Тема: Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі, (7 клас)
Мета: розкрити історію винайдення способу вимірювання атмосфер
ного тиску і на цьому прикладі показати наукове розв'язання проблеми. Формувати уміння в учнів висувати доводи та перевіряти гіпотези.
Актуалізація опорних знань досягається повторенням розрахунку тиску рідини на дно посудини за допомогою такого завдання.
Засвоєння нових знань. Розповідаю про будівництво насосів у Флоренції. Він повідомляє, що будівельники спостерігали незрозуміле їм явище: вода за допомогою насосів піднімалася не вище 10 м. Розібратися в цьому попросили відомого італійського вченого Галілео Галілея. Він спростував думку про несправність насосів, але сам замислився над двома питаннями: чому вода взагалі піднімається за поршнем і чому цей підйом не перевищує 10 м.
Відповідь на перше питання можна було б дати, посилаючись на твердження Аристотеля: “природа боїться порожнечі”, згідно з яким під поршнем, що підіймається, утворюється порожнеча, яку природа намагається заповнити.
Однак така відповідь не задовольняла Галілея, бо суперечила другому явищу: неможливості підняти воду вище 10 м. Галілей не розкрив цього питання. Але його учень Торрічеллі продовжив дослід свого вчителя і зробив велике
відкриття.
Утворення порожнечі над стовпчиком ртуті в скляній трубці спростувало ствердження Аристотеля. Вода підіймається за поршнем так само, як і стовпчик ртуті у трубці, з іншої причини. Учитель на прикладі наукового розв’язання проблеми пояснює логіку міркувань ученого. Оскільки трубка і чашка в досліді Торрічеллі - сполучені посудини, то поверхні рідин у них мають бути на одному рівні. Якщо ж цього не відбулося, це означає, що щось заважало ртуті вилитися з трубки. Торрічеллі дійшов висновку, що причиною цього явища є тиск атмосфери.
Висновки, зроблені Торрічеллі не відразу були сприйняті вченими. Серед скептиків був і Блез Паскаль. Він запропонував дуже простий і оригінальний спосіб перевірки, який ми розглянемо далі. А ви можете запропонувати з цією
метою?
Учні висувають різні припущення, які обговорюються в класі. Серед них може бути правильне. Якщо ж учні не справляються із завданням, учитель сам дає пояснення досліду Паскаля, а потім ознайомлює з будовою і дією барометрів.
Завдання для контролю знань
збільшити?
1) висота ртуті збільшиться, 2) висота ртуті зменшиться, 3) висота ртуті
не ЗМІНИТЬСЯ.
III. Яким барометром можна виміряти атмосферний тиск у стані невагомості?
1) ртутним, 2) анероїдом, 3) ртутним і анероїдом.
Домашнє завдання