Конспект екологічної вікторини
Тема: «Ми з природою дружимо»
для дітей дошкільного віку
Мета: Продовжувати формувати у молодших дошкільників вміння називати основні частини рослин: стовбур з гілками, листя,плоди; характерні ознаки сонця восени. Вправляти вихованців у найпростіших видах самомасажу. Закріпити знання вихованців про характерні особливості сезонних змін у природі, вміння орієнтуватися в рослинному і тваринному світі. Повторити з дітьми назви тварин ,їх характерні ознаки,чим живляться та назви зимуючих птахів. Уточнити знання вихованців середнього дошкільного віку про їстівні та неїстівні гриби. Продовжити вчити старших дошільнят встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між сезонними явищами природи і змінами в житті тварин та птахів. Виховувати почуття колективізму; шанобливе та бережливе ставлення до всього живого, бажання допомагати природі, любити її; прагнення бути здоровим та веселим. Виявити знання дітей про роль рослин у житті природи; закріпити знання про птахів: перелітних, зимуючих, що прилітають на зимівлю до України з північних країв, виховувати позитивне ставлення до навколишнього світу та розумінні своєї ролі в ньому.
Матеріал та обладнання. Декорації лісу (дерева, кущі, рослини); вітамінний напій (фіточай), пакет для сміття, бинт, зубна щітка, зубна паста; іграшки лісових звірів (заєць, білка, ведмідь, вовк); сміття,шишки (по одній кожному); гніздо з пташкою. Глобус, ілюстрації птахів, природоохоронні знаки.
I ЧАСТИНА
Доброго ранку! –Мовим за звичаєм.
Доброго ранку! – Кожному зичим ми.
Доброго ранку! – Гостей ми вітаєм.
Щастя, здоров’я ми вам бажаєм!
І посміхніться у відповідь, люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі!
- Діти, ми сьогодні всі разом відправляємось у туристичний похід до лісу.
- Згодні?
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Час нам подорож почать.
І цікаву, і незвичну,
Не просту, а туристичну.
Раз пригода, два пригода,
Всі готові до походу? (Так.)
Перевіримо це вмить,
Що від сонця захистить?
Капелюшки і панами,
Блайзери, хустки, бандани.
А щоб болю не відчути,
Що на ніжки треба взути?
Є у кожної дитини
І кросівки, й мокасини.
А якщо в поході, діти,
Ви захочете попити?
В рюкзаку у нас напій –
Вітамінний і смачний.
Якщо хтось подряпа ніжку,
Чи заб’є коліно трішки,
Знає кожен, треба мати…
Бинт і спитр, зеленку.вату.
II ЧАСТИНА ( мол.гр)
Хвилинка-сюрприз: пташка кличе дітей на допомогу. Рослини та тварини невеселі, трапилась біда.
-Хтось по лісу походив, природі шкоди наробив. (Діти знаходять зламану гілку на дереві.) -Як можна допомогти деревцю?
-Чому не можна ламати гілок?
(Разом з вихователем діти перемотують зламану гілку). Д/г «Склади дерево з частин». - Як ви думаєте, який настрій у дерева? Чому? - Але що трапилось? Проблемна ситуація – розкидане сміття.
- Хто накидав сміття?
- Чи можна так робити?
- Що ми зробимо?
(Діти прибирають сміття у пакет).
- Погляньте, як відразу стало гарно, навіть сонечко веселіше засяяло – зраділо, що ви очистили галявину від сміття. Тепер тут приємно відпочити нам або іншим туристам чи навіть лісовим звірятам. За доброту і турботу сонечко дарує вам свої промінчики. – Малята, а Сонечко прокидається раніше за всіх, вмивається з хмаринки та піднімається високо в небо,щоб здійснити «добрі справи».
Дид. вправа «Добрі справи сонечка» (землю зігріває, яскраве світло дарує тощо).
-Але трапляється так, що воно світить і не гріє, в яку пору це відбувається? (осінь)
Дид. вправа «Осіння погода» -Іде дощ – погода дощова; - дме вітер – вітряна; - падають листочки – листопад; - пливуть похмурі хмари – похмурна; - на вулиці сонячно і ясно – сонячна і ясна...
III ЧАСТИНА (сер.гр)
-Діти , нам час іти далі. Нас чекають лісові мешканці. А хто саме, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.
На городі побував,
Там капустки пожував.
Довгі лапки: скік та скік;
Ми погнались, а він втік.
До дітей на галявину виходить зайчик.
-Діти,розкажіть який зайчик?
- Для чого зайцю довгі лапи?
- Що заєць полюбляє їсти?
- Діти,подивіться на дошку і розкажіть які зміни відбулися з зайчиком і чому?
(встановлення причинно-наслідкових зв’язків за схемою)
-У зайчика є подружка зозулька,але її чомусь ніде нема.
-Діти,як ви думаєте де поділася зозулька?
- Чому птахи відлітають в теплі краї?
(встановлення причинно-наслідкових зв’язків за схемою)
-Діти,а чи всі птахи відлетіли в теплі краї?
-Назвіть,які птахи залишились?
-Як люди допомагають птахам пережити зиму?
-Діти,час нам вирушати далі.А ти зайчику не сумуй,навесні зозулька повернеться.
- Слухайте другу загадку.
Червонясту шубку маю,
По гілках усе стрибаю.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий маю хвіст.
Як намисто, оченята …
Хто я? Спробуйте вгадати.
До дітей на галявину виходить білочка.
-Діти,де живе білка?
-Розкажіть,яка білка?
-А куди білка ховає свої запаси?
-Давайте допоможемо білці розібрати запаси.Все,що полюбляє білка їсти кладіть в кошик.
Дидактична гра «Допоможемо білці»
-Діти,білка дуже полюбляє їсти гриби.
-Скажіть,чи всі гриби можна їсти? Чому?
Дидактична гра «Їстівні – неїстівні»
(Дитина вибирає гриб,говорить назву,їстівний чи неїстівний)
Шишковий масаж
На галявині діти зустрічаються з ведмедиком.
………. Старша група…………
Ведмедик. Вайлуватий, косолапий,
У барлогу смокчу лапу.
Грізно вмію я ревіть,
А як зовуть мене?
Ведмедик вітається з дітьми і пропонує відповісти на запитання:
Дидактична гра «Поміркуй».
( розвивати мислення дітей , закріпити ознаки осені, позитивний та негативний вплив її факторів на стан людини, природи).
- Падає листя – можна милуватись красою листопада, дерева відпочинуть, наберуться сил;
- Спалюючи листя – забруднюється повітря, важко дихати;
- Ідуть дощі – земля набирається вологи;
- Не можна гуляти , частіше хворіють люди.
Гра « Зустріч друзів»
(Діти об’єднуються в дві групи, розповідають невеличкий діалог про переваги способу життя птахів: перелітних та зимуючих)
Зустріч з вовком.
Вовк. По полю та лісу гасаю,
Овечок хапаю та всіх лякаю.
Щоб потоваришувати з дітьми, вовк пропонує погратися в гру.
Розважальна гра «Діти і вовк». Діти в лісі гуляють,
Ходять, бігають, стрибають, 2 – 3 рази
Гриби, ягоди збирають.
Діти, поспішайте,
Вовк за деревом, -
Тікайте!(Гра повторюється 3 рази)
Екологічний іспит «Як зберегти життя на Землі?»
- від чого залежить життя людини?
- як зберегти життя на Землі?(припинити вирубування лісів, берегти їх, не забруднювати річки, океани,охороняти тварин та рослини…( діти чіпляють природоохоронні знаки на глобус , пояснюючи їх)).
Вправа «Закінчи прислів’я» (обговорення їх змісту)
- Природа - одному мати, а іншому – ворог.
- Земля багата - народ багатий.
- Хто землі дає , тому вона ще більше віддає.
- Краще пташці на сухій гілці, ніж у золотій клітці.
- Пролиту воду не збереш.
Прощання із звірятами.
IV ЧАСТИНА
- Давайте сядемо на травичку відпочинемо, помилуємося природою.
(Звучить мелодія – шум лісу та спів пташок).
Запитання до дітей (екологічне виховання):
- Яке повітря в лісі?
- Чому воно таке?
- Яке повітря у нашому місті? Чому?
- Що можна зробити щоб повітря у місті було чистішим? Фіточай
Підсумок заняття.