Конспект "Інклюзивна освіта"

Про матеріал
приклади вправ для зняття втоми під час навчання науроці. категорії дітей з особливими освітніми потребами за різними класифікаційними ознаками. загальні рекомендації, щодо організації просторово-фізичного інклюзивного освітнього середовища для дітей із порушеннями зору, слуху, порушеннями опорно-рухового апарату, інтелектуальними порушеннями.
Перегляд файлу
  1.      Охарактеризуйте категорії дітей з особливими освітніми потребами за різними класифікаційними ознаками.

Класифікаційні ознаки

категорії дітей з ооп

Особливості психофізичного розвитку

Діти, які мають недостатній або порушений розвиток:

інтелектуальні порушення;

затримка психічного розвитку. Діти, які мають дефіцит розвитку однієї з функцій:

порушення зору (сліпі, зі зниженим зором);

порушення слуху (глухі, зі зниженим слухом);

порушення опорно-рухового апарату;

тяжкі порушення мовлення. Діти, які мають дефіцит розвитку декількох функцій/різні варіанти сполучень дефіциту функцій і одного з варіантів недостатнього або пошкодженого розвитку:

складні порушення розвитку. Діти, які мають захворювання:

такі, що потребують постійного медичного нагляду, або періодичного здійснення індивідуальних медичних процедур із забезпечення життєдіяльності людини та/або контролю за її станом, зокрема із встановленим електрокардіо-стимулятором або іншим електронним імплантатом чи пристроями;

такі, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання, визначені МОН спільно з МОЗ

Особливості опанування навчальної діяльності

Діти, які мають порушення навчальної діяльності:

дислексія, дискалькулія; Діти, які мають тотальну або парціальну обдарованість:

здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів одного чи декількох класів, освітніх рівнів

Особливості встановлення контактів із соціальним середовищем

Діти, які мають первазивне (наскрізне) порушення розвитку:

розлади аутистичного спектра Особливості розвитку внаслідок впливу соціального середовища

Особливості розвитку внаслідок впливу соціального середовища

Діти, які:

потребують підтримки у навчанні, що пов’язано з проживанням на тимчасово окупованій території, або у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження або у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення:

мають статус внутрішньо переміщених, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту;

♦>. здобувають(ли) освіту в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами корінних народів і національних меншин.

 

 

 

  1. Наведіть приклади вправ для зняття втоми під час навчання на уроці.

Орієнтовний комплекс вправ для зняття зорової втоми

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд – прямо, відвернувшись від комп’ютера.

Варіант 1

  1.      Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.

Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

  1.      Закрити очі на рахунок "раз-два", відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок "три-чотири".
  2.      Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.

Варіант 2

  1.      Швидко кліпати очима протягом 15 с.
  2.      Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок раз-чотири", повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок "п’ять-вісім" і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
  3.      Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись, протягом 5 с.

Проведення комплексу вправ для зняття м’язового напруження

Варіант 1

Вихідне положення – сидячи на стільці.

  1.      Витягнути і розчепірити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримати протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці. Повторити вправу 5 разів.
  2.      Повільно і плавно опустити підборіддя, залишатися у такому положенні 2-3 с, і розслабитися.
  3.      Сидячи на стільці, піднести руки якомога вище, потім плавно опустити їх додолу, розслабити. Вправу повторити 5 разів.
  4.      Переплести пальці рук і покласти їх за голову. Звести лопатки, залишатися у такому положенні 5 с, а потім розслабитись. Повторити вправу 5 разів.

Варіант 2

Вихідне положення – сидячи на стільці.

  1.      Зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Потягнутися на стільці, зігнувши руки на потилиці, відхиляючи голову назад і випростуючи плечі. Повторити 5 разів.
  2.      Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.
  3.      Зробити легкий самомасаж обличчя і кисті руки протягом 3-5 с.

Варіант 3

Вихідне положення – стоячи, ноги разом, руки вниз.

  1.      Прямі руки розвести в боки долонями догори, зробити вдих.
  2.      Схрестити руки перед грудьми, міцно обхопити себе за плечі, повторити 5 разів.
  3.      Кругові рухи ліктями вперед протягом 5 с.
  4.      Те саме назад. Дихати рівномірно.


 

  1. Підготуйте загальні рекомендації, щодо організації просторово-фізичного інклюзивного освітнього середовища для дітей із порушеннями зору, слуху, порушеннями опорно-рухового апарату, інтелектуальними порушеннями.

При порушенні зору:

  • дитина з порушенням зору зустрічається з додатковими труднощами при звиканні до простору школи, класу, спортивної зали, їдальні, туалету, ігрового майданчика, тому потребуватиме додаткових орієнтирів у просторі: направляючі вздовж підлоги чи стіни, таблички зі збільшеним шрифтом та шрифтом Брайля з позначенням приміщень, контрастне виділення дверей (наприклад, темний короб дверей на світлій стіні, світлі двері та темна дверна ручка), контрастно пофарбовані сходи тощо;
  •  доцільно познайомити дитину з простором закладу освіти та класу перед початком навчального року. Необхідно показати дитині основні маршрути в приміщенні школи (маршрут від входу до класу, до їдальні, фізкультурної зали, кабінетів практичного психолога тощо), на території школи (ігровий майданчик, стадіон) та за її межами (маршрут від дому до зупинки транспорту, від зупинки до школи);
  • шафу для одягу слід розмістити біля дверей, щоб її легко було знайти. Можна позначити її певним дотиковим чи світловим орієнтиром (наклеїти іграшку тощо);
  •  необхідно слідкувати за порядком у коридорах, на сходах, у класі (розкидані речі у проході між столами заважатимуть безперешкодному доступу);
  •  дитину потрібно ознайомити із розташуванням меблів та обладнанням у класі та попереджати про їх переміщення, всі двері шаф, висувні шухляди слід тримати зачиненими;
  •  робоче місце дитини має бути недалеко від вчителя, щоб в разі потреби можна було швидко допомогти дитині (подати конкретний предмет, допомогти знайти предмет, який випадково впав, тощо);
  •  потрібно контролювати позу дитини за столом, не дозволяти їй низько нахилятися над зошитом чи книгою.

При порушенні слуху:

  • доступ до робочого місця з належним освітленням, шумовим фоном, без відволікаючих речей (забезпечення зручного місця для перекладача, якщо дитина використовує жестову мову);
  • зниження рівня шумів і еха приміщень;
  •  можливості для слухового й зорового сприймання обличчя мовця та навчальних матеріалів;
  •  зорові орієнтири (написи, піктограми, схеми тощо), що є попередженням про зміни локацій чи небезпеку, початок чи завершення діяльності;
  •  допоміжні пристрої для прослуховування (Assistive listening devices, ALDs), що допомагають посилити і покращити слухове сприймання в умовах фонового шуму (як от FM-системи, що використовують із СА чи КІ).

При порушенні опорно рухового апарату

  • забезпечити доступності приміщень закладу освіти та прилеглої території з урахуванням вимог доступності будинків і споруд для маломобільних груп населення;
  •  застосовувати спеціальні сидіння, столи та подушечки для забезпечення правильного положення тіла й голови (пошук і застосування способів сприяння найзручнішому сидінню);
  •  попереджати дитину про те, в який спосіб буде змінено положення її тіла перед тим, як здійснити переміщення дитини;
  •  надавати необхідну кількість часу для пересування з місця на місце, організовувати додаткові перерви у роботі з дитиною;
  •  забезпечити умови для уникнення прямого потрапляння сонячного проміння на дитину тощо.

При інтелектуальних порушеннях:

  • режим дня має враховувати підвищену втомлюваність дітей, швидку виснажливість центральної нервової системи, схильність до патологічних реакцій на надмірне навантаження;
  •  відповідно до можливостей дітей, визначити оптимальний темп навчання;.
  •  використовувати позитивні стимули: заохочення, похвалу, мотивувати до навчання засобами наочності; використовувати спеціальні підручники, зміст яких адаптований до особливих освітніх потреб дітей;
  • розміщувати дітей, які мають порушення інтелектуального розвитку, у класі неподалік від учителя, з метою надання необхідної підтримки і контролю.
docx
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
3501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку