Конспект уроку біології для 8 класу на тему: «Робота серця»

Про матеріал
Конспект уроку біології у 8 класі з використанням різноманітних методів та форм роботи з метою формування у здобувачів освіти компетентності "екологічна грамотність та здорове життя".
Перегляд файлу

Ольга Турченюк,

вчитель біології Рівненського ліцею №11

 

План-конспект уроку біології у 8 класі

 

Тема. Робота серця

Мета: - освітня – сприяти формуванню в учнів знань про кровоносну систему людини, про серцевий цикл, особливості роботи серця, її показниками;

         - розвиваюча – сприяти розвитку вміння логічно мислити, виділяти головне у матеріалі, що вивчається, робити висновки та узагальнення;

             виховна – створити умови для виховання бережливого ставлення до власного організму, розуміння необхідності збереження чистоти довкілля для збереження та зміцнення здоров’я.

Компетентності, що формуються: компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя,  інформаційно-цифрова компетентність, спілкування державною мовою.

Тип уроку: комбінований  

Матеріали та обладнання: таблиця « Система кровообігу», картки з індивідуальними завданнями, «німі» малюнки,  фрагмент  відеофільму «Серце», муляж серця, картки-сердечка, малюнки-моделі клітин крові.

Основні поняття та терміни: серцевий цикл, частота серцевих скорочень (ЧСС), систола, діастола, скоротливість, збудливість, провідність, автоматія, систолічний об’єм крові (СОК), хвилинний об’єм крові (ХОК), водії ритму.

 

                                                Хід уроку

І.Організація класу.

   1.Привітання.

   2.Перевірка присутності учнів на уроці.

   3.Девіз уроку:  « Працюй наполегливо, швидко, старанно,

                                Щоб жодна хвилина не втратилась марно!»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

    1) Робота окремих учнів з індивідуальними картками, «німими» малюнками.

    2) Біологічний  диктант.

1. Мале коло кровообігу ще називають…(легеневе)

2. Час руху крові великим колом кровообігу…(20-23 с.)

3. Велике коло кровообігу починається…(лівим шлуночком)

4. Судини, що живлять серцевий м’яз…(коронарні)

5. Двостулковий клапан ще називають…(мітральний)

6. Внутрішня оболонка серця ‒ …(ендокард)

7. Клапани в отворах артерій…(півмісяцеві)

8. Серцевий м’яз – це…(міокард)

9. Навколосерцева сумка - …(перикард)

10. Кількість камер серця людини ‒ …(2 передсердя, 2 шлуночки)

11. Клапан між правим передсердям і правим шлуночком ‒ …(тристулковий)

       - Взаємоперевірка.

       - Самоаналіз.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Інсценізація казки «Як сперечалися клітини крові».

  Зустрілись якось еритроцит із лейкоцитом і кожен, знай, собою вихваляється…

‒ Я, ‒ каже еритроцит, ‒ найголовніша клітина крові. Я такий округлий, гладенький – краса та й годі…

‒Та ні! – відповідає лейкоцит.‒ Це я найголовніший, адже я більший від тебе: мій діаметр може сягати 20 мікрометрів, не те, що ти – якихось там 7-8…

‒ Ой! А я, ‒ відповідає ображений еритроцит, ‒ червоний, а ти – блідий-блідий!

‒ Ну і що? – розгнівався лейкоцит, ‒ хоча я і безбарвний, зате можу змінювати свою форму і рухатись!

‒ А нас, ‒ продовжує еритроцит, ‒ багато! В маленькій краплинці нас може бути до 6 мільйонів. Не те, що вас – якихось там 6-8 тисяч…

‒ А ви зате всі на одне обличчя, ‒ сміється лейкоцит. – А мої брати знаєш, які різноманітні, та ще й ядро ми маємо!

‒ Хоч немає в нас ядра, зате є гемоглобін! – ніяк не вгамується еритроцит.

‒ А я!!!

‒ А я!!!

‒ Та що там ви! – втрутилась у розмову якась маленька пластиночка. – Я не смію сперечатися з вами, адже я навіть не клітина, але без мене теж не зможете існувати ні ви, ні весь людський організм…

 

‒ Які ж функції виконують клітини крові?

 

                                           Проблемні запитання:

‒ Чи могли б клітини крові виконувати свої функції без здатності рухатись з током крові завдяки скороченню серця?

У 1902 р. фізіолог О.Кулябко оживив серце дитини, що померла від запалення легень. Цікаво те, що серце було вийняте із грудної клітки через 20 годин після смерті дитини…

‒ Як пояснити те, що серце навіть поза організмом продовжує працювати?

ІV. Оголошення теми та завдань уроку.

Визначення мети та завдань уроку  разом з учнями.

  Як сказав колись Оноре де Бальзак, «Щоб дійти до мети – треба, перш за все, йти», отож – вперед!

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

‒ Серце – орган, який часто згадується в приказках, прислів’ях, піснях, віршах. Ми говоримо про людину: милосердний, м'яке серце, зле серце, серце плаче, серце в п'ятках…

 М'яз під назвою «серце» став світовим символом любові. Греки вважали, що серце – вмістилище духу, китайці вірили, що воно є зосередженням щастя, єгиптяни говорили, що емоції та інтелект народжуються в серці…

     Як же працює цей дивовижний орган?

1. Серцевий цикл (Розповідь з елементами бесіди, словникова робота, робота з підручником, заповнення таблиці в зошитах).

 

 2. Робота серця (Перегляд фрагменту відеофільму «Серце», аналіз схеми  «Показники роботи серця» (на дошці), складання формули для обчислення хвилинного об’єму крові).

                     ХОК=СОК×ЧСС, де ХОК – хвилинний об'єм крові,

                                                         СОК – систолічний об'єм крові,

                                                         ЧСС – частота серцевих скорочень

3. Лабораторне дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень (Робота в парах за інструктивною карткою (с.103 підручника)).

4.  Регуляція серцевого ритму (Робота в групах).

Використовуючи матеріал підручника (с.104), з’ясувати особливості способів регуляції серцевого ритму:

      І група – «Внутрішньосерцева регуляція»

    ІІ група – «Нервова регуляція»

     ІІІ група – «Гуморальна регуляція»

Звіт груп.

                          «Оздоровча  хвилинка»  (вправи для очей ).

5. Вплив забруднення навколишнього середовища та способу життя на роботу серця (Презентація результатів дослідження групи учнів (перегляд відеопрезентації), формулювання висновків).

На роботу серця негативно впливають:

‒ забруднення повітря (підприємствами чорної металургії, енергетики, вугільної, хімічної, нафтохімічної, металургійної промисловості з їх морально і фізично застарілими системами очистки викидів в атмосферу; викидами з ТЕЦ та автомобілів), вирубки лісів в Карпатах;

забруднення питної води;

зміни клімату;

радіоактивне забруднення навколишнього середовища;

шкідливі звички (паління, вживання алкоголю, наркотиків);

малорухливий спосіб життя;

нераціональне харчування, надмірне вживання кави.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

    1)  Виконання завдань у зошитах з друкованою основою.       

    2) Обговорення висловів про серце:

        «Слово, сказане від серця, проникає прямо в серце…»

        «Легке серце живе довго»  (Шекспір)

        «Серце – ось істинний важіль всього великого»  (Бетховен)

        «Правдиве серце – головна зброя істини»  (Ж.Ж.Руссо)

 

  VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання.

Рефлексія. Інтерактивна вправа «Від серця – до серця»:

‒ Що я запам’ятав про серце? (Написання та озвучування основних ознак серця на картках-сердечках)

Домашнє завдання: опрацювати  §21, відповідати на запитання після параграфа.

Індивідуальні завдання:

  1. Для вмілих: зробити модель серця людини.
  2. Для творчих: підготувати приказки, прислів’я, вірші, уривки з пісень про серце.
  3. Для допитливих: підготувати повідомлення про відкриття і дослідження кровоносних  судин.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 січня 2023
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку