Конспект уроку з Захисту України (Основ медичних знань)
Тема уроку: Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень, пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо)
Мета: навчальна: ознайомити здобувачів освіти із причинами виникнення і ймовірними наслідками НС природного, техногенного походження; пояснити негативний вплив НС на довкілля та життєдіяльність людини;
виховна: виховувати гуманне ставлення до осіб, що зазнали лиха; формувати відповідальне ставлення до природних і господарських об’єктів середовища існування, громадянського обов’язку;
розвивальна: розвивати життє- та здоров’язбережувальні компетентності в разі виникнення НС.
Обладнання: презентація, підручник, ілюстрації.
Хід уроку
Фронтальне опитування:
2.Актуалізація опорних знань.
1.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Шторм, цунамі Повінь Обвал, вибух Аварії, зсуви
Бурі, землетруси Система заходів Ліквідація наслідків
2.Бесіда
Чи не щороку окремі райони Українських Карпат потерпають від катастрофічних повеней. Звичайно, повінь — явище природне, а ось сучасні його масштаби та негативні наслідки — «заслуга» виключно людини. Вирубування лісів — головних поглиначів вологи — причина руйнівних стихійних лих. Сьогодні ми розглянемо сутність різних стихійних лих та як діяти у разі їх настання.
3. Вивчення нового матеріалу.
1. Характеристика зон стихійного лиха (ураганів, затоплень) природного походження
Стихійне лихо — це природне явище, що діє з великою руйнівною силою, заподіює значну шкоду території, на якій відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, завдає матеріальних збитків. У ряді випадків стихійне лихо супроводиться загибеллю матеріальних цінностей і жертвами серед населення.
Стихійне лихо оцінюється за кількістю жертв і руйнування, в ненаселених місцях - за ступенем порушення природного середовища: рельєфу, рослинності, тваринного світу, а також за площею охоплення.
У ряді випадків стихійне лихо супроводиться загибеллю матеріальних цінностей і жертвами серед населення. Стихійне лихо оцінюється за кількістю жертв і руйнування, в ненаселених місцях - за ступенем порушення природного середовища: рельєфу, рослинності, тваринного світу, а також за площею охоплення.
За місцем локалізації стихійні лиха поділяють на:
У нашій країни можливі такі стихійні лиха: річкові повені, землетруси, урагани, зсуви.
Гід рологічні небезпечні явища: повені, наводки тощо.
Стихійне лихо – страшне явище природи. Про стихійні лиха повідомляють по радіо чи телебаченню.
Для того , щоб люди увімкнули радіо чи телевізор використовують завивання сирен, переривчасті гудки на підприємствах. Пам’ятай, що це є попереджувальний сигнал!
“Увага всім!” Почувши цей сигнал, негайно вмикай радіоприймач чи телевізор і слухай інформацію служби надзвичайних ситуацій. Ти можеш почути повідомлення про можливий землетрус, повінь, штормове попередження.
Після того, як небезпека минула, служба надзвичайних ситуацій передає повідомлення : “Увага! Відбій тривоги!”
Землетруси — це коливання земної кори, що виникають у результаті природних ендогенних процесів.
Види землетрусів:
- тектонічні;
-вулканічні;
-обвальні.
Потрібні дії |
Заборонені дії |
Якщо потрапив у завал: |
- панікувати; - розширяти сховище в сипучому завалі; - розхитувати опори, що підтримують завал. |
- звільнити руки та ноги; - лягти на бік, на руку, підтягнувши коліна до грудей; - зміцнити склепіння сховища; - оцінити можливості дихання; - у будь-який спосіб подавати ритмічні звукові сигнали. |
|
Якщо землетрус застав на природі: |
перебувати на схилах, у місцях можливого каменепаду, під деревами, нижче рівня гребель, на березі водоймищ; - стояти чи бігати; - притискати до себе сумку з твердими, гострими, крихкими предметами. |
вийти на рівне місце якомога далі від водоймищ, дерев, підвищень; - лягти чи сісти, закривши голову. |
-
Вимірюється сила землетрусів за шкалою Ріхтера (у балах).
Цунамі — це морські хвилі, утворені в
результаті підводного землетрусу
у світовому океані.
Дії при землетрусі
Потрібні дії |
Заборонені дії |
На початку землетрусу: |
- стояти під деревами та будинками; - на верхніх поверхах користуватися ліфтом; - у приміщенні стояти біля високих меблів, книжкових полиць; - перебувати на кухні, у туалеті, ванній кімнаті; - зачиняти двері. |
- якщо ви перебуваєте на нижніх поверхах, потрібно залишити, приміщення через вікна й двері та вийти на відкритий простір; - якщо не вдалося залишити будівлю, то найбезпечніші місця — дверні прорізи та кути капітальних стін; - захистити голову каскою, книгою, металевим посудом (підкласти щось м'яке); - накритися товстою ковдрою, матрацом, подушками; - вимкнути газ, світло, електричні прилади. |
|
Після закінчення поштовхів: |
- залишатися в будівлі, оскільки можливі повторні поштовхи чи руйнування будівлі та розрив комунікацій; - самостійно пересуватися в зоні землетрусу; - порушувати вимоги рятувальних служб; - заходити до будівлі без дозволу. |
- якнайшвидше вийти з приміщення; - зареєструватися на збірному пункті та чекати там батьків; - виконувати вимоги рятувальних служб. |
Повені.
1) рясні дощі;
2) швидке танення льодовиків, снігу;
3) цунамі;
4) прорив гребель;
5) аварії на водосховищах;
6) диверсії.
Попередження було: |
Попередження не було: |
- залишити район імовірного затоплення; - перенести ЦІННІ речі, що залишаються, якомога вище; - якщо неможливо відігнати худобу потрібно відкрити господарські приміщення; - виконувати розпорядження рятувальних служб; - зареєструватися в пункті евакуації. |
- вимкнути газ, воду, світло; - перенести легкі цінні речі якомога вище; - приготуватися до евакуації на дах; - виготовити підручні плавзасоби (наприклад зв'язати закриті пластмасові пляшки); - прив'язати підручні плавзасоби до людей; - мати для сигналізації ліхтар, яскраву тканину. |
Зсуви, обвали, лавини, селі.
- знати особливості даної місцевості;
- не ходити до місць підвищеної небезпеки;
- виконувати режимні вимоги (звичайно написані на щитах);
та відпочинку.
Хуртовина.
Дії при хуртовинах
Якщо хуртовина застала в полі, у лісі: |
|
- зупинитися; - максимально утеплитися; - при можливості підняти над собою жердину (гілку) з прив'язаною тканиною; - зробити сховище з підручних засобів; - у гурті слід притиснутися одне до одного — це сприяє збереженню тепла. |
- йти при погіршенні видимості; - засинати в сховищі; - вживати спиртні напої. |
Якщо під час хуртовини ви знаходитесь в автомобілі: |
|
- припинити рух; - з'їхати на узбіччя або місце стоянки; - виставити жердину-позначку; - економити пальне; - періодично відчиняти двері, щоб сніг їх не засипав; - при русі біля машини використовувати трос як страхувальний канат. |
- виходити; - вмикати двигун у закритому автомобілі; - часто вмикати опалення й світло. |
Особливу небезпеку становлять сейсмічні коливання на особливо важливих об’єктах: АЕС, нафто- та газопроводах, хімічних виробництвах тощо. Бурі та урагани виникають під час циклонів.
Ураган — це сила вітру 12 балів (за шкалою Бофорта с.207), швидкість вітру 32-60 м/с, подеколи до 100 м/с — руйнує та спустошує все на своєму шляху. За своїм згубним впливом урагани не поступаються землетрусам. Для забезпечення безпеки під час бурі та урагану оголошується штормове попередження. За цим повідомленням обмежується рух транспортних засобів, припиняються роботи на місцевості, на підприємствах укріплюють споруди, прибирають або закріплюють предмети, які можуть травмувати людей, вживають заходів для збереження техніки. У приватних будинках, квартирах та у виробничих приміщеннях щільно зачиняють двері.
2. Характеристика зон пожеж, хімічного, радіаційного та бактеріологічного зараження тощо
Зона радіаційного зараження характеризується надприродною кількістю іонізуючого випромінювання. Іонізація живої тканини призводить до розриву молекулярних зв’язків і зміни хімічної структури різних сполук (загибелі клітин). Рівень радіації зменшується у геометричній прогресії через розпад радіоактивних елементів. Швидкість зменшення залежить від періоду напіврозпаду ізотопів, що забруднили територію.
Складіть пам’ятки поводження під час
1 група. Землетрусу 2 група. Урагану
3 група. Повені 4 група. Пожежі.
Бесіда
Які типи НС можливі у вашому регіоні проживання?
- Які ви знаєте основні причини НС?
- Яким є вплив НС на довкілля та життєдіяльність людини?
- Як організувати життєдіяльність населення в зоні ураження або після стихійного лиха?
5.Домашнє завдання
Вивчити параграф 33. Відповісти на запитання параграфа. Переглянути відео.