Конспект урока з теми:Організм людини. Система органів тіла людини та їхнє значення для життя людини. Нервова система

Про матеріал
Клас: 3 Предмет: Природознавство Тема: Організм людини. Система органів тіла людини та їхнє значення для життя людини. Нервова система Мета: формувати поняття про людину як живий організм, показати відмінність людини від інших живих організмів; формувати уявлення про тіло людини як єдиний організм, у якому всі органи залежать один від одного; дати знання про властивості шкіри як органа, розкрити її значення для людини; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за шкірою, бажання загартовувати свій організм. Тип уроку: комбінований Обладнання: таблиці «Тіло людини»; презентація «Нервова система»; фізкультхвилинка.
Перегляд файлу

Дата:

Клас: 3

Предмет: Природознавство

Тема: Організм людини. Система органів тіла людини та їхнє значення для життя людини. Нервова система

Мета: формувати поняття про людину як живий організм, показати відмінність людини від інших живих організмів; формувати уявлення про тіло людини як єдиний організм, у якому   всі органи залежать один від одного; дати знання про властивості шкіри як органа, розкрити її значення для людини; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за шкірою, бажання загартовувати свій організм.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиці «Тіло людини»; презентація «Нервова система»; фізкультхвилинка. 

Хід уроку

І. Організація класу

- Добрий день! Сідайте. Мене звати Ірина Дмитрівна. Сьогодні я проведу і вас урок природознавства.

ІІ. Спостереження за змінами в природі

- Як завжди розпочнемо урок із повідомлення змін в природі.

-         Яка зараз пора року?

-         Який місяць?

-         Яка температура повітря?

-         Що ви можете сказати про стан неба?

-         Чи є опади? Які?

-         Чи є вітер? Визначте його напрямок.

-         Чи спостерігали якісь інші явища?

-         Як змінилася висота Сонця?

-         Зміни в рослинному світі.

-         Зміни в тваринному світі.

-         Праця людей

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Діти, чи знаєте ви, хто зображений на цьому слайді презентації? (Робот)

- А як ви гадаєте, робот – це живий організм? (Ні. Він не дихає, не живиться, не росте, не народжує дітей, не старіє і не помирає).

Правильно! Робот – не живий організм. Це механізм, який рухається та виконує певні функції лише за командою людини.

2.1. Робота в парах

- Об’єднайтеся в пари. Розіграйте сценку «Людина керує роботом». Для цього розподіліть ролі «робота» та «людини». Домовтесь, яку дію «робота» ви будете зображувати, як «людина» керуватиме роботом.  (Дві-три пари демонструють виконане завдання)

- Пригадайте, що належить до живої природи?

- Які ознаки мають живі організми?

- Чи сподобалося вам виконувати ролі робота та людини?

- Роботи у вашому зображенні рухалися і розмовляли. Чому ж їх не можна вважати живими організмами? (Вони це робили механічно, під керівництвом людини). 

- А як ви почували себе у ролі «людини»? Чи сподобалося вам керувати  роботом? Що людині дозволяє це роботи (Людина розумна, вона має мозок)

- А хто здогадався, яка тема нашого сьогоднішнього уроку?

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми розглядатимемо людину як живий організм, з’ясуємо, з яких органів  складається організм людини.

 

ІV.Вивчення нового матеріалу.

4.1. Побудова асоціативного куща.

- Слово людина вам зустрічається досить часто у повсякденному житті. А що ви можете розповісти про людину? (Відповіді дітей)

Закріплюю на дошці підготовлене унаочнення у формі куща.

Отже, перед очима  дітей виникає (за їхніми відповідями) цікавий “кущ”, на “гілках” якого знаходяться картки зі словами.

 

ЧАСТИНА

ПРИРОДИ

ЖИВИЙ

ОРГАНІЗМ

СУСПІЛЬНА

ІСТОТА

 

 

ЛЮДИНА

 

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ ГЕРОЙ

ОСОБА, ЩО ПРАЦЮЄ

ГРОМАДЯНИН КРАЇНИ

 

 

 

2. Словникова робота.

Робота в парах.

  • Уявіть собі, що ви автори тлумачного словника і вам потрібно придумати визначення слова людина. (Відповіді дітей)
  • А тепер послухайте, як пояснює значення цього слова тлумачний словник.

- Людина – суспільна істота , що має свідомість, володіє членороздільною мовою, виробляє і використовує знаряддя праці.

4.2. Вступна бесіда з елементами розповіді

- Людина – частина живої природи. Вона, як і всі живі істоти, народжується, дихає, живиться, росте і розвивається, розмножується, вмирає.

- Поміркуйте, до якого царства живих організмів може належати людина. Доведіть свою думку. (Людина  належить до царства тварин, тому що вона, як і тварини, живиться готовими поживними речовинами (рослинами і тваринами) і здатна переміщуватися з одного місця на інше).

- Поміркуйте, до якої групи тварин може належати людина. Доведіть свою думку. (Людина належить до звірів, тому що на її тілі є волосся, і своїх дітей вона вигодовує молоком.)

4.3.Робота в парах.

- Об’єднайтеся в пари. Послухайте та  розгадайте загадки про органи людського організму. Висловіть своє припущення, яку роботу виконує той чи інший орган в організмі людини. 

Все життя один одного обганяють,

А випередити не можуть. (Ноги)

 

У двох матерів по п’ять синів,

І всім одне ім’я.  (Пальці)

 

Одне одного не бачать,

Але можна їм пробачить:

Нерозлучні довгі роки,

Хоч розбіглись в різні боки. (Очі)

 

Що воно за штука,

Що день і ніч стука? (Серце)

На червоній перекладинці

Білі курочки сидять. (Зуби)

(Серце змушує кров рухатися тілом; очі – це орган зору; за допомогою язика люди розмовляють і харчуються; зуби подрібнюють їжу)

-Яку загальну назву можна дібрати до відгадок?

-Які ще органи тіла людини ви знаєте?

-Яку роботу вони виконують?

-Всі органи тіла людини тісно взаємопов’язані між собою і становлять злагоджений організм.

4.4. Розповідь

- Кожний орган має певну будову й виконує певну роботу. Органи людини можна об’єднати в групи, які виконують спільну роботу. Наприклад, серце й судини разом утворюють органи кровообігу.

- Розрізняють органи дихання, органи травлення, органи кровообігу, органи виділення, органи руху, органи чуття.

Злагодженою роботою органів в організмі людини керує головний і спинний мозок.

Якщо хворіє і починає погано працювати хоч один орган, то це впливає на роботу всіх інших органів. Страждає увесь організм.

4.5. Робота з підручником. (Робота в групах)

Клас ділиться на 3 групи. Кожна група читає певну статтю і готує відповіді на запитання за змістом.

І група „Людина – живий організм”.

  1. Чим організм людини подібний до інших живих організмів?

  2. Чим людина відрізняється від тварини?

ІІ група  „Організм людини”

  1. З чого складається організм людини?
  2. Чим між собою розрізняються органи тіла людини?
  3. Які органи керують злагодженою роботою організму людини?

ІІІ група   „Шкіра – захисник організму”

 

  1. Яке значення для організму має шкіра?
  2. Яке значення для організму має виділення шкірою поту і жиру?

4.6. Розповідь з елементами бесіди

- Чи не дивувались ви коли-небудь, як дружно і узгоджено працюють усі частини вашого тіла?

- Можна йти, розмовляти, крутити головою, їсти морозиво, все бачити, чути. Всією цією складною роботою керує ваша нервова система: головний мозок, спинний мозок і нерви.

- Де міститься головний мозок?

- А спинний?

- Отже, головний мозок міститься у черепі, спинний — у хребті, від головного і спинного мозку до всіх органів тіла людини тягнуться нерви.
Головний мозок, спинний мозок і нерви — це нервова система.

Головний мозок набагато складніший, ніж комп'ютер, він працює все життя і не припиняє працювати навіть тоді, коли ви спите.

Пригадайте ситуацію з гарячим предметом. Чому ви відсмикнули руку?

- Так, нерви, що містяться у шкірі пальця, сприйняли подразнення і передали через спинний мозок у головний. Сигнал небезпеки від головно­го мозку через спинний іншими нервами надійшов до м'язів руки. М'язи вмить скоротилися — і ми відсмикнули руку.

- Завдяки нервовій системі ми відчуваємо не тільки тепло і холод, ми сприймаємо навколишній світ.

4.7. Перегляд презентації

4.8. Фізкультхвилинка

 

V.Закріплення знань, умінь та навичок

5.1. Гра «Я назву, а ти — покажи»

Учитель називає органи зовнішньої будови людини (ніс, очі, вуха, рот, руки тощо), а діти їх показують. Потім називає один з внутрішніх органів, на­приклад, серце.

— Чому ви не змогли показати цей орган? (Це внутрішній орган, він зна­ходиться всередині людського організму, прихований щільним і непрозорим по­криттям — шкірою.)

— Які ще внутрішні органи вам відомі?

— Спробуйте знайти їх на моделі людини.

— Як ви вважаєте, як будується робота внутрішніх органів: кожен з них має своє призначення чи вони працюють спільно, взаємозв’язано? (Відповіді дітей.)

— Навіщо треба знати свій організм? (Відповіді учнів.)

 

VІ. Підсумок уроку

- Чому людина належить до живої природи?

- Наведіть приклади органів людини. Яку роботу вони виконують?

- Що таке система органів? Наведіть приклади.

- Яка система керує діяльністю організму?

- Що вам найбільше запам’яталося?

- Що ви розкажете своїм друзям про наш урок?

 

VII. Домашнє завдання

- Діти, відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання. Прочитайте текст підручника с. 142-144.

 

 

 


 

doc
Додано
7 травня 2020
Переглядів
4080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку