Конспект уроку "Атлантичний океан"

Про матеріал
Урок складено за матеріалами підручника Географія 7 клас С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко.
Перегляд файлу

Атлантичний океан

Мета – визначити головні особливості географічного положення Атлантичного океану та їх вплив на природу самого океану і материків, що омиваються водами, порівняти  з Тихим океаном.

Обладнання. Фізична карта світу, підручники, атласи, мультимедійна презентація

Тип уроку. Урок засвоєння нових зань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Тести

  1. Тихий океан з’єднується з Атлантичним протокою:

А) Дрейка; б) Беринговою; в) Гібралтарською

2. Затока Тихого океану:

А) Аляскинська, б) Мексиканська,  в) Бенгальська

3. Каліфорнійська течія Тихого океану:

А) тепла, б) холодна, в) прісна.

4. Середземне море є внутрішнім морем:

А) Тихого океану; б) Атлантичного, в) Індійського.

5. І в Тихому і в Атлантичному океані проходить течія:

А) Гольфстрім, б) Перуанська, в) Західних вітрів

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Чи можна з України потрапити в Атлантичний океан тільки водним шляхом? (З порту Одеса, розташованого у Чорному морі, через протоки Босфор і Дарданелли потрапляємо в Середземне море, через протоку Ґібралтарську - в Атлантичний океан.) 

Безкрайній Атлантичний океан – місце прекрасне, неймовірно цікаве, але і небезпечне. Над його поверхнею час від часу народжуються жахливі урагани, які потім спустошують узбережжя, і тільки для високотехнологічних і сучасних суден вони не становлять серйозної небезпеки. У минулому ж перетнути Атлантику наважувались лише найвідважніші капітани і пасажири. Отож, сьогодні спробуємо здійснити віртуальну екскурсію Атлантичним океаном.

 ІV. Вивченння нового матеріалу.

Традиційно, подорож океаном здійснюватимемо за певним маршрутом, тобто планом вивчення океану. (Плани лежать на партах)

План характеристики океану

1.     Особливості географічного положення .

2.     Особливості будови дна.

3.     Кліматичні пояси й типи клімату.

4.     Течія, водні маси.

5.     Органічний світ.

6.     Природні багатства.

7.     Проблеми забруднення вод.

Розповідь учителя.

Атлантичний океан  витягнути із півночі на південь і трохи нагадує своєю формою цифру 8. Його площа удвічі менша за площу Тихого океану. За картами атласу знайдіть площу Атлантичного океану і запишіть у зошити. (91,7 млн км.кв)

  • Береги яких материків омиває Атлантичний океан (робота з картою). (На сході Євразію та Африку, на заході Північну і Південну Америку, на півдні – Антарктиду).
  • У яких півкулях і географічних поясах розташований Атлантичний океан?

(у чотирьох півкулях, від субарктичного поясу до анарктичного поясу)

  • Як поділяє екватор Атлантичний океан?

(посередині).

 

Тож давайте порівняємо тихий та Атланичний океани на цьому етапі нашого дослідження. Що між ними спільного  і відмінного. (Можна використати кола Вена)

(Спільне – Атлантика і Тихий океан мають велику протяжність з півночі на південь і розташовуються у всіх географічних поясах. Екватор поділяє ці океани на дві рівні частини, тож природа океанів на рівній відстані від екватора подібна. Відмінне. Атлантика менша за площею.)

Робота з підручником( стор 247) та картою

  • Визначте межі Атлантичного океану.

Особливості  берегової лінії (розповідь учителя).

 Берегова лінія найбільш порізана у Північній півкулі, тож ту знаходяться найбільші затоки. Назвіть їх ( Робота з картою. Мексиканська, Гудзонова, Біскайська Гвінейська.) А також тут існує єдине у світі море без берегів – Саргасове море. Майже вся його поверхня вкрита водоростями саргасум.

Основні групи острові мають материкове походження (робота з картою – Великобританія, Ірландія, Ньюфаунленд; вулканічне – острови Зеленого мису,коралове походження – Бермудські острови). Що ви знаєте про них?

Історія дослідження. Робота з підручником (стор 247-248).

Будова та рельєф дна ( Бесіда, робота з картою)

  • На  яких літосферних плитах розміщений Атлантичний океан?  (Північноамериканській, Південноамериканській, Євразійській, Африканській.)
  • 2. В якому напрямку рухаються літосферні плити? (Від центра до периферії, тобто розходяться.)
  • 3. Що утворюється внаслідок розходження літосферних плит? (Тріщина (рифт), якою піднімається магма, утворюючи серединноокеанічні хребти.)
  • 4. Які особливості рельєфу має дно Атлантичного океану? (Майже меридіонально проходять хребти: Північноатлантичний, Південноатлантичний. Крім хребтів є улоговини та глибоководні западини.)
  • 5. Назвіть найглибшу западину Атлантичного океану. (Жолоб Пуерто-Ріко - 8742 м.)

Ми бачимо,що у Атлантичному океані, так як і в Тихому є зони розломів, підводні вулкани. Отже, формування рельєфу ще у цих океанах ще не закінчилось. (зошит)

Клімат

Розповідь учителя із записом у зошит.

Значна протяжність Атлантичного океану з півночі на південь визначає розмаїтість кліматичних умов його поверхні.

  • Температура вод океану і повітря над ним взаємопов’язана і підпорядковується закону Широтної зональності, зростаючи від екватора до полюсів. (Це є спільним і для Тихого океану)
  • Циркуляція повітряних мас у межах акваторії Атлантичного океану тісно взаємопов’язані і мають характер циклональних і антициклональних кругообігів.
  • Атмосферні опади над акваторією Атлантичного океану розподіляються зонально – найбільше у екваторіальних і помірних широтах, найменше – біля тропіках та біля полюсів
  • Солоність океану, як і тихого розподіляється також зонально. Найнижча солоність у високих широтах. Чому? (Незначне випаровування, переважання опадів над випаровуванням і частковим таненням криги.) З наближенням до тропічних широт солоність зростає.

Розповідь учителя. Атлантичний океан є найсолонішим завдяки Середземному морю та Мексиканській затоці. Бо солоність цих акваторій подекуди сягає 40 проміле.

Органічний світ.

За видовою різноманітністю рослинного і тваринного світу Атлантичний океан поступається Тихому. Бо він молодший, менший за розмірами. Органічний світ найбагатший у помірних широтах. (На стор 249 виписати найважливіші промислові риби).

Проблеми Атлантичного океану. (стор 250 -251)

Екологічний тренінг.

І варіант. Опрацювати матеріал та скласти список екологічних проблем і запропонувати шляхи їх вирішення.

Основні проблеми

  1. Китобійний промисел та неконтрольований вилов риби призводить до скорочення біологічних ресурсів.
  2. Видобуток корисних копалин призводить до забруднення акваторії.
  3. Проблема сміття.

ІІ варіант

Опрацюйте матеріал та складіть причинно-наслідкові ланцюги впливу різних видів господарської діяльності людини на природне середовище Атлантичного океану.

Наприклад: видобування корисних копалин із шельфу → забруднення вод океану та узбережжя шкідливими речовинами → збіднення органічного світу океану → погіршення складу повітря → погіршення здоров’я людей

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

Прийом «5 речень»

За допомогою 5 речень сформулюйте головні думки про океан

VI.Підсумок уроку.

Д/З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Межі океану.

2.     Положення океану щодо екватора й найбільша його протяжність із півночі на південь; у яких географічних поясах і півкулях розташований.

3.     Окраїнні та внутрішні моря та затоки, характер морських течій (теплі, холодні) океану.

4.     Материки, які омиває океан.

5.     Найважливіші шляхи сполучення через океан між окремими матери­ками й країнами.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Заїка Ніна Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кірєєв Сергій Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
5 травня 2020
Переглядів
6619
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку