Тема: Опади, що випадають з хмар та повітря, їхні види, вимірювання. Карта розподілу опадів. Практична робота № 5(продовження). Складання графіка зміни опадів.
Мета уроку:
1. Ознайомити з поняттям «атмосферні опади»;
2. Актуалізувати знання про види атмосферних опадів;
3. Навчити пояснювати відмінності між різними видами опадів, будувати графік розподілу опадів;
4. Розвивати вміння і навички працювати з картою «Роподілу опадів». (слайд 4)
Обладнання: атласи, підручники, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Опади», картки оцінювання і перевірки д\з
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок
Починаємо урок!
- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Завдання «Співвідношення»(слайд 1)
1. Повітряна оболонка Землі називається… |
А) тропосфера |
2. Всі атмосферні явища відбуваються в … |
Б) барометр |
3.Прилад для вимірювання атмосферного тиску … |
В) від кута падіння сонячного проміння |
4.Від чого залежить температура повітря ? |
Г) метеорологія |
5. Спостереженням за погодою займається наука… |
Д) хмарами |
6. На висоті 6-10 км. утворюються хмари… |
Е) погода |
7. Стан тропосфери в заний час, в даному місці це … |
Є) перисті |
8.Скупчення крапель води або кристаликів льоду на великій висоті називають …. |
Ж) атмосфера |
2. Гра «Синоптики». (слайд 2)
- Дати прогноз погоди для одного з міст України.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. (Слайд 5)
Атмосферні опади — дощ, сніг, град, роса, іній — усім вам добре відомі. Їхня поява в атмосфері пов’язана з унікальними властивостями води. Вони дуже різні, але всі пов’язані з водою та її «перевтіленням» , а об’єднує їх поняття «Атмосферні опади» .
Дії атмосферних опадів дуже суперечливі. Наприклад, дощ несе живильну вологу рослинам, а може бути джерелом руйнівних паводків. Або сніг — вкриває посіви та коріння рослин від згубних морозів, а може стати причиною обриву ліній електропередач, заносів, аварій на дорогах. То які вони — атмосферні опади, знайомі і незнайомці? Поговорімо про них більш докладно.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Атмосферні опади та їхні види.
Атмосферні опади — це вода, що випадає з хмар або виділяється з повітря на поверхню Землі. Кількість опадів, що випадають, залежить від умісту в повітрі водяної пари.
- Питання для роздумів. Звідкіля береться вода в атмосфері ?( Кругообіг води, таблиця).
- За агрегатним станом які бувають опади ?(Слайд 6)(відповіді учнів).
(До твердих належать сніг, град, іній, паморозь; рідкі-дощ, роса, туман).
2. Види опадів.
- Як утворюються різні види опадів ?
Повідомлення учнів про види опадів.
Дощ (слайд 7-8)
Дощ - це вода, яка утворюється при конденсації водяної пари, що випадає з хмар і досягає земної поверхні у виді крапель рідини. Діаметр дощових крапель коливається від 0,5 до 6 мм.
Сніг (слайд 9-13)
Сніг утворюється в тому випадку коли хмара знаходиться в повітрі при температурі нижче 0 С. Сніг складається з кристалів різної форми найчастіше у вигляді 6-променевих зірочок.
Град (слайд 14-17)
Град являє собою щільні кульки криги розміром від горошини до голубиного яйця. Він виникає лише влітку під час сильних гроз, іноді вкриваючи землю шаром до 20-30 см. Його формування пов’язане з підняттям хмар на значні висоти, де вода замерзає й відбувається нашарування криги. Град знищує посіви, оббиває квіти й плоди дерев, іноді завдає значних пошкоджень будівлям.
Роса. (слайд 18-22)
Роса утворюється влітку вранці або ввечері на поверхнях різних предметів. тепле, вологе повітря , потрапляючи на охолоджену поверхню , згущується , залишаючи краплинки води.
Іній (слайд 23-26)
Іній це тонкий сніжний шар, який виходить при переході водяної пари в результаті конденсації в воду, яка потім кристалізується і переходить у твердий стан при температурі 0 °.
Паморозь
Паморозь це найтонший сніговий шар, який утворюється на тонких предметах при переході водяної пари в результаті конденсації в воду, яка потім кристалізується і переходить у твердий стан.
Туман (слайд 27-28)
З насиченого вологою повітря випадають туман та роса Туман часто виникає вранці при охолодженні теплого повітря від холодної поверхні землі або води. При цьому водяна пара конденсується, перетворюючись у найдрібніші крапельки, які висять у повітрі. Фактично туман – це хмара, що лежить на земній поверхні.
Ожеледь
Ожеледь - тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після дощу або відлиги при зниженні температури.
3.Доповніть таблицю «Види опадів»
№ |
Вид опадів |
Рідкі чи тверді |
Умови утворення |
Особливості |
1 |
Дощ |
Рідкі |
|
Випадає з хмар |
2 |
Сніг |
|
Нижче 0° |
|
3 |
Град |
Тверді |
|
|
4 |
Роса |
|
|
|
5 |
Іній, паморозь |
|
|
Випадає з повітря |
6 |
Туман |
|
Тепле повітря що проходить над холодною поверхнею |
|
4. Вимірювання та розподіл кількості опадів (Слайд 29)
Опадомір — прилад для вимірювання кількості опадів. Опадомір – ємність у яку потрапляють опади, і мірний стакан , у який зливається вода з ємності. Кількість опадів визначають за товщиною шару води в міліметрах. Дані за місяць додають і отримують кількість опадів за місяць, за 12 місяців додають отримують кількість опадів за рік. Вимірюється в міліметрах. Кількість опадів має велике значення для господарської діяльності людини.
Визначити це можна за допомогою карти розподілу опадів. (робота з картою)
(Найбільша кількість опадів — 1000–2000 мм і навіть більше випадає в екваторіальних широтах, де розташована область низького тиску і панують висхідні рухи повітря. У тропічних широтах, в областях підвищеного тиску з низхідними рухами повітря випадає мало опадів. У помірних широтах кількість опадів знов зростає, а в холодних поясах знижується)
5. Практична робота №5. (продовження). Побудова діаграми розподіл опадів.
- Завдання побудувати діаграму зміни кількості опадів у м. Києві за порами року(слайд 32)
- Дітей розділити на групи : кожна група підраховує кількість опадів за порами року.
Кількість опадів у м. Київ:
1.Зима - 46+38+37= 121 мм.
2. Весна – 36+49+53=138 мм.
3.Літо – 75+85+56=216 мм.
4.Осінь – 58+37+51=146 мм.
На основі даних побудувати діаграму (слайд 33, 34).
- Коли випадає найбільша кількість опадів, найменше ?
Ѵ. Рефлексія.
- Тести (1 завдання 1 бал)(слайд 35-38)
ѴІ. Оцінювання знань і вмінь учнів. (Д.з+Тести+практ.робота)
ѴІІ. §34, прочитати, переказувати, вивчити визначення.
Доповніть таблицю «Види опадів»
№ |
Вид опадів |
Рідкі чи тверді |
Умови утворення |
Особливості |
1 |
Дощ |
Рідкі |
|
Випадає з хмар |
2 |
Сніг |
|
Нижче 0° |
|
3 |
Град |
Тверді |
|
|
4 |
Роса |
|
|
|
5 |
Іній, паморозь |
|
|
Випадає з повітря |
6 |
Туман |
|
Тепле повітря що проходить над холодною поверхнею |
|
Оцінювання знань.
1. Завдання “Співідношення”
_______________________________________________________________________________
2.Гра “Синоптик”
______________________________________________________________________________
3.Тести. _____________________________________________________________________
Доповніть таблицю «Види опадів»
№ |
Вид опадів |
Рідкі чи тверді |
Умови утворення |
Особливості |
1 |
Дощ |
Рідкі |
|
Випадає з хмар |
2 |
Сніг |
|
Нижче 0° |
|
3 |
Град |
Тверді |
|
|
4 |
Роса |
|
|
|
5 |
Іній, паморозь |
|
|
Випадає з повітря |
6 |
Туман |
|
Тепле повітря що проходить над холодною поверхнею |
|
Оцінювання знань.
1. Завдання “Співідношення”
_______________________________________________________________________________
2.Гра “Синоптик”
______________________________________________________________________________
3.Тести. _____________________________________________________________________