Комунальний заклад ясла – садок «Сонечко»
смт Лазурне
Конспект комплексного заняття у старшій групі
на тему: „Бережіть природу – вона нам як рідний дім.”
Підготувала:
Вихователь старшої групи
Косован Тетяна Несторівна
Програмовий зміст:
Ознайомлення з природним довкіллям (валеологія): формувати початкові, реалістичні уявлення про явища природи, взаємозв`язок живої та неживої природи; знайомити дітей з поняттями „природне сміття” та „сміття, принесене людиною”, підвести дітей до розуміння необхідності охорони навколишнього середовища за допомогою прикладів з власного досвіду.
Розвиток мовлення (художня література): розвивати зв`язне мовлення, логічне мислення. Спонукати дітей давати правильну оцінку діям дівчинки за твором В. Сухомлинського „Смітник”, вміння відповідати на запитання вихователя за ілюстраціями.
Конструювання з покидькового матеріалу: розвивати уміння працювати з різними матеріалами (зокрема з сірниковими коробками) за ілюстративними зразками та формувати творчу уяву; закріплювати вміння охайно працювати з клеєм.
Виховувати дбайливе ставлення до природи.
Матеріал: коробки з матеріалами :м`яч, сухі гілочки, листя та трава; скляна пляшечка, папірці, одноразова склянка, огризок яблука, ящик зі сходами зерна, акваріум з водою, сірникові коробки, кольоровий папір, клей, пензлі, поробки зі сірникових коробок, ілюстрації до художнього твору та схеми для конструювання з сірникових коробок.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
Дзінь – дзелень, дзінь – дзелень
Починаймо новий день.
Сядьте рівно, посміхніться,
На сусіда подивіться.
Спинку рівно порівняймо
І заняття починаймо.
ІІ. Основна частина.
Вихователь: Діти, ми часто з вами на прогулянці збираємо сміття. Пригадайте, що ми збирали. Звідки воно береться? Ось і сьогодні я принесла до дитячого садка сміття, що знайшла на майданчику. Погляньте, що це? ( кольорова коробка з гілками з дерев, листя, трава.)
- Звідки воно взялося? Так, це сміття з дерев, квітів, трави. Воно природного походження. А як ви думаєте, це сміття корисне чи шкідливе? Чому ви так вирішили? Кому воно потрібне? Роз повіді дітей з власного досвіду. (Листя, гілки, кора потрібні для комах. Вони ховаються туди від морозів взимку, з гілок птахи майструють свої гнізда.)
- А кому потрібне насіння рослин? (Відповіді дітей.)
- Як бачите, діти, природне сміття корисне, тому восени його не можна спалювати, бо дим дуже шкодить здоров`ю людей. Природне сміття з майданчиків краще вивезти у спеціальне місце, або закопати в землю.
- Але у мене в пакеті ще є кольорова коробка . Подивіться, це сміття, яке було на майданчику. (Залишки скла, папірці з цукерок, одноразовий посуд, сірникові коробки.)
- Звідки воно взялося на майданчику? Воно шкідливе чи корисне? Як воно може нашкодити людям, природі? (Це сміття може стати причиною травмування людей, загибелі птахів, дерев, комах, риб.). Розповіді дітей.
- Діти, треба пам`ятати про те, що у природі все взаємопов`язано. А от як, ми зараз з`ясуємо, якщо пограємо у гру.
Дидактична гра „ Склади ланцюжок”. Діти по колу передають м`яч і розповідають, що трапиться, якщо: зникнуть квіти, то зникнуть комахи, зникнуть комахи – зникнуть птахи, зникнуть птахи – загинуть дерева і т. д.
- Ось бачите, діти, як все в природі взаємопов`язано.
- А зараз ми проведемо оздоровчу фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка „Я – квітка”.
- Уявіть собі, що кожен із вас маленька насінинка, яка потрапила в ямку. (Діти присідають.)
- Вас зігріває сонечко, поливає дощик і ви починаєте проростати. (Діти повільно піднімаються.)
- З маленької насінинки виросла квітка і розквітла. (Діти піднімають руки вгору, показуючи, як розпускається бутон.)
- Її зігріває сонечко, гойдає вітерець. (Діти злегка водять у повітрі руками.)
- До квітки прилітають метелики, бджілки. Яка корисна квітка! Відчуйте в серці радість від її користі. (Діти прикладають руки до серця.)
- Аж раптом прибігли діти і хочуть зірвати квітку. Відчуйте страх. (Діти показують мімікою чи жестами).
- Але ж квітка не може втекти і сказати: „Я хочу жити”. Проте діти її не зірвали, відчули страх квітки.
Зраділа вона: „Я жива!” Посміхніться квітці. (Діти посміхаються.) Вихователь: Пам`ятайте! Дерева, квіти, комахи, трава не можуть захистити себе. Зберегти їх можете тільки ви. Я знаю одну дівчинку, яка образила квіти. Хочете знати як? Тоді сідайте зручно і послухайте оповідання.
Вихователь читає оповідання і демонструє ілюстрації до твору.
Василь Сухомлинський „Смітник”.
- Зранку уся сім`я зібралася за столом. Марійка узялася допомагати прибирати після сніданку, але побачила, що запізнюється до школи. Схопивши відерце зі сміттям, вона потихеньку викинула його у квітник, який був розбитий позаду будинку. Дівчинка часто почала викидати туди сміття, коли запізнювалась до школи. Якось дідусь попросив її полити квіти у квітнику. Марійка пішла за будинок і побачила, що замість квітів там лежить купа сміття. „Звідки ж узявся цей смітник?” – запитав здивовано дідусь.
- Я не знаю, - сказала Марійка і почервоніла. Їй було соромно за зіпсовані квіти.
Вихователь: Як називається оповідання? Хто його написав?
Повторне читання оповідання. Перегла ілюстрацій та запитання до тексту.
- Кому допомагала Марійка вдома?
- Куди вона викинула сміття?
- Чому вона так вчинила?
- Хто попросив дівчинку полити квіти?
- Що побачила Марійка замість квітів?
- Що запитав дідусь?
- Чому Марійка почервоніла?
- Дайте оцінку поведінці дівчинки: як би вчинили ви?
- Щоб ви порадили Марійці?
- Ось бачите, діти, як постраждали квіти від вчинку Марійки.
- А як це трапилось, я покажу вам на прикладі зерна, яке ми висіяли. Ось подивіться, будь ласка, як проросло зерно. А ось під камінчиком зерно не росте. Чому? (Відповіді дітей.)
- Мені ще пригадалась одна зустріч. Послухайте, будь ласка. Це було влітку. На море прийшли відпочивати діти, їх було четверо. Вони принесли з собою цукерки, морозиво, печиво, сік, яблука. Діти сиділи біля моря, грілися на сонечку, їли солодощі. Відпочивши, вони вирішили повернутись додому. Папірці, огризки вони зібрали і кинули в море. Так вони думали, що прибрали за собою.
- Діти, як ви вважаєте, чи правильно вчинили відпочивальники? (Відповіді дітей.)
- Ось давайте перевіримо, що трапилося з водою у морі. А це ми зробимо у дослідницькій лабораторії. Для цього в мене є ще одна кольорова коробочка. Погляньте що в ній. Це все нам потрібно для досліду. Довайте уявимо, що цей акваріум – море. (Діти і вихователь проводять дослід: кидають папірці із цукерок в акваріум з чистою водою.)
Вихователь: Що сталося з водою? Так, вона забруднилась. Але ж у морі живе риба. Чи може вона жити у брудній воді? (Відповіді дітей.)
- Отже діти вода, земля, повітря повинні бути чистими. А із сміття можна навіть зробити корисні речі. Ось подивіться, що можна виготовити із сірникових коробок. (Вихователь показує вироби із сірникових коробок та ілюстрації з послідовністю виконання роботи)
- Ми зараз спробуємо зробити найпростіший виріб – столик. Запрошую вас у нашу майстерню. (Вихователь показує, як з готових деталей можна зробити іграшковий столик.)
- Спочатку роздивимось із яких деталей складається стіл: коробка, кришка, ніжки. (Вихователь пояснює послідовність виконання виробу.)
- Ще раз пригадаймо, в якій послідовності будемо робити стіл. (Відповіді дітей.) Діти виготовляють столик, диван або комод із сірникових коробок.
ІІІ. Підсумок.
Вихователь:
- Про що нове і цікаве ви сьогодні дізналися?
- Чому навчилися?
Діти, пам`ятайте, що незвичайні речі з різних матеріалів ви також можете зробити із батьками вдома. Любіть і бережіть природу, і вона вам віддячить.
Комунальний заклад ясла – садок «Сонечко»
смт Лазурне
САМОАНАЛІЗ КОМПЛЕКСНОГО ЗАНЯТТЯ (Ознайомлення з природним довкіллям (валеологія), розвиток мовлення, конструювання) у старшій групі
на тему: „Природа нам як рідний дім”
Підготувала :
вихователь старшої групи
Косован Т.Н.
Проведене комплексне заняття на тему « Природа нам як рідний дім» відповідало чинній програмі «Дитина». У ньому були задіяні три розділи - ознайомлення з природним довкіллям (валеологія), розвиток мовлення, конструювання правильно та оптимально визначені та розв’язані на занятті навчальні, виховні і розвиваючі завдання, які чітко були визначені в програмовому змісті.
Зміст заняття побудований так, щоб діти постійно змінювали свою діяльність, закріплювали раніше здобуті знання під час практичної діяльності, вміли пояснити свої дії та робили висновки з допомогою вихователя.
Я вважаю, що найсуттєвішим на занятті було показати, як діти вміють застосовувати здобуті знання в повсякденному житті та вміння відстоювати власну думку і обґрунтовувати її.
Під час практичних дій ( з забрудненням акваріуму) деякі діти, знаючи що не можна забруднювати навколишнє середовище, з острахом кидали сміття в воду,але вихователь спонукала пояснювати чому не можна так робити.
Акцентуючи увагу на оповіданні В.Сухомлинського «Сміття», я допомогла дітям зрозуміти, як кожна людина того не розуміючи, в повсякденному житті робить вчинки які наносять шкоду нашій планеті.
Під час конструювання, діти з інтересом робили меблі з покидькового матеріалу, з задоволенням приймали допомогу гостей та відразу почали застосовувати свої вироби в сюжетних іграх.
Завдяки вдалому комплексному поєднанню розділів програми та формам навчання , на занятті були закріплені знання з розвитку мовлення, екології, вміння працювати з покидьковим матеріалом .
Але слід звернути увагу на мовленнєвий розвиток дітей. Це дуже велика проблема на даний час, слід більше використовувати різні методи і прийоми для поліпшення мови дітей. На цьому занятті більше розмовляла вихователь, діти були уважні, але тільки сприймали інформацію від вихователя. Дуже важко було спонукати дітей на конструктивний діалог.