Конспект Становище чоловіків, жінок і дітей на різних етапах історії. Права та обов’язки людини.

Про матеріал
Конспект підготовлений для роботи на уроках історії України у 5 класі Нової української школи. Розробка передбачає нову структуру уроку та нові види роботи на уроці.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                 Історія  України  5  клас

 

Тема: Становище чоловіків, жінок і дітей на різних етапах історії. Права та

обов’язки людини.

Ціль уроку: дати уявлення про розвиток прав жінок, чоловіків та дітей в Україні та

світі, розвивати вміння відстоювати власну думку, вміння захищати свої права; виховувати обізнаних  в своїх правах громадян.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення історії своєї  держави; формувати патріотизм та громадську позицію;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та

встановлення хронологічної послідовності; вміння обчислювати та

перетворювати різні  системи обрахунку часу;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

вміння порівнювати та аналізувати  достовірність джерел;

Тип  уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

 

Зміст заняття:

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Вправа «Настрій на кульці»

Оберіть кульку зі своїм настроєм

colorful-balloons-with-different-faces-vector-17040126

Отже, більшість учнів мають гарний настрій і готові розпочати урок.

 

ІІ. Етап цілепокладання

Метод «Сторітелінг»

Поряд зі мною у під’їзді живе хлопчик приблизно вашого віку. Я часто бачу його у магазині та вдома. І от що цікаво у дома він майже нічого не робить, дорослі все виконують за нього. Хлопчик поїв і залишив посуд, зробив аплікацію і все сміття зосталося на робочому столі, така ж поведінка у хлопчика і в школі. Поїв у їдальні і залишив посуд, робив на уроці паперову коробочку і всі інструменти та сміття залишив на парті. А коли вчителька попросила прибрати за собою, хлопчик відповів: «Прибирати я не буду. Я маю право на відпочинок»

— Що можете сказати про поведінку хлопчика?

  • Чи все правильно він робить?
  •  А ви знаєте свої права? А чи є права у ваших батьків?

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми обговоримо права жінок, чоловіків та дітей, які вони існують, коли виникли і хто має більше прав та обов’язків.

 

ІІІ. Етап цілереалізації

large_led60

Біла куля. 

Білий дає нам інформацію. Отже, поговоримо про права та обов’язки.

Робота в парі

— Розподіліть подані поняття на дві групи: права та обов’язки. Поясніть свій вибір.

Навчатися; відпочивати, розважатися; допомагати батькам; піклуватися про здоров’я; повноцінно харчуватися; поважати батьків; висловлювати власні думки; шанувати Батьківщину.

  • Як ви розумієте права, а що таке обов’язки?

— У нашій країни людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України — Основному Законі нашої країни. Ми всі, дорослі і маленькі,— громадяни України. А всі громадяни мають рівні права й обов’язки.

А що ж таке права людини?

Права людини — це забезпечені державою можливості задоволення людиною своїх життєвих потреб та інтересів. А що таке права дитини? Права дитини — це певні можливості, які надаються людині до 18 років для існування й досягнення зрілості.

Робота з ілюстраціями в парах.

Діти по черзі підіймають малюнок і пробують за ним назвати права дитини.

Права дітей:

  1. Право на життя.
  2. Право на охорону здоров'я.
  3. Право на навчання.
  4. Право на відпочинок, ігри, розваги.
  5. Право на користування бібліотеками, спортзалами, обладнанням своєї школи.
  6. Брати участь у різних олімпіадах, конкурсах, змаганнях.
  7. Право на сім’ю.

За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

Декларація прав дитини — дуже важливий документ, у якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959 році. Цей закон повинні виконувати всі люди планети Земля.

У 1989 році 191 прогресивна країна світу підписали Конвенцію прав дитини, яка має 54 статті, написаних на 6 мовах. 

Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

— Що ж означають слова декларація та конвенція?

Декларація — це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення. Це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей. 

Конвенція — це угода, міжнародний договір із певних питань. Конвенція про права дитини допоможе отримати відповіді на безліч запитань, які цікавлять чи можуть цікавити дітей.

— У нашій країни людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України — Основному Законі нашої країни. Ми всі, дорослі і маленькі,— громадяни України. А всі громадяни мають рівні права й обов’язки.

Обов’язок – це те, що входить до кола обов’язкових дій, вчинків людини згідно закону, вимогам суспільства, бажаннями самої людини.

Кожна людина повинна бути чесною, допомагати іншим, нікого не ображати. Обов’язки бувають різні: в школі,на вулиці, на природі, в суспільних місцях. У вас є домашні обов’язки, шкільні.

Обов’язки дітей:

  1. Старанно вчитися.
  2. Дотримуватись вимог законодавства України.
  3. Берегти природу, пам'ятки історії та культури.
  4. Берегти шкільне майно.
  5. Виконувати вимоги статуту школи.
  6. Дотримуватись моральних та етичних норм поведінки.
  7. Дотримуватись правил особистої гігієни.
  8. Дотримуватись правил дорожнього руху.

—Кожен з вас має й інші обов’язки — домашні, або обов’язки в сім’ї. Назвіть їх.

— Дорослі піклуються про дітей, а діти з повагою та пошаною ставляться до старших, прислухаються до їхніх порад. Потрібно знати свої права, але не уникати обов’язків. Саме з прав витікають обов’язки.

  • Послухайте уважно вірш Л.Глібова і скажіть, про які обов’язки іде мова у вірші?

Якщо будеш черговий,

Квіточки усі полий,

Поборися з пилом —

Це тобі по силах.

На перерві клас провітри,

Потім дошку чисто витри.

Знає справу черговий —

Буде клас твій як новий! Л. Глоба

— Які обов’язки учнів знаєте ви?

  • Кожен учень повинен пам’ятати і основні учнівські правила.

Відеовікторина «Права і обов’язки учнів»

balloon_PNG579

Жовта куля.

Жовтий – дослідження з теми про права жінок і чоловік впродовж історичного часу

Давні люди, щоб вижити у складних умовах, від початку формування людського суспільства чітко розподіляли у племені ролі між дорослими і дітьми, жінками і чоловіками. У різні періоди первісної історії провідну роль відігравали то жінки, то чоловіки, проте визначальним було не те, хто з них був «головнішим», а взаємодія між жінками і чоловіками, чіткий розподіл прав і обов’язків заради виживання племені – основи людського суспільства тих часів. Тяжкі умови здобування їжі, необхідність підтримувати вогонь у спільному багатті, оборонятися від хижих звірів та ворожих сусідніх племен, виховувати дітей – ці та інші обставини спонукали жінок і чоловіків діяти згуртовано. Щодо того, хто був головним авторитетом, то це залежало від внеску у спільну справу – хто більше давав племені, роду, хто ніс на собі тягар відповідальності, той і визнавався лідером. Першим періодом первісної історії після доби первісного стада був так званий матріархат (влада жінки)3 . У той час суспільству, як ви знаєте, був притаманний привласнювальний спосіб господарювання. Тобто чоловіки займалися промислами (рибальством, полюванням), тоді як на жінок покладалися інші вагомі обов’язки: відтворення роду, догляд за дітьми, ведення домашнього господарства, добування їжі. Жінки, займаючись збиральництвом, гарантовано забезпечували родичів продуктами. Чоловіки здебільшого були заклопотані полюванням (воно, як і рибальство, аж зовсім не завжди було успішним, і дружина та діти не могли покладатися лише на очікувану здобич чоловіка і батька) і війнами, до домівки навідувалися лише час від часу, часто гинули в сутичках, більшість обов’язків, пов’язаних із збереженням роду, виконували саме жінки. Логічно, що вони й відігравали провідну роль. До того ж діти залишалися не з батьком, а з матір’ю, яка ставала для дочок і синів втіленням і турботи, і влади. Підростаючи, діти зберігали глибоку повагу до матері-жінки, неухильно виконуючи її волю.

Мовою фактів

Близько 3000 років проіснувало так зване матріархатне суспільство шумерів. Вчені не знайшли в цій культурі жодних свідчень військового мистецтва чи зображень чоловіків-божеств. Натомість було знайдено чимало зображень жінок, які заколисують дітей.

Отож, такий своєрідний розподіл соціальних (ґендерних) ролей у первісному суспільстві мав під собою реальне підґрунтя.

Доба патріархату Удосконалення засобів виробництва, перший і другий поділи праці (виділення в окремі галузі землеробства та скотарства) спричинилися змінами всередині первісного суспільства. Розвиток землеробства, перехід від кочового до осілого способу життя, розвиток ремесла і торгівлі, поява майнової нерівності всередині роду мали наслідком зростання ролі чоловіка в сім’ї.

Свідчення Сім’я, яка підкоряється владі батька, є джерелом і основною складовою держави. Гінекократія заперечує закони природи, яка наділила чоловіка силою, розсудливістю, вмінням володіти зброєю і керувати, позбавивши цього жінку. Божим законом рішуче визначено, щоб жінка підкорялась чоловіку. Середньовічний філософ Жан Боден

Тепер уже чоловік стає основним годувальником, лишаючи жінці роль берегині роду. Період матріархату змінює епоха патріархату (влада чоловіка); родовід простежується вже по чоловічій лінії. Так, на сьогодні відлуння цих змін виявляється у звичаї перебирання жінкою чоловічого прізвища під час укладання шлюбу та у шанобливому звертанні до людини «по батькові».

З часом влада батька у сім’ї перетворювалася у державну владу монарха. Монарх – це «батько» для народу, а державний порядок досягався завдяки підкоренню «волі батька». На довгі століття за чоловіком закріпилася провідна соціальна роль як в економічній, так і в політичній діяльності.

У Середні віки в Україні, зокрема у сім’ях, вирішальна роль у розв’язанні всіх питань належала чоловікові. Разом з тим високе суспільне становище посідали жінки-матері й вдови, не кажучи вже про жінок знатного походження. Так, Анна – вдова князя Романа Мстиславича, мати Данила Галицького і Василька, при малолітніх синах була справжньою правителькою, вела переговори з монархами, приймала послів іноземних держав. Ольга, дружина князя Володимир-Волинського князівства Володимира Васильовича, також брала участь у державних справах. Однак, як і повсюдно у середньовічній Європі, в Україні лідером у родині мав бути чоловік; жінка зобов’язана була бути вірною і слухняною. Вона весь час перебувала під чиєюсь опікою: доки не вийде заміж – батьків, після заміжжя – свого чоловіка. Такий статус жінки було узаконено Литовським статутом, згідно з яким дівчина, котра без волі отцовської і матчиної» наважиться вийти заміж, позбавлялася права на одержання приданого і втрачала спадкове майно. Діти жінок з вищих станів суспільства від шлюбу з простолюдинами також вважалися простолюдинами. Щоправда, якщо дівчина з простої родини брала шлюб з шляхтичем, то не лише вона одержувала шляхетство, а також її діти в такому шлюбі. Показово, що закон в Україні у більшості випадків однаковою мірою стояв на сторожі інтересів жінок і чоловіків, охороняв їх життя, здоров’я, честь і особисту недоторканість. За зґвалтування жінки призначалося найвище покарання – кара «на горло». Якщо ж жінка виявляла бажання одружитися з ґвалтівником, то суд вважав своє попереднє рішення недійсним; звільнення шлюбом засудженого на смерть було проявом однієї з давніх звичаєвих форм укладення шлюбу.

У реальному житті, у колі сім’ї українська жінка посідала досить високе становище. Жінка вищих станів мала право купувати й продавати рухоме й нерухоме майно, могла самостійно укладати угоди, звертатися до суду з позовом, особисто брати участь в судових засіданнях; коли виходила заміж, то могла, на власний розсуд, або взяти прізвище чоловіка, або ж зберегти дівоче. Такі особливості життя українського суспільства, стосунки в родині дивували багатьох іноземців. Деякі звичаї, які особливо вразили їх, описав в книзі «Опис України» французький інженер і картограф Гійом Левасер де Боплана

Серед українських жінок були просвітительки, благодійниці, які давали гроші на освіту й культуру; жінки з багатих магнатських родин, а також козацької військової старшини інколи втручалися в політичні та військові справи. Деякі з них виявляли такий войовничий характер, що вирішували свої проблеми збройними сутичками із сусідами, особисто очолюючи військові загони. Ще однією найважливішою особливістю життя українського суспільства у ті часи була Запорізька Січ. Січовими козаками могли бути тільки неодружені чоловіки або такі, які порвали шлюбні пута. Не тільки жінок, але й сімейних козаків на Січ не допускали, їм лише дозволяли селитися довкола, у запорозьких степах і слободах, зимівниках і бурдюгах, де вони займалися хліборобством, скотарством, торгівлею, ремеслами й промислами. Дружини заможних козаків, полкової старшини у разі тривалих військових походів своїх чоловіків повністю брали на себе управління господарством.

Норми про рівноправність жінок і чоловіків закріплено у двох Міжнародних пактах ООН 1966 року. Це Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права та Міжнародний пакт про громадянські та політичні права. Слід відзначити, що в цих документах принцип рівноправності статей закріплено у формі юридичного зобов’язання, а рівність прав жінок і чоловіків розглядається ширше, ніж просте декларування їх загальної рівності перед законом.

Особливу роль у становленні рівності статей відіграла Конвенція ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (CEDAW), прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 18 грудня 1979 р.

У  преамбулі до Конвенції заявлено,  що просування рівності між жінками і чоловіками та ліквідація дискримінації стосовно жінок є центральним принципом ООН і становить предмет зобов’язань держав. У ній констатується, що дискримінація щодо жінок  “порушує принципи рівноправності й поваги до людської гідності” і є перепоною на шляху жіночої участі на рівних умовах з чоловіками в  політичному, економічному, соціальному й культурному житті своїх країн. У Конвенції роз’яснюється значення гендерної рівності й шляхи її досягнення.

Конвенція є першим міжнародним юридичним документом, в якому забороняється дискримінація жінок. Вона має особливе значення для характеристики можливостей, які надаються міжнародним правом державам для гендерного реформування суспільства.

Одне з найважливіших положень Конвенції  - юридичне визначення дискримінації щодо жінок: “поняття “дискримінація  щодо жінок” означає будь-яку відмінність, виняток або обмеження за ознакою статі, яке спрямоване на послаблення або зводить нанівець визнання, користування або здійснення жінками, незалежно від їхнього сімейного стану, на основі рівноправності чоловіків і жінок, прав людини і основних свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, громадянській або будь-якій іншій сферах”.

Конвенція забороняє будь-яку діяльність, що сприяє збереженню нерівності жінок. Так,  відповідно до ст. 3, держави, які підписали цей документ, зобов’язалися забезпечити всебічний розвиток і прогрес жінок із тим, щоб гарантувати їм здійснення й користування правами людини й основними свободами на основі рівності з чоловіками.

Важливою подією в утвердженні  ґендерної рівності став Всесвітній саміт Тисячоліття (вересень, 2000 р.), на якому була прийнята та затверджена главами 191 держав світу, в тому числі і Україною,  Декларація Тисячоліття ООН, в якій держави зобов’язувалися  “Сприяти рівності чоловіків і жінок та розширенню прав і можливостей жінок як ефективного засобу боротьби із злиденністю, голодом й хворобами та стимулювання розвитку, що має справді стійкий характер.”

Філософ Галина Брандт у книзі «Природа жінки» пише: В індіанців племені каска мати сина було надзвичайно важливо, тому що полювання було основним джерелом харчування. Якщо батьки мали тільки дівчаток, а необхідний був хлопчик, який би міг забезпечити їх в старості, вони просто вирішували, що остання дівчинка «буде як чоловік». Коли молодшій дочці було близько п’яти років, батьки влаштовували церемонію трансформації. Після цього вона одягалася і навчалася як чоловік, «часто розвиваючи величезну силу, і зазвичай ставала видатним мисливцем». Такі жінки брали участь у всіх формах чоловічої праці. Чоловіки племені сприймали її як чоловіка, беручи за основу тільки її поведінку

Фізкультхвилинка

unnamed

Зелена куля.

Зелена кулька – це куля творчості. На ній ми відправимося в країну фантазій.

Гра «Права та обов’язки дорослих і дітей» клеємо квіти

Діти отримують надруковані права і обов’язки. Мають розподілити їх, а потім склеїти квіти.

- Берегти книги;

- дотримувати правила руху;

- старанно вчитися;

- навчатися;

- ігри, відпочинок, розваги;

- піклуватися про життя, здоров’я;

- користуватися бібліотекою, спортивною залою;

- охороняти природу;

- дотримувати правил поведінки.

Гра «Так чи ні?» з лего. Так – зелена цеглинка, ні – червона цеглинка

- Кожна людина має своє ім’я.

- Можна бити дитину.

- Не можна відвідувати лікарів.

- Усі діти рівні між собою.

- Не можна ходити до школи.

- Можна примушувати дитину тяжко працювати.

- Можна ображати дітей.

- Треба жити в злагоді і мирі.

- Поважати своїх батьків.

- Усі діти мають право на любов і піклування. (Так)

- Кожна дитина має право їсти цукерки, чіпси. (Ні)

- Усі діти рівні в своїх правах. (Так)

- Жодна дитина не повинна мити посуд. (Ні)

- Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (Так)

- Кожна дитина має право відмовитись від обіду. (Ні)

- Усі діти мають право на повноцінне харчування. (Так)

- Усі діти мають право на освіту. (Так)

- Жодна дитина не повинна прибирати свою кімнату. (Ні)

- Жодна дитина не повинна стати жертвою насильства. (Так)

  • Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.

0903cb917f4c05e324d6a50fa504ead2

Чорна куля.  

Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків.

Давайте розглянемо на прикладах казкових героїв, які можуть бути порушення прав людини.

«Казкова правова вікторина»

  • (Вчитель описує негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.)

Ситуація 1

  • Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
  •               Яке право порушено стосовно Попелюшки?
  • (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь
  • у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

Ситуація 2

  • За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
  • (Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

Ситуація З

  • Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
  • (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

Ситуація 4

  • Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
  • (Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)

Ситуація 5

  • Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
  • (Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

Ситуація 6

  • Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
  • (Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
  • (Вчитель відзначає учнів, які брали активну участі, в обговоренні ситуацій вікторини.)

1102-0172 vozdushnyj shar krasnyj pastel-300x300

Червона куля 

З червоною кулькою говорять тільки про почуття й емоції.

  • «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.
  • Якщо  ваші права утискають, вас  змушують робити  речі, які вам неприємні, куди можна звернутися за допомогою? (Про факти жорстокого поводження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Телефон довіри: 8-800-500-21-80»).

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

— Що таке права? Обов’язки?

— Де записані закони для дітей?

— Якими правами ви користуєтесь?

— Чи порушували ваші права в школі, у родині?

 

balloon_PNG590

Синя куля.

Синій – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.

Метод «Шість капелюхів». Критичне мислення

Білий. Про що дізналися на уроці? Яка нова інформація була для вас?

Червоний. Які почуття у вас викликав наш сьогоднішній урок?

Чорний. Що не сподобалося на уроці? Що ви не змогли або не зрозуміли як робити?

Жовтий. Що сподобалося на уроці? Що зробили найкраще, найшвидше?

Зелений. Що на уроці ви б змінили? Чого не вистачило вам на уроці?

Синій. Які знання ви візьме надалі у своє життя з нашого уроку?

 

 

V. Домашнє  завдання.

1.Опрацювати параграф підручника.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казановська Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 травня 2022
Переглядів
3161
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку