Конспект години спілкування «Мистецтво навчання»

Про матеріал

Тема години спілкування зумовлена потребами нашого часу. У Вікіпедії написано, що «Мисте́цтво — це вид людської діяльності, досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність». Тож даний матеріал допоможе розібратися, як стати майстерними у навчанні.

Перегляд файлу

Година спілкування, 8 клас   

Мистецтво навчання

Мета: сприяти усвідомленню учнями важливості набут­тя освіти; допомогти школярам визначити шляхи вдосконалення власних навичок, навчати основних методів і прийомів тренування пам’яті, спостережливості; розвивати бажання тренувати волю, увагу, кмітливість, інтерес до навчання; виховувати в учнях пот­ребу в постійній самоосвітній діяльності.

Обладнання: листочки з на­писаним афоризмом або народним висловом на тему нав­чання; записані на дошці 10 слів, роздрукована пам'ятка «Золоті правила навчання», чисті аркуші паперу, олівці або ручки.

Епіграф

Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього.

Хід заняття

Вчитель. Тема сьогоднішньої години спілкування обрана не ви­падково. Вона зумовлена потребами нашого часу. Чому саме така назва «мистецтво навчання»? У Вікіпедії написано, що «Мисте́цтво — це вид людської діяльності, досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність». Тож спробуємо сьогодні розібратися, як стати майстерними у навчанні.

Існує така мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві – сита два дні. Якщо навчити людину ловити рибу, вона буде ситою все життя». Проте хіба лише педагоги повинні формувати, вихову­вати в учнів творчість, ініціативність, самостійність? Хіба від самих школярів нічого не залежить? Звичайно, легше дочекатися розв'язання незрозумілої задачі від сусіда по парті, ніж примусити себе до зайвої години занять зі склад­ної теми. Легше діждатися, щоб учитель розказав, показав, звідки переписати, перемалювати щось для реферату, ніж самому перегорнути купу товстих і не завжди цікавих книг. Повірте, найкращий професор і наймудріша книга здат­ні дати нам рівно стільки знань, скільки ми схочемо від них узяти, — і не більше. Вслухайтеся-но саме в оце слово: «вчитися» — тобто, вчити себе.

Тож навіщо потрібно вчитися? (Відповіді дітей: учитися потрібно, щоб багато знати, вміти, одержати професію, стати ким хочеш, а потім добре працювати, багато заробляти, допомагати батькам, завести родину тощо.)

Вчитель. Іншими словами, учитися потрібно для того, щоб стати необхідним багатьом. Адже з розумною, грамотною людиною усі хочуть спілкуватися, дружити, проводити цікаво час. А кому цікавий дурень? Хіба що відповідним лікарям.

Життя не стоїть на місці. Творчого підходу до навчання, здатності до самоосві­ти, потенціалу, до постійного інтелектуального розвитку, уміння застосовувати набуті знання на практиці — ось чого вимагатиме від вас життя за шкільним порогом. І хоч у кожного з вас є улюблені навчальні дис­ципліни і ті, що здаються нудними й нецікавими, ви, буває, кажете: «Я хочу стати економістом, юристом, пси­хологом. Навіщо мені вчити напам'ять вірш або запам'ятовувати ці формули чи з'ясовувати особливості клімату в Австралії?.. У моїй професійній діяльності все це не знадобиться», тому пропоную вашій увазі першу рубрику «Науки – людям».

Вчитель. Розпочнемо з цариці всіх наук… математики. Для чого потрібно вивчати математику? (Відповіді дітей)

Читець 1. Світ без математики був би нецікавий.  Не було б наукових відкриттів. Люди не могли б досліджувати моря, океани, атом не служив би нам. А телебачення! Суцільна математика. Реклами, нескінченні телесеріали, наукові програми. Все те, що так привертає нашу увагу. Математика здавна служила людям надійною підмогою в комерційних розрахунках, допомагала навігаторам визначати положення судна в морі, землемірам – вимірювати земельні ділянки, астрономам – складати календарі. З математикою ми зустрічаємося всюди, на кожному кроці, з ранку і до вечора. Прокидаючись, ми дивимося на годинник; в автобусі чи таксі потрібно розрахуватися за проїзд; щоб зробити покупку в магазині потрібно знову виконати грошові розрахунки  тощо.

Вчитель. Пропоную переглянути презентацію про роль математики в житті людини.

Вчитель. Якщо ви помітили, без математики не можна було б вивчити й інших предметів. От, наприклад,  для чого потрібно вивчати фізику? (Відповіді дітей)

Читець 2. З урахуванням законів фізики планується будівництво приміщень, мостів, кораблів, мереж зв'язку. Якби люди не знали фізику, не відкрили б фізичних законів і формул, то не було б автомобілів, ракет, літаків, мобільних телефонів. Та що казати, навіть водопровід не можна правильно полагодити, якщо не враховувати законів фізики. З фізикою пов'язано дуже багато професій в найрізноманітніших сферах діяльності людини. Фахівці зі знанням фізики необхідні в галузі медицини, механіки та машинобудування, енергетики, металургії, гірничої промисловості, автоматики та електроніки, високих технологій і в багатьох інших областях.

Вчитель. А для чого потрібно вивчати географію? (Відповіді дітей)

Читець 3. На уроках географії можна дізнатися, яка різниця в часі між Києвом і Нью-Йорком або Лондоном, тим самим оптимально плануючи подорожі, перегляд в реальному часі іноземних програм або спілкування з другом-іноземцем. Туристичні походи, наприклад, в Карпати, не можна проводити, не знаючи географічних особливостей регіону. Те ж можна сказати про поїздки за кордон — людина повинна мати чітке уявлення про те, де знаходиться та чи інша країна, яку вона мріє відвідати. А також знати, де розміщені найкрасивіші її місця. Географія також розкриває секрети клімату різних країн і дає можливість спрогнозувати погоду перед від’їздом. А також може вберегти туриста від різних небезпек: ураганів або землетрусів. До того ж, даний предмет дає уявлення про погодні умови. Наприклад, південно-західний вітер і хмари, які видніються на горизонті, говорять про те, що в найближчі години очікується дощ. Отже, географію потрібно вчити, щоб було простіше орієнтуватися в житті, дізнаватися щось нове і робити висновки у різних областях: подорожі, прогноз погоди, харчування, розваги, традиціях тощо.

Вчитель. А для чого потрібно вивчати історію? (Відповіді дітей). Давайте пограємо в гру «Історичні хмарки»: потрібно впорядкувати переплутані слова і скласти крилаті вислови про історію, які краще допоможуть відповіти на це запитання. Презентація хмарок висловів 

Вчитель. Отже, історію потрібно вивчати, щоб знати минуле, робити з нього висновки і не допускати помилок у майбутньому.

Для чого вивчається інформатика чи біологія – можна не запитувати. А от де потрібні знання з хімії? (Відповіді дітей)

Читець 4. Завдяки хімії ми розуміємо з чого складається все живе і неживе; які є властивості і особливості у речовин; як з’єднуються речовини між собою; а також можемо створити якісь нові речовини, з новими можливостями і користуватися ними на благо суспільства. Можливо, ви не станете великим хіміком, і взагалі, вважаєте, що хімія вам не потрібна, але розуміти хоча б приблизно, що ви їсте, чим дихаєте і якими предметами користуєтеся, все ж цікаво і часто корисно. Деякі професії, тісно пов’язані з хімією: лікар, фармацевт, ветеринар, біохімік, технолог, криміналіст, патологоанатом, парфумер, ядерний хімік, вчений, вчитель і т.д.

Вчитель. А для чого потрібно вивчати українську мову? (Відповіді дітей). Ну й, мабуть, ще для того, щоб не розмовляти ось так: перегляд відео «Мова експерта. Як Азаров говорив українською»

Вчитель. А для чого потрібно вивчати літературу? (Відповіді дітей).  

Читець 5. Без літературної творчості ми б з вами не знали про життя великих людей, не змогли б оцінити всі позитивні моменти та недоліки як минулих часів, так і сучасних. Крім того, у читачів формується світогляд про людські почуття, їх побут та життя в різні життєві епохи. Твори великих класиків приносять величезну користь, допомагають в розумінні життєвих ситуацій, розширюють кругозір, знайомлять читачів з історичними фактами та допомагають розібратися у стосунках між людьми, розвивають зв’язне мовлення. Письменники торкаються таких актуальних тем, як лицемірство, нерішучість, хабарництво, а також таких високих почуттів, як кохання, відданість, вірність. Читаючи такі твори, людина зможе зробити з них відповідні висновки, почерпнути корисні поради і втілити їх у життя.

Вчитель. А для чого потрібно вивчати англійську мову? (Відповіді дітей). А, може, вона зовсім не потрібна? Пропоную переглянути відео «Мені не потрібна англійська»

Вчитель. Чи хотіли б ви опинятися у таких ситуаціях? Ні? Тоді вчіться. І пам’ятайте, що ніхто й не очікує, що, закінчивши школу, ви буде­те пам'ятати вірші, вивчені у 5-6 класах, чи відомості про економічний розвиток Франції за роки правління Людовіка XII, без вагань назвете висоту найбільших вершин земної кулі... Усе це ви пізнаєте для того, щоб скласти уявлення про природу, фізичні та хімічні явища, про еволюцію людс­тва, його історію. Повсякденна навчальна праця озброїть вас різнобічними знаннями, тренуватиме й розвиватиме розум, пам'ять, уяву. Тренованій у такий спосіб людині легше по­долати найскладніші премудрості будь-якої професії. Така людина буде готова вчитися протягом усього життя. До речі, за твердженням учених, підліток за рік здат­ний засвоїти стільки знань, скільки 30-літня людина за три роки. Можна лише пошкодувати, що ці можливості не використо­вуються.

Вчитель. А як найкраще використати ці можливості, вам допоможе наступна рубрика «Секрети успіш­ного навчання»

Для того, щоб досягти успіхів у навчанні, треба визначити, у який спосіб вам легше сприймати нову інформацію. Для цього поведемо невелике тестування «Аудіаліст, візуаліст чи кінестетик?» (роздаю листочки, ручки)

  1. Уявіть себе на березі моря. Що перше вам спадає на думку?

А. Шум моря.

Б. Морський пейзаж.

В. Приємне відчуття лежання на піску.

       2.  Уявіть, що ви гуляєте в лісі. Що перше вам спадає на думку?

 А. Шум лісу, пташиний спів.

  Б. Краса навколишнього пейзажу.

  В. Чисте повітря.

       3.  Уявіть кого-небудь зі своїх знайомих чи близьких. Що найперше пригадуєте, думаючи про цю людину?

 А. Голос.

 Б. Обличчя.

 В. Почуття, яке викликає  у вас ця людина.

       4. Яке слово асоціюється у вас зі словом «концерт»?

 А. Слухати.

 Б.  Бачити.

 В. Танцювати або грати.

Учні підраховують, який варіант відповідей вони обирали частіше, і визначають результати: якщо більше літер «а», учень – аудіаліст, «б» – візуаліст, «в» – кінестетик.

Аудіалісти (піднімають руки) краще засвоюють інформацію на слух. Докладні розповідь і пояснення вчителя для їхньої пам’яті більш прийнятні, ніж читання підручника. А щоб добре запам’ятати надрукований текст, аудіалісти зазвичай читають його вголос.

Візуалісти (піднімають руки) краще засвоюють інформацію, якщо її представлено у вигляді таблиці, графіка, схеми. У людей цього типу гарна зорова пам'ять , і для того, щоб запам’ятати новий матеріал, їм необхідно ретельно прочитати параграф, скласти план до нього або, якщо потрібно, намалювати схему.

Кінестетикам (піднімають руки), щоб добре засвоїти новий матеріал, необхідно застосувати його на практиці. Так, наприклад, правила правопису кінестетики запам’ятовують, виконуючи відповідні вправи, а формули або теореми, розв’язуючи задачі.

Вчитель. Тепер, коли ми визначили, до якого типу сприйняття ви належите, то зможемо і ви, і ми правильно дібрати найбільш ефективні методи навчання. Ще одним із компонентів мислення є пам'ять.

Зараз ми перевіримо, наскільки вона добра. Виконуємо такі завдання.

Завдання 1. Учитель відкриває записані на дошці 10 слів, не пов’язаних між собою за змістом: «сад», «молоко», «підручник», «компот», «двері», «робота», «телевізор», «ліки», «дощ», «дзвоник». Учитель дає можливість учням вподовж 30 с дивитися на цей список і закриває його. Учні мають записати слова, які встигли запам’ятати. Чим більше записав учень і чим точніше відтворив їхню послідовність, тим краща його пам'ять.

Завдання 2. Учитель повільно і чітко називає 10 будь-яких слів: «ручка», «миска», «річка», «олівець», «чай», «радість», «квітка», «парта», «береза», «ліс». Після цього учні мають з пам’яті записати названі слова. Чим більше записав учень і чим точніше відтворив їхню послідовність, тим краща його пам'ять.

Висновок. Якщо учень краще виконав перше завдання, то в нього більш розвинута зорова пам'ять. Якщо учень краще виконав друге завдання, у нього розвинута слухова пам'ять.

Вчитель. Щоб легше було запам’ятовувати, потрібно розвивати і зорову, і слухову пам'ять. А ще необхідно  вміти керувати увагою, підкоряти своїй волі. А для цього треба її спеціально тренувати. Проведемо гру «Роби все навпаки»

Завдання 3. Учні встають біля парт. Учитель швидко віддає команди, а учні мають виконувати усе навпаки. Орієнтовні команди: руки вгору, руки вперед, нахил ліворуч, нахил праворуч, нахил назад, нахил вперед, поворот ліворуч, поворот праворуч. Учень, який припустився помилки (зробив те, що наказав учитель), сідає за парту. Перемагають ті учні, які протягом гри жодного разу не помиляться.

Вчитель. А зараз проведемо гру «Найнаполегливіші». До дошки виходять 3 учні, яким потрібно вивчити вірша:

Учися, дитино, бо вчитися треба!
Учися, голубко, хай розум не спить,
Хай серце, і воля, і дух росте в силу,
Хай книжка розкрита любові навчить.

Учися, дитино, бо доля – не мати.
Шукать її треба, – сама не прийде;
Лиш той її має, той щастя зазнає,
Кому розум сонцем в голівці зійде!

Крім того, виходять ще шестеро, які роблять все можливе, щоб відвернути увагу від виконання завдання, не торкаючись їх: читають їм вірші, співають пісні, про щось питають, смішать… Найнаполегливішим буде той, у кого вийде вивчити.

Вчитель. Чи важко було вчити? Чому? Висновки? А зараз перевіримо, наскільки ви уважні та кмітливі, виконавши тестування.

Завдання 4. Учитель ставить учням жартівливі запитання на кмітливість. Учні записують свої варіанти відповідей на аркуші паперу. Після тестування учитель оголошує правильні відповіді, а учні перевіряють свої записи: напроти правильних ставлять «+», а неправильних «-».

  1. Професор лягає спати о двадцятій годині. Маленьку стрілку будильника направляє на дев’ять годин. Скільки спав професор? (Одну годину)
  2. Чи є у календарі Марокко 24 серпня? (Є).
  3. У вівчаря було 10 овець. Усі, крім дев’яти, здохли. Скільки залишилось? (Дев’ять).
  4. Ви пілот літака, що летить від Парижа до Москви з посадкою в Берліні. Скільки років пілотові? (Стільки, скільки і вам зараз).
  5. Кожний місяць закінчується 30 або 31 числа. У якому місяці є число 28? (У кожному).
  6. Ви заходите до незнайомої кімнати, де є дві лампи – газова і гасова. Що ви засвітите спочатку? (Сірник).
  7. Батько й син потрапили в автокатастрофу. Батько помер, син — у лікарні. До палати заходить хірург і каже: «Це мій син». Чи може таке бути? (Так, хірург — мати хлопця).
  8. Палицю треба розпиляти на 12 частин. Скільки буде розпилів? (Одинадцять).
  9. На руках 10 пальців. Скільки пальців на десяти руках? (П'ятдесят).
  10. Лікар призначає хворому три уколи через кожні півгодини. Протягом якого терміну буде зроблено всі уколи? (Протягом години.)

Учні лічать кількість «-» у своїх записах і визначають результат:

0—2 мінуси — учень дуже кмітливий і уважний;

3—4 мінуси — учень вміє логічно мислити, проте йому не завжди вистачає уваги;

5—6 мінусів — учень уважний, але логічні завдання викликають у нього труднощі;

7—10 мінусів — учень дуже неуважний, не вміє зосереджуватись, йому, важко побудувати ланцюжок логічних розмірковувань.

Вчитель. Як бачимо, всім треба розвивати уважність і кмітливість, а для цього необхідно багато читати, постійно розгадувати кросворди, шаради та головоломки, складати вірші.

Давайте  спробуємо колективно скласти вірш. (презентація)


Складання колективного вірша
Треба всі науки знати.
Щоб в житті…
Бо знання – це зброя-диво.
З ними йди в життя…
Пам’ятай, ...

Бажаю вам досягти своєї мети у житті!
Добре вчитися, бути гарними людьми.
Успіхів вам!

 

Знання на собі не носити,
Вони поведуть вас в життя,
Навчать і покажуть, як жити,
Відкриється вам майбуття.
Як будеш цей с...

 

Знання - це скарб, а вміння вчитись - ключ до нього

 

 

Научає

Ідемо

Знати

Крила

 

 

 

Розквітла

Пітьма

Сіє

Знає

 

 

 

 

 

Світу

Ноша

Тренуйся

Намагайся

 

 

 

 

Перемагати

Сміливо

Сила

Майбуття

 

 


Вчитель. І ми переходимо до останньої рубрики «Золоті правила навчання».

Пропоную переглянути відеосюжет «Навчайся гідно та відповідально».

Вчитель. Висновки робіть самі. Але школа може дати глибокі знання тільки в одному випадку: якщо ви захочете їх взяти. Василь Сухомлинський, відомий педагог, казав: «Постав над собою і сто вчителів — вони виявляться без­силими, якщо ти не зможеш сам примусити себе і сам ви­магати від себе». Це лише краплинка з ві­ковічної скарбниці світової мудрості. Давайте долучимося до цієї скарбниці і прочитаємо прислів’я та вислови про навчання. Додаток 1

 

Вчитель. Так, дійсно, «Знання — це скарб, а вміння вчитись — ключ до нього». Тому ось такі ключі-поради вручаю кожному для ознайомлення і сподіваюсь, що вони допоможуть вам підійти до навчання більш відповідально. Вдома рекомендую вам переглянути в Інтернеті відео телеканалу ПЛЮСПЛЮС «Корисні підказки. Учись учитися». Впевнена, що побачите й візьмете для себе багато корисного.

 (Роздаю листочки).  Додаток 2

Вчитель. Думаю, вас не потрібно переконувати у тому, що сучасний світ потребує людини з високим рівнем загальної культури, освіти, людини цілеспрямованої, мобільної, здатної швидко орієнтуватися і приймати оптимальні рішення у складних обставинах. Цей перелік вимог сучасності до людини мож­на продовжувати. Але безперечним зали­шається одне: чим вищий рівень знань людини, чим більше вона відповідає всім цим вимогам, тим ширші можливості відкриваються перед нею, тим легше знаходить вона своє місце в суспільстві. Тож тепер час диктує нам свої вимоги: хочеш не відставати від життя — учись! СЛАЙД

Знання - це скарб, а вміння вчитись - ключ до нього

 Сподіваюсь, ця година спілкування не пройшла даремно. Тож натхнення, успіхів та майстерності всім у навчанні!

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Прислів’я та вислови про навчання

 

 

Не помиляється той, хто нічого не робить. (Латинська мудрість.)

Вчений іде, а неук слідом спотикається. (Українська на­родна приказка.)

Без муки немає науки. (Українська народна приказка.)

Чого навчився, того за плечима не носити. (Українська народна приказка.)

Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати. (Ук­раїнська народна приказка.)

Коріння навчання гірке, зате плід його солодкий. (Фран­цузька народна приказка.)

Не кажи «не вмію», а кажи «навчуся». (Українська на­родна приказка.)

Люди перестають мислити, коли перестають читати. (Дені Дідро.)

Вік живи — вік учись. (Українська народна приказка.)

Мудрим ніхто не вродився, а навчився. (Українська на­родна приказка.)

Пташка красна пір'ям, а людина — знаннями. (Українсь­ка народна приказка.)

Доводити людині необхідність знань — це все одно, що переконувати її у корисності зору. (Максим Горький.)

Читаючи авторів, які добре пишуть, звикаєш добре го­ворити. (Вольтер.)

Ніколи не думайте, що ви вже все знаєте. І як би висо­ко не оцінювали вас, завжди майте мужність сказати собі: я неук. (Іван Павлов.)

Здобудеш освіту – побачиш більше світу.

Не соромно не знати, соромно не вчитись.

Розумний себе винить, дурний  – свого товариша.

Гарно того навчати, хто хоче все знати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

«ЗОЛОТІ ПРАВИЛА НАВЧАННЯ»

 

 

  1. Дотримуйтесь  розпорядку дня (лягайте спати не пізніше 22.00).
  2. Не «сидіть» довше 4 годин за  ґаджетом, це негативно відбивається на мозку (сюди    

       входить і гра на телефоні, і навчання за ноутбуком, і перегляд телевізора).

  1. Знання здобувають головним чином на уроці (домашнє за­вдання — лише закріплення знань), тому будьте уважними на уроках.
  2. Перед уроком приготуйте усе необхідне для роботи, щоб потім на уроці не витрачати час і не відволікатися.
  3. Уважно слухайте й аналізуйте відповіді ваших однокласни­ків.
  4. Якщо вчитель викликав вас, спочатку обдумайте свою від­повідь. Відповідайте голосно, чітко, впевнено. У кінці відпові­ді зробіть висновок.
  5. При вивченні на уроці нового матеріалу уважно слухайте вчи­теля, слідкуйте за його думкою і коротко конспектуйте.
  6. Наприкінці уроку точно запишіть завдання додому в щоден­ник, щоб знати, де потім знайти потрібний матеріал і як ви­конувати завдання.

 

 

 

ПРАВИЛА ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ

 

  1. Приступаючи до вивчення нового матеріалу, усвідом, що цей матеріал — важлива ланка в ланцюжку знань.
  2. Зосередься на матеріалі, який вирішив запам'ятати, відсторо­ни від себе все зайве. Вимкни телевізор, музичний центр — не­хай нічого тобі не заважає.
  3. Обов'язково досягни повного розуміння того, що запам'ято­вуєш.
  4. Склади план матеріалу, який вивчаєш, визнач у ньому голо­вне.
  5. Вранці, перед тим, як іти до школи, відкрий підручник і ще раз прочитай параграф, який учив напередодні ввечері.

 

1

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку