Тема. Безпека в оселі. Мета: ознайомити учнів із небезпеками, які можуть підстерігати їх вдома за відсутності дорослих; вчити аналізувати ситуації, що можуть стати загрозою безпечного життя у домашніх умовах; виробляти навички безпечного поводження у побуті з джерелами водопостачання, електроприладами, газовими приладами; розвивати вміння зосереджуватися, збиратися з думками, не панікувати, продовжити формувати логічне та асоціативне мислення, самостійність, пошуково-пізнавальну активність; виховувати в учнів пильність, обережність, розсудливість в будь-якій ситуації, дбайливе ставлення до власного здоров’я, дисциплінованість та відповідальність, старанність, наполегливість; сприяти згуртованості учнів, вихованню емоцій задоволення від розумової праці. Тип уроку:комбінований Обладнання: підручник, робочий зошит, мультимедійна презентація Хід уроку І. Організаційний етап
Увага! Увага! Увага! На урок запрошуються уважні й кмітливі, котрі мають велике бажання показати свої знання і отримати нові. Бажаю вам на уроці відчути радість і задоволення від роботи, творчої активності, кмітливості і винахідливості. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання, відмінні оцінки і чудовий настрій. Працюймо наполегливо, Швидко, старанно, Щоб жодна хвилинка Не втратилась марно. Наш урок повинен бути: У – урожайний (на нові знання) Р – розвивальний. О – організований. К – корисний. ІІ. Підготовка учнів до засвоєння нових знань 2.1. Мозковий штурм 1.Що означає вислів «Мій дім – моя фортеця»? А що ж таке фортеця? (Це укріплений пункт із капітальними стінами, військом, запасами, призначений для тривалої оборони.) 2. По черзі продовжіть фразу: «Дім моєї мрії – це...» Дім – це місце, про яке ти завжди згадуватимеш з теплотою, адже тут ти зростаєш, оточений дорогими для тебе людьми і пам'ятними речами. Колись, приїхавши в гості до батьків, розповідатимеш своїм дітям: «Ось моє улюблене крісло, а це табуретка, з якої я впав, коли був малий». Щоб залишилося якнайбільше приємних спогадів, треба вчитися правильно користуватися всім, що є у твоєму домі – комунальними зручностями, електричними і газовими приладами. Звісно, поки що з дозволу і під наглядом дорослих. Комунальні вигоди У місті люди живуть переважно в будинках з усіма вигодами: центральним опаленням, гарячою і холодною водою, газовою або електричною плитою Сільське житло часто не має таких вигод: його опалюють піччю, господарі носять воду з криниці, їжу готують на газовій плиті, яку з’єднано з газовим балоном, або на електроплиті Бувають будинки змішаного типу, які мають не всі, а лише деякі комунальні вигоди. А які комунальні вигоди маєш ти? Щоб забезпечити мешканців усім необхідним, до будинків прокладають теплотраси, труби водогону, потужні електричні кабелі. Це – комунікації. Частину з них прокладено назовні, а частину – під землею. Темою нашого уроку є «Безпека в оселі.». Щороку ви стаєте дорослішими, самостійнішими. І все частіше залишаєтесь дома самі. Бувають випадки, коли, навіть перебуваючи вдома, можна ненароком завдати шкоди собі чи іншим людям. Щоб цього не трапилося, на уроці ми ознайомимося з правилами безпечної поведінки вдома, навчимося знаходити вихід із небезпечної ситуації. IІІ. Вивчення нового матеріалу 3.1. Робота з підручником на с.50 Робота в групах. (Клас ділиться на три групи) І група – побут давніх людей ІІІ група – побут людей XІX ст. ІІ група – сучасний побут – Яке житло більш комфортне? Чому? Обговорення 3.2. Вступне слово вчителя. Отож, ми вирушаємо у цікаву і пізнавальну по квартирі, під час якої ви дізнаєтесь багато корисного про важливі та вкрай необхідні елементи нашого життя. 3.3. Кухня Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить. (природній газ) Природний газ не має ні кольору ні запаху. Для того, щоб визначити витік газу в нього додають одоранти (речовини, які мають різкий неприємний запах). Природний газ легший за повітря в 1,8 разів. Скраплений газ важчий за повітря і, поширюючись, стелиться по землі. Природний газ – екологічно найчистіший вид палива, при його згорянні утворюється менше вуглекислого газу в порівнянні з іншими видами палива. Птахи канарки дуже чутливі до відсотка газоподібного метанолу в повітрі. Цією їх особливістю, в минулому, повсюдно користувалися шахтарі всіх країн. До винаходу надточних датчиків, вони просто при спуску мали при собі клітку зі співочим птахом. Якщо його постійного цвірінькання давно не чути, то необхідно було терміново підніматися на поверхню – інакше всім загрожувала загибель від вибуху метану. Ще за часів старовини газ вже служив людським побутовим потребам. Наприклад, ще в 1 столітті н.е. на території Персії (сьогодні Іран) місцевий правитель наказав встановити королівську кухню точно в тому місці, де невеликий струмінь газу пробивався на поверхню. Це був геніальний лайф-хак, так як в кухонній печі полум’я тепер палало цілодобово і рівномірно нагрівало всю піч, без вугілля чи деревини. Основні правила поведінки з газом. 3.4. Кімната Усім несе і світло, і тепло, Щедрішого у світі і немає. В далеких селах та містах Спішить в оселі по дротах. ( Електричний струм.) – Чи можна побачити електроенергію? – Ні. Вона не має ні запаху, ні кольору, її не видно. Людина відчуває його тільки тоді, коли потрапляє під його дію. Цікавий факт Електрика не тільки відіграє важливу роль в житті людини, а й в його здоров’ї. Скорочуючи, м’язові клітини серця виробляють електроенергію. Саме завдяки цим імпульсам електрокардіограма вимірює ритм серця. Електрика може себе проявляти. Одним із таких проявів є теплова дія. Дослід, який показує вчитель фізики. Електричні проводи, що знаходяться у ваших домах заховані в стіні, щоб до них не було вільного доступу. Ці проводи підведені до «розетки», в яку вставляється «вилка» будь-якого приладу. У «розетці» в проводах проходить електричний струм напругою 220 V. Тому ні в якому разі не можна вставляти різні металеві предмети в «розетку», щоб не сталося замикання проводів і струм не завдав би шкоди людині. Якщо в домі є маленькі діти, потрібно встановити на «розетці» заглушку. Пам’ятайте, якщо «розетка» або шнур з вилкою пошкоджені – користуватися ними не можна. Не рекомендується вмикати всі ваші прилади в одну розетку: через її перевантаження може виникнути пожежа. Особливо мова йде про нагрівальні прилади, які споживають дуже багато енергії і провідники швидше нагріваються. А які нагрівальні прилади ви знаєте? Назвіть основні правила поведінки з електроприладами. 3.5. Ванна кімната Кахель, скло, дзеркала, ванну Зробить чистим знов і знову. Мабуть, ви уже впізнали Хімію цю… Хімія – постійний супутник людини. У побуті ми практично щоденно зустрічаємося з продуктами хімічної промисловості та з хімічними процесами. Це прання білизни, миття посуду, доглядання за підлогою та меблями застосування клею, а також готування їжі, умивання з милом, догляд за шкірою обличчя та інша особиста гігієна тощо. Щороку у світі виробляється майже 30 млн. тон товарів побутової хімії. Це мийні, чистячі, дезінфікуючі засоби, засоби догляду за меблями й підлогою, для боротьби з комахами і захисту рослин, засоби для вибілювання, підкрохмалювання, підсинювання, різноманітні фарби, клеї, автокосметика тощо. За ступенем небезпеки для людини засоби побутової хімії можуть бути розділені на чотири групи: 1. Безпечні. На упаковці відсутній застережний напис. Це синтетичні засоби для прання, підсинення, підфарбування, чистки посуду тощо. 2. Відносно безпечні. На упаковці є застережний напис, наприклад, «Берегтися від попадання в очі». 3. Отруйні. На упаковці є напис «Отруйно», «Отрута» тощо. 4. Вогненебезпечні. На упаковці є напис «Вогненебезпечно», «Не розпилювати біля відкритого вогню». Крім засобів побутової хімії у будинках, квартирах, на дачах зберігаються та використовуються й інші хімічні речовини: ацетон, бензин, лимонна кислота, скипидар тощо. Усі вони вимагають дуже обережного використання.
Робота в групах. Завдання: «Складіть правила зберігання того засобу, який лежить перед вами. Презентуйте свій проект.» Вправа «Альтернатива є» Якщо є можливість, використовуйте безпечні альтернативи хімічних речовин. Адже домогтися ідеальної чистоти і блиску цілком можливо й натуральними засобами, не вдаючись до шкідливої хімії. Харчова сода — натуральний засіб, за допомогою якого посуд можна довести до блиску. Сода допоможе вам ефективно боротися з плямами, чистити і полірувати алюмінієві, хромовані, срібні, сталеві, жерстяні та пластикові поверхні, а також коштовності. Її можна використовувати для очищення і дезодорування холодильників, дуже забруднених килимів, матеріалів на меблях. Сода також пом’якшує тканини і видаляє деякі види плям. Харчова сода пом’якшує жорстку воду, тому її можна використовувати як засіб від накипу. Сік лимона можна використовувати для видалення плям іржі з посуду, а також полірування столового срібла. Лимонний сік можна використовувати під час миття скла і видалення плям з алюмінію, одягу та порцеляни. Лимонний сік може відбілювати під впливом сонячного світла. Любителям приємних запахів слід перейти з освіжувачів повітря на натуральні природні масла та есенції (лимон, евкаліпт, ялина, апельсин, лаванда). Для того, щоб освіжити повітря в приміщенні, можна використовувати спеціальні ароматичні лампи, які вмикають максимум на 20 хвилин, заправивши попередньо кількома краплями ароматичної есенції. Оцет ефективно видаляє воскові плями і плями від смол, чудово дезінфікує (чистий оцет можна сміливо використовувати для обробки туалету), очищає плитку, кахель (тільки не забудьте потім як слід провітрити приміщення), видаляє накип (налийте в чайник разом з водою трохи оцту, перемішайте, прополощіть – і готово!). Крім того, з оцту можна приготувати ефективну і безпечну «рідину для миття скла», яка чудово чистить і не залишає розводів. Для цього потрібно лише розвести дві чайні ложки оцту в 1 л води. За допомогою оцту можна також чистити цеглу і камінь. ІV. Закріплення вивченого матеріалу 4.1. Вправа «Оцінювання ризиків щоденного життя» Мета: навчитися оцінювати ризики щоденного життя при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та електричними приладами. 1. Модель ситуації: ви поставили на одязі плями і вирішили позбутися їх, поки мама не побачила. Ви пішли у ванну, взяли пральний порошок і відбілювач. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації. 2. Модель ситуації: ви зібралися розігріти на плиті залишений для вас мамою обід. Коли ви підійшли до газової плити, то почули тихе шипіння. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації. 3. Модель ситуації: ви побачили, що у ввімкненому в розетку телевізорі щось затріщало та зникло зображення. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації. V. Підсумок уроку, рефлексія У нашому житті бувають різноманітні незвичайні ситуації, неприємні і навіть страшні. Не треба боятися, розгублюватися, не слід панікувати. – До кого треба звергатися? (До батьків, сусідів і рятівників.) – Які служби порятунку є в нашому місті? – Для чого вам потрібні знання, які ви отримали на уроці? Висновок уроку закодований, тож знайдіть його. (Небезпечні ситуації можна і потрібно передбачати) VI. Домашнє завдання П. 8, самостійно опрацювати с. 55-56. Робота в групах: «Скласти алгоритм дій при НС з газовими приладами, електроприладами, засобами побутової хімії» На цьому урок наш закінчився. Я вам вдячна за активну роботу. Бережіть своє здоров'я, приймайте зважені рішення в небезпечних ситуаціях.
Засоби побутової хімії за ступенем небезпеки для людини
1. Безпечні. На упаковці відсутній застережний напис. Це синтетичні засоби для прання, підсинення, підфарбування, чистки посуду тощо. 2. Відносно безпечні. На упаковці є застережний напис, наприклад, «Берегтися від попадання в очі». 3. Отруйні. На упаковці є напис «Отруйно», «Отрута» тощо. 4. Вогненебезпечні. На упаковці є напис «Вогненебезпечно», «Не розпилювати біля відкритого вогню».
Замінники шкідливих хімічних речовин
|
|