ДИТЯЧИЙ ЦЕНТР ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТО КОРАБЕЛЬНОГО РАЙОНУ МІСТА МИКОЛАЄВА
Конспект відкритого заняття на тему:
«Різноманіття кімнатних рослин. Їх значення для людини»
Підготувала: керівник гуртка «Юні екологи»
Слободянюк Дар’я Василівна
Миколаїв-2022
ТЕМА: Різноманіття кімнатних рослин. Їх значення для людини.
МЕТА:
- навчальна: вчити розрізняти кімнатні рослини, перелік найпопулярніших видів і їх особливості, дослідити значення кімнатних рослин у житті людини;
- розвиваюча: розвивати просторову уяву і наукову цікавість, розширювати світогляд;
- виховна: виховувати прагнення доглядати за рослинами, естетичне сприйняття і екологічну свідомість гуртківців, засади свідомого природокористування
Методи навчання: словесні, наочні, дидактичні і практичні.
Завдання: ознайомлення з різноманіттям рослин, які прийнято тримати в закритих житлових приміщеннях, визначення їх біологічної і культурної ролі в житті людини, засвоєння методики перевалки для пересадки кімнатних рослин.
Тип заняття: комбінований.
Форма проведення: групова.
Обладнання: конспект заняття, особистий ПК, флеш-носії, дидактичні картки, 3 рослини виду Рео, ґрунт універсальний, 6 горщиків, садове приладдя для догляду за кімнатними рослинами.
Тривалість заняття: 120 хв.
Структура заняття
Хід заняття
Привітання. Керівник гуртка:
- Вітаю діти (гуртківці вітаються). Сьогодні ми розглянемо різноманіття кімнатних рослин і їх значення для людини, навчимося розрізняти види рослин, які прийнято тримати в приміщеннях, дослідимо їх біологічну і культурну роль в житті людини.
Давайте сьогодні згадаємо чим відрізняється рослина від інших біологічних об’єктів?
- Гуртківці відповідають, що рослини відрізняються постійним місцем життя і не здатністю до пересівання, постійним ростом, наявністю зеленого пігменту - хлорофілу і властивістю фотосинтезу – утворенню кисню з води і вуглекислого газу.
- (керівник) Молодці. Отже ми знаємо, що рослини дуже важливі, так як створюють їстівний для багатьох тварин рослинний покрив і формують атмосферу. Вони розповсюджені по всій планеті Земля, тому мають дуже різноманітні види та способи життя. Давайте згадаємо з чого складається рослина?
- (гуртківці) Корінь, пагін, квітка і плід.
- (керівник) Дуже добре. Тож давайте виберемо рослини, які види являються квітучими (видає дітям дидактичні картки з малюнками кімнатних рослин). Діти обирають картки з квітучими рослинами.
- Давайте оберемо рослини сукуленти – в яких пагін видозмінений для накопичення води. Діти обирають алое, кактуси тощо.
- Які рослини є ефемероїдами – ті що квітнуть лише навесні завдяки великій вологості і збільшенню світлового дня. Дітям необхідно з набору дістати зображення тюльпанів, нарцисів, крокусів, гіацинтів.
- Які можна вважати декоративнми листяними. Дістають картки з рео, хлорофітума, драценою, сенсевієрією і т.д.
- І завершуємо перелік екзотичними плодовими рослинами, які ще називають екзотами. Діти дістають зображення лимона у горщику.
- Молодці, розібралися з видами кімнатних рослин за зовнішнім виглядом та способом життя.
Тож, давайте розберемося що таке «кімнатна рослина»? До рослин, що називають кімнатними відносяться ті види, які здатні рости й розвиватися в недосить сприятливих умовах житлових приміщень, в порівнянні, наприклад з теплицями. Тому найчастіше вирощують ті види, які невибагливі до освітлення, можуть переносити посуху, протяги, перепади температури і потоків холодного повітря, а також обмеження росту коріння і пагонів.
Для кімнатних рослин, пристосованих «жити» в наших квартирах досить комфортними стають умови росту на підвіконні та полив 1-2 рази на тиждень. Іноді для кращого росту використовують підкормки (добрива), додаткові лампи освітлення і пересадку рослин у більші горщики раз у декілька років.
Кімнатні рослини являються одною із головних ланок екології приміщення, так як підтримують чистоту повітря приміщення, вбираючи радіоактивне і магнітне забруднення, пил і неприємні запахи, замість цього насичуючи повітря чистим киснем і діючи бактерицидно. Найкращими очисниками повітря прийнято вважати хлорофітум (керівник показує фото на ПК), сенсевієрія, цитрусові, герань, м’ята, алое,
Цікаво знати! В приміщеннях, де я кімнатні рослини повітря чистіше на 40% аніж в тих кімнатах, де зовсім не має зелені.
Окрім цього можна виділити ще декілька корисних властивостей кімнатних рослин для людини:
Отже, перейдемо то практичної частини. Варто розуміти, що для рослин важливим є щоб догляд був правильним та своєчасним. Які способи догляду ви знаєте?
- (гуртківці відповідають) полив, внесення добрив, бризкання, витирання пилу з листя і розпушування ґрунту.
- (керівник) Добре, а ще одним способом покращення «почуття» рослини є пересадка живого об’єкту у більший горщик навесні. Сьогодні ми розглянемо методику пересадки перевалкою. Вона відрізняється тим, що при діставання з горщика «перевалюють» весь ком землі з рослиною і потім його поміщують у більший горщик з ґрунтом. Таким чином не пошкоджується коріння, а це запорука гарного стану рослини. Інший вид пересадки з відібрання ґрунтового кому виконують лише якщо потрібно оновити коріння (обрізати старе) чи обробити від шкідників.
Тож давайте приступимо до робити. Розділіться на 3 групи. Підготовте горщики для рослини – насипте в нього землю і розподіліть по стінкам. Дістаньте рослину разом з ґрунтом і перемістіть в більший горщик з землею. Притрамбуйте землю, полийте рослину і розпушіть ґрунт. Діти пересадили свої рослини в нові горщики і розмістили на підвіконні.
Діти, сьогодні ми роздивились багато різних рослин, згадали їх властивості і дізналися про користь, яку вони несуть, а також потребують вмілого догляду та турботи.
Проводиться узагальнення отриманих знань за допомогою вікторини:
Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)
— Назвіть які вам відомі кімнатні рослини? Які ви сьогодні запам’ятали?
— Можливо, якщо її більше поливати, то рослина краще виросте?
— Можна поставити рослину на тумбочку в темний кут?
— Які умови для життя рослин необхідні? (Світло, вода, земля)
— Яке значення кімнатні рослини мають для людини?
Завершимо заняття віршем про «КІМНАТНІ КВІТИ»
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені —
Вони — живі, красиві...