Конспект
інтегрованого заняття на тему: «Як природу збережемо-то здоров`я враз знайдемо» проведений з дітьми старшої групи Ромашка ДНЗ «Малятко» у листопаді 2019 року.
Вих.:Починок Л.В.
Програмовий зміст: формувати уявлення дітей про те, що людина – частинка природи. Вчити дітей дотримуватись законів природи, тому що це необхідно як для здоров'я людини, так і для здоров'я природи. Через дидактичні ігри, вправи, інтерактивні методи навчання: піраміду запитань, мультимедійні презентації , закріпити та поглибити знання дітей про повітря та воду, їхні властивості, про значення води , повітря , сонця, для всього живого. Формувати елементи екологічного світорозуміння, екологічної вихованості. Розвивати позитивне ставлення до природного довкілля. Виховувати бажання оберігати рідну природу, примножувати її, не псувати навколишнє середовище шкідливими звичками .
Матеріали та обладнання :відеоролики: про природу, де є в природі вода, властивості води; піраміда запитань; глобус; дидактичні ігри та вправи, загадки та вірші про природу,матеріал для дослідів.
Хід заняття
Вихователь читає вірш Д.Павличка «Де найкраще місце на землі»
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став ,
На стежині сонце я зустрів ,
Привітав його і запитав :
Всі народи бачиш з висоти ,
Всі долини і гірські шпилі .
Де ж найбільший на землі народ ?
Де найкраще місце на землі ?
Сонце усміхнулося здаля :
Правда , все я бачу з висоти .
Всі народи рівні . А земля
Там найкраща , де вродився ти !
Ти рости дитино , й пам’ятай :
Батьківщина - то наш рідний край !
Вихователь. Діти , погляньте , світ навколо нас прекрасний . (Діти розглядають ілюстрації краєвидів України )
Вихователь. Сьогодні ми поведемо розмову про природу . Що ж таке природа ?
Вихователь. Так діти , природою ми називаємо весь світ , що нас оточує . А що ж відноситься до природи ? (Відповіді дітей)
Вихователь. Якого кольору може бути природа восени ? (взимку , влітку , навесні)
Вихователь. Природа шкідлива чи корисна ?
Вихователь. Хто і що найголовніше в природі ?
Вихователь. У природі немає головного і другорядного . Все взаємопов’язане . Не буде іти дощ – не будуть рости рослини – не буде комах - не буде пташок – не буде плодів дерев – не буде вітамінів людям , їжі тваринам – всі будуть хворіти. Людина є частинкою природи?(так, бо вона народжується, росте, дихає, харчується, дає майбутнє покоління)
Природа буває жива і не жива .
Що відноситься до живої природи? І чому? ( Рослини, тварини, птахи, комахи, гриби, люди)
А до не живої? (Каміння, земля, дощ, веселка, річка, повітря….)
Відгадайте загадку.
Хто без дров, без вогня,
світить, гріє нас щодня.
Високо ходить, землю водить.
Одне око має, всюди заглядає.
Дивиться у віконце…Що це? /Сонце/
Виставляємо зображення сонця.
Що нам дає сонечко? /тепло і світло/
Кому сонце дарує своє тепло і світло? /рослинам, тваринам, рибкам, лісам, полям, квітам…/
Як ви гадаєте чи можливе життя на землі без сонця? Чому?
Так, завдяки сонечку все росте і квітне. А діти і дорослі іще полюбляють загоряти на сонці, загартовуватись за допомогою сонячного проміння.
Що в небі з'являється після дощу, коли виглядає сонечко?
Чи впливає сонечко на наш настрій?
Вправа «Кому потрібне сонечко».
На екрані з'являється сонечко
А ось і до нас сонечко завітало, давайте попросимо в нього тепла і добра.
Просимо у сонця тепла і добра,
Сонячний дощ уявіть дітвора,
Промінчики сонця в долоньки візьміть,
В голівку, в сердечка їх поселіть.
Діти, відгадайте іще одну загадку.
Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.
Носом ми його вдихаємо,
Як побачити не знаємо? /Повітря/
Так,це повітря. І сьогодні вам необхідно відповісти на велику кількість запитань:
Гра «Піраміду складаємо-на запитання відповідаємо» (на дошці смужки різної довжини із запитаннями і ми їх розглядаємо)
Піраміда запитань:
Погляньте, яка висока «піраміда запитань» у нас. Ми її почнемо розбирати,
відповідаючи на питання.
- Де є повітря? /повітря є скрізь, воно навколо нас, в середині нас, у воді, в землі/.
Дослідницька діяльність: За допомогою досліду ми доведемо, що повітря є у воді, всередині нас і в землі. Подивіться на склянку із водою. Що ви бачите на її стінках?
Так невеликі бульбашки. Що це? ( Це і є повітря).
Візьміть човники, опустіть їх на воду і легенько подуйте. Що відбулося із човником?
Чому він почав рухатися? (Тому, що ми на нього подули).
А чим ? ( Повітрям).
Де воно взялося? (Воно було в середині нас)
Киньте грудочку землі в склянку із водою. Що відбулося? (Із грудочки земліз'явились бульбашки).
Чому? (Тому, що в землі є повітря).
Отже, ми з вами переконалися, що повітря є у воді, в землі, і в нас.
Повертаємося за столи і продовжуємо відповідати на запитання «піраміди»
- Чи має повітря колір? (Повітря не має кольору, воно безбарвне, невидиме).
- За допомогою яких частин тіла ми можемо відчути повітря? (За допомогою носа і рота, коли вдихаємо повітря, за допомогою обличчя, коли дме вітер)
- Як називається рух повітря? (Рух повітря називається вітер).
- Яким може бути повітря? (холодним і теплим, свіжим і забрудненим).
- Чи може людина прожити без повітря і чому?
- Спочатку проведемо такий дослід: вдихнемо багато повітря, закриємо носик
руками і ротик закриємо. Чи довго ви втримались не дихаючи? (Ні хотілось
швидше вдихнути, тому життя без повітря не можливе, бо люди дихають ним).
- Кому іще для життя потрібне повітря? (Людям, тваринам, рибам, комахам, рослинам).
Повертаємося до наступного запитання нашої піраміди:
- Чому повітря повинне бути чистим? (Тому що ми ним дихаємо, а коли повітря забруднене ним важко дихати).
Що забруднює повітря? (Дим, вихлопні гази).
Часто люди, не задумуючись, своїми діями забруднюють його. Викиди диму з труб фабрик і заводів,
вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев приводить до забруднення повітря.
Забруднене повітря шкідливе для людей, живих організмів, із-за забрудненого
повітря можуть виникати різні хвороби.
- Що потрібно робити для того, щоб повітря було чистим? (Насаджувати більше
дерев , кущів, різних рослин, адже вони очищують повітря).
Гра « Планета сумує-планета плаче»
Діти, запам’ятайте: берегти повітря – це значить берегти своє здоров'я.
Відома здавна рідина, Усяк її вживає.
Буває хмаркою, Сніжинкою буває.
Бува, як скло –Крихка, тверда,
Звичайна крапля, це….
Що це, діти? /вода/.
Вода – це одна з найбільших цінностей планети Земля. Подивіться на екран (зображення планети Земля). Якого кольору найбільше зустрічається на ньому?
Як ви гадаєте, що позначено блакитним і синім кольором?
Так, позначено воду. Вода займає найбільшу частину земної поверхні.
Ми не можемо уявити своє життя без води. Вода є у всьому живому, і навіть в організмі людини.
Поміркуйте, де знаходиться вода в природі? /річки, озера, моря, океани, в хмаринці, в калюжі, в сніжинці, в льодинці…/ Відеоролик або картинки де є в природі вода.
Діти, які три стани води ви можете назвати? (рідкий, твердий, газоподібний)
Коли вода буває у твердому стані? (У вигляді льоду)
У газоподібному? (У вигляді пари)
Діти, які ви знаєте властивості води? ( Вода текуча, не має власної форми, прозора,безбарвна, не має запаху, при нагріванні розширюється, а при
охолодженні стискається)
Відеоролик або картинки «Властивості води»
Діти, як ви думаєте, навіщо нам вода? /пити, готувати їжу, митись, купатись,
прати, поливати рослини/.
Діти, хочу вам повідомити: незважаючи на те, що вода займає велику частину
земної кулі - води, яку можна споживати, стає все менше і менше, тому що люди
забруднюють воду шкідливими залишками своєї праці і своїми нерозумними вчинками, а від забрудненої води задихаються тварини, гинуть рослини, хворіють люди.
Подивіться на склянку із водою де ми вкинули грудочку землі. Яка вода в склянці?
Так, вона брудна. Чи можна таку воду вживати?
Що необхідно зробити, аби воду можна було вживати?
(Очистити, профільтрувати.)
Яку воду можна вживати?
Чиста вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у квітах.
І запам’ятайте: воду треба берегти, очищати джерельця і струмочки, не
забруднювати береги і водойми.
Воду шанувати слід,
Вона собою поїть світ.
Давайте уявимо себе чистими, вільними краплинками – веселинками і
затанцюємо веселий танок.
Весела руханка (музична пауза)
Рослини – наші зелені друзі.
Що дають нам рослини?
Вони не тільки несуть красу, милують наше око, вони іще й очищують повітря. Також рослини годують людей, птахів, тварин. А крім того дуже багато рослин мають лікарські властивості, вони допомагають нам бути здоровими.
Скільки всього корисного дають рослини людині.
Сподіваюсь, діти, ви зрозуміли, як ми з вами природу збережемо, так здоров'я
враз знайдемо.
І ми з вами можемо не тільки зберегти природу, яка оточує нас, а й примножити її. Ви ще самі маленькі діти, але можете зробити велику справу …прошу вас назвати яку - посадити, доглянути і виростити дерево, кущик, квітку. Молодці!
Підсумок: Діти, світ навколо нас дуже привабливий та цікавий, і ми живемо в ньому, як у рідному домі. Ми теж частинка цієї природи. А щоб нам було затишно і добре, треба поводитись мудро, оберігати природу і примножувати її. І тоді ми будемо всі здорові.(відеоролик)
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька немає.
Пам’ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерня доброти.