Конспект уроку біологія 6 клас "Тканини рослин"

Про матеріал
Матеріал відповідає програмовому матеріалу. : Мета уроку : формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; розглянути особливості будови і функції тканин, їх розміщення в організмі рослини; встановити взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Перегляд файлу

Конспект уроку біології  на тему: «Тканини рослин» - 6 клас

 

Мета:  формувати знання про будову та життєдіяльність рослин; розглянути особливості будови і функції тканин, їх розміщення в організмі рослини; встановити взаємозв’язки між будовою та функціями тканин; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

 

Хід уроку

I.                  Організація роботи

II.               Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

1.Метод  «Мозковий штурм».

1. Нaйменшою структурнoю та функціональнoю oдиницею рослинного організму є ... (клітина).

2. Будoву клітин мoжна розглянути під ... (мікроскопом).

3. Відмежoвує внутрішній вміст клітини від зoвнішнього середoвища ... (клітинна обoлонка).

4. Ядрo міститься у ... (цитoплазмі).

5.Оснoвна функція ядра... (збереження та передача спадкoвої інфoрмації від материнської клітини дочірнім).

6. Органели, які запoвнені клітинним сoком, називають ... (вакуолями).

 

2.Фронтальне опитування :

Які способи живлення характерні для рослин?

Що надає рослинам зелений колір?

Чим дихає рослина?

Яка речовина надходить в рослину під час фотосинтезу?

Які речовини утворюються в процесі фотосинтезу?

Як відбувається випаровування?

3.Робота на індивідуальних картках

Перелічені органи рослин розділити на три колонки: квітка, корінь, стебло, листок, плід, насіння.

Вегетативні органи

Генеративні органи

Пагін

 

 

 

III.           Мотивація навчальної діяльності учнів

    У 1682 році англійський ботанік Неємія Грю, коли досліджував рослини під мікроскопом, побачив щось на зразок текстильної тканини. З того часу виникло словосполучення «жива тканина».

 

     Мозковий штурм: асоціації до поняття «тканина» ( одяг, текстильна, лляна, рослинна, бавовняна, шовкова, нитка…)

IV.            Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( запис в зошит )

V.               Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

   1 Поняття «тканина».

    У багатоклітинних рослин клітини можуть утворювати групи, кожна з яких утворює певні функції: одні з них укривають поверхню рослини і захищають її, інші забезпечують переміщення по рослині води та поживних речовин, треті запасають їх. Такі групи клітин утворюють тканини.

    Тканина — це сукупність клітин, що мають спільне походження, однакову будову і виконують спільні функції.

https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/6klas.files/image056.jpg

 

2.     Покривна тканина рослин.

    На плодах яблук чи томатів ми бачимо шкірочку. Зелений листок зверху вкритий прозорою шкіркою (можна спробувати зняти шкірку листка), стовбур дерева вкритий корою – все це покривні тканини рослин. Вони захищають, забезпечують газообмін і виділення речовин.

    Покривну тканину можна порівняти з нашою шкірою.

https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/6klas.files/image058.jpg

3.     Основна тканина рослин.

    Під шкіркою листка та плодів, під корою дерев міститься основна тканина. Вона заповнює середину органа рослини. Основна тканина листка має зелений колір, вона утворює його м’якоть, здійснює фотосинтез та дихання. Всередині бульби картоплі є біла основна запасаюча тканина, багата на крохмаль.

    Основна тканина схожа на наші м’язи.

https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/6klas.files/image057.jpg

4.     Механічна тканина.

    Стовбур дерева не міг би бути таким міцним тільки за рахунок основної тканини. Деревина складається також із механічної тканини,  яка надає йому міцності й опори. Механічна тканина робить міцними і гнучкими прутики віника, гілочки верби (із них плетуть кошики), стебла льону (із них виробляють тканини), а також кісточки вишні і сливи, шкарлупи горіхів. Під корою дерев є луб’яні волокна – дуже міцні та гнучкі. З них у казці будував собі хату зайчик, тоді, коли лисичка звела її з льоду.

    Механічну тканину можна порівняти з нашими кістками.

5.     Провідна тканина.

    Розгляньте листки капусти або листя з дерев і знайдіть потовщення – жилки. Нерідко ви бавитесь листками, роблячи з них скелетики, залишаючи жилки – це провідні пучки рослини. Ними до листка  рухаються речовини. Це можна спостерігати, якщо рослину поставити у забарвлену чорнилом  воду – через деякий час буде видно, як змінили колір стебла і квіти – речовини текли судинами вгору.

    Провідну тканину можна порівняти із кровоносною системою.

https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/6klas.files/image059.jpg

6.     Твірна тканина.

    Назва «твірна тканина» походить від слова творити, утворювати. Твірна тканина дає ріст усім частинам рослини. Вона закладається в бруньках (показує гілочки дерев з бруньками), з яких розвиваються листки і стебла рослини. є вона у стовбурі дерева (камбій) і забезпечує ріст стебла у товщину (демонструє річні кільця).

    7. Робота в групах та практична робота з природним матеріалом:

 1 група     -    ознайомитись із будовою і функціями твірної тканини;

 2 група    -    ознайомитись із будовою і функціями покривної тканини;

 3 група    -    ознайомитись із будовою і функціями  механічної тканини;

 4 група    -     ознайомитись із будовою і функціями основної тканини;

 5 група     -     ознайомитись із будовою і функціями провідної тканини.

VI.            Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі

  1. Складання  таблиці:

Тканина

Особливості будови

Функції

Твірна

Клітини мають невеликі розміри, тонку оболонку й велике ядро

Дають початок іншим тканинам

Покривна

Складається із живих клітин (у листку), у стовбурі – з мертвих.

Відмежовують від навколишнього середовища, захищають від ушкоджень.

Основна

Складається із живих клітин.

Відбувається процес фотосинтезу.

Провідна

Складається з судин (відмерлих трубчастих клітин), ситоподібних трубок (видовжених живих клітин).

Служать для транспортування по рослині розчинених у воді поживних речовин.

Механічна

Складаються як із живих так і мертвих клітин з потовщеною оболонкою.

Надає міцності та пружності.

 

2.  Опитування фронтальне :

   Особливості будови:

1)     складаються з живих або мертвих клітин з міцною клітинною оболонкою;

2)     складаються з живих дрібних клітин, які мають тоненькі стінки та великі ядра;

3)     утворені щільно розташованими живими або мертвими клітинами, які вкриті захисними речовинами;

4)     утворені живими або мертвими  видовженими клітинами, стінки яких мають дрібні отвори;

5)     складаються з живих клітин і добре розвинених міжклітинників.

Значення :

1)     забезпечують висхідний та низхідний рух речовин;

2)     надають рослинні пружності та підтримують її органи в певному положенні;

3)     дають початок іншим типам тканин;

4)     відмежовують органи рослин від зовнішнього середовища;

5)     забезпечують фотосинтез, запасання поживних речовин та води газообмін тощо.

VII.        Узагальнення і систематизація знань

    1.   Усний диктант. Закінчити речення:

— Тканини — це…

— У рослин їх налічується… типів

— Потовщення стебла забезпечує… тканина.

— Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.

— Судинно-волокнисті пучки утворені… тканинами.

— Міцності рослинам надають… тканини.

 

2. «Коло ідей»: поміркуйте, чи могли б існувати рослини без якоїсь тканини. Відповідь обґрунтуйте. Втрата якої тканини є найменш важливою для рослини? Чому?

   

3.Знайдіть у тексті біологічні помилки.

    Помінялися якось в органах рослин усі тканини. «Не хочу, - каже покривна тканина, захищати і край! Буду тепер запасати речовини», – і занурилася всередину стебла, полізла в бульби і плоди. Тут обізвалася твірна: «Скільки можна все утворювати і ділитися? У мене вже сил немає, хочу бути  опорою», - і побігла в жилки, деревину, кісточки плодів. Далі мовила провідна: «Хочу захищати, а не працювати все життя як насос», - і перемістилася на зовнішню частину стебла і листків. Не забарилась і механічна тканина: «А я, бідолашна, для всіх завжди опорою була. А відтепер хочу, щоб з мене формувалися всі органи рослини!» Основна ж сказала: «Ви, дівчата, вже всі «теплі» місця позаймали, а що ж мені залишили?»

VIII.     Підсумки уроку

   1. Учитель виставляє оцінки, учні обмінюються враженнями від уроку.

  Домашнє завдання :

   Вивчити параграф 22 – достатній рівень

   Виконати завдання дослідницького практикуму. Дослідження процесу росту вегетативних органів- високий рівень.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
7545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку