Серед рослинно-орнаментальних композицій в гончарстві значне місце отримує вазонковий тип, який за своєю композиційною структурою близький до “дерева життя”. Принципи побудови його основи, звідки проростають квіткові мотиви, трактуються у різних варіантах.
Тема. Імітація кахлі «Дерево життя» за мотивами косівського керамічного розпису.
Мета. Навчитися імітації кахлі з солоного тіста. Розвивати уміння і навички косівського керамічного розпису . Виховувати ціннісне ставлення до неповторної спадщини Карпатського краю
Матеріали і приладдя:
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку.
1.Організаційна частина.
Усе, що рукотворить людина на землі, рано чи пізно зникає у вихорах Часу. Найвеличніші її досягнення – духовні та матеріальні, – відтак, не є самоціллю, бо спрямованість їх – естафетна. Вони – віхи певних епох, еволюційних ритмів, духовної невмирущості… Вселенський магнетизм розміщував народи по планеті. Дух нації притягувався до тих місць, де б міг найдієвіше реалізувати свою призначеність. Українців примагнітили найродючіші чорноземи й щедрі поклади глини…
Глина в кого ожива?
Творить з неї хто дива?
В кого посуд ніби жар?
Ну звичайно, це — ... (гончар).
2. Перевірка попереднього завдання, коригування опорних знань, умінь, навичок.
Нажаль ми не маємо можливості працювати з глиною, але вже доторкнулись до скарбниці керамічного мистецтва, створивши ескізи кахлі «Дерево життя».
Тож пригадаймо:
(Під час опитування вчитель перевіряє виконані ескізи, корегуючи наявні помилки.)
3. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Та ми все ж таки спробуємо відчути себе гончарями, замінивши глину на солоне тісто. Бо тема нашого уроку - імітація кахлі «Дерево життя» за мотивами косівського керамічного розпису. Власне на «кахлі» з солоного тіста ми і будемо розвивати уміння і навички косівського керамічного розпису.
4. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.
Отже, розроблений та затверджений ескіз орнаментальної анімалістичної композиції за мотивами косівського керамічного розпису, ми переносимо на підготовлену «кахлю» з солоного тіста. Вона вже повністю висохла і готова до роботи. Зробити перенесення ескізу ми можемо шляхом перемальовування, або методом перебивання, завдяки копіювальному паперу. Ті з вас, хто скористається другим способом повинен пам’ятати, що в жодному разі не можна рухати ескіз під час перенесення малюнку на плитку – відбудеться зміщення зображення,яке важко виправити.
Коли контур композиції відтворено на плитці з солоного тіста, переконайтеся, що нічого не пропустили, акуратно виправте помилки.
Фарба, для вирішення завдання в кольорі, повинна мати густоту питного йогурту. Спочатку обводимо все зображення коричневим контуром та тим же кольором заповнюємо заплановані площини. Наступний крок – жовтий колір, а за ним і зелені площини. Стараємось працювати акуратно, завжди чистим, для нового кольору, пензликом. Якщо під час виконання зелена чи жовта фарби вийшли за межі коричневого контуру, не потрібно панікувати. Пригадайте, як під час випалу кахлі утворюються патьоки на її площині.
5. Самостійна творча робота учнів.
Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.
6. Підведення підсумків.
Урок добігає кінця. Але мистецтво на цьому не зупиняється. Сьогодні мільйони людей нашої країни займаються художньою творчістю, багато з них весь час віддають декоративно-прикладному мистецтву. Цей інтерес є вираженням вічного прагнення людини до прекрасного. Народна творчість вносить великий вклад у культуру людей, в значній мірі вирішує проблему організації вільного часу людей. Тисячі людей в містах і селах приділяють велику увагу народному мистецтву. Мистецтво для них стає захопленням, життєвою потребою. І це не випадково. З давніх-давен в народі живе прагнення прикрашати свій побут. Сьогодні ви творили красу. Ваші кахлі, після повного висихання та лакування, стають взірцями прикладного мистецтва. Ними можна оздобити інтер’єр, або використати як подарунок чи сувенір.
Тож можете спробувати залучити до творчості батьків та знайомих.