Виділення – це процес звільнення організму від кінцевих продуктів обміну речовин. Спеціалізовані органи виділення утворюють видільну систему. Продукти обміну речовин, які видаляються з організму отримали назву сечі.
Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.
Мета уроку:
сформувати поняття обміну речовин та виділення, як його складової, ознайомити учнів з основними типами видільних систем у тваринних організмів;
розвивати аналітичне та критичне мислення;
виховувати культуру діалогічного і полілогічного мовлення.
Обладнання і матеріали:
модель нирки;
малюнки підручника;
мультимедійна презентація з теми уроку;
роздавальний дидактичний матеріал «Листок вивчення теми» (додаток).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Вправа «Асоціативне слово»
Вчитель просить учнів висловитись, з чим у них асоціюється слово «УРОК». Вислухавши учнів, пропонує свою версію:
У – успіх
Р – радість
О – обізнаність
К – кмітливість.
Плідно попрацювавши на уроці, учні досягнуть успіху, якому будуть радіти, покажуть свою обізнаність з попередньо вивчених тем, проявляючи при цьому кмітливість.
ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Графічний диктант
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
Якщо відповідь на твердження буде «так», то учні навпроти номера питання ставлять галочку вверх «», якщо «ні» - вниз «»
1. Кров у тварин може бути різного кольору (+).
2. Лейкоцити – це червоні клітини крові, які виконують захисну функцію (-).
3. Якщо кров виливається з судин у порожнину тіла, то така кровоносна система називається незамкненою (+).
4. У всіх тварин від червів до ссавців є серце (-).
5. Кров, насичена киснем називається венозною (-).
6. Судини, по яких кров тече до серця називаються артеріями (-).
7. Кровоносна система вперше з’являється у кільчастих червів (+).
8. Молюски мають серце з кількох камер (+).
9. У комах кровоносна система незамкненого типу (+).
10. У риб два кола кровообігу (-).
11. Рептилії належать до холоднокровних тварин (+).
12. У птахів і ссавців трикамерне серце і одне коло кровообігу (-).
Колективна бесіда:
Що таке речовина?
Які розрізняють речовини?
Які речовини потрібні для живого організму?
Для чого вони потрібні?
Що відбувається з речовинами всередині організму?
Після бесіди вчитель формулює тему і мету уроку.
3.2 Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя про обмін речовин, креслення схеми обміну вчителем на дошці, а учнями у зошитах:
Надходження речовин |
|
Обмін речовин |
|
Виділення речовин |
Вода Білки Жири Вуглеводи Вітаміни Мікроелементи Кисень
|
|
Перетравлення речовин в травній системі
Транспорт речовин циркуляторними системами
Надходження речовин в клітини тіла
Розкладання речовин на прості молекули
Синтез складних речовин клітиною
Утворення продуктів обміну речовин |
|
Надходження продуктів обміну з клітини в циркуляторні системи або органи виділення: Шкіра Органи дихання Спеціалізовані органи виділення
Виділення продуктів обміну назовні тіла |
На основі виділених жирним шрифтом речень формулюється визначення виділення:
Виділення – це процес звільнення організму від кінцевих продуктів обміну речовин. Спеціалізовані органи виділення утворюють видільну систему. Продукти обміну речовин, які видаляються з організму отримали назву сечі.
Розповідь вчителя про класифікацію хордових тварин за кінцевими продуктами обміну речовин (слайди презентації).
Пояснення вчителя про типи органів виділення у тварин (слайд презентації).
|
Нефри́дії (від грец. nephrós — нирка) - органи виділення у безхребетних тварин, які слугують для видалення з організму продуктів обміну речовин. Вони бувають двох видів: протонефридії і метанефридії.
Протонефридії мають вигляд розгалужених трубочок, які відкриваються на поверхню тіла порою. Внутрішні кінці її закриті миготливою клітиною з пучком війок, що женуть назовні з тіла профільтровану рідину з продуктами обміну.
Метанефридії – трубчасті звивисті канали, які відкриваються одним кінцем (війчастою лійкою) у порожнину тіла, а іншим (видільною порою) – назовні. Через лійку шляхом фільтрації з рідини порожнини тіла утворюється сеча, пересування якої по метанефридію забезпечується війками.
Мальпігієві судини - трубчасті канальці, що є довгими сліпими виростами кишечника. В них з гемолімфи шляхом фільтрації утворюється сеча, яка потрапляє в кишку.
Нефрон – основні одиниці будови нирок. До складу нефрона входить лійка, звивисті канальці, що утворюють петлю і відкриваються отвором у збиральну трубочку. Канальці оточені сіткою капілярів. Капіляри утворюють клубочок і в лійці. Таким чином, сеча утворюється з крові шляхом фільтрації. В канальцях частково рідина всмоктується назад у капіляри.
Самостійна робота учнів
Учням пропонується заповнити таблицю:
Тип органу виділення |
З чого утворюється сеча |
Спосіб утворення сечі |
|
|
|
Робота учнів в групах.
І група опрацьовує матеріал підручника на с.135-136 про органи виділення безхребетних тварин.
ІІ група опрацьовує матеріал підручника на с.136-137 про органи виділення хребетних тварин.
Під час роботи учні з’ясовують, які органи виділення формують у різних організмів видільну систему.
Після роботи груп колективно складається логіко-смислова модель «Видільні системи тварин». На основі складеної моделі проводиться порівняльна бесіда.
Приклад заповнення моделі (слайд презентації):
Після бесіди учитель просить згрупувати організми за такими ознаками:
Назвати тварин, у яких є сечівник.
Назвати тварин, у яких є клоака.
Назвати тварин, у яких є мальпігієві судини.
Назвати тварин, у яких є сечовий міхур і т.д.
Бесіда з формулювання узагальненого висновку про значення виділення.
3.3 Закріплення знань
Вправа «Логікон» - учні працюють в парах.
Кільчасті черви |
2 |
Молюски |
Кісткові риби |
5 |
7 |
Плазуни |
Птахи |
11 |
Нефридії |
Мальпі-гієві судини |
3 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Сечівник |
6 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Клоака |
9 |
Тазові нирки Сечо-води Клоака |
12 |
1 |
Жук колорад-ський |
Слимак виноград-ний |
4 |
Акула |
8 |
Гадюка степова |
10 |
Кіт лісовий |
IV. Завершення уроку (рефлексія)
Вправа «Сходинка успіху»
Учні повинні самостійно визначити, на якій сходинці вони опинились в кінці уроку, і намалювати на ній фігурку людини.
Якщо ви уважно слухали, але нічого не робили, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №1.
Якщо ви уважно слухали і виконували деякі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №2.
Якщо ви уважно слухали і виконували усі вправи, але вони не завжди були правильно виконані, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №3.
Якщо ви уважно слухали і виконували правильно усі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
За результатами вправи проводиться коротке обговорення, чому саме на тій чи іншій сходинці намалювали себе учні, і що треба зробити для того, щоб у подальшому у навчанні піднятись на сходинку вище.
Домашнє завдання: Опрацювати §32, обміркувати питання для допитливих і кмітливих на с.138.
Додаток
Листок вивчення теми
Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.
1.Записати визначення термінів:
Виділення – це |
|
|
Кінцеві продукти обміну речовин – це |
|
|
Сеча – це |
|
|
2.Підписати малюнок «Типи органів виділення»:
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Заповнити таблицю:
Тип органу виділення |
З чого утворюється сеча? |
Спосіб утворення сечі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Заповнити логіко-смислову модель «Видільні системи тварин»
|
5. Розвʼязати логікон
Кільчасті черви |
2
|
Молюски |
Кісткові риби |
5 |
7 |
Плазуни |
Птахи |
11 |
Нефридії |
Мальпі-гієві судини |
3 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Сечівник |
6 |
Тулубові нирки Сечоводи Сечовий міхур Клоака |
9 |
Тазові нирки Сечо-води Клоака |
12 |
1
|
Жук колорад-ський |
Слимак виноград-ний |
4 |
Акула |
8 |
Гадюка степова |
10 |
Кіт лісовий |
Моя сходинки успіху
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|