Конспект
тематичного уроку до Всесвітнього дня дитини.
5 клас
За модельною навчальною програмою та підручником І. Васильків.
Тема. Дотримання прав людини
Очікувані результати:
1. Пояснювати, чому і якими правами від народження наділена кожна людина і дитина
2. Розуміти значення понять: дискримінація, “ мова ворожнечі”, толерантність.
3. Ідентифікувати випадки дискримінації, булінгу та визначати їх наслідки.
4. Наводити приклади вирішення конфліктів.
5. Зважати на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці.
Хід уроку Мотиваційний уроку.
Учитель пропонує учням переглянути мультфільм про права дитини https://cutt.ly/PIsxBMQ ( покликання на мультфільм про права дитини)
Розвиток критичного мислення.
Навчальний метод “ 5 чому” ( чому саме такий мультфільм я запропонувала вам
переглянути?...)
Оголошення вчителем теми і очікуваних результатів уроку.
1. Порушення прав людини.
Словник понять: дискримінація, мова ворожнечі, толерантність
Дискримінація - це несправедливі дії, пов'язані з неоднаковим ставленням щодо членів певних соціальних груп.
Дискримінації розрізняють через вік, колір шкіри, мову, релігію, стать приналежність до того чи іншого народу, майновий стан тощо.
Мова ворожнечі - це агресивні висловлювання які принижують іншу людину чи групу людей.
Толерантність - це здатність взаємодіяти з людьми іншого способу життя, без ворожнечі сприймати думки і погляди, які відрізняються від власних. Толерантність є важливою цінністю сучасного світу . Вона ґрунтується на повазі до всього, що є іншим, не притаманним нам.
Закріплення. Навчальний метод “Поміркуй і погрупуй!”
Умови завдання : учитель роздає учням карточки на яких написані слова: темношкірий, інвалід, старий, свідок Єгови , бідний, жінка француз, відмінник, людина в окулярах, низькорослий, негідник, паскуда, нікчема, неук, любов, взаємоповага, взаємодопомога, доброта, вихованість, поступливість. Ці слова вони мають погрупувати у три колонки ( дискримінація, мова ворожнеча, толерантність)
2. Захист прав дитини
Сьогодні, 20 листопада - Всесвітній день дитини. Саме у цей день – 20 листопада 1959 року Генеральна Асамблея ухвалила Декларацію прав дитини, а 20 листопада 1989 року – Конвенцію про права дитини.
Інтерактивний метод навчання “Робота в парах”
Умови виконання завдання під назвою “ Квітковий сад”: працюючи в парах , записати на пелюстках ромашки права дитини, скориставшись Конвенцією про права дитини.
Презентація роботи ( один з учасників пари презентує парну роботу).
3. .Конфлікти та способи їх подолання
Навчальний метод “ Читаємо з розумінням”.
Учитель пропонує учням прочитати текст у підручнику на с. 74-75 і вибрати :
3 головних слова;
3 речення, які їм вже відомі “В”; 3 речення, які для них нові “ Н”.
Інтерактивний метод “ Робота в групах”.
Завдання “ Допоможи розв’язати конфлікт”.
Вчитель пропонує учняи послухати казку про агресивно налаштоване ведмежатко і допомогти, обговорюючи в групах, подолати конфлікт з звірятами.
МАЛЕНЬКИЙ ВЕДМЕДИК
Спрямованість: Порушення спілкування з однолітками. Підвищена агресивність.
Ключова фраза: «Я вдарю його, щоб він мене не ображав».
Це сталося в одному дитячому садочку, до якого ходили різні лісові мешканці. Щоранку, коли ліс прокидався від теплих променів сонечка, зігріваючих землю, а пісні птахів будили
лісових звірят, батьки вели їх у лісовій дитячий садок.
Недалеко від цього дитячого садочку жив Ведмедик. Ніхто із звірів з ним не дружив, тому
що він з усіма бився.
«Всі хочуть мене образити, зробити мені погано. Мені треба захищатися, тому що, якщо я не буду битися, інші звірята будуть мене ображати»,— так думав Ведмедик.
Йому було сумно бути одному, і ось одного разу він відправився погуляти. Ходив він, ходив і
прийшов до дитячого садка, де грали звірята.
— Дивіться, до нас йде Ведмедик. Може, він буде нашим новим другом,— сказала Білочка.
— Але подивіться,— закричав Зайчик,— він стиснув кулаки і збирається з нами битися!
Ведмедик не чув розмови звірят і, все сильніше стискаючи кулаки, думав: «Вони домовляються про те, щоб почати мене ображати, і мені доведеться захищатися».
— Ми хочемо з ним дружити, а він хоче з нами битися,— закричали звірята.
— Ми будемо захищати себе!
І вони побігли до Ведмедика. Ведмежа, побачивши звірів, які підбігали до нього, дуже злякалося. Воно ще сильніше стиснуло свої кулаки і приготувався битися.
— Ех ти! Ми хотіли з тобою дружити, а ти хочеш з нами битися,— сказали звірята.
— Ми думали, ти наш новий друг, а ти!— закричали вони.
— Ми не будемо з тобою дружити!
І вони залишили Ведмедика одного. Ведмежа відчуло, що йому стало дуже соромно за те, що він хотів битися з цими звірятами. Смуток переповнив серце Ведмедика, і він заплакав. Йому стало дуже погано від того, що його всі боялися і у нього не було друзів.
— Що ж мені робити, як подружитися з тваринками? — думав Ведмедик. І раптом побачив,
що кулаки у нього досі стиснуті і на них капають сльози.
— Я зрозумів, що мені треба розтиснути кулаки, адже, напевно, із-за них звірята подумали,
що я буду з ними битися!— вирішило Ведмежа.
На наступний день Ведмедик прийшов до звірят в дитячий садок і не став стискати свої кулаки. Звірята побачили, що він не хоче битися, і вирішили з ним дружити. Ведмежа і звірята почали разом грати в різні веселі ігри, співати пісні і танцювати. Вони сміялися і розповідали один одному цікаві історії. А Ведмедик, граючи зі звірятами, думав: «Я більше ніколи не буду без причини стискати свої кулаки і битися, щоб інші звірята і не думали ображати мене. Як добре, що я розтулив свої кулаки і зрозумів сам, що погано бути
забіякою!». І від цієї думки Ведмежа відчуло себе відмінно
Закріплення.
Це знадобиться!
Правильні кроки для вирішення конфлікту:
1. Стоп (зупинитися). Не дозволяйте емоціям виходити з-під контролю. Зробіть крок назад і спробуйте заспокоїтись, оскільки гнів ускладнює вирішення конфлікту.
● 2. Висловити (розкрити один одному), в чому полягає суть конфлікту. Переконайтеся, що другий учасник конфлікту, як і ви, чітко розуміє, що викликало конфлікт, що є його причиною, й уточніть потім, чого хоче чи не хоче кожен із вас.
● 3. Знайти позитивні варіанти. Подумайте над тим, яке справедливе рішення можна запропонувати — таке, щоб воно задовільнило потреби вас обох.
● 4. Вибрати той позитивний варіант, з яким ви обоє можете погодитися.