Дошкілний навчальний заклад ( ясла – салок ) комбінованого типу
№ 13 « Пілот » Білоцерківської міської ради Київської області
Конспект
заняття з розвитку мовлення
«Які у калини корисні намистинки»
в II молодшої групі
Підготувала:
вихователь
Філіпова Н. В.
2020 н. р.
м. Біла Церква
Тема: « Які у калини корисні намистинки ».
Програмовий зміст: заохочувати до співрозмови та відповідати на запитання дорослого українською мовою; формувати вміння емоційно, з інтонаційною виразністю декламувати тексти малих фольклорних форм, чітко і виразно промовляти скоромовку; вчити використовувати в побуті лікарські рослини; сприяти опануванню традицій, звичаїв українського народу; поглиблювати і систематизувати знання дітей про народні рослини - обереги, їх зовнішній вигляд, корисні властивості; збагачувати словник дітей словами - прикметниками; розвивати зв'язне мовлення; удосконалювати техніки ліплення, викликати бажання ліпити калину; виховувати любов до українського народу, бажання вивчати українську мову.
Попередня робота: ознайомлення дітей із калиною, читання художньої літератури про цю рослину, розглядання малюнків, вивчення віршів про калину.
Словник: колискова, калиновий чай, кетяги, прислів'я, скоромовка.
Хід заняття
Вихователь.
- Діти, куди це ми завітали? Чия це оселя?
Так, ми прийшли в гості до ляльки Оленки.
А коли чемні дітки приходять у гості, то обов'язково вітаються. Нумо привітаймося.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у добрий час
Раді привітати вас!
- Малята, що помітили ви незвичайного? (раніше лялька зустрічала дітей, а сьогодні в ліжку).
- Що з нею трапилось? (припущення дітей – ще не проснулась, відпочиває, може в неї голова болить та інш. Вихователь торкається лоба ляльки).
- Вона дуже гаряча, у неї температура! Як їй допомогти? Пригадайте, що робить мама, коли ви хворієте?(відповіді дітей – дає ліки, парить ноги, капає каплі …..)
- Діти, ви помітили у мене чарівний кошик, в ньому є смачні ліки, які я гадаю допоможуть нашій ляльці. Бажаєте дізнатись про що я кажу? Відгадайте загадку:
У пучечках невеличких
На кущі живуть сестрички
З гіллячок звисають,
Вогником палають
Що це за красуня дивна?
То в гаю стоїть... (калина).
( якщо діти не відгадають загадку, то показати калину, ще раз прочитати загадку, виділяючи її основні прикмети)
Ось вона, подивиться, яка гарна! ( демонструю калину )
- Як ви гадаєте, яка вона на смак. ( діти роблять припущення – може солодка, гірка, кисла).
Хто хоче перевірити? ( одна - дві дитини перевіряють, роблять висновок ).
Якщо захочуть всі – ми обов’язково всі покуштуємо. Але зараз нам треба допомогти ляльці приготуємо з калини чай для Оленки і вона обов’язково одужає.
- А тепер давайте заколишимо ляльку Оленку, нехай вона відпочине.
- Ми знаємо колискову пісеньку, тож давайте разом заспіваємо.
- Як мами вам співають колискові ? ( тихенько, не голосно, лагідним голосом).
Люлі, люлі, спати бо пішла десь мати.
Пішла на долину ламати калину
Калину ламати, дитя напувати.
Щоб росло здорове, мало чорні брови
Ще й рум’яні щічки, ой поспи ще трішки.
- Якіж ви дітки молодці, ось ми і приспали Оленку.
А поки Оленка спить ми не будемо сумувати, згодні?
- Підемо до лісу наломаємо ще калини.
Фізкультхвилинка « Ой є в лузі калина ». (Співаємо пісеньку і виконуємо рухи за сюжетом).
- Діти, ми знаємо багато цікавого! Те що калина - символ дівочої краси, вроди і долі.
В народі кажуть: "Без верби й калини нема України".
- Про калину складено багато віршів. Пригадайте вірші, які ми з вами вчили.
( Діти розповідають вірші ).
* * *
Стоїть над водою червона калина...
Віками про неї складають пісні, -
Це образ твій світлий, моя Україно,
Він чистий і ніжний, як цвіт навесні.
* * *
Калино, калино, квітуй у долині,
Пишайся рум'яно над синню води,
Ввібрала ти в себе красу України
І будеш у серці народу завжди.
Вихователь.
- Молодці, які ж гарні ці вірші! Всім сподобались?
У народі цінують калину за її цілющі властивості. З ягід готують чай, кисіль, джем, варення. Тому і садять калину біля будинків, а особливо біля криниць, щоб вода була прохолодною і смачною. Існувало повір'я, що калину не можна нівечити, бо ганьба буде кривднику. Дітям, щоб не рвали цвіту калини, казали: «Не ламай калину, бо накличеш морози!».
Вихователь.
Давайте зараз пригадаємо прислів’я, які ми разом вчили.
Мовленнєва гра «Продовж прислів’я».
«Червона калина – символ України»
«Щоки червоні, як ягідки калинові»
- З калини роблять не тільки чай, кисіль, джем але й печуть пироги з калиною.
Я знаю про це скоромовку. ( вихователь читає швидко )
Бабця випече пиріг
Раптом гості на поріг
Чай заварить на калині
Завітайте до нас нині
Разом з дітками повторюємо скоромовку. Вихователь корегує темп промовляння скоромовки.
Підсумок заняття.
- Дітки! Погляньте наші Оленці вже краще. – Як ви думаєте, які ліки допомогли їй одужати?
( калиновий чай ).
- Оленко, як ти гарно одяглася, а намисто в тебе яке красиве.
- Лялька дякує нам за те що ми їй допомогли одужати.
Справді калина має цілющу силу, що надає змогу людині швидше одужати. І я бажаю вам бути здоровими!
Вихователь. А ви малята молодці! І ось оці подаруночки для вас.
Використана література: