НАТАЛІЯ ЯЦЮК, вихователь - методист, дошкільний начальний заклад (ясла – садок) комбінованого типу №27 «Червона Шапочка», м. Біла Церква, Київська область
Заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з природним довкіллям
Тема. Веселка
Мета: Ознайомлювати дітей із таким явищем природи як веселка, її видами (подвійна, біла, зимова, вогняна), вчити їх розрізняти. Закріпити уявлення дітей про кольори веселки, їх назви. Поглиблювати просторові уявлення дітей, вміння називати розміщення предмета відносно іншого. Розширювати запас слів за рахунок назв предметів. Формувати уявлення про мовленнєвий етикет, його основну вимогу – ввічливість, статечність, уважність, чемність. Розвивати мислення, мовлення, пам’ять, бажання милуватися красою краєвидів та проводити спостереження у природі, вміння аналізувати й робити висновки. Виховувати любов до природи, ввічливість.
Матеріал: мультимедійна презентація із зображенням веселки, її видів (подвійна, біла, зимова, вогняна), Капітошки; набори цеглинок LEGO по кількості дітей (по 1 цеглинці червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, голубого, синього та фіолетового кольорів, миска з водою, аркуш білого паперу, дзеркало, аудіозапис пісні Капітошки із однойменного мультфільму.
Хід заняття:
Гарного настрою щиро бажаю.
Всі посміхніться, за руки візьміться,
Один на одного щиро дивіться.
У коло дружно всі сідайте,
Гостя нашого стрічайте!
Вихователь виводить на екран зображення Капітошки, звучить пісня із однойменного мультфільму.
Вихователь:
Звідки це малятко?
Коли піде з неба дощик,
Веселка засіяє,
Капітошка свою пісню
Знову заспіває.
То він з дощиком танцює
Кольоровим блиском,
Розсипається навколо
Золотим намистом,
То він котиться росою,
То пірна в струмочок –
Що за диво – Капітошка?
Чий же він синочок?
Я дам відповідь, малята,
Швидко розберуся:
Літній дощик – його татко,
Хмаринка – матуся.
Т.Сахно
- Діти, давайте привітаємось до Капітошки. (Діти вітаються).
- А як можна назвати ці всі слова? Так, це слова вітання, ввічливі слова. А як можна сказати про людей, які вживають ввічливі слова? (Чемні, ввічливі, виховані).
- Дуже чемні ви малята,
Мої хлопчики й дівчата!
Гість приніс нам подарунок –
Цеглинки LEGO у дарунок.
Ви цеглинки розглядайте,
В ланцюжок їх викладайте.
Вихователь читає дітям вірш. Діти вибирають цеглинку відповідного кольору та викладають ланцюжок.
Червоний мак у полі,
Оранжевий апельсин у Олі,
Жовте сонце в небесах,
Зелене листя на дубках,
Голубе і чисте небо,
Сині хмари, дощ нам треба,
Фіолетові фіалки.
Починаймо все спочатку.
Вихователь пропонує дітям назвати кольори цеглинок, які утворили ланцюжок.
Так, фіолетового. Який перший звук у слові «фіолетовий»? Назвіть слова – назви предметів, які починаються на цей звук.
(Проводиться аналогічна робота із виділення першого звуку у словах - назвах кольорів та називання слів, які починаються на цей звук).
Вихователь:
Капітошка наш зрадів,
Що веселку тут зустрів!
Веселкові кольори
Кожен з вас та має.
Й Капітошці такий одяг
Швидко називає.
Вихователь називає один з кольорів веселки, діти розглядають свій одяг, знаходять відповідний колір на ньому, виходять на середину килимка та виконують рухи під музику.
Вихователь виводить на екран зображення веселки.
Вихователь виводить на екран зображення подвійної веселки.
Вихователь виводить на екран зображення білої, а потім зимової веселки.
Вихователь виводить зображення вогняної веселки.
Вихователь:
(При потребі вихователь допомагає дітям, виводить на екран відповідні зображення)
Вихователь:
(Вихователь пропонує дітям провести дослід та зробити веселку у мисці з водою. Для цього потрібно поставити миску з водою на аркуш білого паперу у добре освітленому місці, опустити і притулити до краю миски дзеркало. Посуд потрібно повернути так, щоб сонячні промені падали на дзеркало. Веселку можна буде побачити на аркуші паперу).
Вихователь:
Поспішає Капітошка на хмаринку до матусі,
Та я чую він гукає: «Не сумуйте, повернуся!»
Підсумок заняття