Тема. Значення грибів у природі. Мета:
Обладнання: зображення грибів, відеоматеріали, символічний мікрофон. Клас: 3. ХІД УРОКУ: І. Організаційний момент уроку. 1. Привітання.
Кличе всіх нас на цікавий урок. Урок природознавства починаємо з вами, Займемось сьогодні серйозними ділами. Тож часу не втрачаємо, роботу починаємо! - А щоб урок пройшов гарно, пригадаймо, якими повинні бути діти на уроці?
2. Хвилинка спостережень за погодою. - Яка зараз пора року? (Зима). - Який місяць? (Лютий). - Яке число? - Який день тижня? - Тепло чи холодно надворі? - Який стан неба? - Чи були протягом дня опади? ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. - Подивіться на дошку, що ви там бачите? - Так, це сонечко! А хто уважний і помітив щось не те? - Молодці, у сонечка промінці в сніжинках і тому сонечко не посміхається і просить вашої допомоги! Допоможемо сонечку повернути промінці? Так, розумнички! своїми знаннями ми допоможемо сонечку зігріти нас! За кожною сніжинкою заховалося завдання і якщо ми його виконаємо, сонечко відкриє свої промінці! ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. - Таємницю якої саме живої природи ми будемо відкривати, ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадку і ребус.
І дощу ці одноніжки не бояться анітрішки. Ліс - улюблений їх край. А як звуть - відгадай. (Гриби).
- Молодці, діти! Так сьогодні ми поговоримо про гриби як живі організми та спробуємо з’ясувати їхнє значення для природи? ІV. Актуалізація опорних ЗУН учнів. 1. Вправа «Мікрофон». - Ви хочете дуже багато знати про гриби. Тому спочатку пригадаємо ознаки живої природи. Назвіть швидко і чітко ознаки живої природи, передаючи «мікрофон» один одному. Кожен з вас має назвати одну ознаку, не повторюючи названі. (Народження, дихання, живлення, ріст, розмноження, відмирання). - Які з названих ознак притаманні грибам? (Гриби ростуть, розмножуються, а значить і живляться, дихають, народжуються, відмирають). - Які царства живих організмів ми з вами вивчили? (Рослини і тварини). V. Вивчення нового матеріалу. 1. Бесіда. - Пригадайте, чи доводилося вам збирати гриби? - Що ви знаєте про гриби? 2. Вправа «Обери позицію». - На дошці розміщено плакати: «Гриби- рослини», «Гриби- тварини», «Гриби-?» Прочитайте написи на плакатах, поміркуйте, оберіть позицію, обговоріть свій вибір у групах і обгрунтуйте свою відповідь. 3. Пояснення вчителя + розгляд таблиці. - Гриби, які ми часто бачимо в лісі, складаються із шапки й ніжки. Це плодове тіло гриба. Під землею від ніжок тягнуться в різні боки білі нитки. Це грибниця - підземна частина гриба. Гриби не можуть самі виробляти для себе поживні речовини, як рослини. Вони поглинають поживні речовини з решток рослин і тварин, що є в ґрунті. При цьому гриби сприяють руйнуванню відмерлих рослин і тварин та утворенню перегною. Багато грибів у лісі тісно співіснують з деревами. Нитки грибниці зростаються з корінням дерев і допомагають їм всмоктувати з ґрунту воду і солі. В обмін від рослин гриби отримують готові поживні речовини. Тому гриби і дерева потрібні один одному. Гриби потрібні лісу ще й тому, що ними живиться багато тварин. Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виробляють ліки. Для того щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі. Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей. 4. Робота з підручником. - Уважно розгляньте будову гриба на с.121. - Чи можна сказати, що гриб - це живий організм? Чому? 5. Фізкультхвилинка.
А тепер хай всі малята пострибають, мов зайчата. Руки вгору підніміть, вдих і видих всі зробіть. Сядьте рівно ви за парти і мерщій до роботи приступайте. 6. Вправа «Складання асоціативного куща». - Давайте спробуємо, скласти «асоціативний кущ» і подивимося чи гриби - це живі організми чи ні? дихають живляться ГРИБИ розмножуються ростуть
відмирають - Отож, чи можна сказати, що гриби - живі організми? - Доведіть свою думку. VІ. Узагальнення та систематизація знань. 1. Практична робота. - Діти, розгляньте малюнок і порівняйте плодові тіла різних грибів. - Зробіть висновок про різноманітність плодових тіл у грибів.
2. Цікаві факти. - А зараз послухайте та запам’ятайте 10 цікавих фактів про гриби.
3. Гра «Хто швидше». - Вам треба переставити слова так, щоб вийшли назви грибів і знайти зайве слово. VІІ. Підсумок уроку. - Про що ми сьогодні говорили? - Які ознаки грибів? - Чи можна назвати гриби живими організмами? Обгрунтуйте свою думку. 1. Домашнє завдання. Прочитати матеріал з підручника, підготувати розповідь про значення грибів у житті людей, для природи. |