Тема уроку. Апостроф. Написання слів з апострофом.
Мета уроку: вчити дітей правильно вимовляти, писати та переносити слова з апострофом; формувати вміння ставити апостроф у словах; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; навички самостійної роботи, поповнювати словниковий запас; виховувати наполегливість у роботі, цікавість до слова, охайність, повагу до національної культури, впевненість у собі.
Обладнання: таблиці та схеми за темою; картки з завданнями, загадки про апостроф, кросворд, презентація до уроку.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. Емоційне налаштування на урок
Пролунав шкільний дзвінок.
Всі зібрались на урок.
Не просто слухати, а й чути.
Не просто дивитися, а й бачити,
Запам'ятовувати і розповідати.
Тож час учням поспішати
Нові знання здобувати.
Виразно читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мову свою рідну
Збагачуємо й вивчаємо. (ХОРОМ)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Мовна розминка. Скоромовка.
У Лук’яна в’язка м’яти.
У Дем’яна дев’ять в’язок.
2. Перевірка домашнього завдання. Адаптація теорії.
─ користуючись схемами, з’єднати стрілками правила з відповідними прикладами
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Ми вирушаємо в подорож до загадкової «КРАЇНИ ГРАМАТИКИ»
1. Технологія «МІКРОФОН»
Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній.
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій!!
Тут треба так багато знати,
З дитинства правила учить.
На все життя запам'ятати
І мову понад все любить.
Земля нам мову дарувала
Барвисту, щиру, як весна.
І українською назвала,
Між різних мов така — одна!
В ній все найкраще і єдине, А серце з ній наснагу п'є. Бо рідна мова й Україна — Це найдорожче, що в нас є!
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Оголошення теми і завдань уроку.
- Наш урок присвячений маленькому, але дуже важливому громадянину цієї країни—а кому відгадайте?
2. Казка «Зникнення Апострофа». Загадка – акровірш.
Я такий же, як знак розділовий,
Я відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.. Правильно, діти, ви відгадали — це Апостроф!!
– Про цей знак дізнавалися мовознавці. Ви вже знаєте,що вони аналізують, порівнюють мовні явища,роблять висновки, складають правила!
3. Виступ мовознавців рідної мови.
Мовознавець:
Він особливий знак,
І - не вимовляється ніяк,
Але зі мною поруч звуки інші
Звучать при вимові твердіше.
Мовознавець. Повідомлення «Цікаво знати»
Слово Апостроф прийшло до нас з грецької мови, де означало «повернутий убік» і пов’язане з прикметником «кривий, зігнутий»(подивіться на нього)
4. Технологія «Асоціативний кущ»
– На що схожий апостроф ?(місяць, банан,кома)
Мовознавець. Повідомлення «Цікаво знати»
– Апостроф унікальний, бо ж не в кожній мові є! От в українській він є, а в російській немає! І тому його не можна губити і забувати, бо від цього мова збідніє, стане незрозумілою. От скажіть слова: б’ю, п’ю, в’ю, в’яжу,
5. Гра «Дослідники». Читання й порівняння учнями вимови слів української та російської мов з апострофом та м'яким знаком і без нього.
- До нас на урок завітала сьогодні поважна гостя. Без неї неможливо вивчати українську мову. Це охайна і красива дівчинка — панночка Каліграфія. Прийшла вона не просто так, а буде весь урок спостерігати та своєю чарівною паличкою нагадувати, як каліграфічно треба писати в зошитах.
6. Артикуляційно—слухові вправи.(таблиця- коло)
а) Фонетична гімнастика.
Читання слів з апострофом. Запис на дошці та в зошитах.
7. Фізкультхвилинка.
б) Розвиток фонетичного слуху.
8. Гра «Впізнай та плесни»
(Вчитель читає слова, а діти плескають в долоні коли їм зустрічаються слова з апострофом з вірною вимовою).
В’яз, зеленіє, пилюка , м’ясо, під’їзд, яблуко, пір’їна, насіння, здоров’я, голуб, реп’ях, м сім’я, м’яч, черв’як.
9. Складання речень. Робота в парах. (з останніми словами: м’яч, черв’як.)
10. Подорож по країні граматиці.
- ОЙ, мені здається, що хтось тут гомонить. О, які тут гарні будиночки!. Зупинімося біля першого будиночка.
Учні. Б, п, в, м, ф, р.
Зупинімося біля другого будиночка. Тихесенько! Послухаємо, хто ж тут розмовляє!
Учні я, ю, є, ї.
Вчитель. Приголосні ці гордовиті, бо не люблять зливатися з голосними я, ю, є, ї, хочуть, щоб їх вимовляли роздільно,тому й живуть окремо. Після них ставиться апостроф.
11. Читання правила у підручнику. Коли ставиться апостроф. Перенос слів з апострофом. Запис слів.
12. Виступ Мовознавця.
Після букв, запам'ятайте:
Бе, Пе, Ве, еФ, еМ та еР —
Всі апостроф проставляйте
Між Я, Ю, Є, Ї тепер!
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1. Мовний практикум.
─ Запишіть прислів’я, поставивши, де треба – апостроф.
2. Вибіркове списування.
3. Робота з підручником. Вправа «Віднови речення»
4. Гра «Додай словечко».
─ Складіть словосполучення, додаючи слова з апострофом.
5. Робота в парах «Лінгвістичний аукціон».
6. Робота в групах. Розгадування кросворду.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ ( підведення підсумків).
— Подивіться на свої записи в зошитах.
— Хто писав старанно, чисто?
— Кому подобається його каліграфія?
За вами весь час стежила панночка Каліграфія. Для того, щоб ви завжди писали чисто й охайно, пам'ятали про культуру запису, любили та вивчали рідну українську мову, наша гостя дарує вам свої побажання.
— Прочитайте разом слова панночки Каліграфії: «Спасибі за дбайливе ставлення до рідної мови».
1. Вправа «Інтерв’ю»
- Коли пишеться апостроф у словах?
- Які звуки позначають букви перед апострофом і після нього?
Закінчіть речення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
—Тож не забувайте, що людина повинна бути грамотною, знаючою, бо мудрість народна каже, що:
Здобудеш освіту, то побачиш більше світу!
Знання за плечима не носять!
Потрібно вчиться — в житті знадобиться!
— Дякую всім за співпрацю.
1