Конспект уроку біології доя 7 - го класу на тему "Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин".

Про матеріал

Виділення – це процес звільнення організму від кінцевих продуктів обміну речовин. Спеціалізовані органи виділення утворюють видільну систему. Продукти обміну речовин, які видаляються з організму отримали назву сечі.

Перегляд файлу

Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.

Мета уроку:

        сформувати поняття обміну речовин та виділення, як його складової, ознайомити учнів з основними типами видільних систем у тваринних організмів;

        розвивати аналітичне та критичне мислення;

        виховувати культуру діалогічного і полілогічного мовлення.

Обладнання і матеріали:

        модель нирки;

        малюнки підручника;

        мультимедійна презентація з теми уроку;

        роздавальний дидактичний матеріал «Листок вивчення теми» (додаток).

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Початок уроку

Вправа «Асоціативне слово»

Вчитель просить учнів висловитись, з чим у них асоціюється слово «УРОК». Вислухавши учнів, пропонує свою версію:

У – успіх

Р – радість

О – обізнаність

К – кмітливість.

Плідно попрацювавши на уроці, учні досягнуть успіху, якому будуть радіти, покажуть свою обізнаність з попередньо вивчених тем, проявляючи при цьому кмітливість.

ІІІ. Основна частина уроку

3.1 Мотивація та актуалізація

Графічний диктант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

Якщо відповідь на твердження буде «так», то учні навпроти номера питання ставлять галочку вверх «», якщо «ні» - вниз «»

1.     Кров у тварин може бути різного кольору (+).

2.     Лейкоцити – це червоні клітини крові, які виконують захисну функцію     (-).

3.     Якщо кров виливається з судин у порожнину тіла, то така кровоносна система називається незамкненою (+).

4.     У всіх тварин від червів до ссавців є серце (-).

5.     Кров, насичена киснем називається венозною (-).

6.     Судини, по яких кров тече до серця називаються артеріями (-).

7.     Кровоносна система вперше з’являється у кільчастих червів (+).

8.     Молюски мають серце з кількох камер (+).

9.     У комах кровоносна система незамкненого типу (+).

10.                       У риб два кола кровообігу (-).

11.                       Рептилії належать до холоднокровних тварин (+).

12.                       У птахів і ссавців трикамерне серце і одне коло кровообігу (-).

Колективна бесіда:

        Що таке речовина?

        Які розрізняють речовини?

        Які речовини потрібні для живого організму?

        Для чого вони потрібні?

        Що відбувається з речовинами всередині організму?

Після бесіди вчитель формулює тему і мету уроку.

 

3.2 Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя про обмін речовин, креслення схеми обміну вчителем на дошці, а учнями у зошитах:

 

Надходження речовин

 

Обмін речовин

 

Виділення речовин

 

 

Вода

Білки

Жири

Вуглеводи

Вітаміни

Мікроелементи

Кисень

 

 

Перетравлення речовин в травній системі

Транспорт речовин циркуляторними системами

 

Надходження речовин в клітини тіла

 

Розкладання речовин на прості молекули

 


 

Синтез складних речовин клітиною

 

Утворення продуктів обміну речовин

 

Надходження продуктів обміну з клітини в циркуляторні системи або органи виділення:

Шкіра

Органи дихання

Спеціалізовані органи виділення

 


 

Виділення продуктів обміну назовні тіла

На основі виділених жирним шрифтом речень формулюється визначення виділення:

Виділення – це процес звільнення організму від кінцевих продуктів обміну речовин. Спеціалізовані органи виділення утворюють видільну систему. Продукти обміну речовин, які видаляються з організму отримали назву сечі.

Розповідь вчителя про класифікацію хордових тварин за кінцевими продуктами обміну речовин (слайди презентації).

 

https://1.bp.blogspot.com/-BczXc5fkyiE/WMmRSxA4lII/AAAAAAAABO0/DzvogJU52rwuq_731JSZCcp6M3mnBs1QgCLcB/s320/%25D0%2592%25D0%25A1-7%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D1%2581-1.png

 

https://4.bp.blogspot.com/-nSSQ5gnEBi8/WMmRS-lZUlI/AAAAAAAABO4/TJ-Wh3gIQPk5TYCyi_v2xMq6T5Edx_zZACLcB/s320/%25D0%2592%25D0%25A1-7%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D1%2581-2.png

 

https://2.bp.blogspot.com/-22QyBc41ZHw/WMmRSxY2ebI/AAAAAAAABOw/dGUKB0DJHpYgGSX_JVl9ozxeB2a-VljygCLcB/s320/%25D0%2592%25D0%25A1-7%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D1%2581-3.png

Пояснення вчителя про типи органів виділення у тварин (слайд презентації).

 

 

 

https://2.bp.blogspot.com/-th5DzXmeP0w/WMmRaa8TtKI/AAAAAAAABO8/NaK5RjprWtsFYO5MpEZKwbwzj2kerGCrwCLcB/s320/%25D0%2592%25D0%25A1-7%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D1%2581-4.png

 

Нефри́дії (від грец. nephrós  нирка) - органи виділення у безхребетних тварин, які слугують для видалення з організму продуктів обміну речовин. Вони бувають двох видів: протонефридії і метанефридії.

Протонефридії мають вигляд розгалужених трубочок, які відкриваються на поверхню тіла порою. Внутрішні кінці її закриті миготливою клітиною з пучком війок, що женуть назовні з тіла профільтровану рідину з продуктами обміну.

Метанефридії – трубчасті звивисті канали, які відкриваються одним кінцем (війчастою лійкою) у порожнину тіла, а іншим (видільною порою) – назовні. Через лійку шляхом фільтрації з рідини порожнини тіла утворюється сеча, пересування якої по метанефридію забезпечується війками.

Мальпігієві судини - трубчасті канальці, що є довгими сліпими виростами кишечника. В них з гемолімфи шляхом фільтрації утворюється сеча, яка потрапляє в кишку.

Нефрон – основні одиниці будови нирок. До складу нефрона входить лійка, звивисті канальці, що утворюють петлю і відкриваються отвором у збиральну трубочку. Канальці оточені сіткою капілярів. Капіляри утворюють клубочок і в лійці. Таким чином, сеча утворюється з крові шляхом фільтрації. В канальцях частково рідина всмоктується назад у капіляри.

 

Самостійна робота учнів

Учням пропонується заповнити таблицю:

Тип органу виділення

З чого утворюється сеча

Спосіб утворення сечі

 

 

 

Робота учнів в групах.

І група опрацьовує матеріал підручника на с.135-136 про органи виділення безхребетних тварин.

ІІ група опрацьовує матеріал підручника на с.136-137 про органи виділення хребетних тварин.

Під час роботи учні з’ясовують, які органи виділення формують у різних організмів видільну систему.

Після роботи груп колективно складається логіко-смислова модель «Видільні системи тварин». На основі складеної моделі проводиться порівняльна бесіда.

Приклад заповнення моделі (слайд презентації):

https://4.bp.blogspot.com/-OfTT_EJoH8s/WMmRlq4Y75I/AAAAAAAABPA/36vuJdGWXcY-x0Ef2ZzhSIrmPg9gibj_ACLcB/s320/%25D0%2592%25D0%25A1-7%25D0%25BA%25D0%25BB%25D0%25B0%25D1%2581-7.png

 

 

Після бесіди учитель просить згрупувати організми за такими ознаками:

        Назвати тварин, у яких є сечівник.

        Назвати тварин, у яких є клоака.

        Назвати тварин, у яких є мальпігієві судини.

        Назвати тварин, у яких є сечовий міхур і т.д.

 

Бесіда з формулювання узагальненого висновку про значення виділення.

3.3 Закріплення знань

Вправа «Логікон» - учні працюють в парах.

Кільчасті черви

2

Молюски

Кісткові риби

5

7

Плазуни

Птахи

11

Нефридії

Мальпі-гієві судини

3

Тулубові нирки

Сечоводи

Сечовий міхур

Сечівник

6

Тулубові нирки

Сечоводи

Сечовий міхур

Клоака

9

Тазові нирки

Сечо-води

Клоака

12

1

Жук колорад-ський

Слимак виноград-ний

4

Акула

8

Гадюка степова

10

Кіт лісовий

 

IV. Завершення уроку (рефлексія)

Вправа «Сходинка успіху»

Учні повинні самостійно визначити, на якій сходинці вони опинились в кінці уроку, і намалювати на ній фігурку людини.

        Якщо ви уважно слухали, але нічого не робили, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №1.

        Якщо ви уважно слухали і виконували деякі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №2.

        Якщо ви уважно слухали і виконували усі вправи, але вони не завжди були правильно виконані, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №3.

        Якщо ви уважно слухали і виконували правильно усі вправи, то ви, ймовірніше всього, опинились на сходинці під №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

 

За результатами вправи проводиться коротке обговорення, чому саме на тій чи іншій сходинці намалювали себе учні, і що треба зробити для того, щоб у подальшому у навчанні піднятись на сходинку вище.

 

Домашнє завдання: Опрацювати §32, обміркувати питання для допитливих і кмітливих на с.138.

 

 

Додаток

Листок вивчення теми

Тема: Обмін речовин. Виділення та його значення. Видільні системи тварин.

1.Записати визначення термінів:

Виділення – це

 

 

Кінцеві продукти обміну речовин – це

 

 

Сеча – це

 

 

 

2.Підписати малюнок «Типи органів виділення»:

 

 

 

 

 

https://1.bp.blogspot.com/-Ze2J7JwzA60/WMmRsplhLEI/AAAAAAAABPE/kfFxsmVSvGs2WsEFjD_3i6i63xwQkg1hQCLcB/s200/%25D0%259F%25D1%2580%25D0%25BE%25D1%2582%25D0%25BE%25D0%25BD%25D0%25B5%25D1%2584%25D1%2580%25D0%25B8%25D0%25B4%25D1%2596%25D0%25B9.png

 

 

https://1.bp.blogspot.com/-yMGki1QmZCE/WMmRxFEG_3I/AAAAAAAABPI/Ql6l-qCQ6K0EgU8fru5QVj9cLYx-uCukwCLcB/s200/%25D0%259C%25D0%25B5%25D1%2582%25D0%25B0%25D0%25BD%25D0%25B5%25D1%2584%25D1%2580%25D0%25B8%25D0%25B4%25D1%2596%25D0%25B9.png

 

 

 

 

https://1.bp.blogspot.com/-KwHklC55OVE/WMmR-5_CwUI/AAAAAAAABPQ/cs7i7r3cVmQqSksBxYs7t9KMNFYxt6_JwCLcB/s200/%25D0%259D%25D0%25B5%25D1%2584%25D1%2580%25D0%25BE%25D0%25BD.png

 

 

 3.Заповнити таблицю:

Тип органу виділення

З чого утворюється сеча?

Спосіб утворення сечі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Заповнити логіко-смислову модель «Видільні системи тварин»

 

 

5. Розвʼязати логікон

Кільчасті черви

2

 

 

 

Молюски

Кісткові риби

5

7

Плазуни

Птахи

11

Нефридії

Мальпі-гієві судини

3

Тулубові нирки

Сечоводи

Сечовий міхур

Сечівник

6

Тулубові нирки

Сечоводи

Сечовий міхур

Клоака

9

Тазові нирки

Сечо-води

Клоака

12

1

 

 

 

Жук колорад-ський

Слимак виноград-ний

4

Акула

8

Гадюка степова

10

Кіт лісовий

 

Моя сходинки успіху

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Нагорна Людмила Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Антонюк- Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
4786
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку