Методичні основи розвитку усного і писемного мовлення учнів молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами
Робота з розвитку мовлення в учнів спеціальної школи — складний і багатоплановий процес. Успішне її виконання потребує значних зусиль як з боку педагогів, так і школярів.
У прагненні одержати результат корекційної роботи головним є надання навчанню мовлення розумово відсталих учнів класу комплексного, системного характеру; робота має проводитись послідовно, оскільки успіх процесу формування мовленнєвих навичок забезпечується клопіткою роботою над удосконаленням змісту завдань, доцільністю добору вправ.
Перший напрямок роботи з розвитку мовлення включає збагачен ня словникового складу мовлення, виховання в учнів умінь вико ристовувати слова у їх точному значенні і відповідно до завдань та ситуації спілкування. Другий напрямок передбачає формування у школярів умінь будувати словосполучення і речення за законами граматики української мови. Норми української літературної мови є обов’язковими еталоном її правильності. Третій напрямок роботи з розвитку мовлення в учнів спеціальної школи передбачає ознайом лення їх з теоретичними відомостями (поняття з лінгвістики тексту і стилістики), необхідними для формування мовленнєвих умінь і на вичок. Реалізується він у процесі виконання доступних школярам різноманітних видів діяльності. Бажаний результат можна отримати тільки при активній роботі самих учнів та дотриманні педагогічних умов: систематичність занять; послідовність навчання (послідовний перехід від етапу до етапу); різноманітність видів роботи. Зміст роботи з розвитку мовлення у молодших класах спеціалізо ваної школи складається з системи мовленнєвих відомостей і сис теми комунікативних умінь та навичок. Усі комунікативні уміння визначаються точною цільовою спрямованістю. Організація роботи над розвитком зв’язного мовлення у школя рів ставить перед педагогомдефектологом низку вимог, яких необ хідно дотримуватися:
1. Створення відповідних ситуація для виникнення в учнів потре би у спілкуванні, зацікавлення їх матеріалом, який вивчається. Тоб то охоплюється не лише інтелектуальна, а й емоційна сфера дітей.
2. Послідовна робота над логікою дитячих висловлювань. Послідовність викладу думок, логічний зв’язок частин висловлювання опрацьовується з опорою на словесний план до прочитаного текс ту, на серію сюжетних малюнків. Поступово словесний план стає домінуючим у підготовці до зв’язного висловлювання.
3. Організація мовної основи висловлювання. Передбачається оволодіння учнями необхідною лексикою, різноманітними синтак сичними структурами для вираження думок на вказану тему та ово лодіння спеціальними мовними засобами, які забезпечують об’єд нання синтаксичних одиниць у єдине ціле. 4. Чітка постановка перед учнями мети висловлювання, що визна чає напрямок, за яким будується зв’язне висловлювання. Організа ція самого висловлювання, яка здійснюється з опорою на план. У цьому випадку педагог майже не допомагає учням.
5. Багаторазове тренування у зв’язних висловлюваннях в усній та писемній формах з використанням різноманітних типів і видів вправ. Вивчення стану сформованості мовленнєвих умінь в учнів молодших класів спеціальної школи з розумовими вадами свідчить, що в процесі корекційного навчання можна сформувати уміння, необхід ні для продукування усних і писемних зв’язних висловлювань. До сягається це завдяки комунікативно-діяльнісному підходу у навчанні дітей мови та формуванню мовлення.