Дата:
Клас: 3
Предмет: Природознавство
Тема: Організм людини. Система органів тіла людини та їхнє значення для життя людини. Нервова система
Мета: формувати поняття про людину як живий організм, показати відмінність людини від інших живих організмів; формувати уявлення про тіло людини як єдиний організм, у якому всі органи залежать один від одного; дати знання про властивості шкіри як органа, розкрити її значення для людини; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за шкірою, бажання загартовувати свій організм.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиці «Тіло людини»; презентація «Нервова система»; фізкультхвилинка.
Хід уроку
І. Організація класу
- Добрий день! Сідайте. Мене звати Ірина Дмитрівна. Сьогодні я проведу і вас урок природознавства.
ІІ. Спостереження за змінами в природі
- Як завжди розпочнемо урок із повідомлення змін в природі.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яка температура повітря?
- Що ви можете сказати про стан неба?
- Чи є опади? Які?
- Чи є вітер? Визначте його напрямок.
- Чи спостерігали якісь інші явища?
- Як змінилася висота Сонця?
- Зміни в рослинному світі.
- Зміни в тваринному світі.
- Праця людей
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Діти, чи знаєте ви, хто зображений на цьому слайді презентації? (Робот)
- А як ви гадаєте, робот – це живий організм? (Ні. Він не дихає, не живиться, не росте, не народжує дітей, не старіє і не помирає).
Правильно! Робот – не живий організм. Це механізм, який рухається та виконує певні функції лише за командою людини.
2.1. Робота в парах
- Об’єднайтеся в пари. Розіграйте сценку «Людина керує роботом». Для цього розподіліть ролі «робота» та «людини». Домовтесь, яку дію «робота» ви будете зображувати, як «людина» керуватиме роботом. (Дві-три пари демонструють виконане завдання)
- Пригадайте, що належить до живої природи?
- Які ознаки мають живі організми?
- Чи сподобалося вам виконувати ролі робота та людини?
- Роботи у вашому зображенні рухалися і розмовляли. Чому ж їх не можна вважати живими організмами? (Вони це робили механічно, під керівництвом людини).
- А як ви почували себе у ролі «людини»? Чи сподобалося вам керувати роботом? Що людині дозволяє це роботи (Людина розумна, вона має мозок)
- А хто здогадався, яка тема нашого сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні ми розглядатимемо людину як живий організм, з’ясуємо, з яких органів складається організм людини.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
4.1. Побудова асоціативного куща.
- Слово людина вам зустрічається досить часто у повсякденному житті. А що ви можете розповісти про людину? (Відповіді дітей)
Закріплюю на дошці підготовлене унаочнення у формі куща.
Отже, перед очима дітей виникає (за їхніми відповідями) цікавий “кущ”, на “гілках” якого знаходяться картки зі словами.
ЧАСТИНА ПРИРОДИ |
ЖИВИЙ ОРГАНІЗМ |
СУСПІЛЬНА ІСТОТА |
|
ЛЮДИНА
|
|
ЛІТЕРАТУРНИЙ ГЕРОЙ |
ОСОБА, ЩО ПРАЦЮЄ |
ГРОМАДЯНИН КРАЇНИ |
|
|
|
2. Словникова робота.
Робота в парах.
- Людина – суспільна істота , що має свідомість, володіє членороздільною мовою, виробляє і використовує знаряддя праці.
4.2. Вступна бесіда з елементами розповіді
- Людина – частина живої природи. Вона, як і всі живі істоти, народжується, дихає, живиться, росте і розвивається, розмножується, вмирає.
- Поміркуйте, до якого царства живих організмів може належати людина. Доведіть свою думку. (Людина належить до царства тварин, тому що вона, як і тварини, живиться готовими поживними речовинами (рослинами і тваринами) і здатна переміщуватися з одного місця на інше).
- Поміркуйте, до якої групи тварин може належати людина. Доведіть свою думку. (Людина належить до звірів, тому що на її тілі є волосся, і своїх дітей вона вигодовує молоком.)
4.3.Робота в парах.
- Об’єднайтеся в пари. Послухайте та розгадайте загадки про органи людського організму. Висловіть своє припущення, яку роботу виконує той чи інший орган в організмі людини.
Все життя один одного обганяють,
А випередити не можуть. (Ноги)
У двох матерів по п’ять синів,
І всім одне ім’я. (Пальці)
Одне одного не бачать,
Але можна їм пробачить:
Нерозлучні довгі роки,
Хоч розбіглись в різні боки. (Очі)
Що воно за штука,
Що день і ніч стука? (Серце)
На червоній перекладинці
Білі курочки сидять. (Зуби)
(Серце змушує кров рухатися тілом; очі – це орган зору; за допомогою язика люди розмовляють і харчуються; зуби подрібнюють їжу)
-Яку загальну назву можна дібрати до відгадок?
-Які ще органи тіла людини ви знаєте?
-Яку роботу вони виконують?
-Всі органи тіла людини тісно взаємопов’язані між собою і становлять злагоджений організм.
4.4. Розповідь
- Кожний орган має певну будову й виконує певну роботу. Органи людини можна об’єднати в групи, які виконують спільну роботу. Наприклад, серце й судини разом утворюють органи кровообігу.
- Розрізняють органи дихання, органи травлення, органи кровообігу, органи виділення, органи руху, органи чуття.
Злагодженою роботою органів в організмі людини керує головний і спинний мозок.
Якщо хворіє і починає погано працювати хоч один орган, то це впливає на роботу всіх інших органів. Страждає увесь організм.
4.5. Робота з підручником. (Робота в групах)
Клас ділиться на 3 групи. Кожна група читає певну статтю і готує відповіді на запитання за змістом.
І група „Людина – живий організм”.
1. Чим організм людини подібний до інших живих організмів?
2. Чим людина відрізняється від тварини?
ІІ група „Організм людини”
ІІІ група „Шкіра – захисник організму”
4.6. Розповідь з елементами бесіди
- Чи не дивувались ви коли-небудь, як дружно і узгоджено працюють усі частини вашого тіла?
- Можна йти, розмовляти, крутити головою, їсти морозиво, все бачити, чути. Всією цією складною роботою керує ваша нервова система: головний мозок, спинний мозок і нерви.
- Де міститься головний мозок?
- А спинний?
- Отже, головний мозок міститься у черепі, спинний — у хребті, від головного і спинного мозку до всіх органів тіла людини тягнуться нерви.
Головний мозок, спинний мозок і нерви — це нервова система.
Головний мозок набагато складніший, ніж комп'ютер, він працює все життя і не припиняє працювати навіть тоді, коли ви спите.
Пригадайте ситуацію з гарячим предметом. Чому ви відсмикнули руку?
- Так, нерви, що містяться у шкірі пальця, сприйняли подразнення і передали через спинний мозок у головний. Сигнал небезпеки від головного мозку через спинний іншими нервами надійшов до м'язів руки. М'язи вмить скоротилися — і ми відсмикнули руку.
- Завдяки нервовій системі ми відчуваємо не тільки тепло і холод, ми сприймаємо навколишній світ.
4.7. Перегляд презентації
4.8. Фізкультхвилинка
V.Закріплення знань, умінь та навичок
5.1. Гра «Я назву, а ти — покажи»
Учитель називає органи зовнішньої будови людини (ніс, очі, вуха, рот, руки тощо), а діти їх показують. Потім називає один з внутрішніх органів, наприклад, серце.
— Чому ви не змогли показати цей орган? (Це внутрішній орган, він знаходиться всередині людського організму, прихований щільним і непрозорим покриттям — шкірою.)
— Які ще внутрішні органи вам відомі?
— Спробуйте знайти їх на моделі людини.
— Як ви вважаєте, як будується робота внутрішніх органів: кожен з них має своє призначення чи вони працюють спільно, взаємозв’язано? (Відповіді дітей.)
— Навіщо треба знати свій організм? (Відповіді учнів.)
VІ. Підсумок уроку
- Чому людина належить до живої природи?
- Наведіть приклади органів людини. Яку роботу вони виконують?
- Що таке система органів? Наведіть приклади.
- Яка система керує діяльністю організму?
- Що вам найбільше запам’яталося?
- Що ви розкажете своїм друзям про наш урок?
VII. Домашнє завдання
- Діти, відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання. Прочитайте текст підручника с. 142-144.