Ольга Турченюк,
вчитель біології Рівненського ліцею №11
Позакласний природоохоронний захід (5-7 класи)
Тема. «Від чого нап'єшся - тим і причастишся…»
Мета: спонукати учнів до розуміння важливості збереження прісної води, проблем розподілу та використання води, її забруднення; сприяти розвитку навичок дбайливого ставлення до природи; створити умови для виховання почуття відповідальності за все, що нас оточує.
Обладнання: Біблія, склянка зі свяченою водою, ілюстрації, плакати, книги, картки з написами "Можна", "Не можна", "Потрібно".
Девіз: "Все гарне в природі, але вода ‒
окраса всієї природи…" (С.Т. Аксаков)
Хід заняття:
І. Перегляд відеофільму "Прісна вода".
ІІ. Учениця: Ой, мене рятуйте, люди,
Витягайте із мене сміття,
Що кидають у мене повсюди
І не дають мені життя.
Помирати рибка стала,
Так забруднена вода,
Що купатись перестала
В каламутті дітвора.
Мотлохом та склом побитим
Вкрились русло, береги,
Не хотять вже воду пити
З мене коні та воли.
Задихаюсь від бензину,
Масла, бруду хоч умри,
Як почнуть свої машини
Мити в річці шофери.
Я прошу вас, люди добрі,
Не засмічуйте ви нас,
Збережіть для покоління,
Що прийде вже після вас…
Вчитель. На попередніх заняттях та уроках біології ми багато говорили про необхідність збереження рослинного та тваринного світу. Але в природі існує ще одна її частинка, яку ми повинні постійно оберігати, боротися за її чистоту. Це ‒ водойми, малі й великі річки України.
Чи знаєте ви, що за кількістю води на душу населення Україна належить до найменш забезпечених країн Європи? Чи задумувались ви над тим, що в недалекому майбутньому ми можемо залишитись без питної води?
Учень. Ще до нашої ери філософ Фалес Мілетський сказав: "Основою всього є вода". Вода…У неї немає ні смаку, ні кольору, її не можна описати. Вода ‒ жива кров, що творить життя. Від стану водних артерій країни залежить розвиток і розміщення продуктивних сил, а в кінцевому підсумку ‒ задоволення матеріальних і духовних потреб людини. Без води немислиме життя ні людей, ні тварин, ні рослин. Прекрасна сама вода, образ чистоти, символ життя, колиска життя, першооснова всього живого на Землі.
Вчитель. З водою пов'язано багато народних повір'їв та обрядів. Так, на такі свята як Водохреща та Стрітення, всі люди ідуть до храму, щоб освятити водицю. І вважається вона цілющою, її пили, нею лікувалися, вмивалися, освячували поля, лікарські зілля, нею відганяли страх, нечисту силу. Я принесла вам таку цілющу воду. Пийте її і будьте здорові, як вода!
(Діти п'ють свячену воду)
Учениця. Не тільки освячена вода лікує. Лікує підземна вода, тобто мінеральна. Існують санаторії, де лікують серце, нерви, ревматизм за допомогою мінеральних вод. Ось як пише про лікувальну воду поетеса Л.Лащук в поезії "Жива вода".
В гуцульських горах б'ють джерела:
Жива вода струмує в них,
Така прозора і весела,
Немов дзвінкий дівочий сміх.
В ній глибина і сила дана,
Іскриста студінь в ній давно.
І люди п'ють її недарма:
"Міцний буркун, немов вино".
Не треба іншого причастя,
Ніж цей співучий земний дар.
Я кухлик п'ю дзвінкого щастя,
Від нього, мабуть, в мене жар!
Вчитель. В наш час дедалі гострішою постає проблема забруднених вод. Від чого ж забруднюється вода?
Учень (повідомлення): Основні забруднювачі води ‒ органічні речовини, сполуки азоту, важкі метали, феноли і нафтопродукти. Відходи тварин викидають і зберігають біля ферм. Дощові води, стікаючи разом з відходами, гноєм, забруднюють водойми, бо гній містить сполуки азоту, аміаку. В результаті, живим організмам не вистачає кисню. Риби, раки, жаби задихаються. Буває і таке, що люди у водойми викидають сміття, не задумуючись про жахливі наслідки…
Найзабрудненішими є річки басейнів Західного Бугу, Приазов'я, Сіверського Дінця. Середньорічний вміст забруднюючих речовин у водах окремих річок цих басейнів перевищує гранично допустиму норму в 10 разів.
Вчитель. Діти, а як би ми могли хоч трошки допомогти забрудненим водоймам?
("Мозковий штурм")
Перегляд відеофрагменту
Вчитель: Джерельце висохло,струмок ослаб,
А ми із крану ‒ крап, крап, крап…
Міліють ріки та моря,
Не витрачай води дарма,
Бо пройде небагато літ ‒
Загине без води весь світ!
‒ Діти, а чи траплялося так, що в кранах не було води? Чи завжди ви стежите за тим, щоб із крана марно не текла вода? Чому кран має бути завжди щільно закритим? А чи знаєте ви, якої води не можна пити? Як визначити, що вода забруднена?
(Відповіді учнів)
Вчитель. А зараз я пропоную зіграти в одну екологічну гру.
(Учні об'єднуються у 2 команди, яким по черзі ставляться запитання. За кожну правильну відповідь ‒ 1бал.)
І Тур (розминка)
1. Чого не можна набрати в решето? (Води)
2. Материк, на якому немає жодної річки? (Антарктида)
3. Яке озеро найглибше? (Байкал)
4. Як називається водна оболонка Землі? (Гідросфера)
5. Яка смуга називається водоохоронною? (Смуга, що тягнеться вздовж берега кожної водойми )
6. Якої ширини має бути водоохоронна смуга? (20-100 метрів)
Вчитель: Зараз команди будуть вирішувати, що можна і потрібно робити на водоохоронній смузі, а чого – не можна.
(Командам роздаються картки)
ІІ Тур
І команді
‒ Рубати дерева і чагарники, що ростуть на березі (не можна, розмиється берег)
‒ Звалювати сміття ( не можна, воно змиється у водойму і забруднить її)
‒ Розводити багаття (можна, але не під деревами)
‒ Засмагати (можна, це не зашкодить водоймі)
‒ Саджати дерева і чагарники (потрібно, вони зміцнять грунт, і він буде менше розмиватись)
ІІ команді
‒ Саджати овочі на водоохоронній смузі (не можна, розмиватиметься берег)
‒ Звалювати добрива, хімічні речовини (не можна, вони дощем змиватимуться у водойму і забруднюватимуть її)
‒ Відпочивати ( можна, якщо дії не зашкодять природі)
‒ Ставити намет ( можна, але не рубати дерева і чагарники)
‒ Збирати сміття ( потрібно, дуже правильне рішення)
Команди по черзі піднімають таблички з написами "Можна", "Не можна", "Потрібно", обґрунтовують відповіді (за кожну правильну відповідь ‒ 2 бали)
ІІІ Тур
Продемонструвати вміння дбайливо витрачати воду. І команда показує, як потрібно правильно, з погляду економії води, чистити зуби, а ІІ команда ‒ митися під душем (найвища кількість балів ‒ 3).
Підведення підсумків гри
Вчитель. То як же зберегти чистими водойми?
(Учні роблять висновки ).
Підсумок
Вчитель. Вона без кольору і смаку,
Однак стоїть, а чи біжить,
Дає життя і радість всяку,
А от без неї ‒ не прожить…
Отже, запам'ятаймо: які наші водойми ‒ такі будемо здорові і ми. Оберігати воду ‒ приносити добро своєму поколінню, онукам, правнукам. Пам'ятаймо про тих, хто йде за нами! Збережемо здоров'я прийдешніх і нинішніх поколінь!
Економ і бережи воду, ми ж на планеті не одні!