Пильнуйте за своїми думками,
Вони стають словами.
Пильнуйте за своїми словами,
Вони стають учинками.
Пильнуйте за своїми вчинками,
Вони стають звичками.
Пильнуйте за своїми звичками,
Вони стають характером.
Стежте за своїм характером,
Бо він визначає вашу долю!
Тема: Що означає бути лідером?
Мета. З‘ясувати: яких людей називають лідерами, які якості характеру і поведінки їм притаманні, які бувають лідери; навчитися адекватно оцінювати свої лідерські якості, своє місце в колективі, відношення інших, бачити свої позитивні та негативні риси характеру. Виховувати ціннісне ставлення до себе
Існує близько 130 визначень поняття «лідер». У тлумачному словнику «лідер» - це людина, яка бере на себе функції управління, домінування, посідає провідне місце в ієрархії групи та здатна впливати на цю групу більше, ніж будь-хто інший.
Малюнковий тест «Три тварини»
Мета: донести інформацію учасникам про те, що ми всі різні, кожна людина неповторна, завжди наше сприйняття себе відрізняється від того, як сприймають нас, нашу поведінку.
Учитель пропонує учасникам намалювати (написати) трьох тварин. Під кожним малюнком тварини написати три властивості (риси, якості характеру), які притаманні їй.
Ключ до тесту:
• перша тварина – це те , як ви бачите сам себе, з чим асоціюєте;
• друга тварина – яким бачать вас інші люди, які вас оточують;
• третя тварина – показує те, яким ви є насправді, з цієї точки зору це є об’єктивна характеристика.
Висновок: цей коротенький експрес-тест приблизно показує, як сприймається особистість, людина бачить себе з одного боку, соціальне середовище, люди, що оточують,- з іншого.
А насправді ми можемо бути зовсім не такими, якими себе уявляємо чи нас сприймають оточуючі. Часом ми не можемо зрозуміти власних учинків, бажань, думок. Не завжди з упевненістю можемо сказати, як саме відреагуємо на ту чи іншу життєву ситуацію, які почуття у нас виникнуть тощо.
Виконання вправ.
1. (робота в групах) Зобразити на плакаті якості, які повинен мати лідер. Захист проектів.
2. а) Повідомлення тренера. Лідерство буває різним. Розрізняють поняття лідера-творця, який дбає в першу чергу про колективні справи і лідера-руйнівника, у якого особисте на першому місці.
б) (колективна робота) Кожен з учасників отримає характеристики лідера і спробує розмістити під тим означенням, яке вважає правильним (учасники коротко пояснюють за свій вибір) :
• Прагне зробити все можливе для досягнення загальної мети;
• Намагається зробити все для досягнення особистої мети;
• Позитивно впливає на оточуючих;
• Найкраще розуміє інтереси більшості;
• З ним хочеться порадитись у важкі хвилини;
• З ним хочеться поділитися радістю;
• Він здатен зрозуміти;
• Він здатен співчувати;
• Завжди готовий прийти на допомогу;
• У нього на першому плані свої справи;
• Постійно рекламує себе;
• Вважає себе кращим, його думка завжди правильна;
• Використовує інших на шляху до власної мети;
• Не зважає на думку інших;
• Йому притаманна толерантність;
• Він може образити іншого, на його думку гіршого від себе;
• Привселюдно висміяти недоліки іншого.
Колективне створення «портрету» нашого класу
(Звучить легка класична музика.)
(Діти вписують своє ім'я і положення у класі; біля серця — яких людей хочуть мати поруч; на правій руці — риси характеру, яких хо¬чуть набути; на лівій руці — риси характеру, яких хочуть позбутися, і створюють із чоловічків загальний портрет.)
Велике мистецтво — розуміти ближнього, бачити у ньому добрі, позитивні риси.
3. (індивідуальна робота) Тест «Пізнай себе краще».
а). Тестування.
Учасники отримують тести. Кожну відповідь «так» оцінюють в 3 бала, «і так і ні» – в 2 бала, «ні» – в 1 бал.
• Чи багато в тебе друзів?
• Чи завжди можеш підтримати бесіду в товаристві друзів?
• Чи можеш подолати замкнутість, незручність у спілкуванні з іншими людьми?
• Чи буває тобі нудно на одинці?
• Чи завжди ти можеш знайти тему для розмови під час зустрічі?
• Чи можеш приховувати своє роздратування під час зустрічі з неприємною тобі людиною?
• Чи можеш робити перший крок для примирення після сварки?
• Чи вмієш ти приховувати поганий настрій, не зриваючи злості на інших?
• Чи здатен піти на компроміс у спілкуванні?
• Чи утримуєшся ти від осуду знайомих за їхньої відсутності?
б). Аналіз тестів.
Від 21 до 30 балів. Ти людина товариська, що відчуває велике задоволення від контакту з знайомими. Ти цікавий у спілкуванні, найчастіше ти «душа компанії», друзі цінують тебе за вміння вислухати, зрозуміти, дати пораду. Але не переоцінюй себе, іноді ти буваєш надто балакучим.
Від 12 до 20 балів. Ти в міру товариська людина, але спілкуватися тобі іноді складно. Друзів у тебе мало. В розмові іноді можеш бути нестриманим і неврівноваженим. Варто бути щирим, уважним, доброзичливим до свого співрозмовника.
Менше 12 балів. Ти людина сором‘язлива, замкнута, віддаєш перевагу самотності. Але це не означає, що в тебе немає друзів. Ймовірно вони тебе цінують за вміння вислухати, зрозуміти, пробачити. Крім того, можливо, ти надто критично до себе ставишся, до своїх навичок, вмінь, здібностей.
Гра «Пантоміма». Кожна група обирає собі лідера. Він отримує народну приказку або повідомлення, яке треба невербально (жестами) пояснити своїй групі так, щоб вони зрозуміли.
«Баба з воза – кобилі легше»
«Моя хата з краю, я нічого не знаю»
«Після обіду уроків не буде»
(Дітям роздаються кольорові листочки, цвіт.)
Вихователь. Кожному слід записати п’ять позитивних рис свого однокласника, по парті. Вибираємо найяскравіші риси, які характеризують друга.
(Лунає музика. Діти виконують завдання.)
Вихователь. Прикрасимо листочками та цвітом наше деревце (сухі гілочки намальовані на дошці). Згодом ви матимете змогу прочитати відгуки своїх друзів про себе.
Даруйте людям добро, радість, не чекайте віддачі. Робіть добро тим, із ким ви, можливо, зустрінетеся лише раз у житті. Пам’ятайте, що все повертається, як бумеранг.
Висновок: У мене є кошик із цукерками. Я хочу . щоб ваше життя стало солодким, але , беручи смаколик, ви повинні назвати ту рису лідерства яку б ви хотіли набути .
Вправа «Валіза – кошик – м’ясорубка»
Учитель пропонує кожному учасникові висловити свої враження від тренінгу на стікерах та наклеїти на ватман, де намальовано валізу, кошик та м’ясорубку.
На салатовому стікері написати той найважливіший момент. Який кожен учасник особисто виніс із тренінгу, який він бажає забрати із собою та використовувати у своїй діяльності. Свою відповідь учасник розміщує на «валізі».
Малиновий стікер – це те, що виявилося цікавим для учасника, але поки що він не готовий застосовувати його у своїй роботі, тобто це необхідно доопрацювати, домислити , «докрутити». Малиновий стікер наклеюють на зображення «м’ясорубки».
Помаранчевий стікер – те, що було не потрібним, не цікавим, те, що не використовуватиметься, Цей стікер необхідно наклеїти на зображення «кошик для сміття».