки не забуде»;
  • кохана – «сіла край серденька» – «земля сухенька» – плаче, «поки бачить».

Контраст гіперболи й літоти: «Де матінка плаче, / Там Дунай розлився; Де плаче сестриця, / Там слізок криниця; / Де плаче миленька – / Там земля сухенька». Балада збудована на потрійній градації.

  1. Історична пісня – ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті. Створювалися по гарячих слідах подій. «Чи не той то хміль…»
    • перша велика перемога козацького війська під проводом Богдана Хмельницького під Жовтими Водами (1648);
    • Золотий Брід, Золота Вода – поетичні назви урочища Жовті Води;
    • 40 тисяч польського війська (гіперболізація);
    • паралелізм: як хміль обплітає тичини (довгі палиці, жердини для підтримування витких рослин) – так Хмельницький обступає поляків;
    • поляки «становили дубовії хати» – смерть (дубові хати – труни).

«Ой Морозе, Морозенку»

  • бій із татарами;
  • Савур-могила;
  • Татари з Морозенка «живцем серце виривали», «Поставили Морозенка На Савур-могилу».

Порівняльна характеристика ліричних і ліро-епічних жанрів фольклору

Пісні Марусі Чурай

Маруся Чурай – легендарна постать доби козаччини. Гіпотетично народилася в Полтаві в родині урядника Полтавського козацького полку Гордія Чурая. За легендою, після загибелі батька починає писати пісні.

Пісні, автором яких уважають Марусю Чурай: «Віють вітри, віють буйні», «Засвіт встали козаченьки», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Грицю, Грицю, до роботи», «Котилися вози з гори», «Шумить-гуде дібровонька», «Сидить голуб на березі» та ін.

«Віють вітри, віють буйні»

  • глибокі переживання дівчини від розлуки з коханим (живе «в лютім горі»);
  • паралелізм: «віють вітри… Аж дерева гнуться» – «болить моє серце, А сльози не ллються!»;
  • невідомі причини розставання;
  • саме цю пісню співає головна героїня Наталка Полтавка на початку однойменної п’єси Івана Котляревського

«Засвіт встали козаченьки»

  • прощання козака з матір’ю та коханою перед походом;
  • твір у формі діалогу: козак просить матір потурбуватися про кохану
  • події відтворено узагальнено, немає вказівки на конкретну історичну подію чи історичну особу.

 

 Давня література (ХІ—ХVІІІ ст.))

«Повість минулих літ» -  монументальний стиль (зосередженість на сюжеті)

Літературний рід: ліро-епос.

 Жанр: літопис.

Тема: висвітлення історії східних слов’ян і князівської влади, утвердження християнства на Русі, розповідь про виникнення слов’янської писемності.

Ідея: возвеличення давності слов’янського роду, уславлення патріотизму.

\Про твір: на початку XII ст. за князювання Володимира Мономаха на основі попередніх зведень монах Києво-Печерського монастиря Нестор створив «Повість минулих літ», довівши записи до 1113 року.

Літопис створювався впродовж тривалого часу багатьма митцями, але на початку XII ст. завершив, упорядкував і дав назву літопису київський монах – чернець Нестор. Ідейно-тематична спрямованість «Повісті…» походить від ідеї зображення давності й могутності держави Київська Русь, героїчне минуле якої пов’язане із правлінням виключно мудрих сильних та справедливих князів (княгиня Ольга, князь Святослав).

«Про заснування Києва»

Сюжет: Були собі три брати – Кий, Щек і Хорив та сестра їхня – Либідь. Збудували вони місто і на честь старшого брата назвали Київ. Навкруги міста був великий ліс, у якому поляни полювали. Дехто вважав, що Кий був перевізником, тому й казали: «На перевіз на Київ». Але це було не так, бо Кий їздив до грецького царя, який приймав його з почестями. Повертаючись, Кий зайшов на Дунай, поставив там містечко і хотів у ньому жити, але навколишні племена йому не дали. І донині те містечко зветься Києвець.

«Про помсту Ольги»

Сюжет: 945 року князь Ігор пішов до деревлян двічі поспіль за даниною. Деревлянам це не сподобалось, і вони зі своїм князем Малом убили Ігоря. Забажавши одружити свого князя з Ольгою, деревляни послали до княгині 20 найкращих мужів. Вирішивши помститися деревлянам за смерть свого чоловіка, княгиня звеліла викопати на тюремному дворі глибоку яму. Наступного дня древлян (нібито з почестями) принесли у човні у двір і вкинули з човном у яму, засипавши землею. Згодом Ольга попросила прислати до неї інших послів, щоб нібито остаточно піти за їхнього князя. Як тільки гості прийшли, Ольга звеліла приготувати мийню, і коли деревляни почали митися, мийню заперли і підпалили, де всі й згоріли. Потім ще двічі помстилася Ольга деревлянам. Перший раз з невеликою дружиною пішла вдова справити тризну на могилі чоловіка, пригостила деревлян, а коли ті упилися, звеліла їх убити.

Наступного 946 року, зібравши військо, пішла на древлян війною, перемогла та взяла в облогу Іскоростень. Але ціле літо не вдавалося взяти місто. Тоді, нібито на знак примирення, Ольга запропонувала, щоб замість звичайної данини, їй від кожного двора дали по три голуби і по три горобця. Древляни з радістю погодилися. Княгиня ж звеліла своїм воїнам поприв’язувати до кожного птаха трут і відпустити. Голуби і горобці повернулися у свої гнізда і спалили таким чином усе місто.

«Про напад хозарів»

Сюжет: Після смерті братів (Кия, Щека і Хорива) поляни утискувались навколишніми племенами. І коли сиділи поляни в лісах на горах, то знайшли їх хозари й зажадали данини. Порадившись, дали їм поляни від кожної хати по мечу. Віднесли їх хозари своєму князеві, але мудрі старці сказали, що це недобра данина, бо вони здобули її шаблями, а в полян була зброя сильніша – мечі. Тож відтоді саме поляни брали данину з хозарів, а не навпаки.

«Слово про похід Ігорів» (орнаментальний стиль – мозаїчність сюжету, розмаїття художніх засобів)

Літературний рід: ліро-епос.

Жанр: героїчна поема. Автор: невідомий.

Тема: зображення невдалого походу князя Ігоря на половців 1185 р. Ідея: заклик руських князів до єднання для спільної боротьби проти ворогів.

Головні герої: князі Ігор, Святослав і Всеволод; Ярославна (дружина Ігоря); половці Овлур, Гзак і Кончак. Сюжет: оповідь співця Бояна про похід новгород-сіверського князя Ігоря разом із братом Всеволодом, незважаючи на пророче затемнення сонця – лихі віщування природи – перший бій з половцями, перемога князя Ігоря – другий бій, поразка війська Ігоря – віщий «мутен сон» київського князя Святослава та його «золоте слово, з сльозами змішане», звернене до руських князів – плач Ярославни в Путивлі на забралі, звертання її до сил природи – князь Ігор у полоні – утеча його з неволі з допомогою Овлура – погоня половців за князем – зустріч на рідній землі й уславлення Ігоря та його дружини.

Григорій Сковорода (1722-1794) – представник стилю бароко

«De libertate» (про свободу) (1757)

Літературний рід: лірика.

Жанр: ліричний вірш.

Вид лірики: громадянська (патріотична).

Провідні мотиви: воля – найбільше багатство, уславлення Б. Хмельницького.

Про твір: для ліричного героя воля – найбільше багатство. Ліричний герой, розмірковуючи над питанням, що таке свобода, заперечує порівняння цього людського блага із золотом: «зрівнявши все злото, проти свободи воно лиш – болото». В останніх двох рядках він згадує і славить Б. Хмельницького як символ вольності.

«Всякому місту – звичай і права...»

Літературний рід: лірика.

Жанр: ліричний вірш, що став народною піснею (філософсько-сатиричний).

Вид лірики: громадянська (філософська).

Провідні мотиви: викриття суспільних вад; щасливий той, хто має чисте сумління.

 Про твір: автор ставить в один ряд і засуджує здирників і бюрократів, розпусників і пияків, ледарів і підлабузників. Ліричний герой думає не про маєтки й чини, а про те, щоб мати чисту совість, жити мудро й померти з ясним розумом. Перемогти смерть здатна лише людина з чистою совістю й помислами, перед смертю всі рівні – і мужик, і цар. Кожна строфа побудована на антитезі: 4 рядки – суспільні вади, 2 рядки – ідеал чистої совісті та ясного розуму. Один із варіантів пісні використано в п’єсі «Наталка Полтавка».

 

 

 

«Бджола та Шершень»

Жанр: байка.

 Ідея: праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою» (ідея спорідненої праці).

Головні герої: Бджола, Шершень.

Про твір: байка у формі діалогу між персонажами розкриває одвічну тему суперечності між трудовим способом життя й паразитичним існуванням. Образи Бджоли й Шершня алегоричні: Бджола – «герб мудрої людини, що в природженому тілі трудиться», а Шершень – «образ людей, що живуть крадіжкою чужого й родилися на те тільки, щоб їсти й пити». Бджола бачить своє щастя лише в «сродній праці», тобто праці за покликанням: «Нам незрівнянно більша втіха збирати мед, ніж споживати. До цього ми народжені». Шершень цього збагнути не може й зарозуміло наділяє Бджолу такими характеристиками: «ти така дурна», «багато у вас голів, та всі безглузді». Праця має стати для людини природною потребою і «найсолодшою поживою», лише тоді праця «потрібне робить неважким, а важке – непотрібним» (Епікур).

У «силі» байки (так Г. Сковорода називав мораль твору) автор бачить щастя людини в «природженому ділі».

docx
Додано
5 жовтня 2022
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку