Охорона атмосфери
Мета: ознайомити з основними джерелами забруднення атмосфери, наслідками забруднення та способами очищення повітря;розвивати вміння аналізувати,встановлювати причиново-наслідкові звяꞌзки; закріпити основні екологічні поняття та терміни; розвивати пізнавальний інтерес, пробудити в учнів почуття особистої відповідальності за охорону довкілля; виховувати любов до рідного краю.
Основні поняття: атмосфера, атмосферне повітря, повітряна оболонка, джерела та види забруднення..
Обладнання: карта півкуль, таблиці «Забруднення атмосфери в Україні», плакати, виставка літературних творів та публікацій з періодичних видань, присвячених охороні природи, малюнки учнів, картки із завданням (тести), підручники.
Тип уроку: комбінований з використанням ІКТ.
Хід уроку
І.Організаційний момент
На плакаті написано епіграф до уроку:
Щоб берегти Землю, природу треба її полюбити,
треба дізнатися ,дізнавшись- неможливо не полюбити.
А. Н. Сладков
Повідомлення теми, мети та завдання уроку
Учитель..
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель
Сьогодні подорож вас ,діти,чекає,
Вирушимо на повітряній кулі в путь,
А що попереду ? Скоро дізнаєтесь,
А зараз слова з теми «Атмосфера» нас ждуть.
« Географічна азбука»
Учитель загадує букву, а діти називають слово за темою.
Наприклад:
А –азот; Ф –флюгер;
Т – термометр; Е –енергія сонця;
М -мезосфера; Р- роса;
О - озон, опади; А – анемометр;
С – сфера;
«Плутанина»
МАНТУ - (туман)
ВІРЯТОП - (повітря)
ТЕОРОЛОМЕГІЯ - (метеорологія)
« Знайди пару»
1 Температура повітря А Барометр
2 Атмосферний тиск Б Флюгер
3 Напрямок вітру В Гігрометр
4 Вологість повітря Г Снігомірна лінійка
5 Опади Д Термометр
Учитель.
Бесіда
Учень. Атмосфера – це повітряна оболонка Землі.. Вона має величезне значення для розвитку життя на Землі.. Захищає Землю від надмірного впливу сонячної радіації – ультрафіолетових випромінювання. Без атмосфери Земля була б такою ж позбавленою життя, як Місяць. Відсутність атмосфери на Місяці зумовлює нагрівання поверхні планети вдень до +100-170˚С, а вночі –охолодження до-100°С.Поверхня Землі завдяки повітряній оболонці не відчуває таких перепадів температури. Атмосфера служить «бронею» проти метеоритів, велика частина яких згоряє в її щільних шарах.
Учень. Повітря необхідне всьому живому на Землі. Без їжі людина може існувати п’ять тижнів, без води - п’ять днів, без повітря – максимум сім хвилин.
Учень. Атмосфера Землі складається з таких шарів : тропосфера до 18 км, стратосфера до 50 км, мезосфера до 80 км, термосфера. Вони містять азот, кисень, вуглекислий газ, що відіграють дуже важливу роль у біосфері.
Основний шар розташований на висоті 20-50 км і є щитом, що захищає все живе на Землі від згубної дії ультрафіолетового випромінювання Сонця.
Учень. Атмосфера, яка є нині на Землі, не завжди мала такий склад . Первісна атмосфера Землі, як свідчать геологічні відомості, кардинально відрізнялася від теперішньої. Вона була схожа на атмосферу деяких інших планет Сонячної системи, наприклад Венери, складалася майже повністю з вуглекислого газу з домішками метану й аміаку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
Атмосфера має велике значення для Землі. Якби не вона, то і не було б життя нак нашій планеті. Сьогодні актуальною проблемою світу є забруднення атмосфери. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з основними джерелами забруднення повітряної оболонки Землі, наслідками забруднень і способами очищення повітря.
Спираючись на ваші знання, життєвий досвід та матеріал, який ви підібрали до уроку , ми поговоримо про наш спільний дім – Землю, про довкілля нашої Батьківщини, її екологічні проблеми, вирішення яких нині турбує не лише український народ, а й усе прогресивне людство. Ми згадаємо головні причини й джерела розвитку екологічної кризи, обмовимось про наслідки екологічних катастроф та про шляхи виходу з цієї небезпечної ситуації. І постараємось розв’язати проблемне питання : «Чому необхідне міжнародне співробітництво під час розв’язання екологічних проблем ?»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
Учитель. Нормальна життєдіяльність людини вимагає не просто наявності повітря, але і його певної чистоти. А чому? Хіба не все одно, яким повітрям дихати?
Учень. Я думаю, що від якості повітря залежить здоров’я та людей стан рослинного і тваринного світу, води і ґрунтів.
Учитель. Повітря як суміш газів впливає не тільки на людину, рослинність і тваринний світ, а й на літосферу, гідросферу, а також, на будівлю, пам’ятники тощо.
Питання. Як слід розуміти поняття «забруднення атмосфери»?
Учитель. Це проникнення в атмосфери фізичних і хімічних речовин і сполук, що порушує її склад.
Джерела забруднення атмосфери поділяються на природні та антропогенні.
Джерела і види забруднення
Природні
- Космічний пил.
- Продукти виверження вулканів.
- Морські солі.
- Продукти життєдіяльності рослин, тварин і мікроорганізмів
- Пилові бурі
-Лісові пожежі, що виникають від блискавок.
Антропогенні
- Промисловість (заводи і фабрики)
- Сільське господарство.
- Комунальне господарство.
-Транспорт.
- Електростанції.
Природне забруднення атмосфери залежить від виверження вулканів дії, вітрів і пилових бур, а також від космічного пилу
Наприклад, виверження вулкана Кракатау, яке відбулося у 1883 р., вулканологи вважають найбільшим за всю історію людини. Вибух його було чути на відстані 4800км, 75млн м найдрібніших частинок вулканічного попелу було викинуто на висоту майже 20км.Через деякий час цей попіл розповсюдився в повітрі навколо земної кулі й особливо в середніх широтах.
Ще один приклад. Пил, який утворюється над поверхнею пустелі Сахара, переноситься на великі відстані за допомогою східних і північно-східних пасатів на всю західну Африку.
Інше джерело забруднення атмосфери – діяльність людини.
Антропогенне забруднення приносить атмосфері ще більше шкоди, ніж природне. Головні забруднювачі – теплова енергетика, металургійна, хімічна й нафтохімічна, целюлозно-паперова промисловість, будівельна індустрія, автомобільний транспорт.
Нагадаємо, що майже XVIII століття людина не завдавала природні надто великої шкоди, але з розвитком промисловості, з появою численних синтетичних і мінеральних речовин та величезних скупчень нових технологій стан справ докорінно змінив. Тепер лише в результаті спалювання паливних ресурсів в атмосфері планети щорічно викидається понад 150млн тонн сірчаного газу.
Питання. Чи можете ви ще навести приклади забруднення атмосфери?
Учень. Наприклад, статистичні данні по Україні: промислове об’єднання «Запоріжсталь» щорічно викидає понад 150тис. тонн шкідливих речовин в атмосферу, що становить близько 50% всіх викидів у місті. Разом з іншими промисловими підприємствами, які через низький рівень технологій виробництва і відсутність ефективного устаткування для очищення газо-димових і шкідливих водних викидів перетворили Запоріжжя на одне з найбрудніших міст в Україні, «Запоріжсталь» спричинила велику кількість професійних захворювань, погіршення здоров’я населення, особливо дітей, підвищення смертності..
Учень. Лише один сучасний реактивний літак упродовж 8 годин польоту з Європи до Америки поглинає від 50 до 70 тонн кисню, викидаючи в атмосферу десятки тонн вуглекислого газу й різних шкідливих сполук.
Учень. Лише в Україні працюють шкідливі виробництва, що становлять екологічну небезпеку. За показником дитячої смертності в Україні високий показник кількості онкологічних захворювань.
Третина людей в Україні перебувають під впливом інтенсивного забруднення повітря, від чого страждають не тільки органи дихання, а й серце, нирки, печінка, шкіра. Потерпає й імунна система. Вчені наголошують, що забруднення повітря шкідливо впливає на фізичний розвиток дітей та їх психічне здоров’я. Та не тільки на покоління, що підростає нині, а й те, яке прийде на зміну йому, бо майже 20% речовин, що викидаються в атмосферу стаціонарними джерелами, є мутагенними.
В Україні найбільш «повітро небезпечними» є східні регіони. Це Донецька, Дніпропетровська, Луганська області. А в Києві сумарний показник забруднення втричі вищий від граничного допустимого.
Забруднення повітря спричиняє сильні подразнення слизових оболонок, тяжкі захворювання: бронхіальну астму, запалення трахей, бронхіт, що часто призводить до летальних випадків.
Нормальна життєдіяльність людина вимагає не просто наявності повітря, але і його певної чистоти.
Учитель. З розвитком промисловості, транспорту, зростання вирубки і спаленням лісів забруднення повітря прискорилось: людина різко змінила природу. І цей процес тривав. А чи дійсно це так? Доведіть.
Учень. Зменшення кількості рослин призводить до скорочення кількості кисню, а згорання палива збільшує кількість вуглекислого газу.
Учень. Кожної хвилини знищується більше 50 акрів тропічних лісів, виділяється майже 12000тонн вуглекислого газу в атмосферу, 200 тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі
.Учень. Горять ліси. Ось нещодавно на території нашого села згоріло 4 сотки лісів. Хтось підпалив суху траву не думаючи про наслідки. Якщо ми будемо продовжувати забруднювати повітря і по-хижацьки використовувати природні ресурси, то, вчені дійшли висновку, що їх вистачить лише до 2050 року.
Північний Льодовитий океан стане судноплавним. Це поки що прогноз. Але буде дуже страшно, коли вони збудуться.
Учитель. Сумна і страшна картина.
Учень. Засмічені ріки та моря, поріділи ліси. Наслідки на Чорнобильський АЕС отруїли наше повітря.
Робота з підручником
Знайдіть у тексті підручника факти забруднення атмосфери електростанціями і автотранспортом.
Учитель. Забруднення атмосфери призвело до страшних наслідків .Кислотні дощі ,смог ,спостерігають глобальне потепління, руйнується озоновий шар.
З цими явищами вас ознайомлять учні ,які підготували відповідну інформацію.
Перегляд фрагменту фільму « Вплив людини на атмосферу. Охорона атмосфери»
https://www.google.com/search?q=%D1%84%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82+%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BC+%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0+%D0
Випереджувальне завдання.
Учень
Кислотні дощі
Окиси сірки й азоту, що викидають в атмосферу теплові електростанції й автомобільні двигуни під час та внаслідок роботи , сполучаються з атмосферною вологою й утворюють дрібні крапельки сірчаної та азотної кислот, які переносяться вітрами й випадають на землю у вигляді кислотного туману т а кислотними дощами. Ці дощі вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище:
Учень
Глобальне потепління
Клімат на нашій планеті в минулому періодично змінювався .Нині ж учені дуже занепокоєні: схоже на те, що Земля розігрівається значно швидше ,ніж це було будь- коли в минулому. Це спричинено швидким збільшенням вмісту в атмосфері вуглекислого газу. В земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в парнику : пропускає сонячне світло, але затримує тепло розігрітої Сонцем поверхні Землі. Це викликає розігрівання планети, відоме під назвою парникового ефекту.
Приклад: глобальне потепління спричине танення льодовиків Гренландії, Антарктиди, Арктики й гір.
Рівень Світового океану підніметься на 6-10 м, при цьому будуть затоплено близько 20% площі суходолу, де проживають сотні мільйонів людей, розташовані міста, села ,сади та поля.
Учень
Смог
Смог –це хмари шкідливих газів .Смог виникає при забрудненні повітря пилом ,сажею й окисами азоту під впливом сонячного світла, підвищеної температури нижніх шарів повітря. У людей болить горло ,подразнюються очі, спричиняється задуха, бронхіальна астма виникає.
Листя на деревах вꞌяне , стає плямистим ,жовкне. Швидко псується взуття, одяг ,порушується рух транспорту.
Учень
Руйнування озонового шару.
Життя на Землі залежить від енергії Сонця. Ця енергія надходить у вигляді у випромінювань.
Ультрафіолетове випромінювання надзвичайно шкідливе для всього живого :воно призводить до загибелі клітин . Від цього випромінювання Землю захищає озоновий шар.
Останнім часом учені надзвичайно занепокоєні, бо спостереження метеорологів ,які працюють у Антарктиді, свідчать ,що озоновий шар над цим материком почав зменшуватися. У ньому виникла пульсуюча діра, вміст озону в якій менший від звичайного на 40-50%. Ця діра зꞌявляється над антарктичною весною (серпня по жовтень). Озонова діра спричинила посилення ультрафіолетового фону в країнах, розташованих у Південній півкулі, ближче до Антарктиди, перш за все в Новій Зеландії. Медики в цій країні бꞌють тривогу, зростає захворювання.
У Північній півкулі теж є велика озонова діра. Вона знаходиться над Шпіцбергом, щоправда менша, ніж над Антарктидою.
Призводить до руйнування озонового шару й військова діяльність ,зокрема запуск балістичних ракет. Їхні двигунпи викидають в атмосферу багато оксидів азоту.
1997році на конференції ООН був складений Кіотський протокол « Про зміни клімату». Цим протоколом для кожної держави визначено певну кількість викидів в атмосферу з поступовим її зменшенням. Документ підтримали 119 держав. Україна підписала його 2004року.
Наша земля щедра і привітна, проте останнім часом живеться їй не легко. Про це ідеться у вірші. К. Піка:
Як тихо над краєм, а серце стривожено б’ється,
Земля промовляє, як їй не легко живеться.
Від горя і болю сміятися давно перестала,
Бо в’їлися бомби, снаряди впилися ,як жар.
Виходить в дорогу в чудовім весільнім цвітінні,
Збиває босі ноги посипані ядро каміння.
Чудове повітря отруйним насичене газом.
І дихати грудям все важче і важче стає.
Сплюндрована врода водою гнилою і сміттям
Ледь видно природу під порваним сірим лахміттям.
В покраянім тілі пластмаса лежить й хімікати.
Рубці затверділи, а їй же ще жити й кохати.
Що буде, не знаю, в тривозі заламує руки,
Скрізь горе безкрає, і всюди Чорнобиля руки.
Напевне загине, як зміни на краще не буде.
Ви мужні і сильні, під захист візьміть її, люди!
Учитель. Чи можна вирішити проблему охорони атмосфери?
Завдання. Записати в зошитах основні заходи з охорони атмосфери.
Заходи:
- Запобігання викиду в атмосферу шкідливих речовин і відходів виробництва;
-Використання безвідходних або маловідходних технологій;
-Застосування нових джерел енергії, що не забруднюють атмосферу;
-Збільшення площ зелених насаджень
.
Учень. На мою думку, проблеми охорони повітря, - це проблеми усіх країн світу. І її потрібно вирішувати на міжнародному рівні. Адже повітря має властивість рухатись. І сьогодні дихаємо ми отруєним повітрям, а завтра в Польщі, чи іншій державі. Я думаю, потрібно створювати організації, які займаються охороною атмосфери від забруднення і разом розробляти спільні заходи, які виконувались би
Атмосфера (ІV частина)
Робота з підручником
Знайдіть у тексті підручника факти забруднення атмосфери електростанціями і автотранспортом.
.Закріплення вивченого матеріалу
Підсумковий тест
1 Повітряна оболонка Землі:
а) гідросфера, б)атмосфер,. в) літосфера,
2 У складі повітря 78% становить…:
а) азот, б) кисень, в) вуглекислий газ,
3. Температура повітря залежить від…
а)вітру, б) кута падіння сонячних променів, в) опадів.
4.День літнього сонцестояння:
а)22 серпня, б) 21 липня, в) 22 червня.
5.Атмосферний тиск вимірюють…:
а) барометром, б) термометром, в) флюгер.
6. Вітри, які змінюють свій напрямок два рази на рік:
а)пасати , б) бризи, в) мусони.
7 Зона постійного низького тиску розташована…
а) на екваторі, б) у тропіках, в)біля полюсів.
8.Постійними вітрами є:
а) мусони, б)пасати, в) бризи.
9. Перехід води з газоподібного стану в рідкий :
а) конденсація, б)випаровування, в) інверсія.
10. Хмари , які утворюються на висоті 6 км:
а) шаруваті, б) купчасті, в) перисті.
11. Кліматичний пояс, клімат якого переважно
Сухий і жаркий:
а) тропічний, б) екваторіальний, в) помірний.
12. До природних джерел забруднення відносять:
а) автотранспорт, б) виверження вулканів, в) заводи і фабрики.
Відповідь: 1-б, 2-а, 3-б, 4-в, 5-а, 6-в, 7-а, 8-б, 9- а, 10-в, 11-а, 12-б.
Взаємоперевірка
Учні перевіряють тести одне в одного і виставляються оцінки.
Учитель
Вірші-загадки з теми "АТМОСФЕРА"
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде,
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде. (Дощ.)
Спробуй, друже, відгадати,
Що за стрій у небесах:
Чи клубки пухкої вати,
Чи то пір’я з крупних птах,
Чи біжить овець отара?
Ні, пливуть це білі … (Хмари.)
Щось у небі синім — блим!
Розкотився в небі грім
Та гуркоче вдалині.
Що за дивні ці вогні? (Блискавка.)
Він шепоче: «Шу-шу-шу…
Листя обірвать спішу.
З ним я у осіннім гаї
У таночку покружляю». (Вітер.)
З небесної діжки
Крижані горішки
На землю упали,
Шкоди нам завдали. (Град.)
Уночі понад водою
Білий дим пливе рікою.
Тільки сонечко засяє —
Білий дим кудись тікає. (Туман.)
Із-за гаю, з-за діброви,
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан. (Хмари.)
Підсумок уроку
Учитель. Людина – захисник живого на Землі. Нажаль, дехто про це забуває і своїми діями чинить зло природі, та й собі теж.
Невже люди не розуміють ,що без атмосфери і всьому живому кінець.?!
Садіть дерева діти- парки, сади…
Ліс ,сад, парк- головні і найпотужніші очисники атмосфери від забруднень.
Вони нормалізують газовий режим і поліпшують хімічний склад атмосфери.
Один гектар садка за 1 годину поглинає таку кількість вуглекислого газу, скільки його видихає 400 осіб за той самий час.
Любі діти! Наша Земля нині справді потребує охорони, тому що перебуває в небезпеці, її дійсно слід рятувати.
. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на екологічну тему