конспект інтегрованого уроку 6 клас (математика і українська мова)

Про матеріал
Тема уроку: "Розв'язування вправ на всі дії з раціональними числами і творчість Т.Г.Шевченка"
Перегляд файлу

1

 

 ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

В 6 КЛАСІ

НА ТЕМУ:

 

                                                           

                                                     Підготували

                                                     вчитель математики

                                                     Кривко С.В.

                                                     та вчитель української

                                                     літератури Панькевич О.С.

                                                     Купчинецької ЗОШ

                                                     І – ІІІ ступенів

                                                           

Мета: формувати в учнів навички розв’язування вправ на всі дії з  

            раціональними  числами; розвивати логічне мислення, творчі  

          здібності учнів; викликати інтерес до вивчення предметів,

          зацікавленість; на прикладі життя і творчості Тараса Григоровича

          Шевченка виховувати учнів справжніми громадянами своєї

(слайд 1)

Обладнання: комп’ютерна презентація,  картки з індивідуальними                  завданнями. : портрет Т.Г. Шевченка, український рушник, ілюстрації до творів поета, хронологічна таблиця, різноманітний роздатковий матеріал, вислови видатних діячів літератури про Кобзаря, математику.

 

 Тип уроку: інтегрований урок узагальнення і систематизація знань.

ХІД     УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Епіграфом до нашого уроку є слова Софії Ковалевської:

    «Неможливо бути математиком, не будучи поетом удуші.»

    Учитель математики. Сьогодні на уроці ми повторимо та закріпимо вміння виконувати дії з раціональними числами. Ці вміння важливі, адже застосовувати їх ви будете під час вивчення наступних тем. Але проведемо його в незвичній формі, це буде інтегрований урок з математики і української літератури,  урок-подорож у Країну чисел.Клас поділено на на чотири групи, кожна група отримала домашнє завдання: підготувати цікаві розповіді  про властивості чисел. Кожна група – це зупинка нашої подорожі.

   Учитель укр.літ. А також ми сьогоднішній урок присвятимо 200-річчю з Дня народження великого українського письменника, поета, художника Т.Г.Шевченка. та закріпимо відомості про життя та творчість великого українського письменника.

(слайд 2)

Вірш ( читає учень)

Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам´ять …(Т.Г.Шевченка)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

    Учитель математики. Щоб розпочати нашу подорож необхідно повторити осноні правила та виконати усні обчислення.

  1.           Які числа називаються раціональними?
  2.           Які  дії з раціональними числами ми вивчили?
  3.           Назвіть дії І ступеня.
  4.           Назвіть дії ІІ ступеня.
  5.           Який порядок виконання дій у виразі?
  6.           Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел?
  7.           Як спростити вираз?
  8.           Які доданки називаються подібними?
  9.           Які властивості має множення раціональних чисел?

(слайд 3,4.5,6,7)

   Учитель укр.літ. Тарас Шевченко був не лише творцем геніального «Кобзаря», тобто поетом, а й драматургом, прозаїком, художником, мислителем, фольклористом, який залишив велику образотворчу спадщину — понад тисячу творів.
    Літературна спадщина Шевченка — «Кобзар», п’єса «Назар Стодоля». 
Балади: «Катерина», «Гайдамаки», «Гамалія», «Мар’яна-черниця», «Іван Підкова», «До Основ’яненка», «Тарасова ніч», «Тополя». 
Поеми: «Сова», «Сліпий», «Наймичка», «Відьма», «Сон». 
Поезії: «Думи мої», «Заповіт».
    Українські народні думи: «Невольники на каторзі», «Маруся Богуславка», «Втеча трьох братів з Азова». Цикл поезій «В казематі» та багато інших творів. 
    Його іменем названо Київський національний університет, парки, вулиці, бульвари. У містах України встановлено пам’ятники великому Кобзарю.

 

ІV. Розв’язування вправ

Зупинка 1. Фігурні числа

      Учитель математики. Розпочинаємо нашу подорож і перша наша зупинка називається «Фігурні числа». До дошки запрошуються троє учнів, які будуть розв’язувати завдання,  записані на дошці.

                                 Завдання на дошці

    Обчисліть:

  1.                 ( - 6 + 4,8 ) · ( - 0,5 )² + 3,3;
  2.                 ( - 15 + 16,21 ) - ( -2,7 – 2,09 );
  3.                 – 18 : ( - 3 + 2,7 ) : ( - 19 + 25 ).

        Учител математики. Зверніть увагу на отримані відповіді: на дошці – це числа 3, 6, 10. Такі числа називаються фігурними. Послухайте про них розповідь представників першої творчої  групи.

        Учень .(слайд 8 )  Фігурні числа – загальна назва чисел, пов’язаних з тією або іншою геометричною фігурою.

     Числа 3, 6, 10, 15…. називають  трикутними.

      Число 3 є першим трикутним числом. Воно єдине дорівнює сумі попередніх чисел: 3 = 1 + 2.

     Наступні трикутні числа можна отримати так:

    3 = 1 + 2;

    6 = 1 + 2 + 3;

    10 = 1 + 2 + 3 + 4;

    15 = 1 + 2 + 3 + 4 + 5…..

           Учень 2. ( слайд 9 ) Числа 4, 9, 16, 25…називаються квадратними або чотирикутними. Цікаво, що кожне таке число є квадратом певного числа.

            Наприклад, 2² = 4; 3² = 9; 4² = 16; 5² = 25.

  Послідовність квадратних чисел можна отримати із суми непарних чисел.

   Отже:

   4 = 1 + 3;

   9 = 1 + 3 + 5;

   16 = 1 + 3 + 5 + 7;

  25 = 1 + 3 + 5 + 7 + 9…..

           Крім  трикутних і чотирикутних чисел, є ще числа п’ятикутні, шестикутні.

          З  фігурними числами можна виконувати дії, при цьому отримане число також є фігурним. Наприклад, сумою фігурних чисел 9 і 16 є фігурне число 25.

          Із цих чисел можна зобразити відомі «Піфагорові штани» - прямокутний трикутник, на сторонах якого побудовані квадратні числа.

Учитель укр.літ. Цікаво знати: Тарас Шевченко із 47 років життя __ років був на засланні, __ років — кріпаком, і лише __ років — на волі. 
Учень зачитує уривок із поезії «Якби ви знали, паничі...»

 

Зупинка 2. Досконалі числа

          Учитель математики .Щоб потрапити на наступну зупинку, нам необхідно розв’язати наступні завдання. Працюємо в групах. 1, 2  парти  розв’язують перше завдання, а 3, 4 парти – друге завдання.

                      Завдання на слайді (слайд 10)

Спростіть вираз і знайдіть його значення:

Завдання1.   -3(6х + 7) + 4(-2х + 9,1) – 22,4 ,  якщо  х = -0,5;

Завдання 2.  -5(2х + у) – 3(-6х + 0,8) – 5у  ,  якщо  х = -1,2 ,  у = -4.

                 

Відповіді, які ви  отримали, - це числа 6 і 28. Їх називають досконалими. Послухаємо представника другої групи.

 

Учень. ( слайд 11 ) Досконалими називають числа, які дорівнюють сумі всіх власних дільників. Власними називаються всі дільники числа, включно з одиницею, менші від самого числа. Так, дільниками числа 6 є числа 1, 2, 3, їх сума дорівнює 6. Дільниками числа 28 є числа 1, 2, 4, 7, 14, їх сума дорівнює 28. Серед двоцифрових чисел досконалим є лише число 28, серед трицифрових – 496, серед чотирицифрових – це число 8128, а серед п’яти і шестицифрових таких чисел немає жодного. Зараз знайдено 24 досконалі числа. Цікаво, що 24-те досконале число має 12000 знаків.

Учитель укр.літ.  І так, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого Кобзаря. 
Учитель математики. А зараз ви розв’яжете деякі вправи, відповіді на них будуть пов’язані з життям та творчістю Т.Г. Шевченка. 
Задача 1. Скільки років було Т.Г. Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, якщо 3/13 цього числа дорівнює 6? (26 років.)
Учитель літератури (після розв’язання). То як називається ця збірка поезій? («Кобзар») 
Перед вами ілюстрація до твору Шевченка, який ви вивчали і в назві якого є числівник, ви прослухаєте уривок із цього твору і назвете його. 
(Учень читає уривок із поезії «Мені тринадцятий минало...»)

 

Зупинка 3. Дружні числа

          Учитель математики.Ми продовжуємо подорож. І щоб потрапити на наступну зупинку, необхідно виконати завдання. До дошки запрошуються двоє учнів, які виконують ці завдання на відкидній дошці. Потім учні звіряють свої результати із записом на дошці.                       

                       Завдання на слайді (слайд 12)

               Обчисліть зручним способом та оберіть правильну відповідь:

  1.                 – 71 · 24 – 28 · (- 71 )

      а)  -284 ;     б)  284 ;      в)  3692 ;     г)  -3692.

  1.                 – 0,5 · 11 · ( - 40 )

      а)  2200 ;     б)  -2200 ;    в)  220 ;     г)  -220.

          Учитель математики.Які властивості множення ви використали при обчисленнях?     Обчисливши, ви отримали в результаті числа 220 і 284. Такі числа називаються дружніми Про них розповість представник третьої групи.

           Учень.(слайд 13) Дружніми називають два числа, для яких сума власних дільників одного дорвнює іншому числу. Наприклад, власними дільниками числа 220 є числа: 1, 2, 4, 5, 10, 11, 20, 22, 44, 55, 110. Сума цих дільників дорівнює 284. А дільниками числа 284 є числа: 1, 2, 4, 71, 142, а їх сума дорівнює 220. Отже, числа 284 і 220 – дружні. Цікаво, що другу за величиною пару дружніх чисел  у 1867 році відкрив італійський юнак, школяр Ніколо Паганіні (однофамілець  відомого скрипаля). Це відкриття здивувало світ, бо його не змогли зробити такі світила математики, як Ферма, Декарт і Ейлер, які займалися цією проблемою. Наразі відомо більше тисячі таких пар. Ось деякі з них: 1184 і 1210; 2620 і 2924; 5020 і 5564; 6232 і 6368…

Учитель укр.літ. А зараз, діти, ми повернемось до завдання, яке ви отримали спеціально до цього уроку. Вам був запропонований акровірш «Кобзар», а ви за зразком повинні були розвинути тему про математику власним акровіршем «Тарас». 
(Хтось із учнів нагадує, що таке акровірш).


Спеціальне завдання.
Прочитавши акровірш «Кобзар», спробуйте розвинути тему про математику власним акровіршем «Тарас». 
К — Колись ще, за царату, Т — _____________ 
О— Обірване село А— _____________ 
Б — Безрадісне, забите, Р — _____________ 
З— Затуркане було, А— _____________ 
А — Але в нім рідне слово С — _____________ 
Р — Розкішне зацвіло. (Учні зачитують власні вірші).

 

Зупинка 4. Числа-близнюки

          Учитель математики. Ми наближаємося до останньої зупинки сьогоднішньої подорожі. І нас чекають нові завдання.  Відкрийте підручники. Працюємо  на швидкість.

(слайд 14)

    Вправа 1377 (сторінка 251).

       Учитель математики. Розв’язавши завдання ми отримали число  43. Це просте число. Серед простих чисел є числами-близнюки. Про них розкаже представник четвертої творчої групи.

           Учень. (слайд 15) Числа – близнюки – це прості числа, які відрізняються одне від одного на дві одиниці. Це такі пари чисел 3 і 5, 5 і 7, 11 і 13, 17 і 19, 29 і 31 Цікаво, що число 5 є близнюком відразу для двох чисел – 3 і 7, у  той  час самі числа 3 і 7 не є близнюками. У математиці подібні    парадокси трапляються. Інших простих чисел з такою властивістю більше немає.

Учитель  укр..літ. Числа мають ще багато цікавих властивостей. Про них ми дізнаємося на наступних уроках.

       А зараз ми поєднаємо знання про нашого Кобзаря з математикою.

Про життя Т.Г.Шевченка в цифрах.

    Проводиться вікторина, питання якої наведені нижче.На дошку магнітами прикріплюються в два стовпчики листки із відповідями. По середині прикріплений портрет Т.Г.Шевченка в 3-D форматі Бережанського художника Олега Шупляка. На іншій стороні листка написано «Ким був»  і   « Ким став» Т.Г.Шевченко.

    Учням роздаються індивідуальні завдання по рівнях ( Додоток 1 ), вони їх розв´язують, йдуть до дошки і листок із своєю відповіддю перекидають на зворотню сторону.

   Питання вікторини.

     І стовпчик ( Ким був. )

1. В якому році народився Т.Г.Шевченко?  ( 1814 – наймит )

2. Коли помер Кобзар?  ( 1861 – кріпак )

3. Скільки років прожив?  ( 47 – пастух )

4. Яку річницю від дня народження ми святкуємо?  ( 200 – сирота )

     ІІ стовпчик  ( Ким став. )

5. Скількома мовами перекладено його твори?  ( 33 – Кобзар )

6. Скільки йому було років, коли його викупили з кріпацтва?  ( 23 – поет )

7. Скільки написано ним картин?  ( 835 – художник )

8. Скільки написано творів?  ( 275 – лірик ).

V. Підбиття підсумків уроку.

     Учителі підбивають підсумок уроку, цікавлячись в учнів, чи сподобався їм урок, що вони винесли з нього.

VІ. Домашнє завдання

         Учитель математики.   Повторити § 30-34 .

                                                    Виконати №1304,1306.

Учитель  укр..літ.    До уроку позакласного читання готуєте улюблений

                               вірш Т.Г. Шевченка;


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Початковий рівень

Розв´язати рівняння:

 1.    х – 59 = -12.                                                    Відповідь: х = 47.

 

 

Середній рівень

Розв´язати рівняння:

 1.  -3х + 5 = -94;                                               Відповідь: х = 33.

 2. -2х + 9 = -37.                                                Відповідь: х = 23.

   

 

Достатній рівень

Розв´язати рівняння:

1.  0,3х – 0,7х + 0,2х + 12,73 = -42,27.                  Відповідь: х = 275.

2.  110 : ( -у + 810 ) = -4,4.                                     Відповідь: х = 835.

3.  1234 – ( х – 102 ) = -525.                                   Відповідь: х = 1861.

 

 

Високий рівень

       Розв´язати рівняння.Якщо рівняння має один корінь, то запишіть його у відповідь. Якщо рівняння має два корені, то у відповідь запишіть суму модулів коренів. Якщо рівняння коренів немає, то у відповідь запишіть 100.

1.  | х + 12 | = 100.                                                     Відповідь: х = 200.

2.  | х – 7 | = 907.                                                       Відповідь: х = 1814.

             

 

 

docx
Додано
30 вересня
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку